handdator

Visa fullständig version : Tryck i huvudet utan högt blodtryck


DudX
2012-04-13, 15:40
Vet ej om tråden är rätt placerad, men jag låtsas som det och hoppas på svar ändå.

Har under längre tid upplevt yrsel och små skakningar i kroppen och knoppen.

Trodde det hade med blodtryck eller blodsocker att göra.
(Många i släkten med diabetes, högt blodtryck.)

Blodtrycker ligger som normalt vid vila på 117-120 genom 68-73 vilopuls kring 60-65.

Är rätt så dålig på att gå till läkarn så jag tar gärna blodtryck och blodsocker själv.

Har rätt så fysiskt jobb, byggnadssmed/svetsare. Känner inte att det blir värre vid hård fysisk ansträngning, men jobbigt ändå.

Det som är jobbigast ät det lätta trycket i huvudet som kan få mig att må lite illa och känna mig disorienterad. Samt huvudvärken.

Någon som upplevt detta?

Tjuckot
2012-04-13, 15:42
Det mest seriösa svar du kan få är: uppsök läkare.

Tråkigt, men ja. Hoppas det löser sig.

Angel
2012-04-13, 21:28
Viker det på någon farmaka?
Neurologiska bortfall?
Skillnad på morgon/kväll, arbete eller vila?

jahaa
2012-04-13, 22:14
Kan vara Migrän.

DudX
2012-04-13, 22:24
Viker det på någon farmaka?
Neurologiska bortfall?
Skillnad på morgon/kväll, arbete eller vila?

Nu förstod jag inte så mycket av de två första frågorna.

Sista frågan kan jag svara på, morgonen är värst, ingen skillnad vid arbete eller vila.


Som siste man sa, kan vara migrän, har inte tänkt på det. Dock så kan trycket minska vid alvedon och koffeinintag samtidigt. Dock inte av endast alvedon eller ipren. Och vill inte knapra det varje dag. :-/

Tolkia
2012-04-13, 22:31
Nu förstod jag inte så mycket av de två första frågorna.
Hjälper huvudvärkstabletter (svaret på den frågan verkar vara nej) och har du några andra symptom från nervsystemet/hjärnan, typ syn- eller hörselstörningar, påverkan på talet, stickningar/pirrningar/domningar/känselstörningar, påverkan på muskelstyrka i någon kroppsdel osv.

mattilainen
2012-04-13, 22:32
har du glasögon eller dålig syn? Kanske inte förklarar darrningarna men men. Annars kan jag tycka du ska kolla upp hb också. Vad menar du med skakningar i kroppen och knoppen? Darrar fingrarna? hela händerna? Fötterna?

Yrsel, när kommer den? Hur länge har det pågått? Är det beroende på om du ställt/satt dig ner? Vad mäter du ditt blodtryck med (tänker på felmätningar)?

Den allra viktigaste frågan är kanske, äter du rätt och tillräckligt mycket? Tänker på ditt aktiva jobb.

Allergisk? Äter du några mediciner? Du säger att det inte blir värre under ansträngning men blir det värre alls eller är det konstant när det väl kommer? Finns det någon anledning du kan se som skulle kunna vara en tänkbar anledning till uppkomsten? Isåfall var/när/hur.

Hoppas man kan kunna hjälpa en journalläsare :D

EDIT
Hur är det i övriga livet? Stressigt? Mycket att tänka på? Jobbigt?

DudX
2012-04-14, 20:50
Hjälper huvudvärkstabletter (svaret på den frågan verkar vara nej) och har du några andra symptom från nervsystemet/hjärnan, typ syn- eller hörselstörningar, påverkan på talet, stickningar/pirrningar/domningar/känselstörningar, påverkan på muskelstyrka i någon kroppsdel osv.

Huvudvärkstabletterna funkar tillsammans med koffein, annars inte.

Kan få tunnelseende ibland, eller som att ögonen zoomar in.
Pirrningar och stickningar i händer och försvagningar i underarmarna.

DudX
2012-04-14, 20:59
har du glasögon eller dålig syn? Kanske inte förklarar darrningarna men men. Annars kan jag tycka du ska kolla upp hb också. Vad menar du med skakningar i kroppen och knoppen? Darrar fingrarna? hela händerna? Fötterna?



Yrsel, när kommer den? Hur länge har det pågått? Är det beroende på om du ställt/satt dig ner? Vad mäter du ditt blodtryck med (tänker på felmätningar)?

Den allra viktigaste frågan är kanske, äter du rätt och tillräckligt mycket? Tänker på ditt aktiva jobb.

Allergisk? Äter du några mediciner? Du säger att det inte blir värre under ansträngning men blir det värre alls eller är det konstant när det väl kommer? Finns det någon anledning du kan se som skulle kunna vara en tänkbar anledning till uppkomsten? Isåfall var/när/hur.

Hoppas man kan kunna hjälpa en journalläsare :D

EDIT
Hur är det i övriga livet? Stressigt? Mycket att tänka på? Jobbigt?

Händerna p oftast.
inte dålig syn, 1,0 på båda ögonen.

Yrseln blir inte värre när jag reser mig eller liknande.

Äter inga medeciner.

Livet i sig är rätt lugnt, jobbar rätt mycket men inte stressigt.

Vet inte riktigt vad der beror på.

Sniggel
2012-04-14, 22:04
Några kosttillskott du tar förutom koffein?

DudX
2012-04-14, 23:01
Inga kosttillskott förutom koffein, och det är inte ofta.