handdator

Visa fullständig version : Knäböj med upphöjning?


speedy83
2012-04-13, 23:48
Funderar lite kring det här med knäböj med "upphöjning" under hälarna, då jag i dagsläget är för stel för knäböj (stretchar som en tok!) undrar jag om det är att föredra att köra böj med en liten viktskiva eller dyl under hälarna och faktiskt böja eller bör man vänta tills man kan göra dem riktigt?

Finns det alltså något negativt att köra på det viset?

cero
2012-04-13, 23:57
Tycker du kan vänta tills du har rörligheten alt köpa ett par böjskor som är upphöjda vid hälen. Skillnaden mellan det och en viktskiva är att fotvalven får stöd med skorna.

Hur stretchar du?

Loke
2012-04-14, 00:53
Det verkar som du tycker att man inte tränar knäböj på riktigt om man böjer grunt, och det tycker jag är trams. Ok, siktar du på tävling i SL eller tyngdlyftning finns det väl en poäng i det resonemanget, men annars är djup överskattat. Massor av atleter böjer grunt. Stretching för att nå skapligt djup är också överskattat.

Honken
2012-04-14, 01:20
Hur ser tekniken ut?

Om du sitter bakåt med höften så borde där inte vara några problem alls med att få korrekt djup. De jag tränat i böj som ej kunnat uppnå korrekt djupt så har det 9/10 gånger handlat om att de inte böjt korrekt utan försökt att hitta djup genom att skjuta fram knäna istället.

cero
2012-04-14, 02:11
Stretching för att nå skapligt djup är också överskattat.

Varför då?

mij82
2012-04-14, 07:36
Hur ser tekniken ut?

Om du sitter bakåt med höften så borde där inte vara några problem alls med att få korrekt djup. De jag tränat i böj som ej kunnat uppnå korrekt djupt så har det 9/10 gånger handlat om att de inte böjt korrekt utan försökt att hitta djup genom att skjuta fram knäna istället.

Jag har lite av det problemet att jag hellre skjuter fram knäna, några generella tips sådär på rak arm?

MilkmaN
2012-04-14, 08:24
Det verkar som du tycker att man inte tränar knäböj på riktigt om man böjer grunt, och det tycker jag är trams. Ok, siktar du på tävling i SL eller tyngdlyftning finns det väl en poäng i det resonemanget, men annars är djup överskattat. Massor av atleter böjer grunt. Stretching för att nå skapligt djup är också överskattat.

Fast det där är ju inte sant. De studier som finns på grundare vs djupare har visat att fulla böj gör mer för hoppstyrkan än grunda, vilket är lite ointuitivt. Är målet muskelmassa så är det väl såklart rimligast att försöka arbeta med en så stor ROM man kan. Grunda böjar grundar sig ofta i felaktig teknik, men kan ofta innebära tunga vikter, vilket också ökar skaderisken.

För att nå korrekt djup med så bra vinklar som möjligt så är det dessutom inte överskattat med stretching, snarare en nödvändighet. Visst kan man köra lowbar med knäna rätt fram och nå djup som otränad, men ytterst få har den rörlighet i höften som krävs för en djup och stabil highbar-böj med höften i extern rotation och fötterna pekandes någorlunda framåt, dvs den ställning som rent mekaniskt är mest fördelaktig.

http://traningslara.se/djupa-eller-ytliga-knaboj-for-battre-hoppformagan-vad-ar-bast/

MilkmaN
2012-04-14, 08:25
Jag har lite av det problemet att jag hellre skjuter fram knäna, några generella tips sådär på rak arm?

Att knäna skjuts fram är en nödvändighet för en djup böj, så länge det inte sker väldigt mycket. Viktigare är snarare att knäet hamnar ovanför eller straxt utanför foten, dvs knäna trycks utåt. Om du kan få en del av rörelsen i knäled att hamna i sidled istället för rakt framåt borde det också hjälpa om det är så att dina knän hamnar för långt fram.

speedy83
2012-04-14, 09:37
Anledningen till att jag vill göra någorlunda djupa böj är att jag har förstått att skaderisken är lägre då samt att det ska ge bättre resultat.

Det finns säkerligen teknikbrister hos mig utan tvekan! jag försöker att fokusera på att "sätta" mig bakåt men jag har också väldigt dålig rörlighet i hela kroppen, men framförallt i rygg och fotleder samt smalben (?) glömmer alltid vad muskeln heter samt i röven.

Stretching utför jag i form av olika övningar för dessa områden samt att jag följer ett program från styrkelabbet vilket innefattar sheo's stretch den har jag dock lite problem med när man kommer till att lägga på stången på benen så fungerar det inte riktigt för mig.

