handdator

Visa fullständig version : Efterträningsdrink efter cardiopass??


sexydanny23
2004-01-22, 13:12
Ska man ta en efterträningsdrink även efter ett cardio pass... Jag cyklar ca 20 min under ett sånt pass o gör av med ca 170 kcal på det medan drinken (fitness protein) innehåller ca 500 kcal..

Dessutom undrar jag vad som gäller angående magträning.. Ska man träna ofta eller sällan... Blir magen större om man tränar mage oftar o plattare om man bara kör en gång i veckan o deffar ner den!!

MVH
DAniel

sexydanny23
2004-01-22, 13:21
Var e grubban idag med sina goda råd??

King Grub
2004-01-22, 13:22
Ska man ta en efterträningsdrink även efter ett cardio pass... Jag cyklar ca 20 min under ett sånt pass o gör av med ca 170 kcal på det medan drinken (fitness protein) innehåller ca 500 kcal..

Det tror jag inte behövs. Planera in cykelpasset så du har en normal måltid kort efter istället. Det målet behöver du inte välja de långsammaste kolhydraterna du kan hitta, utan kan äta något med medelsnabba i stället.

Dessutom undrar jag vad som gäller angående magträning.. Ska man träna ofta eller sällan... Blir magen större om man tränar mage oftar o plattare om man bara kör en gång i veckan o deffar ner den!!

Magmuskulaturen fungerar som alla andra muskler. Tung viktträning gör musklerna större och starkare. Rutorna kommer fram av förbränningsträning och diet. Att ligga och nöta crunches dag ut och dag in är bara ett slöseri med tid och energi. Kör magen 1 eller 2 gånger per vecka, med belastning, om inte annat så för att ha ett starkt och stabilt midjeparti.

Munter
2004-01-22, 13:23
Han kanske blivit less på att besvara samma frågor dagarna i ända för att folk inte kan använda sök-funktionen ?

Ät kolisar och protein efter konditionspass. Tänk på magen som vilken annan muskel som helst.

King Grub
2004-01-22, 13:23
Originally posted by sexydanny23
Var e grubban idag med sina goda råd??

Jamen LUGNA DIG för sjutton gubbar! Det hade gått 9 minuter! Tror du jag sitter och väntar framför skärmen på att du skall ställa frågor? :smash: :smash: Skärp dig!

sexydanny23
2004-01-22, 13:25
Tack så mycket.. You´re the king:love:

pneumatic
2004-01-22, 14:41
vadå???

Är inte Grub en inbyggd funktion hos Kolozzeum? :confused:


;)

:notme:

/Henrik

sexydanny23
2004-01-22, 15:37
Är det lagom med 20 min cykling på ett cardio-pass eller ska man cykla längre???

King Grub
2004-01-22, 15:50
Originally posted by sexydanny23
Är det lagom med 20 min cykling på ett cardio-pass eller ska man cykla längre???

Max 20 om det är intensiv träning det är frågan om. Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad.

sexydanny23
2004-01-22, 17:31
Och jag förmodar att intensiv träning är vad man ska göra för att bränna fett....Bränner man inte merom man cyklar längre??

Sen har jag en fråga angående den beryktade ätardagen...Kan man dricka/ festa då med?? Någon gång vill man ju ha lite skojj med!!

Daniel

Snapphanen
2004-01-22, 17:36
Nej daniel det får man inte, alkohol i mindre mängder är väl helt okej men ingen fjortisfylla :nono: ...... klart du får sätta i dig vad du vill men du ska försöka få i dig nog med protein iaf.. men det lär ju inte vara allt för svårt;)

King Grub
2004-01-22, 17:37
Intensiv cardio förbättrar insulinkänsligheten, och därigenom går en större del av ett eventuellt överskott till glykogeninlagring och muskeluppbyggnad, jämfört med om du hade haft en dåligt insulinkänslighet. Intensiv cardio, bra fetter och att basera kosten på kolhydrater med lågt GI förbättrar insulinkänsligheten; ingen cardio, mättat fett och snabba kolhydrater försämrar den.

Med intensiv cardio använder du inte fett som energikälla under själva aktiviteten i någon större utsträckning, men fördelarna, som gynnsam hormonutsöndring, konditionsförbättring, högre total energiförbrukning, förbättrad insulinkänslighet, fortsatt förbränning efter passet, med mera, uppväger och passerar klart de du uppnår med lågintensiv cardio, enligt min mening.

Men visst kan du variera dig och köra längre förbränningspass med lägre intensitet. Variation är för det mesta bara av godo.

Och ja, texten ovan har jag stulit, om någon skulle känna igen den. Av mig själv, dock.

Att dricka någon gång emellanåt fördärvar inte dina deffplaner.

swiftin
2004-01-22, 17:42
Om jag t ex under en friluftsdag ska spela fotboll/innebandy/basket i 2-3 timmar konstat, kommer mina muskler ta stor skada då, Grub? Inte för att ja kommer avstå från att va me - såklart inte! men det händer inget märkbart att jag skulle bli svagare eller nåt va?

LunaSpice
2004-01-22, 17:45
Originally posted by swiftin
Om jag t ex under en friluftsdag ska spela fotboll/innebandy/basket i 2-3 timmar konstat, kommer mina muskler ta stor skada då, Grub? Inte för att ja kommer avstå från att va me - såklart inte! men det händer inget märkbart att jag skulle bli svagare eller nåt va?

En dag spelar ingen roll alls. Det är om du under en längre period skulle utsätta din kropp för detta som du kan märka skillnad.

swiftin
2004-01-22, 17:45
O.K! : tack för det snabba svaret! :love:

King Grub
2004-01-22, 17:59
Om jag t ex under en friluftsdag ska spela fotboll/innebandy/basket i 2-3 timmar konstat, kommer mina muskler ta stor skada då, Grub? Inte för att ja kommer avstå från att va me - såklart inte! men det händer inget märkbart att jag skulle bli svagare eller nåt va?

Om du är rädd för att "musklerna ska ta skada" för att du rör på dig, kan du lika gärna gå och lägga dig och be mamma mata dig, när du inte är i gymmet. ;)

Musklerna bryts ner dagligen, och det är så det fungerar. Det betyder inte att de är borta för all framtid; kroppen sköter sådant själv, så länge du inte svälter.