handdator

Visa fullständig version : Frukostintag hos ungdomar och kardiovaskulära riskfaktorer


King Grub
2012-04-13, 13:38
OBJECTIVE:

To examine the association between breakfast consumption and CVD risk factors in European adolescents.

DESIGN:

Cross-sectional. Breakfast consumption was assessed by the statement 'I often skip breakfast' and categorized into 'consumer', 'occasional consumer' and 'skipper'. Blood pressure, weight, height, waist circumference, skinfold thickness, total cholesterol (TC), HDL cholesterol (HDL-C), LDL cholesterol (LDL-C), TAG, insulin and glucose were measured and BMI, TC:HDL-C, LDL-C:HDL-C and homeostasis model assessment-insulin resistance index (HOMA-IR) were calculated.

SETTING:

The European Union-funded HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) Study.

SUBJECTS:

European adolescents, aged 12·50-17·49 years, from ten cities within the HELENA study (n 2929, n 925 with blood sample, 53 % females).

RESULTS:

In males, significant differences across breakfast consumption category ('consumer', 'occasional consumer' and 'skipper') were seen for age, BMI, skinfold thickness, waist circumference, cardiorespiratory fitness, systolic and diastolic blood pressures, TC:HDL-C, LDL-C:HDL-C, glucose, insulin, HOMA-IR and LDL-C; in females, for cardiorespiratory fitness, skinfold thickness, BMI, insulin and HOMA-IR. In overweight/obese males significant differences were also seen for TC and LDL-C, whereas no differences were observed in non-overweight males or in females regardless of weight status.

CONCLUSIONS:

Our findings among European adolescents confirm previous data indicating that adolescents who regularly consume breakfast have lower body fat content. The results also show that regular breakfast consumption is associated with higher cardiorespiratory fitness in adolescents, and with a healthier cardiovascular profile, especially in males. Eating breakfast regularly may also negate somewhat the effect of excess adiposity on TC and LDL-C, especially in male adolescents.

Public Health Nutr. 2012 Apr 12:1-10. Breakfast consumption and CVD risk factors in European adolescents: the HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) Study.

paatrik
2012-04-13, 15:01
Har man fortsatt undersöka och funnit själva anledningen, dvs, äter icke-frukostätare mer till lunch, fler mellanmål? Har de ett ökat sötsug?

Löpsko
2012-04-13, 15:08
Vad säger leangains folk om denna?

Viktor_Balck
2012-04-13, 15:25
Vad säger leangains folk om denna?

Spelar förmodligen ganska stor roll hur mycket du rör på dig också.

Eddie Vedder
2012-04-13, 15:25
Vad säger leangains folk om denna?

Fast det är ju samma typ av forskning som alltid. Det är inget nytt under solen att frukostätare som grupp är friskare och smalare. Det finns redan massor av forskning som pekar på det och det är välkänt. Det handlar om grupper i fria livet, inte de som har koll på intaget och medvetet väljer att äta inom ett kort intervall och utan frukost.

Namehere
2012-04-13, 19:52
Jag ser det som att äta frukost har varit en sak man gjort i generationer. Jämt hör man "Frukosten är viktigaste målet" "Frukosten ska vara 1/3 av din mat under dagen" "Frukosten piggar upp dig!" och allt positivt kring frukost. Det är väl klart att vi människor då äter frukost, och fortsätter att göra det. Iallafall de som på något sätt vill vara hälsosamma, eller rentav bara har det som rutin.

De som skippar frukost (siktar in mig på de som inte är så jätte kostkunniga, eller bryr sig inte) förstår jag då att de kan gå upp i vikt osv.

Men de som kör Periodisk Fasta eller liknande har ju förstått att om du ska skippa frukosten så får du lägga lite mer mat vid de andra mattillfällena för att inte ligga i obalans och gå och småäta som vad jag har hört från många håll är det som gör en överviktig.

paatrik
2012-04-13, 19:53
Det handlar om grupper i fria livet, inte de som har koll på intaget och medvetet väljer att äta inom ett kort intervall och utan frukost.

Haha, ligger något i det.

Löpsko
2012-04-14, 09:42
Haha, ligger något i det.

http://i.chzbgr.com/completestore/12/4/14/NI4Y5oYzKEqzUrPH_1xgIw2.png

Eddie Vedder
2012-04-14, 09:44
http://i.chzbgr.com/completestore/12/4/14/NI4Y5oYzKEqzUrPH_1xgIw2.png

Fan vad jag garvade åt "Nope"-killen. :laugh:

Sheogorath
2012-04-14, 11:41
Golden! :laugh:

(and true)

Danne
2012-04-14, 14:18
Eller kan det vara så att människor som är mer hälsomedvetna i överlag väljer att äta frukost varje dag....

Majoriteten av alla som bantar är feta... alltså måste man ju bli fet av att banta...... eller ?

Sheogorath
2012-04-14, 14:39
Eller kan det vara så att människor som är mer hälsomedvetna i överlag väljer att äta frukost varje dag....

Majoriteten av alla som bantar är feta... alltså måste man ju bli fet av att banta...... eller ?

Fast det är ju precis det Eddie m.fl. efterföljande menar.

mattilainen
2012-04-14, 14:50
frukost för mig är första målet på dagen, även om det är klockan 07:00 eller 12:00. Hur definieras frukost?

