handdator

Visa fullständig version : Fullkornsprodukter och kadmium?


exevision
2012-04-13, 17:27
Fullkorns varianter av spannmål innehåller ju mer kadmium än raffinerat gör. Hur ser det då ut med tex. knäckebröd och fullkornspasta? Är det dumt att äta mycket av det eller minskar mängden kadmium i slutprodukten?

Sverker
2012-04-13, 17:37
Livsmedelsverket har tittat på fullkorn och spannmål:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Fullkorn/Fullkorn---fordjupning/

Knäckebröd är svårt att komma runt. Antar att knäckebröd bidrar men att det totala intaget per vecka går att reglera. Bättre att skippa källor som det finns alternativ till. Alltså blir det vanlig pasta och att undvika fullkornsvarianterna. Kanske välja produkter där man istället tillsätter beta-glukaner eller någon annat koncentrat.

exevision
2012-04-13, 18:23
Så du tycker att man ska undvika fullkorn?
Och anser inte livsmedelsverket att raffinerade spannmålsprudukter är sämre för hälsan?

Edit: tips på prudukter med beta-glukaner?

Eddie Vedder
2012-04-13, 18:49
Edit: tips på prudukter med beta-glukaner?

Havregryn.

Här kan du läsa mer om kadmium: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Metaller/Kadmium/Kadmium---fordjupning/

Det är till och med rätt höga halter i raffinerat vetemjöl:

http://www.testfakta.se/livsmedel/article60096.ece

exevision
2012-04-13, 18:59
Havregryn.


Tillsatt beta-glukaner?

Eddie Vedder
2012-04-13, 19:07
Tillsatt beta-glukaner?

Nej naturligt förekommande betaglukaner. Produkter med tillsatta betaglukaner är ju svindyrt och lämpat till folk som har problem med blodsockerreglering och/eller blodfetter.

Sverker
2012-04-13, 19:49
Beta-glukaner var mest ett exemplel på att komplettera kosten med lösliga fibrer. Cellulosa från spannmål är mindre viktigt. Bättre med fibrer från grönsaker som oftast är lösliga.

exevision
2012-04-13, 20:47
Men menar ni att man ska undvika eller iaf inte gå till överdrift med intaget av spannmål?
Och hur är det med slutprodukter som ris och pasta?

Sverker
2012-04-14, 06:39
I texten jag länkade till står det.

I spannmålsprodukter förekommer kadmium främst i skaldelarna och innehållet är som regel högre i fullkornsmjöl än i siktade mjölsorter. Ett ökat intag av fullkornsprodukter kan därmed förväntas leda till ett ökat kadmiumintag.

Ris och pasta brukar vara enbart kärnan där de yttre delarna är bortskalade.


Frågar du mig så har de yttre skaldelarna mindre värde. Innehåller cellulosa som ger volym åt tarminnehållet men resten är ointressant, för mig. Bättre att använda andra källor till kostfibrer som grönsaker.

GI dvs blodsockersvar på pasta går utmärkt att styra genom att kyla ned för att dagen efter återuppvärma den.

Eddie Vedder
2012-04-14, 09:41
Men menar ni att man ska undvika eller iaf inte gå till överdrift med intaget av spannmål?
Och hur är det med slutprodukter som ris och pasta?

Jag menar ingenting egentligen. Jag bara påpekar att det finns och att man i den senaste testningen av några utvalda mjölsorter fann högre halter än man trott. Och det var inte ens fullkorn.

Ris och pasta görs ju på mjölet.