handdator

Visa fullständig version : Deffa vid skada


daloatf
2012-04-14, 10:13
Just nu har jag en skada i triceps (snapping triceps syndrom) ska gå på behandlingar inom kort för skadan men nu börjar det bli dags att deffa.

Eftersom jag är skadad kan jag inte träna någon specifik triceps träning eller några pressar. Kan inte heller träna övningar där det sker en extension i triceps.

Hur kommer detta påverka resultat av deffen på armarna? Eftersom triceps knappt får någon stimulering. Förstår att jag kommer troligen tappa massa på triceps på grund av detta men hur mycket? Är det så mycket att det inte är värt att deffa?

Schemat ser ut så här om det hjälper:

Överkropp
Framåtlyft - 5-6set 10-12 reps
Sidolyft - 5-6set 10-12 reps
Hantelrodd för baksida axlar - 5-6set 10-12 reps
Hantelcurls - 5set 8-12 reps
Latsdrag - 5-6set 12-15 reps sträcker inte ut armarna
Kabelrodd/hantelrodd - 5-6set 8-12 reps sträcker inte ut armarna
Peck deck - 10set 10-12 reps

Om tid kör jag även shrugs


Underkropp A
Frontböj - 4set 6-8 reps
Liggande vadpress - 5set 10-12 reps
Benspark - 4set 10-12 reps
Sittande/liggande lårcurl - 4set 10-12 reps
Stående rep crunches - 5-7set 10-12 reps
Stående vadpress - 2st rest-pause set (10set totalt)

Om tid kör jag även good mornings.

Underkropp B
Böj - 4set 6-8 reps
Liggande vadpress - 5set 10-12 reps
Benspark - 4set 10-12 reps
Sittande/liggande lårcurl - 4set 10-12 reps
Stående rep crunches - 5-7set 10-12 reps
Stående vadpress - 2st rest-pause set (10set totalt)

För tillfället ser det ut så här:

Måndag: Överkropp
Tisdag: Vila
Onsdag: Underkropp A
Torsdag: Vila
Fredag: Om tid, kör extra biceps och det jag känner för. Oftast vartannat axlar/rygg/bröst
Lördag: Vila
Söndag: Underkropp B

Underskott och allt annat har jag full koll på, men hur mycket påverkar det att jag inte kan stimulera tricepsen? Får bli genomblödning vilket det blir när tricepsen jobbar statiskt eller dynamiskt.

daloatf
2012-04-16, 19:55
Bump, någon?

Spartansk
2012-04-16, 19:57
Varför ställer du frågan ens? Du lär ju märka det själv. ;)

Edit: Jag läste om nu, och såg en mening jag missade första gången: " Är det så mycket att det inte är värt att deffa?"

Svaret är att jag inte vet. :P

daloatf
2012-04-16, 19:59
Varför ställer du frågan ens? Du lär ju märka det själv. ;)

Vill ju veta vad folk tror, om det ens är värt att deffa. Givet att jag kan få tillbaka massan vid ett senare tillfälle.

Hade jag inte varit intresserad av åsikter hade jag inte ställt någon fråga :)

exevision
2012-04-16, 20:11
Vet inte vad snapping triceps syndrom är för något, men tänk på att läkning av skador blir lite sämre under deff. Tycker iaf jag.

daloatf
2012-04-16, 20:51
Vet inte vad snapping triceps syndrom är för något, men tänk på att läkning av skador blir lite sämre under deff. Tycker iaf jag.

Ja men det kanske man får ta, funderar på om man ska gå ner en bit och sen ligga på balans för läkningens skull.

Och för att förklara snabbt vad snapping triceps syndrom är så vid triceps övningar och pressövningar där armen går över 90grader så knäpper det till i armbågen och nerver/senor byter spår. Känns som något går ur led och in igen.