Jag började då fundera över att det kanske vore en bra idé att faktiskt börja träna böj och se om det gjorde en mer rörlig samtidigt som man kanske får en bättre teknik vilket gjorde att jag kom in på upphöjningar...

MilkmaN
2012-04-14, 09:47
Jag tycker att det är en god idé att träna böj även då man saknar rörligheten att göra det exakt som man vill. Att kunna göra "perfekta böj" kan mycket väl vara ett projekt som tar väldigt lång tid, och att avstå ifrån övningen bara för att det inte är exakt som man vill är inte en lösning.

Jag tycker att det som visas i filmen i denna post: http://www.70sbig.com/blog/2012/04/female-mobility-case-study/ är väldigt vettigt för att öva upp rörligheten i vad jag ser som typiska problemområden. Det skiljer ju sig dock åt från person till person vart man är stel, så samkör den med styrkelabbets stretch. Jag upplever att den ankelstretch som visas i 70s big är bättre än sheos, som är väldigt obekväm.

speedy83
2012-04-14, 10:17
Tack för filmtipset! man kan väl i stort sett säga att jag är "Tamara" i filmen :) vi verkar ha väldigt lika problem, så blir att börja testa på detta och samtidigt testa att köra lite lätta böj med upphöjning.

MilkmaN
2012-04-14, 11:27
Tack för filmtipset! man kan väl i stort sett säga att jag är "Tamara" i filmen :) vi verkar ha väldigt lika problem, så blir att börja testa på detta och samtidigt testa att köra lite lätta böj med upphöjning.

Låter som en bra plan!

stemag
2012-04-14, 12:08
Att knäna skjuts fram är en nödvändighet för en djup böj, så länge det inte sker väldigt mycket. Viktigare är snarare att knäet hamnar ovanför eller straxt utanför foten, dvs knäna trycks utåt. Om du kan få en del av rörelsen i knäled att hamna i sidled istället för rakt framåt borde det också hjälpa om det är så att dina knän hamnar för långt fram.



+1

Det som hjälpte mej att hitta rätt djup var när jag kollde på "so you think you can squat" videorna och dom snackade om att böjningen av benen inte går framåt och bakåt utan utåt och innåt typ.

När jag fick kläm på att flytta isär fötterna ordentligt och att trycka ut knäna både på väg ner och upp, så blev mina böjar mycket skönare, inga problem mer med att knäna dök ner framåt.

speedy83
2012-04-14, 13:06
+1

Det som hjälpte mej att hitta rätt djup var när jag kollde på "so you think you can squat" videorna och dom snackade om att böjningen av benen inte går framåt och bakåt utan utåt och innåt typ.

När jag fick kläm på att flytta isär fötterna ordentligt och att trycka ut knäna både på väg ner och upp, så blev mina böjar mycket skönare, inga problem mer med att knäna dök ner framåt.

Hur brett bör man ha mellan fötterna? gissar att det är lite individuellt men något riktmärke borde väl finnas? har tidigare försökt hålla axelbrett eller strax utanför.

stemag
2012-04-14, 13:15
Hur brett bör man ha mellan fötterna? gissar att det är lite individuellt men något riktmärke borde väl finnas? har tidigare försökt hålla axelbrett eller strax utanför.


strax utanför fungerar bra för mej, då känns det lättare att trycka ut knäna.

r1kkie
2012-04-14, 13:37
Fortsätt böj och stretcha. Du får ju till stretchen samtidigt som du böjer.

Imo att köra viktskivor eller köpa böjskor för att få upp hälarna känns som att gå runt original problemet, stelheten, istället för att fixa problemet. :)

Sparven från Minsk
2012-04-14, 13:42
Det verkar som du tycker att man inte tränar knäböj på riktigt om man böjer grunt, och det tycker jag är trams. Ok, siktar du på tävling i SL eller tyngdlyftning finns det väl en poäng i det resonemanget, men annars är djup överskattat. Massor av atleter böjer grunt. Stretching för att nå skapligt djup är också överskattat.


"You have to squat, or You are a pussy!"

"You should just stop your whining and start squating deep,
yes deep, like ass to grass, otherwise you are a pussy"

nppzGV1U8y8&list

cero
2012-04-14, 13:54
Jag har lite av det problemet att jag hellre skjuter fram knäna, några generella tips sådär på rak arm?

Öva upp rörligheten i höftböjare (kanske heter höftsträckare)? Sätt dig i knäböj-position, och gunga nedåt. Ta inte ut rörligheten i ryggen, utan håll den i en neutral position och tryck ned höften. Då kommer du känna att det sträcker i ljumskarna.