Eddie Vedder
2012-04-14, 14:54
frukost för mig är första målet på dagen, även om det är klockan 07:00 eller 12:00. Hur definieras frukost?

Då skulle du antagligen placeras inom kategorin "frukostätare". Eftersom du hävdar att du äter frukost. Däremot skulle du nog inte ha den definitionen som man i studien "vill" att folk ska ha men å andra sidan vore du så pass unik att det inte skulle påverka utfallet. ;)

King Grub
2012-04-14, 14:58
Hur definieras frukost?

Målet som bryter fastan, dagens första mål.

312
2012-04-14, 15:01
Eller kan det vara så att människor som är mer hälsomedvetna i överlag väljer att äta frukost varje dag....

Majoriteten av alla som bantar är feta... alltså måste man ju bli fet av att banta...... eller ?

Bantception.

Kurash
2012-04-14, 15:17
Målet som bryter fastan, dagens första mål.

Om det är definitionen som används, hur bär man sig då åt för att INTE äta frukost?

Eddie Vedder
2012-04-14, 15:26
Om det är definitionen som används, hur bär man sig då åt för att INTE äta frukost?

Jag har inte läst den här fullängdaren, jag har inte tillgång till den än. Men om det är så man definierat den så är det nog inte så vanligt. Och det låter konstigt. Jag uppfattar abstraktet mer som att man helt enkelt frågar om man äter frukost eller ej och så svarar man om man anser att man gör det. Vilket jag exempelvis skulle svara nej på. Trots att jag åt vid 15-tiden idag, men det ser jag inte som en frukost.

Exempel på definitioner från andra studier:

Here, breakfast has been defined as any eating occasion between 05.00 and 08.59 hours.

http://journals.cambridge.org.ezproxy.its.uu.se/action/displayFulltext?type=6&fid=7914874&jid=PHN&volumeId=13&issueId=11&aid=7914873&fulltextType=RA&fileId=S1368980010000091

Parents were asked: ‘Does your child eat breakfast in the morning?’ Responses included: (1) yes, every morning; (2) regularly but not every day; (3) only on occasion; and (4) never. Children who ate breakfast on fewer than 7 days per week (categories 2 to 4) were classified as ‘breakfast skippers’, while ‘breakfast eaters’ included children who ate breakfast every morning (category 1). Responses for the breakfast eating behaviour question were compared with the 24 h recall. In the 24 h recall, breakfast was defined as the first food eaten as a meal between the hours of 06.00 and 09.00 and by the mother’s evaluation (for each mentioned food, the mother was asked by the interviewer to indicate if it was part of a meal or a snack). Meal times are generally stable in Canada; breakfast covers generally the food eaten between 06.00 and 09.00 hours, lunch between 11.00 and 13.00 hours and dinner between 17.00 and 19.00 hours. For 2 % of the children, mothers said that children were eating breakfast every day but mentioned no breakfast items in the 24 h recall.

http://journals.cambridge.org.ezproxy.its.uu.se/action/displayFulltext?type=6&fid=3046172&jid=PHN&volumeId=12&issueId=01&aid=3046168&fulltextType=RA&fileId=S1368980008001894

mattilainen
2012-04-14, 15:28
Då skulle du antagligen placeras inom kategorin "frukostätare". Eftersom du hävdar att du äter frukost. Däremot skulle du nog inte ha den definitionen som man i studien "vill" att folk ska ha men å andra sidan vore du så pass unik att det inte skulle påverka utfallet. ;)

:em: Älskar att vara unik :)

Jag äter ju frukost varje dag dock, men på helgerna blir det ju oftast senare, vilket jag ändå ser som frukost.

Bizarro
2012-04-14, 15:44
Går upp 05:00 och käkar mitt första mål 09:00 :O..
På helger händer det att jag äter brunch vid 12-13~

nisse1976
2012-04-14, 16:00
Jag har inte läst den här fullängdaren, jag har inte tillgång till den än. Men om det är så man definierat den så är det nog inte så vanligt.

Inte så vanligt är nog ett understatement eftersom alla äter frukost med den definitionen. I abstraktet står det hur de definierat det:

"Breakfast consumption was assessed by the statement 'I often skip breakfast'"

ProteinKreatin
2012-04-14, 16:10
frukost för mig är första målet på dagen, även om det är klockan 07:00 eller 12:00. Hur definieras frukost?

Frukost (eller morgonmål) är en måltid som äts på morgonen strax efter det att man har vaknat. Den förekommer i många varianter både inom Sverige och naturligtvis utomlands. Många dietister anser morgonmålet vara dagens viktigaste måltid.

/// Wikipedia

Kischen
2012-04-14, 17:50
Breakfast.

Japp, bryter (break)fastan med frukost. Oavsett tid

JB12K
2012-04-14, 18:13
Breakfast.

Japp, bryter (break)fastan med frukost. Oavsett tid

Fast på morgonen. Smörgås är ingen fågel.

Eddie Vedder
2012-04-14, 18:21
Breakfast.

Japp, bryter (break)fastan med frukost. Oavsett tid

Fast det är ju generellt sett morgonmålet man syftar på. Om du var med i en sån studie skulle jag föreslå att du för forskinngens skull håller dig till den allmänna definitionen. Samma sak med mattilainen. :)