handdator

Visa fullständig version : Räknar jag rätt?


wagjam
2012-04-14, 23:37
Hej!
Tänkte kolla lite mer er som kan angående min fördelning mellan P, K och F.
Jag räknade ut kcal-behovet med Harris-formeln och räknat mina vilodagar med x 1.2 och mina arbetsdagar med x 1.3 och mina arbetsdagar+gym som x 1.4. Jag kör alltid proteinintaget som min kroppsvikt x2 och fettintag kroppsvikt x1 och fördelar kolhydraterna annorlunda beroende på aktivitet:

Vilodagar: 2372 – 500 = 1872
162 g Protein 664,2 kcal
81 g Fett 753.3kcal
111 g kolhydrater 455,1 kcal

Arbetsdagar : 2569 kcal -500 =2069
162 g Protein 664,2 kcal
81 g Fett 753.3 kcal
159 g Kolhydrater 652 kcal

Arbetsdagar med gym: 2766 - 500 = 2266
162 g Protein 664,2
81 g Fett 753,3
206 g Kolhydrater

Stillasittande dag med Gym: 2569 kcal: - 500 = 2069 kcal
162 g Protein 664,2 kcal
81 g Fett 753.3 kcal
159 g Kolhydrater 652 Kcal

Vikt: 81
Längd: 187
Ålder: 30

Ser detta rimligt ut eller är jag ute och cyklar?


/Wagjam

Warrior89
2012-04-15, 00:18
Låter mycket enligt mig, jag ligger på '800 - 1200 Kcal' inte helt 100 men jag bygger ju muskler medans ja bränner fett.. Har simmat bort 17 kg nu från 106 kg till 88 kg just nu börjat bygga.. och få bort sista fettet.

Beelz
2012-04-15, 00:58
Räkna ut ett snitt istället, mycket enklare!

massakay
2012-04-15, 06:18
Jag tycker det ganska bra ut!!! Beror ju på hur mycket muskelmassa du har på kroppen också, ju mer muskler du har ju mer energi gör du av med i vila/aktivitet...
Jag äter ungefär som du beskriver i dina siffror. Kanske något mer vissa dagar då jag både går en 90 minuters powewalk på morgonen (kl 04:00) och gymmar på eftermiddagen (kl 14:00) Med ett rörligt jobb också, så det blir allt från 2100-2700 kcal om dagen
184 cm,97 kg,41 år Jag går ner ca: 0,5 kilo i veckan och verkar öka i vikter på gymmet. Så för mig funkar det kalori intaget för deff, med i alla fall bibehållen muskelmassa. Kör på som du har tänkt ett tag, och justera kcal intaget om några veckor om du inte börjar se några resultat. lycka till!!!:hbang:

OBS!!! (Min fru som tränar gym+Div konditions träning äter ca: 1300-1700 kcal om dagen vid deff och tappar fett..och väger ca 56 kilo 162 cm.. Så det är alldeles för lite med 800-1200kcal som Warrior89 förespråkade..;)

wagjam
2012-04-15, 09:15
Räkna ut ett snitt istället, mycket enklare!

Du menar ett snitt på "kcal på de olika aktivitetsdagarna" och äta det varje dag istället?
Hade du legat på 2000 kcal veckan genom?

wagjam
2012-04-15, 09:19
Jag tycker det ganska bra ut!!! Beror ju på hur mycket muskelmassa du har på kroppen också, ju mer muskler du har ju mer energi gör du av med i vila/aktivitet...
Jag äter ungefär som du beskriver i dina siffror. Kanske något mer vissa dagar då jag både går en 90 minuters powewalk på morgonen (kl 04:00) och gymmar på eftermiddagen (kl 14:00) Med ett rörligt jobb också, så det blir allt från 2100-2700 kcal om dagen
184 cm,97 kg,41 år Jag går ner ca: 0,5 kilo i veckan och verkar öka i vikter på gymmet. Så för mig funkar det kalori intaget för deff, med i alla fall bibehållen muskelmassa. Kör på som du har tänkt ett tag, och justera kcal intaget om några veckor om du inte börjar se några resultat. lycka till!!!:hbang:

