handdator

Visa fullständig version : EAA eller BCAA och tilllagning av whey


aldoschadewitz
2012-04-13, 11:33
Hej, har under deffen använt bcaa xx främst pga att jag ville ha glutamin till i aminon. Men ska börja köra balans igen och burken är strax slut, så jag tänkte att EAA kanske var något istället. Vad rekommenderar ni och i vilka olika tillfällen används dem?

och nån som vet hur man lagar whey pudding? altså whey, ägg och lite vatten och sen in i micron UTAN micro.. fungerar ugn istället?

Kischen
2012-04-13, 11:36
Du använder eaa precis som bcaa. Glutamin är meningslöst som kosttillskott.

aldoschadewitz
2012-04-13, 11:46
Du använder eaa precis som bcaa. Glutamin är meningslöst som kosttillskott.

så de gör precis samma sak fast det är olika beståndsdelar? så vad ska man utgå ifrån då om man får samma effekt, smak och pris??
tack för svaret

Kischen
2012-04-13, 11:49
Man vet inte vilken av dem som är "bäst" men jag kör oftast på eaa. Priset avgör för mig om jag byter.

King Grub
2012-04-13, 12:01
så de gör precis samma sak fast det är olika beståndsdelar?

Det är inte olika. BCAA är EAA. Med ett komplett EAA-tillskott får du dock inte bara dom grenade (BCAA) aminosyrorna, utan även dom andra essentiella. Glutamin är varken grenad eller essentiell, utan kan tillverkas i kroppen efter behov.

speedy83
2012-04-13, 13:13
Då borde det alltså inte finnas någon mening att ta BCAA när man får i sig allt från det och lite till av EAA...

Sheogorath
2012-04-13, 13:22
Då borde det alltså inte finnas någon mening att ta BCAA när man får i sig allt från det och lite till av EAA...

...om det inte är så att en dos BCAA med motsvarande mängd leucin som en dos EAA ger samma effekt. Då kan man spara in ett fåtal kalorier där. Det kan också vara så att samma dos BCAA som EAA (säg 10 g) har större effekt än EAA (p.g.a. högre koncentration av de viktigaste aminosyrorna). Det tror jag inte, men vi vet inte än eftersom det inte är jämfört (finns inget som tyder på det dock så vitt jag vet).

speedy83
2012-04-13, 14:16
...om det inte är så att en dos BCAA med motsvarande mängd leucin som en dos EAA ger samma effekt. Då kan man spara in ett fåtal kalorier där. Det kan också vara så att samma dos BCAA som EAA (säg 10 g) har större effekt än EAA (p.g.a. högre koncentration av de viktigaste aminosyrorna). Det tror jag inte, men vi vet inte än eftersom det inte är jämfört (finns inget som tyder på det dock så vitt jag vet).

hmm jo det är klar så kan man ju se på det också :Virro

Det känns så tve eggat vilket man ska ta så det enklaste är att bara köra på whey och inte bry känns det som :)

WHITEFOLKS
2012-04-13, 14:41
Jag skulle tro att BCAA räcker om man inte är i någon sorts "fastningssituation" annars är det säkrare med EAA eller vassle.

vicarious
2012-04-13, 14:52
Jag är lite kluven här också, vet inte riktigt vad man ska köra på. Känns som att det kvittar så länge man använder nånting i samband med träningen. Har på sistone gått över från EAA till BCAA främst på grund av att jag vill testa nåt nytt och BCAA-produkterna verkar både smaka och lösa sig bättre. Det är ett plus för mig.

Brukar köra aminosyror om det är fastande träning och vassle efter träningen om jag ätit innan. Ibland tar jag det som känns godast för stunden.

Inge Enveten
2012-04-13, 14:55
Du kommer inte få någon märkbar skillnad i dina resultat beroende på om du väljer EAA, BCAA eller vassle.

Med det sagt - eaa om du vill hålla kalorierna nere. Vassle om du vill billigast PPK.

blondyz
2012-04-13, 15:50
Jag är lite kluven här också, vet inte riktigt vad man ska köra på. Känns som att det kvittar så länge man använder nånting i samband med träningen. Har på sistone gått över från EAA till BCAA främst på grund av att jag vill testa nåt nytt och BCAA-produkterna verkar både smaka och lösa sig bättre. Det är ett plus för mig.

Brukar köra aminosyror om det är fastande träning och vassle efter träningen om jag ätit innan. Ibland tar jag det som känns godast för stunden.

Det är väl lite det som är grejen, ingen vet vad som är "bäst". Att köra på det som smakar bra, passar ens plånbok och man trivs med ser jag inga nackdelar med.

Aping
2012-04-13, 17:51
Jag gjorde den här som gärna får spridas där den behövs:
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/18486034.jpg

Sheogorath
2012-04-13, 18:18
:bow:

RobbanColeman
2012-04-13, 18:21
BCAA är gott! :)

vicarious
2012-04-13, 18:23
Förstår inte hur du fick in "side" i det hela? Det heter ju inte BSCAA :p

aldoschadewitz
2012-04-13, 23:49
Okay, I Will stay with bcaa then! Mycket godare :D
Nya extend kanske, nån som provat?

