handdator

Visa fullständig version : Fett för hälsa


Fitnesstokig
2012-04-13, 17:39
En fråga angående fettbehov för långvarig hälsa.

Kort och koncist:

Är 70 gram fett per dag tillräckligt för optimal hälsa ?


Förutsatt att behovet av essentiella fettsyror är tillgodo satta, linolsyra och linolensyra, minimum 5 gram omega 3 och kanske 10-20 gram omega 6. Inget specifikt syfte, varken "deff", "bulk", eller "maintenance". Men med möjlighet till alla tre. Frågan är väl generell oberoende av vikt, men specifikt så gäller det en kille på ca 80 kg, kanske ca 15 procent fett.

Som en bonusfråga, vore intressant att veta hur mycket fett ni andra äter här på kolozzeum ?

Det finns flera trådar om mängd kolhydrater och protein, men få om fett. Det verkar som om 1 gram per kilo kroppsvikt är regel snarare än undantag.

Jättetacksam för svar!

Zenot
2012-04-13, 18:06
Ja, 0,5-1g/kg verkar vara rekommendationen.

Fitnesstokig
2012-04-13, 18:58
Ja, 0,5-1g/kg verkar vara rekommendationen.

Tack.

Är det någon som märkt av något negativt med att ligga under eller strax under 1 gram / kg ?

Vad det nu skulle kunna vara, humör, hud-problem, trötthet ..

Anledningen till att jag frågar är att jag gärna skulle vilja sänka från 80 till 70 gram för att kunna öka kolhydraterna inom kalori-budgeten (ligger på maintenance nu). Mer kolhydrater för att orka träna hårdare och även orka vardagen.

bollio
2012-04-13, 19:10
Tror det skulle kräva väldigt långa perioder innan negativ effekt skulle märkas.

Ät på, satsa på bra livsmedel och tänk inte på % så mycket :hbang:

Eddie Vedder
2012-04-13, 19:15
Är det någon som märkt av något negativt med att ligga under eller strax under 1 gram / kg ?

Strax under 1 gram är ju inte ens ett lågt fettintag. Man får nog ligga extremt lågt under lång tid för att må dåligt av det. Och det blir alltid fel att titta blint på makronutrienter. Kosten kan ju vara bedrövlig fast makrofördelningen ser bra ut. Och vice versa.

Fitnesstokig
2012-04-13, 19:58
Strax under 1 gram är ju inte ens ett lågt fettintag. Man får nog ligga extremt lågt under lång tid för att må dåligt av det. Och det blir alltid fel att titta blint på makronutrienter. Kosten kan ju vara bedrövlig fast makrofördelningen ser bra ut. Och vice versa.


Nej det förstås. Men vid hypotetisk bra kost-sammansättning i övrigt.

Finns det studier för olika mängder fett på människor ?


SLVs rekommendation :
"
Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket.
"
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/

På 70 respektive 90 gram, kvinnor och män, med avsaknad referens. Vad bygger denna rekommendation på ?


Har hängt ganska länge här på kolozzeum, och verkligen super att kunna ställa frågor och få svar från så väldigt kunniga som Eddie Vedder, King Grub, Sverker mfl. Tack för att ni orkar med alla dessa frågor, dag in och dag ut. :)

z_bumbi
2012-04-13, 20:38
Det finns en minsta mängd som bla WHO använder och den nämns i bakgrundsmaterialet till SLV:s rekommendationer. Jag har för mig att det är 0,4 g/kg men kolla upp det och den mängden omfattar då en blandad fettsammansättning.
SLV baserar inte bara kosten på minsta möjliga mängden utan både tradition och praktiskt handhavande och det ger också en betydligt större marginal för onormala fettsammansättningar med en högre nivå samt reserver vid sjukdom etc som stör det vanliga matintaget.
Vill man vara extrem så går det att leva på betydligt mindre fett men då måste sammansättningen vara mer noga genomtänkt och det får inte förekomma några större störningar.

