handdator

Visa fullständig version : Hur sover ni på natten?


burkmannen
2012-04-15, 12:50
Vilken position är skönast enligt er?

Jag rör mig ofta men att ligga på magen med högerbenet uppdraget mot magen och en hand under kroppen tycker jag är skönt, tills handen börjar domna det vill säga. Dock tror jag inte den ställningen är särskilt ergonomisk och eftersom jag har en diskbuktning så tänkte jag höra hur man egentligen ska sova?


Är det att ligga på rygg i en hård madrass som gäller? Tyvärr har jag märkt att det blir oskönt efter 10 minuter och jag nästan måste dra upp ett ben i någon vinkel eller lägga mig på sidan. Det är omöjligt att ligga rakt en längre stund.

Dålig ergonomi = skön sovställning. Bra ergonomi: oskön sovställning. Lite roligt att nästan allt som är dåligt är så skönt :D

http://www.downingchiropractic.com/clipart/backsleeping.gif Är detta överkurs med kuddar och hela paketet?

Åsberg
2012-04-15, 12:53
Vrider och vänder mig tills jag hittar den _perfekta_ positionen (varierar varje kväll) och rör mig sedan inte en mm efter det.

Kischen
2012-04-15, 12:57
Fosterställning typ.

Arne Persson
2012-04-15, 12:57
Jag sover helt fantastiskt bra i min Jensen Supreme Dynamique.:)

mikaelj
2012-04-15, 12:58
Jag sover på rygg med en kudde som i stort sett bara är stöd för nacken, hård madrass.
Att ha kuddar under knäna låter sympatiskt, skall prova.

(växlar mellan soldier och starfish nedan.)


Det känns oskönt för dig eftersom du är sned.

Jockefoten
2012-04-15, 12:58
Soldier
http://wemind.files.wordpress.com/2008/02/sleeping_416.gif

begt
2012-04-15, 13:01
Freefaller 7%?

Jag tror jag aldrig sovit på mage-- så fruktansvärt obekvämt.

mikaelj
2012-04-15, 13:03
Jag saknar framåtstupa sidoläge i den bilden. Det är hur jag sover när jag inte sover på rygg.

Pzorz
2012-04-15, 13:03
En blandning av Foetus och Yearner. Ligger alltid på vänster sida med höger ben över vänster. Kan typ inte somna om jag inte ligger så. Har haft tankar på att det kan vara en bidragande orsak till framåtroterade axlar.

Oxe
2012-04-15, 13:10
Beror ju mycket på vad det är för säng...

Men alltsom oftast blir det väl nån habrovink av framstupa sidoläge.

Skulle jag rulla över på tjejens sänghalva måste jag ligga på rygg då hennes sida är så pass mjuk

Jag har en Carpe Diem Kornö som jag inte kan säga ett ont ord om,

Lallle
2012-04-15, 13:13
Inleder alltid sovandet liggandes på höger sida med vänsterarmen över det fria örat.

Olegh
2012-04-15, 13:14
Freefaller, men händer och armar är givetvis under kudden.

burkmannen
2012-04-15, 13:20
http://www.achooallergy.com/images/upper3positions-500.jpg

Ungefär som kvinnan i mitten ligger förutom att benet nog är lite högre upp och en hand mellan benen är en vanligt återkommande ställning, varierar dock 100 gånger per natt. Kan inte tänka mig den är så bra för kroppen och att man lär bli sned? :D

Men är det att ligga på rygg som är det bästa för kroppen? Är det bara att vänja sig? För mina ben dras upp mot kroppen nästan automatiskt för det blir oskönt efter 10 min.

mangemani
2012-04-15, 13:29
Soldier
http://wemind.files.wordpress.com/2008/02/sleeping_416.gif

freefaller, fast med nått utav benen uppdraget.

MathiasF
2012-04-15, 13:40
Ligger på vänster sida
Huvudet på vänster axel/kudde
vänster arm på madrass
höger underarm på madrass
vänster ben uppdraget, foten mot höger baksida knä
höger ben, något böjt, rakt över vänster smalben

Kan omöjligt sova bekvämare än så, finns en variant till höger också
med armar och ben i något annorlunda position, men oftast till vänster.

champion
2012-04-15, 13:45
Sover på mage med ena armen under kudden och andra under kroppen. Sedan 1 kudde på var de sida av min kropp. Sedan inget täcke på ryggen. Bara på rumpa och bena.
Kan vakna av att båda armarna sover. Det är fett jobbigt!