Du kan också lägga dig på marken, ta upp ett ben och tryck det mot din mage/bröstkorg. Låt inte ryggen "följa" med, utan svanka för att ryggen ska stanna mot golvet.

z_bumbi
2012-04-14, 15:28
Hur brett bör man ha mellan fötterna? gissar att det är lite individuellt men något riktmärke borde väl finnas? har tidigare försökt hålla axelbrett eller strax utanför.

Den bredd där tekniken ser bra ut. Det är det enkla svaret.

Det svåra svaret är att du får pröva dig fram tills det ser bra ut med vad du har i styrka och rörlighet just nu. Jag tycker dock att onödigt många försöker träffa någon idealbild av hur en böj "ska se ut" och därför offrar både leder och vikt på stången för att uppnå den.
Det är varken snyggt eller coolt att böja djupt om det innebär att man är instabil i bäckenet, knäna fladdrar och att man krummar ryggen på låga vikter. Med lite teknikförändringar så kanske personen kan böja det dubbla och bara "offra" lite på djupet. Tränar personen sen där ett tag så har den kanske blivit så stabil i kroppen att den kan börja jobba sig ner djupare (om det nu är någon mening med det i det fallet).

speedy83
2012-04-14, 16:46
Tack för input. Vad gäller böj djupet är det skaderisk jag är skraj för och man har ju fått det hårt intutat i sig både här men framförallt inom SL5x5 att det är under parallellt som gäller för att inte rasa knän och få effekt (typ) jag får helt enkelt ta och försöka känna mig fram och fortsätta nöta stretch :)

Bäst vore ju givetvis att försöka snoka upp någon böj ess för lite mer handgriplig hjälp...

z_bumbi
2012-04-14, 16:55
Fast att gå under parallellt är oftast inte att gå riktigt djupt och det är få som inte kommer i närheten om de testar en teknik som passar dem.

speedy83
2012-04-14, 23:41
Det är kanske att ta i att säga djupt när man syftar på strax under parallell. Men det är vad jag siktar på, var faktiskt förbi gymmet ikväll och testade lite med bara stången och det kändes faktiskt liite bättre men verkar ha mycket obalans i kroppen så gick lite skakigt men djupet kändes mycket bättre!

Med lite träning hoppas jag att det ska lösa sig snart.

Loke
2012-04-15, 01:09
Fast det där är ju inte sant. De studier som finns på grundare vs djupare har visat att fulla böj gör mer för hoppstyrkan än grunda, vilket är lite ointuitivt. Är målet muskelmassa så är det väl såklart rimligast att försöka arbeta med en så stor ROM man kan. Grunda böjar grundar sig ofta i felaktig teknik, men kan ofta innebära tunga vikter, vilket också ökar skaderisken.

För att nå korrekt djup med så bra vinklar som möjligt så är det dessutom inte överskattat med stretching, snarare en nödvändighet. Visst kan man köra lowbar med knäna rätt fram och nå djup som otränad, men ytterst få har den rörlighet i höften som krävs för en djup och stabil highbar-böj med höften i extern rotation och fötterna pekandes någorlunda framåt, dvs den ställning som rent mekaniskt är mest fördelaktig.

http://traningslara.se/djupa-eller-ytliga-knaboj-for-battre-hoppformagan-vad-ar-bast/

Vad är det som inte är sant? Läs noga vad jag skriver: Djup är överskattat. Det är inte oviktigt, det är inte värdelöst, men det är riktigt överskattat. Huruvida man böjer djupt är ingefär lika intressant som huruvida man utnyttjar spänst maximalt i vändningen eller om man går ner relativt långsamt. Varför uppmanas aldrig nybörjare att gå ner si och så snabbt? Varför hör man aldrig "det där var ingen riktig knäböj, kolla hur sakta han går ner"? Det är säkert mer relevant för hopp än djupet. Folk bryr sig inte vad som är bäst träning, det enda viktiga är att djup i knäböj är en kukmätartävling som går ut över nybörjares framsteg.

Och visst, det blir onödigt tunga vikter av grunda böjar. Men man når lätt SL-djup och mer än så med endast knäböj innan man böjer 150-200 kg. Det är helt enkelt en non-issue, djupet kommer automatiskt. De som böjer sjukt tunga, grunda böjar gör det för att de väljer att göra det, inte för att de har stretchat för lite.