Fitnesstokig
2012-04-13, 21:46
Det finns en minsta mängd som bla WHO använder och den nämns i bakgrundsmaterialet till SLV:s rekommendationer. Jag har för mig att det är 0,4 g/kg men kolla upp det och den mängden omfattar då en blandad fettsammansättning.
SLV baserar inte bara kosten på minsta möjliga mängden utan både tradition och praktiskt handhavande och det ger också en betydligt större marginal för onormala fettsammansättningar med en högre nivå samt reserver vid sjukdom etc som stör det vanliga matintaget.
Vill man vara extrem så går det att leva på betydligt mindre fett men då måste sammansättningen vara mer noga genomtänkt och det får inte förekomma några större störningar.

Intressant. Kan förstå att det är lite av tumregel från slv, för att fånga marginaler och tillgodose även de mest märkliga kost sammansättningar. :)

Såg att tex. CDC är ännu mer diffusa med sina rekommendationer, med procentangivelser.
http://www.cdc.gov/nutrition/everyone/basics/fat/index.html

SeeYay
2016-07-10, 19:10
Startar upp den här gamla tråden igen.

Får jag fråga vad ni på forumet här ligger på i fettintag under deff/bulk/maintenance?

Vore intressant att veta om paleo, lchf etc numera är vanligt på kolozzeum. Eller om klassikern ca 1g/kg/dag fortfarande är populärt.

cero
2016-07-10, 19:43
Minst 1g/kg/dag under alla 3 faser, mest för att det är gott. Jag inbillar mig också att det är positivt för hälsan.

SeeYay
2016-07-10, 20:32
Minst 1g/kg/dag under alla 3 faser, mest för att det är gott. Jag inbillar mig också att det är positivt för hälsan.

Resonerar precis som du. Men tänker att det egentligen säkert går att ligga lägre om man helt säkerställer tillräckligt intag av essentiella fetter, omega3 och 6. Vore kul att veta vad oraklet King Grubb (mfl) ligger på.

1x0
2016-07-10, 21:17
Finns det inte folk (folkgrupper, beroende på världsregion) som klarar sig bra på olika mängd fett?

Alltså att vissa personer kanske klarar sig utmärkt på 0.5g fett per kilo kroppsvikt, sett över lång tid.
Däremot andra behöver runt 1g fett per kilo kroppsvikt för må bra?

Jag trodde jag levde farligt just nu med mitt ~0.5g fett per kilo kroppsvikt. Hmm, flummig fråga; vad ska jag känna efter, av eventuellt lågt för lågt fettintag?


Skulle gärna ligga på 40-60g fett per dag (kroppsvikt 88-90kg).

Kan man inte "fuska" med fettintaget om man baserar det på "nyttiga" fetter? T.ex känns det som att omega-3 fetter känns bättre att basera livsmedel utefter, istället för ...hmm, dålig koll, vad är "onyttiga" fetter? :pP

Hanse
2016-07-10, 21:25
Ligger på max 1g/kkv oavsett kalorimängd. Justerar kalorierna mest via kolhydraterna.

Min diet har just börjat och jag ligger nu på ca 58g fett vid en kroppsvikt på 74kg.

Stefanski
2016-07-10, 21:27
Finns det inte folk (folkgrupper, beroende på världsregion) som klarar sig bra på olika mängd fett?

Alltså att vissa personer kanske klarar sig utmärkt på 0.5g fett per kilo kroppsvikt, sett över lång tid.
Däremot andra behöver runt 1g fett per kilo kroppsvikt för må bra?

Jag trodde jag levde farligt just nu med mitt ~0.5g fett per kilo kroppsvikt. Hmm, flummig fråga; vad ska jag känna efter, av eventuellt lågt för lågt fettintag?


Skulle gärna ligga på 40-60g fett per dag (kroppsvikt 88-90kg).