OBS!!! (Min fru som tränar gym+Div konditions träning äter ca: 1300-1700 kcal om dagen vid deff och tappar fett..och väger ca 56 kilo 162 cm.. Så det är alldeles för lite med 800-1200kcal som Warrior89 förespråkade..;)

Tack för tipsen. Jag har rätt O.K med massa och ligger gissningsvis runt 13% kroppsfett (målet är helt synliga rutor). Jag har legat i deff i över en månad nu (-5 kg) utan att räkna kalorier eller ha stenkoll på P,F och K men har märkt det sista hur min prestation på gymmet gått drastiskt ner (misstänker för lågt med kolhydrater) så jag tar mig i kragen och börjar räkna ordentligt.

Beelz
2012-04-15, 12:11
Du menar ett snitt på "kcal på de olika aktivitetsdagarna" och äta det varje dag istället?
Hade du legat på 2000 kcal veckan genom?

Exakt, räkna ihop allt sen dividera. Det är ointressant med så korta mätperioder såsom 1 dag för sig. När jag deffar har jag minst en vecka som minsta mätperiod, och det kan vara för kort ändå. Kroppen har ju ingen klocka som ställer om sig var dag, om du har en deff på två månader så gäller det att ha haft ett underskott sammanlagt under de två månaderna :)

Shobre
2012-04-15, 13:13
Alltså du behöver inte ens räkna kalorier (om du inte ska nu tävla), vill du bara deffa så exkludera snabba carbs, läsk, godis, chips, pommes, glass, kakor, snabbmat.

Ät mer sallad och ät i mindre portioner. När du är hungrig, istället för att trycka i dig oboy med nutellamacka, så käka knäckebröd wasa med keso/ost som pålägg.

Garanterar att det funkar

krappen
2012-04-16, 00:21
Alltså du behöver inte ens räkna kalorier (om du inte ska nu tävla), vill du bara deffa så exkludera snabba carbs, läsk, godis, chips, pommes, glass, kakor, snabbmat.

Ät mer sallad och ät i mindre portioner. När du är hungrig, istället för att trycka i dig oboy med nutellamacka, så käka knäckebröd wasa med keso/ost som pålägg.

Garanterar att det funkar

Klart man inte behöver räkna men jag tycker det är en bra idé för att få ett hum om hur mycket energi de olika livsmedlen innehåller, sedan när man har sådant i huvudet kan man bara gör snabb överslagräkning istället för att räkna på decimalerna.
Det är ingen garanti på att det du säger funkar, han kan lika gärna äta pasta och köttfärssås utan att bli mätt och fylla upp sin dagliga energikvot.
Oboy och nutella tror jag ingen som deffar använder som bas-livsmedel i sin kost men likväl är det en bra start att sluta äta skit. I slutändan handlar allt om hur mycket energi du stoppar i dig och hur mycket du gör av med, inte individuella livsmedel.

wagjam
2012-04-16, 15:17
Äter ni ris,pasta,bröd etc. i små mängder under deff eller ersätter ni helt med Broccoli, wok-grönsaker, morötter etc?

vicarious
2012-04-16, 15:19
Äter ni ris,pasta,bröd etc. i små mängder under deff eller erstätter ni helt med Broccoli, wok-grönsaker, morötter etc?

Brukar mest bli potatis och grönsaker för min del. Bröd äter jag i stort sett aldrig.

wagjam
2012-04-16, 15:54
Klart man inte behöver räkna men jag tycker det är en bra idé för att få ett hum om hur mycket energi de olika livsmedlen innehåller, sedan när man har sådant i huvudet kan man bara gör snabb överslagräkning istället för att räkna på decimalerna.
Det är ingen garanti på att det du säger funkar, han kan lika gärna äta pasta och köttfärssås utan att bli mätt och fylla upp sin dagliga energikvot.
Oboy och nutella tror jag ingen som deffar använder som bas-livsmedel i sin kost men likväl är det en bra start att sluta äta skit. I slutändan handlar allt om hur mycket energi du stoppar i dig och hur mycket du gör av med, inte individuella livsmedel.

I mitt fall märker jag nu att jag ätit alldeles för lite och alldeles för lite kolhydrater och på det sättet orkat sämre på gymmet. Trodde saker innehöll mer kalorier än de faktiskt gör.