Vad gäller stretching: Jag har ingen aning om vad som är bra vinklar, så kanske finns det någon vinkel som jag har som är dålig, och som bara kan bli bättre genom stretching. Jag håller mig till att bara prata om hur man får nybörjare att snabbt nå ett skapligt djup, och där är stretching sällan en viktig faktor. Är det från SL-djup till ATG så är det såklart en annan fråga.

svenbanan
2012-04-15, 01:51
Vad är det som inte är sant? Läs noga vad jag skriver: Djup är överskattat. Det är inte oviktigt, det är inte värdelöst, men det är riktigt överskattat. Huruvida man böjer djupt är ingefär lika intressant som huruvida man utnyttjar spänst maximalt i vändningen eller om man går ner relativt långsamt. Varför uppmanas aldrig nybörjare att gå ner si och så snabbt? Varför hör man aldrig "det där var ingen riktig knäböj, kolla hur sakta han går ner"? Det är säkert mer relevant för hopp än djupet. Folk bryr sig inte vad som är bäst träning, det enda viktiga är att djup i knäböj är en kukmätartävling som går ut över nybörjares framsteg.

Och visst, det blir onödigt tunga vikter av grunda böjar. Men man når lätt SL-djup och mer än så med endast knäböj innan man böjer 150-200 kg. Det är helt enkelt en non-issue, djupet kommer automatiskt. De som böjer sjukt tunga, grunda böjar gör det för att de väljer att göra det, inte för att de har stretchat för lite.

Vad gäller stretching: Jag har ingen aning om vad som är bra vinklar, så kanske finns det någon vinkel som jag har som är dålig, och som bara kan bli bättre genom stretching. Jag håller mig till att bara prata om hur man får nybörjare att snabbt nå ett skapligt djup, och där är stretching sällan en viktig faktor. Är det från SL-djup till ATG så är det såklart en annan fråga.

Jag kan hålla med om det du skriver angående att troligen är stretching inte det viktigaste för att kunna ta sig ned till en SL-djup knäböj.

Vad jag inte hänger med på är hur du menar att djupet i knäböjen är överskattat.

Jag kan tänka mig några varianter på vad du eventuellt menar:

1) Menar du att någon annan faktor är viktigare än djupet, och i sådant fall vilken faktor då? Kommer inte på nåt exempel...

2) Eller menar du att någon annan faktor är viktigare än djupet, och att denna faktor och djupet på något sätt utesluter varandra? Typ att det är viktigare att man lassar på riktigt tungt, och eftersom det är tungt orkar man inte gå ned djupt...

Anledningen att jag undrar är att jag har läst någonstans att om man gör djupa knäböjar så blir man starkare (såklart) i den djupa vinkeln. Men man blir också starkare i alla grundare vinklar. Gör man däremot grunda knäböj så blir man inte starkare i några djupare vinklar. Man blir heller inte starkare (i alla fall inte mycket) i den grunda vinkeln än man blir av att göra djupa knäböj.

Det jag skrev ovan är jag inte helt hundra på om det stämmer fullt ut. Men om det stämmer så har jag svårt att se att man kan överskatta djupet i knäböj. Då måste ju djupet helt enkelt vara den allra viktigaste faktorn. Eller är jag dimmig i skallen på lördagsnatten? Känns ju inte heller helt orimligt... ;-)

tntballe
2012-04-15, 04:30
Vad är det som inte är sant? Läs noga vad jag skriver: Djup är överskattat. Det är inte oviktigt, det är inte värdelöst, men det är riktigt överskattat. Huruvida man böjer djupt är ingefär lika intressant som huruvida man utnyttjar spänst maximalt i vändningen eller om man går ner relativt långsamt. Varför uppmanas aldrig nybörjare att gå ner si och så snabbt? Varför hör man aldrig "det där var ingen riktig knäböj, kolla hur sakta han går ner"? Det är säkert mer relevant för hopp än djupet. Folk bryr sig inte vad som är bäst träning, det enda viktiga är att djup i knäböj är en kukmätartävling som går ut över nybörjares framsteg.

Och visst, det blir onödigt tunga vikter av grunda böjar. Men man når lätt SL-djup och mer än så med endast knäböj innan man böjer 150-200 kg. Det är helt enkelt en non-issue, djupet kommer automatiskt. De som böjer sjukt tunga, grunda böjar gör det för att de väljer att göra det, inte för att de har stretchat för lite.

Vad gäller stretching: Jag har ingen aning om vad som är bra vinklar, så kanske finns det någon vinkel som jag har som är dålig, och som bara kan bli bättre genom stretching. Jag håller mig till att bara prata om hur man får nybörjare att snabbt nå ett skapligt djup, och där är stretching sällan en viktig faktor. Är det från SL-djup till ATG så är det såklart en annan fråga.

För att kunna utnyttja spänst och fart i en djup böj så är det säkrast att man först kan hantera djupet, därför är det bättre att bearbeta den biten först. Och tror inte att så många som kan böja djupt skippar det för att dom vill, utan det brukar oftast komma en ursäkt till det. Sen finns det såklart dom som ska hitta kontakt eller tävlingsdjup.
Postat via en mobil enhet