O_Wao
2012-04-15, 13:48
Framstupa sidoläge, ett knä uppdraget. Somnar iaf alltid så.

mattilainen
2012-04-15, 13:49
kvinnan i mitten. fast ändå inte. aldrig förstått mig på hur man ska kunna sova på magen.

Nodan
2012-04-15, 13:55
Framstupa sidoläge, foetus eller på rygg oftast beroende på ryggens skick.

LeBron
2012-04-15, 14:16
Forever alone kudde på kvinnan? :D

Jag ligger oftast på sidan, hittar en skön position efter 10min sen blir man kissnödig och allt är förstört!

Wequ
2012-04-15, 14:17
Det här kanske låter lite långsökt.

Jag har under hela min uppväxt sovit på mage med huvudet upphöjt på kudde, kan min rygg(speciellt ländryggen) fått en överdriven svank av det här?

Jag märker vid t.ex millitärpressar/pushpressar att jag måste ta i som fan och spänna magen och röven för att ländryggen inte ska svankas och tryckas innåt(tänk omvänd bananrygg), tummar jag på det så gör det ont i en kota/disk.

Vad tror ni?

ceejay
2012-04-15, 14:36
Någon starfishblandning :)

Gustaf C
2012-04-15, 14:39
http://www.achooallergy.com/images/upper3positions-500.jpg

Ungefär som kvinnan i mitten ligger förutom att benet nog är lite högre upp och en hand mellan benen är en vanligt återkommande ställning, varierar dock 100 gånger per natt. Kan inte tänka mig den är så bra för kroppen och att man lär bli sned? :D

Men är det att ligga på rygg som är det bästa för kroppen? Är det bara att vänja sig? För mina ben dras upp mot kroppen nästan automatiskt för det blir oskönt efter 10 min.

Jag varierar mellan de tre positionerna men mestadels sover jag som hon gör längst till vänster.

Jag har hört att det mest naturligaste och avkopplande för kroppen är att sova på sidan som hon gör till vänster

burkmannen
2012-04-15, 14:58
Det här kanske låter lite långsökt.

Jag har under hela min uppväxt sovit på mage med huvudet upphöjt på kudde, kan min rygg(speciellt ländryggen) fått en överdriven svank av det här?

Jag märker vid t.ex millitärpressar/pushpressar att jag måste ta i som fan och spänna magen och röven för att ländryggen inte ska svankas och tryckas innåt(tänk omvänd bananrygg), tummar jag på det så gör det ont i en kota/disk.

Vad tror ni?

Om du ligger så 99% av tiden kan jag tänka mig att din nacke kan bli lite sned på så sätt att ena sidan blir mer uttänjd och andra kort. Ländryggen vet jag inte.

Zaqwer
2012-04-15, 15:07
Om du ligger så 99% av tiden kan jag tänka mig att din nacke kan bli lite sned på så sätt att ena sidan blir mer uttänjd och andra kort. Ländryggen vet jag inte.

Jag som också oftast sover på magen ser till att variera vilket håll jag har huvudet åt. Kan byta flera gånger på en natt, även i sömnen tror jag. Annars blir man lätt stel och får ont i nacken.

Sandra81
2012-04-15, 15:20
på mage sover jag oftast med kuddarna över huvvet å dubbla täcken.

Spartansk
2012-04-15, 15:29
Aldrig någonsin på rygg, aldrig någonsin med annat än helt utsträckta ben. Förr älskade jag att sova med ena armen under huvudet, men sedan jag kom in i puberteten och blev axelbred har jag inte kunnat det utan att få ont i axeln.

hidden
2012-04-15, 15:32
Freefaller med ett ben uppdraget.

MtotheM
2012-04-15, 16:00
Somnar på alla möjliga sätt men vaknar alltid i fosterställning liggandes på högersidan. Väldigt skönt då jag lätt kan ställa klockan så att jag ser den när jag vaknar utan att behöva vrida och vända på mig.

Ristretto
2012-04-15, 16:04
Jag saknar framåtstupa sidoläge i den bilden. Det är hur jag sover när jag inte sover på rygg.

