handdator

Visa fullständig version : Hjälp med hemsnickrat SL-schema


RubberTarzan
2012-04-13, 17:18
Första inlägget - check.

Har tidigare tränat "isolerande", dvs axlar ett pass, bröst/triceps ett pass, rygg/biceps ett osv...

Övergick för ett tag sedan till ett modifierat SL-schema.
Jag modifierade det eftersom jag tyckte det var lite trist att bara köra tre övningar per pass och för att jag inte ville köra knäböj varje gång av olika anledningar.

Så till poängen: Jag skulle vilja ha lite feedback på upplägget, då jag är lite osäker på vad som ska ligga på vilket pass, och om ordningsföljden är ok eller bör ändras. Jag kan ibland tänka att jag kanske sliter ut vissa muskler genom att dom inte får så mkt vila, men å andra sidan isolerar man ju inte i SL, så...


Pass A:
Bänkpress
Benpress
Marklyft
Chins


Pass B:
Militärpress
Knäböj
Sittande rodd
Dips

Sedan brukar jag om energi finnes avsluta varje pass med situps, ryggresningar och armhävningar.


Feel free to :smash:, all feedback är välkommen.



(Edit: såg nu att det fanns en tråd för sånt här, men men...)

arthax
2012-04-13, 18:27
Ett tips som jag fick en gång i tiden är att testa ett beprövat schema skapat av någon som "kan".

Finns ju en hel uppsjö som excel ark;

Luleå AK´s program
Sheiko
Norsk mengdtrening
russian routine

osv :)

Detta var inte svaret du sökte, men det är ett tips iaf.

mikaelj
2012-04-13, 18:48
Pratar du "Stronglifts" eller "Styrkelyft"? Två _helt_ skilda saker.

RubberTarzan
2012-04-13, 20:41
Stronglift, men det är egentligen skitsamma.

Det här är dom övningar jag vill köra, och jag vill egentligen bara veta om jag har delat upp dom rätt, eller om dom ska splittas annorlunda.

Morty
2012-04-14, 08:55
Pratar du "Stronglifts" eller "Styrkelyft"? Två _helt_ skilda saker.

Ta inte i så att du spricker nu. Stronglifts är ju ett nybörjarschema för att bli stark i styrkelyftgrenarna.

RubberTarzan
2012-04-15, 13:38
Anyone?

joker560
2012-04-15, 13:48
Eller så kör du strongliftschemat som det är tänkt med pass A och B sen lägger du bara till 1-3 komplementerande övningar utöver det. Varför krångla till det?

RubberTarzan
2012-04-15, 16:44
Svårare är man trodde att få svar här...

Glöm allt om SL då, om det känns lättare.

Det där är övningarna jag vill köra, har jag delat upp dem rätt eller bör de kastas om/sättas i annan ordning?

Rooks
2012-04-15, 17:20
Jag tycker det ser bra ut, så länge du kan hantera att stegra vikterna varje pass som SL är menat för att göra. Jag kör ett väldigt liknande schema med viktade dips, chins och pull-ups, det funkar bra för mig och jag märker det i mina gains. Om du känner att du har mer energi och vill lägga till några enstaka övningar så är det lugnt.

z_bumbi
2012-04-15, 17:37
Det ser ut att kunna funka. Eftersom du utökar programmet kanske du inte ska köra samma ökningstakt som där du fått idén. I alla fall inte i alla övningarna.

Om du märker att marken går trögt skulle jag byta plats på den och benpressen för at ha pigga ben i marken.

ChrisDEFC
2012-04-15, 18:26
Det ser ut att kunna funka. Eftersom du utökar programmet kanske du inte ska köra samma ökningstakt som där du fått idén. I alla fall inte i alla övningarna.

Om du märker att marken går trögt skulle jag byta plats på den och benpressen för at ha pigga ben i marken.

Håller med, ser ut att funka. Testa å se helt enkelt. Känns det halvlökigt så hoppas du bara över till något beprövat.

RubberTarzan
2012-04-15, 19:23
Tack så mkt för feedbacken!

Yup, då är det bara att köra.