handdator

Visa fullständig version : Kaffe med mjölk - Dåligt för magen?


clavain
2012-04-14, 09:13
Tjejen hamnade i en diskussion med några på jobbet angående kaffe och mjölk. Tydligen verkar det finnas en allmänt spridd uppfattning om att kaffe med mjölk ska vara dåligt för magen (oklart på vilket sätt, bara dåligt...).

Själv hade jag aldrig hört talas om den här "myten?" tidigare och undrar om det finns någon grund för den överhuvudtaget...

Har sökt runt på nätet och hittar inget som tyder på att så skulle vara fallet så jag tänkte höra vad Kolo-expertisen har att säga?

vicarious
2012-04-14, 09:17
Låter konstigt :)

strango
2012-04-14, 09:39
Det är väl olika från mage till mage :)

Eddie Vedder
2012-04-14, 09:48
Kaffe är ju generellt sett lite starkt för magen. De flesta som under perioder dricker massor av kaffe har säkert känt av det. Dessutom är det ju en allmän sanning att de flesta magbesvär beror på laktosintolerans, det är liksom universaldiagnosen just nu för magproblem (som kan bero på tusen olika saker).

Så att kaffe + mjölk skulle ses som dåligt för magen känns ju inte som en orimlig fikarumssanning. Men som strango säger är det ju olika mellan olika personer och dessutom är ju inte alla känsliga för båda av dem.

Att kaffet plus mjölken skulle skapa någon sorts syntes där 1 + 1 = 3 känns föga rimligt.

Deep Thought
2012-04-14, 09:52
Jag har ett vagt minne om någon studie på te, där man såg bättre resultat i fallet te utan mjölk, vilket man attribuerade att mjölken eventuellt neutraliserade antioxidanterna. Minns dock inte vad det hela handlade om.

clavain
2012-04-14, 10:05
Kaffe är ju generellt sett lite starkt för magen. De flesta som under perioder dricker massor av kaffe har säkert känt av det. Dessutom är det ju en allmän sanning att de flesta magbesvär beror på laktosintolerans, det är liksom universaldiagnosen just nu för magproblem (som kan bero på tusen olika saker).

Så att kaffe + mjölk skulle ses som dåligt för magen känns ju inte som en orimlig fikarumssanning. Men som strango säger är det ju olika mellan olika personer och dessutom är ju inte alla känsliga för båda av dem.

Att kaffet plus mjölken skulle skapa någon sorts syntes där 1 + 1 = 3 känns föga rimligt.

Låter som det jag var inne på att "sanningen" har sin grund i att många är känsliga för mjölk. Håller med om att det verkar orimligt att mjölk + kaffe skulle skapa någon sorts kombinationseffekt.

Tack för svaren :)

Silencer
2012-04-14, 11:04
Endast 5% av människor med nordisk härkomst har laktosintolerans, så magproblemen beror troligtvis på gluten eller andra orsaker.

Ang. kaffe med mjölk så gör ju mjölken kaffet mer snällt mot magen förutsatt att man inte är intolerant.

Sverker
2012-04-14, 11:23
Det är en vågskål.

- Mjölk kan buffra det sura kaffet och lindra magkatarren.
- Fettet i mjölken kan stimulera frisättandet av mer magsyra och förvärra magkatarren.


Vad som är bäst är inte lätt att förutse ifall man vill dricka kaffe men har lätt för sura uppstötningar.

Deep Thought
2012-04-14, 13:40
Endast 5% av människor med nordisk härkomst har laktosintolerans, så magproblemen beror troligtvis på gluten eller andra orsaker.

H. pylori älskar vätgas, så det kan vara en bra ide att begränsa sitt fiberintag om man lider av det.

Warrior89
2012-04-16, 02:01
Älskar kaffe med mjölk och snus finns inget bättre :D

eiri
2012-04-16, 04:20
aldrig haft problem med magen, men de känns bättre för tänderna iaf :)

OneManArmy
2012-04-16, 06:18
Ah har hört att mjölk i kaffet ska "ta bort nån syra" i kaffet men inte nåt annat rykte.
Däremot märker jag att det kan bli rätt bra fart i tarmen om man dricker några koppar för mycket :P

Pojo
2012-04-16, 15:53
Kaffe med mjölk ur en kaffemaskin kanske inte kan jämföras med riktig mjölk.
På jobbet är "mjölken" (växtbaserad mjölkersättning) eller vad det nu står på förpackningen.

Tror dock att de som får problem med kaffe troligtvis intar rätt så stora mängder.

Holabandola
2012-04-16, 19:58
Mjölken från kaffemaskinen är hetl horribel, och JA, den gör mig och hälften av våran arbetsstyrka dålig i mage.
Det är inte mjölk i maskinerna, det är "vitt". Vilket är råfett, färgämne och en annan massa onödigt shait.
Alltså, jag bara undra, hur jäkla illa ställt är det när man t o m snålar på mjölkpulver i maskinerna och ersätter det mer råfett och tillsatser istället.
Företagen bryr sig inte, vi får betala.
Det är först när vi slutar dricka smutsen som det händer något...