+1
Sen vaknar jag och armen har domnat, har mer än en gång råkat släppa den i ansiktet när jag byter sida och somnar om.

Larsson
2012-04-15, 17:11
Jag har sovit på mage i alla år, men det är inte så bra för kroppen. Är rätt stel i nacken av det bitvis. Försöker sova på sidan men det är väldigt lätt att rulla över på mage har jag märkt.

KaptenKnäsvag
2012-04-15, 17:20
På mage med underarmen som huvudkudde.

dauit
2012-04-15, 17:29
på mage/sidan med ena armen under huvudet och den andra handen där jag väljer att lägga den, ligger alltid vänd till vänster oavsett vart jag sover.
senare när jag vaknar upp, ja det är en helt annan historia, då ligger flickvännen nere på marken eller alla kuddar och täcken antingen nere på golvet eller inne i hörnen, rör mig väldigt mycket när jag sover som ni kanske förstår...

Southwind
2012-04-15, 17:36
Sover på rygg. Med en kniv under kudden.

Dreas
2012-04-15, 22:30
På mage i 99,999% av fallen, har dock nu på senare tid också lyckats somna på rygg.

Troll
2012-04-15, 22:34
http://www.achooallergy.com/images/upper3positions-500.jpg

Ungefär som kvinnan i mitten ligger förutom att benet nog är lite högre

Samma här, men som du benet högre upp och båda armarna under kudden.
Växlar sedan mellan att ligga åt ena eller andra hållet X antal gånger under natten.

tano
2012-04-15, 22:43
Somnar oftast på rygg, vaknar oftast på mage.

Liven
2012-04-15, 22:49
Jag sover på mage med huvudet vridet åt höger med den högra armen under kudden. Att somna på rygg kan jag inte i stort sett, samt att jag får vibbar av att ligga i en kista.

tobbo
2012-04-15, 23:52
Jag sover på rygg med en kudde som i stort sett bara är stöd för nacken, hård madrass.
Att ha kuddar under knäna låter sympatiskt, skall prova.

(växlar mellan soldier och starfish nedan.)


Det känns oskönt för dig eftersom du är sned.

Eller för hård, men beror nog på hur flexibel(sne) man är som du säger

3rWidQgT5yo

Tre mer videos där Kelly pratar om sovpositon.

xnlDTyMRRGg

yd3HeEoqfa4

cq64hxZMJbc

burkmannen
2012-04-16, 00:23
Eller för hård, men beror nog på hur flexibel(sne) man är som du säger.-

Vad då sned? Kan det inte vara för att jag ovan? Det funkar i början men efter 10 minuter vill jag gärna byta position eller dra upp benen även fast jag vet det inte är bra för det blir obekvämt. :)

Edit: Kollade första videon nu, tror inte min säng är så hård faktiskt.

TREX
2012-04-16, 00:32
http://goodtoknow.media.ipcdigital.co.uk/111%7C0000017e4%7C3cd0_orh220w334_soldier-334-mediablitz.jpg

hultman
2012-04-16, 00:41
Somnar på mage, vaknar på rygg.

Arctos
2012-04-16, 00:41
Ligger oftast på sidan med lätt böjda ben eller fosterställning. Har alltid haft ena handen under kudden och har oftast något mellan benen (täcket eller en kudde). :)

Rubus
2012-04-16, 00:45
Vidrigt och sova på mage wäääääääääääääääääääää

_slipknot1_
2012-04-16, 03:48
Sover alltid på mage och har alltid gjort. Sen kan det skilja på hur man vaknar upp, någon gång har man vaknat upp och ned i sängen på ryggen. Men oftast vaknar jag på magen dreglandes på huvudkudden. Freefaller ftw!


Sent from someone elses iPiggy using Tapatalk

eiri
2012-04-16, 04:15
Soldier
http://wemind.files.wordpress.com/2008/02/sleeping_416.gif

soldier för mig med.

J.V
2012-04-16, 04:26
På rygg. Höger ben rakt, vänster ben något uppdraget. Huvudet åt höger. Vänster hand på bröstet ovanför täcket, höger hand just ovanför peniz.

Alltid! Helt hopplöst att somna i någon annan position nu för tiden.

jaaaaag
2012-04-16, 04:50
Foetus typ oftast, ligger sådär men håller även om mitt feta täcke med både ben och armar.

