handdator

Visa fullständig version : Behöver eran åsikt om energiintag under deff.


Feelgood
2012-04-13, 19:15
Jag har tänkt att börja deffa nu på måndag för andra gången, men denna gång vill jag göra det så bra som möjligt. Har räknat ut att då jag tränar 4-5 ggr per vecka , går i skola och umgås med vänner, att jag ligger på cirka 2800 kcal per dag för balanserat kaloriintag. Sedan minus 500 på det ~ 2300kcal varje dag. Men, föredrar man hellre att man äter mer på träningsdagar än vilodag? eller äre saksamma och att man lika gärna kan äta 2300kcal varje dag? MVH

Beelz
2012-04-13, 19:46
Jag brukar lägga 90% av kolhydraterna efter träningen. Kroppen har ingen klocka som ställer om sig varje dag i energiintaget.. Se till att hålla ett snitt på 2300 så ska det nog gå skitbra. Försök också äta lika många gram kolhydrater varje dag så slipper du pendla i vikten så mycket. Blir lite enklare att hålla koll på hur det går. :)

Feelgood
2012-04-14, 19:15
Okej tack för tipset :) Men en fråga angående formeln för uträkning av energibehov , tex harris benedict (stavning) , hur hittar man rätt aktivitetsnivå? För om jag tränar 4-5 ggr per vecka och 3-5 gånger hårdträning per vecka ligger på runt 1.55, men har läst att folk tycker olika om dessa faktorer då tex styrketräning inte är "hård träning" som bör ligga på runt 1.55. Så hur vet men dessa nivåer?

Inge Enveten
2012-04-14, 19:58
Okej tack för tipset :) Men en fråga angående formeln för uträkning av energibehov , tex harris benedict (stavning) , hur hittar man rätt aktivitetsnivå? För om jag tränar 4-5 ggr per vecka och 3-5 gånger hårdträning per vecka ligger på runt 1.55, men har läst att folk tycker olika om dessa faktorer då tex styrketräning inte är "hård träning" som bör ligga på runt 1.55. Så hur vet men dessa nivåer?

Räkna med den du tycker är lämplig och kolla efter en eller två veckor om du gått ner så mycket som du teoretiskt borde. Om du inte gått ner tillräckligt så räknar du om med en lägre aktivitetsfaktor.

Sheogorath
2012-04-14, 20:02
Räkna med den du tycker är lämplig och kolla efter en eller två veckor om du gått ner så mycket som du teoretiskt borde. Om du inte gått ner tillräckligt så räknar du om med en lägre aktivitetsfaktor.

Varför ska han räkna om med en annan aktivitetsfaktor? Han behöver bara sänka sitt energiintag om han inte går ner som han ska. Eftersom aktivitetsfaktorn ändå skattas kan man lika gärna skippa omvägen om formeln och istället skatta sitt energibehov baserat på hur fel man verkar ha hamnat. :)

Inge Enveten
2012-04-14, 20:07
Varför ska han räkna om med en annan aktivitetsfaktor? Han behöver bara sänka sitt energiintag om han inte går ner som han ska. Eftersom aktivitetsfaktorn ändå skattas kan man lika gärna skippa omvägen om formeln och istället skatta sitt energibehov baserat på hur fel man verkar ha hamnat. :)

Resultatet blir det samma. Ditt förslag är bättre dock eftersom det är lättare.

Feelgood
2012-04-15, 11:56
Hm okej tack , ska börja med 2300 per dag , och efter 2 veckor ska jag utvärdera om jag behöver minska! Men det låter jävligt mycket för o deffa :O Alltså 2300 kcal per dag, Väger 74.7 morgonvikt och är 178 lång 17 år. Tränar som sagt 4-5 gånger per vecka tung styrketräning och inte allt för stillasittandes hemma.

begt
2012-04-15, 12:57
Hm okej tack , ska börja med 2300 per dag , och efter 2 veckor ska jag utvärdera om jag behöver minska! Men det låter jävligt mycket för o deffa :O Alltså 2300 kcal per dag, Väger 74.7 morgonvikt och är 178 lång 17 år. Tränar som sagt 4-5 gånger per vecka tung styrketräning och inte allt för stillasittandes hemma.

Du är ung och har kanske inte vuxit färdigt så det är inte ett dugg konstigt om du ligger på 2800 kcal i balans, även om du inte anser att du är överdrivet aktiv.