Kan man inte "fuska" med fettintaget om man baserar det på "nyttiga" fetter? T.ex känns det som att omega-3 fetter känns bättre att basera livsmedel utefter, istället för ...hmm, dålig koll, vad är "onyttiga" fetter? :pP

Transfett är väl egentligen det enda riktigt onyttiga fettet. Mättat fett klassas väl lite halvt som ''onyttigt''. Iaf när man intar det i för stora mängder. Men nu på senare år har det visats sig mer och mer att det mättade fettet inte är så ''dåligt'' utan det var mer förr.

SeeYay
2016-07-11, 17:26
Finns det inte folk (folkgrupper, beroende på världsregion) som klarar sig bra på olika mängd fett?

Alltså att vissa personer kanske klarar sig utmärkt på 0.5g fett per kilo kroppsvikt, sett över lång tid.
Däremot andra behöver runt 1g fett per kilo kroppsvikt för må bra?

Jag trodde jag levde farligt just nu med mitt ~0.5g fett per kilo kroppsvikt. Hmm, flummig fråga; vad ska jag känna efter, av eventuellt lågt för lågt fettintag?


Skulle gärna ligga på 40-60g fett per dag (kroppsvikt 88-90kg).

Kan man inte "fuska" med fettintaget om man baserar det på "nyttiga" fetter? T.ex känns det som att omega-3 fetter känns bättre att basera livsmedel utefter, istället för ...hmm, dålig koll, vad är "onyttiga" fetter? :pP

Utan några som helst vetenskapliga belägg så vågar jag påstå att det lär troligen finnas genetiska skillnader mellan folkgrupper som berör anpassning till fett som bränsle.

I den här artikeln från Illustrerad Vetenskap, står lite om genetiska anpassningar till klimat/kost etc.

http://illvet.se/iv/inuiter-har-en-inre-varme

raramuri
2016-07-11, 17:45
Finns ju "rawveganer" som ligger på 0-0,2 g/kkv utan att de blir sjuka. Men det kanske kommer med tiden, vem vet.

JacobHeitmann
2016-07-11, 18:08
Finns ju "rawveganer" som ligger på 0-0,2 g/kkv utan att de blir sjuka. Men det kanske kommer med tiden, vem vet.

0 ligger ingen på som äter hel mat, då måste man bara äta rent socker eller rent protein.

De folkslag (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7569266&postcount=14) som är praktiskt taget fria från diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och extremt lågt antal cancerfall äter någonstans mellan 5-20 E% totalt fettintag. Ser du till att äta ordentligt med omega 3 och lite nötter, frön, avocado och alternativt oliver så klarar du dig bra.

Är det optimalt för att bli en belgianbodybuilder? Det kan jag inte uttala mig om.
För hälsan? Absolut.

raramuri
2016-07-11, 18:16
0 ligger ingen på som äter hel mat, då måste man bara äta rent socker eller rent protein.

De folkslag (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7569266&postcount=14) som är praktiskt taget fria från diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och extremt lågt antal cancerfall äter någonstans mellan 5-20 E% totalt fettintag. Ser du till att äta ordentligt med omega 3 och lite nötter, frön, avocado och alternativt oliver så klarar du dig bra.

Är det optimalt för att bli en belgianbodybuilder? Det kan jag inte uttala mig om.
För hälsan? Absolut.

Nej, vill inte ens bygga muskler - men vill övergå till en helvegansk kost och tycker inte om avokado/nötter. Vill basera min diet på frukt, grönsaker och ris, tofu osv. Kan man leva så eller är det helt enkelt en drömbild?

Starvation
2016-07-11, 18:24
De folkslag (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7569266&postcount=14) som är praktiskt taget fria från diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och extremt lågt antal cancerfall äter någonstans mellan 5-20 E% totalt fettintag. Ser du till att äta ordentligt med omega 3 och lite nötter, frön, avocado och alternativt oliver så klarar du dig bra.



Fast hur kan man dra en slutsats mellan fettintag och dessa sjukdomar när alla folkslagen är på mindre kalorier än oss i utvecklade länder?

Energirestriktion >>>>> allt

JacobHeitmann
2016-07-11, 18:38
Fast hur kan man dra en slutsats mellan fettintag och dessa sjukdomar när alla folkslagen är på mindre kalorier än oss i utvecklade länder?