Annars freefaller men har inte båda armarna över huvudet, bara armen som är på den sidan som mitt ansikte är vänt åt, den andra armen är vänd "neråt". Sjuk ställning eg.

För mig är det helt omöjligt att sova på rygg.

Stoltz
2012-04-16, 09:00
4chan har verkligen fått till den position som jag vaknar i:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRr6qx04OeHxUBSnKSeB_ds7R0CbHf7D FsDGGxys-hwjNrbKe7Lpm83Usr_

Sandra81
2012-04-16, 09:37
Med tanke på att man inte har en kroppskudde i form av pojkvän att sova på så undrar jag om någon vet vart man kan köpa en sådan kudde nånstans? (som tjejen på bilden har som någon posta här).

tjabon
2012-04-16, 11:51
Eftersom jag bor nära Råslätt i Jönköping,
blir det lätt så här:

http://i.huffpost.com/gen/77701/thumbs/s-MAN-SLEEPING-WITH-GUN-large.jpg




:D

burkmannen
2012-04-18, 11:54
Eller för hård, men beror nog på hur flexibel(sne) man är som du säger

3rWidQgT5yo

Tre mer videos där Kelly pratar om sovpositon.

xnlDTyMRRGg

yd3HeEoqfa4

cq64hxZMJbc

En minut är väl lite väl kort? Jag kan ligga en minut men efter 5-10 minuter börjar det kännas jobbigt och jag vill dra upp benen. Jag börjar fundera på om jag sover dåligt eller bara för länge för har vaknat upp med värk i ryggen de senaste dagarna.

Jag klarar verkligen inte av att ligga som på videosnuttarna. Det blir obekvämt och jag måste ändra position 10 gånger och helst dra upp benen. Tror snarare min säng har blivit för mjuk än att den skulle vara för hård. Sen hur ska man veta hur man sover egentligen? Man kan ju bara veta hur man ligger ner när man är vaken.

moodi
2012-04-20, 18:13
Jag sover på magen, med vänster ben rakt och höger ben böjt med foten in mot vänstra knät, lite snett på sidan, samtidigt som jag sover på vänster arm/axel med kudden mellan och höger arm i böjd med handen i en knytnäve om täcket under bröstkorgen...

Lite invecklat, men så sover jag.. Eller vise versa. Brukar sällan vakna så dock, utan kan vakna lite hur som helst.. Ibland liggandes snett över sängens långsida, med benen hängande i luften osv.. Rör mig rätt ordentligt i sömnen.

Spinkot
2012-04-20, 18:23
Sover på mage med händerna under kudden. Har aldrig kunnat sova på sidan, får inget blod ut i axeln/armen då plus att det känns som att axeln ska tryckas helt snett.
Ibland sover jag på rygg men då snarkar jag tydligen plus att jag vaknar med torkat slem i hela halsen.

spoon
2012-04-20, 18:39
Har ingen aning. Somnar direkt och hoppar förvirrat ur sängen på morgonen i jakt efter alarmklockan.

Gald
2012-04-20, 19:35
Fattar ej hur man kan sova på rygg helt rak, känns så jävla stelt man ska vara ingosad på mage med ena benet uppe och sova mellan en kudde och armen under den.

difeddy
2012-04-20, 19:54
Fattar ej hur man kan sova på rygg helt rak, känns så jävla stelt man ska vara ingosad på mage med ena benet uppe och sova mellan en kudde och armen under den.

Precis så. :thumbup:

moodi
2012-04-20, 21:10
Fattar ej hur man kan sova på rygg helt rak, känns så jävla stelt man ska vara ingosad på mage med ena benet uppe och sova mellan en kudde och armen under den.

Fan trodde jag var ensam om att sova så, sen får man inte glömma att den armen som inte är under kudden ska vara inviken under bröstet med en massa täcke!

Helgon1
2012-04-20, 21:21
Ofrivilligt soldier/starfish då jag har två katter som sover mellan mina knän. Vrider ibland överkroppen obekvämt åt något håll. Vaknar ofta om jag tränat axlar rygg eller mage eftersom vridningen känns mer då =)
Om katterna skuttar iväg blir det en avslappnad fosterställning.
Men jag vänder och vrider mig väldigt mycket under nätterna. Vaknar aldrig i samma ställning som jag somnar.
Om jag blir skedad ligger jag still =)