handdator

Visa fullständig version : Marklyft teknik - Film.


lurre86
2012-04-14, 20:09
http://www.youtube.com/watch?v=9Unfz4-2H_0http://www.youtube.com/watch?v=9Unfz4-2H_0

Är ryggen katastrofal under lyften?

Vad säger ni? Allt är välkommet.

Pepz
2012-04-14, 20:12
ser helt ok ut även om jag tycker att du trycker in svansen mellan bena för mycket.

och ge tusan i att släppa vikten..

deadich
2012-04-14, 21:59
och ge tusan i att släppa vikten..

eeh, va, utveckla.

zeusden1
2012-04-14, 22:01
eeh, va, utveckla.

Sista reppet så släpper han ner stången från toppläget.

lurre86
2012-04-14, 23:15
trycker in svansen mellan benen, menar du i toppläget?

så jag kan fortsätta sålänge jag inte böjer ryggen mer än vad jag gör?

PeterN0rth
2012-04-14, 23:39
ostbåge

deadich
2012-04-15, 00:07
Sista reppet så släpper han ner stången från toppläget.

Aaah, men varför är det negativt? Det är väl snarare positivt eftersom att det är högst skaderisk när man går ned med stången och är trött.

Lindrian
2012-04-15, 00:50
Det heter, på engelska, deadlift. Ett dött lyft. Man SKA släppa stången och börja om från början (dead start), vid varje repetition. Personligen släpper jag vikten, antingen från toppläget eller innan jag når knäna. Det är nämligen när man har stången vid knäna i den negativa fasen som ländryggen är som mest benägen att ta skada.

Jeneric
2012-04-15, 02:11
Det heter, på engelska, deadlift. Ett dött lyft. Man SKA släppa stången och börja om från början (dead start), vid varje repetition.

Eller så ställer man ner den utan att släppa greppet och tar bara en liten paus för att säkerställa att man inte "studsar" stången...?

Ponitus
2012-04-15, 03:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876

Tycker väl att du kan ha lite bättre form på ryggen samt inte studsa vikten.

ps3fanswe
2012-04-15, 09:17
ostbåge

givande svar

Sheogorath
2012-04-15, 09:25
Du har för böjd ländrygg, kör studsreps men t.o.m. då ser man att din höft stiger snabbare än vad stången gör. Så: alldeles för hög vikt för den styrkan du har just nu om det är säkra träningslyft du är ute efter.

z_bumbi
2012-04-15, 09:45
Man SKA släppa stången och börja om från början (dead start), vid varje repetition

Det finns inget krav i att man ska släppa stången.

Att släppa stången funkar om man har rätt grejer för det, annars får man helt enkelt lära sig att styra kroppen.

Lindrian
2012-04-15, 11:01
Det finns inget krav i att man ska släppa stången.

Att släppa stången funkar om man har rätt grejer för det, annars får man helt enkelt lära sig att styra kroppen.
Givetvis inget krav. Klarar man av att med god form följa vikten ner till marken får man jättegärna göra det.

Det har du rätt i. Man skall helst endast släppa stången om man har viktskivor gjorda för det och på en plattform för att reducera skador på utrustning och omgivning.

Eller så ställer man ner den utan att släppa greppet och tar bara en liten paus för att säkerställa att man inte "studsar" stången...?

Det kan man givetvis göra, men som jag sa så är det högst skaderisk när under den negativa fasen från knähöjd och ner. Därför väljer man ofta att släppa stången.

Mart|n
2012-04-15, 11:07
Varför är det nu så hög skaderisk just på nervägen vid knähöjd?

Arne Persson
2012-04-15, 11:09
Självklart studsar man inte med stången i botteläget eller släpper den.

Arne Persson
2012-04-15, 11:11
Varför är det nu så hög skaderisk just på nervägen vid knähöjd?

Finns säkert någon ny studie som tyder på det...:)

PeterN0rth
2012-04-15, 11:37
Finns säkert någon ny studie som tyder på det...:)

Är det inte så att dom som släpper spänningen/buktrycket när dom väl fått upp stången och går ner så blir det ...:eek:

spoon
2012-04-15, 11:41
Du har för böjd ländrygg, kör studsreps men t.o.m. då ser man att din höft stiger snabbare än vad stången gör. Så: alldeles för hög vikt för den styrkan du har just nu om det är säkra träningslyft du är ute efter.

+1

Sen tycker jag att första repetitionen ser bäst ut. Du tappar formen dom sista 10cm innan du studsar med stången i marken. Jag tror att du skulle få bättre teknik om du pausar i botten spänner upp dig ordentligt. Du kan också dra stången närmare kroppen. Bälte fungerar ju också att använda om man känner att det är buktrycket som är den svaga punkten.

Kul att träningen rullar på lurre :)

Lindrian
2012-04-15, 11:56
Varför är det nu så hög skaderisk just på nervägen vid knähöjd?

Därför det är vid det läget det är högst sannolikhet att du krummar ryggen vid tunga marklyft på nedvägen.

Mart|n
2012-04-15, 13:44
Därför det är vid det läget det är högst sannolikhet att du krummar ryggen vid tunga marklyft på nedvägen.

Du uttalar dig som om det är en världssanning, alternativt att alla gör så. Och det stämmer inte. Och ja, jag läste även ordet sannolikhet i ditt inlägg. :)

Jagax
2012-04-15, 13:46
Därför det är vid det läget det är högst sannolikhet att du krummar ryggen vid tunga marklyft på nedvägen.

Kan ju bara snacka för mig själv och utan att ha filmat men jag tror nog jag har bättre form på vägen ner, och mindre risk för att jag böjer ländryggen. Man är ju trots allt starkare i den excentriska fasen.
Det är ju klart att om man maxar ett lyft och precis klarar få upp vikten kan det ju vara så att man inte vill/orkar hålla emot i stort sett alls men kan inte riktigt se det så mellan reps vid 3-5 eller så.

ps3fanswe
2012-04-15, 19:35
Tycker folk tar i lite. Visst de är ju inte dom snyggaste marklyften jag sett. Men att kalla de ostbåge är att ta i.

Sänkt vikten lite. Brösta upp å lyft:)