Energirestriktion >>>>> allt

Man drar inte en slutsats mellan bara fettintag och sjukdomar. Det är också hur mycket vegetabilier de baserar kosten på, aktivitetsnivå, frånvaro av skräpmat, rökning och det andra standard-faktorerna för hälsa och frånvaro av kroniska sjukdomar. Energirestriktion är inte allt, slösa inte min tid med att vara så onyanserad. Du kan "energirestriktera" på hallonbåtar, men det betyder inte att du kommer vara kärnfrisk resten av livet.

Det jag ville påpeka på är att om man äter en liknande kost som dessa exempel-folkslagen, som OP verkar har ett intresse av att göra, så kan man öka chansen att både leva länge över 100 år och vara frisk så gott det går. Och att det inte är farligt att ligga lågt så länge man har lite fettintag iallafall från bra hela matfettkällor. Baserar man allt sitt fettintag från kött, processad mat eller omega-3 fattiga oljor så är det ingen bra idé.

JacobHeitmann
2016-07-11, 18:41
Nej, vill inte ens bygga muskler - men vill övergå till en helvegansk kost och tycker inte om avokado/nötter. Vill basera min diet på frukt, grönsaker och ris, tofu osv. Kan man leva så eller är det helt enkelt en drömbild?

Nej, jag lever så ungefär. Jag är väldigt fettkänslig pga min Crohn's och får i mig ibland lite hampafrön, chiafrön i smoothies. Nötter, frön och avocado får jag i mig också men är ingen nödvändighet för mig. Men att jag faktiskt får i mig omega 3 är viktigt. Vill du inte äta nötter eller någon annan fettkälla så rekommenderar jag att du köper omega 3 aljolja. OCH att du försöker vänja dig iallafall vid nötter, frön och avocado, det behöver inte vara mer än max 1 handflata eller 1/2 avocado per dag. Blötlägg nötterna, de blir godare då.

Starvation
2016-07-11, 23:16
Du vet inte vad ett "<" tecken är? Det är inte allt nej, men det är antagligen det som spelar mest roll i en normal diet, ej en på endast amfetamin och grillchips.

Wzup2u
2016-07-11, 23:20
Nej, vill inte ens bygga muskler - men vill övergå till en helvegansk kost och tycker inte om avokado/nötter. Vill basera min diet på frukt, grönsaker och ris, tofu osv. Kan man leva så eller är det helt enkelt en drömbild?

havregrädde,havredryck,sojagrädde, spjadryck men fettet är ju från olja.

Nötter är ju gott! :D Du har ju även nötoljor.

Wzup2u
2016-07-11, 23:21
Nej, jag lever så ungefär. Jag är väldigt fettkänslig pga min Crohn's och får i mig ibland lite hampafrön, chiafrön i smoothies. Nötter, frön och avocado får jag i mig också men är ingen nödvändighet för mig. Men att jag faktiskt får i mig omega 3 är viktigt. Vill du inte äta nötter eller någon annan fettkälla så rekommenderar jag att du köper omega 3 aljolja. OCH att du försöker vänja dig iallafall vid nötter, frön och avocado, det behöver inte vara mer än max 1 handflata eller 1/2 avocado per dag. Blötlägg nötterna, de blir godare då.

Nötterna ska ju vara hela oc krispiga, annars får det bli nötsmör :D

JacobHeitmann
2016-07-12, 10:30
Nötterna ska ju vara hela oc krispiga, annars får det bli nötsmör :D

Om man blötlägger t.ex. mandlar och sen torkar igen så blir de nästan fluffigt krispiga. Jag gör de aldrig dock, men gott är det. :)

Wzup2u
2016-07-12, 11:13
Om man blötlägger t.ex. mandlar och sen torkar igen så blir de nästan fluffigt krispiga. Jag gör de aldrig dock, men gott är det. :)

Tru tru :D
Sen kan man ju dricka vattnet också & få nötvatten :D