Aping
2012-04-14, 04:26
vicarious: Hehe, du har rätt. Lite keminördsförvirring som smög sig in där som har att göra med att aminosyrorna strukturellt brukar delas upp i tre grupper; aminen, karboxylsyran och sidokedjan. Så rent tekniskt kan man nog få rätt för "side" ändå... :-)

vicarious
2012-04-14, 05:32
Okay, I Will stay with bcaa then! Mycket godare :D
Nya extend kanske, nån som provat?

Jag har provat Xtend Orange Dream, den är god men ganska sötsliskig.

Deep Thought
2012-04-14, 09:58
Du använder eaa precis som bcaa. Glutamin är meningslöst som kosttillskott.

... för träning. *förtydligar* Vid kraftig fysiologisk stress (och då pratar vi inte träningsinducerad, utan snarare den som uppstår vid omfattande brännskador etc) eller vid mag- och tarmproblem, har glutamin ett visst evidensvärde.

Strand93
2012-04-14, 17:02
Jag har också börjat köra BCAA då jag, precis som ovanstående, tycker att det är både godare och löser sig bättre

aldoschadewitz
2012-04-14, 18:14
Nån som har koll på om det finns en bra bcaa eller eaa utan sötningsmedel som är i pulver form?
Får en kännsla av att det är mer skit i tabletter

farsan baloo
2012-04-16, 09:02
Nån som har koll på om det finns en bra bcaa eller eaa utan sötningsmedel som är i pulver form?
Får en kännsla av att det är mer skit i tabletter

Kollos egna är utan sötningmedel och i pulverform

http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/kolozzeum-bcaa-300gr.html

aldoschadewitz
2012-04-16, 13:42
missat den, är den bra? hur är smaken?

King Grub
2012-04-16, 15:40
Aminosyror utan smaktillsatser eller sötningsmedel smakar avskyvärt och skall så göra.

Shivve
2012-04-16, 15:48
Aminosyror utan smaktillsatser eller sötningsmedel smakar avskyvärt och skall så göra.

Dagens

weistedt
2012-04-18, 21:36
Jag tycker EAA och BCAA från O.limp är klart godast (dom gula burkarna med pulver).

Slut på bcaa nu så det blir eaa och sen köpa lite mer bcaa från polackerna, deras s.k. äppensinsmak är nice :P dom har översatt lite taskigt på burken

aldoschadewitz
2012-04-18, 21:53
Jag tycker EAA och BCAA från O.limp är klart godast (dom gula burkarna med pulver).

Slut på bcaa nu så det blir eaa och sen köpa lite mer bcaa från polackerna, deras s.k. äppensinsmak är nice :P dom har översatt lite taskigt på burken

Hoppas du kollat på ingredienserna på svenska i alla fall..

Kischen
2012-04-19, 08:02
... för träning. *förtydligar* Vid kraftig fysiologisk stress (och då pratar vi inte träningsinducerad, utan snarare den som uppstår vid omfattande brännskador etc) eller vid mag- och tarmproblem, har glutamin ett visst evidensvärde.

Jojo, men då lämnar vi området kosttillskott lite också och närmar oss mer termen läkemedel imo.

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:07
Jojo, men då lämnar vi området kosttillskott lite också och närmar oss mer termen läkemedel imo.

Vilket ofta brukar finnas med i argumentationen även när det gäller träning.

-Vi som tränar så hårt så att våra kroppar utsätts för omänsklig stress behöver glutamin och hästdoser av vitaminer mineraler och antioxidanter!
-Vad tränar du då?
-Kör ett 4-split och joggar två gånger i veckan.
-Okej. *rolleyes*

Stjarnan
2012-04-19, 08:14
http://www.charlespoliquin.com/Blog/tabid/130/EntryId/1125/Tip-327-Take-A-Large-Dose-of-Whey-Protein-Post-Workout-For-the-Best-Recovery.aspx

Kischen
2012-04-19, 08:17
Vilket ofta brukar finnas med i argumentationen även när det gäller träning.

-Vi som tränar så hårt så att våra kroppar utsätts för omänsklig stress behöver glutamin och hästdoser av vitaminer mineraler och antioxidanter!
-Vad tränar du då?
-Kör ett 4-split och joggar två gånger i veckan.
-Okej. *rolleyes*

Ja det har man hört några gånger:) Kan det vara annorlunda hos folk som preppar? Att de behöver ökat intag?

Eddie Vedder
2012-04-19, 08:20
Ja det har man hört några gånger:) Kan det vara annorlunda hos folk som preppar? Att de behöver ökat intag?

Vet ej. Men osannolikt är det ju inte. Jag har inte kollat upp det och det känns inte så där jätteaktuellt att gräva sig ner i heller. ;)

blondyz
2012-04-19, 08:59
Ja det har man hört några gånger:) Kan det vara annorlunda hos folk som preppar? Att de behöver ökat intag?

Det är i varje fall så att det finns gott om folk som har för dålig koll på om det behövs när man preppar och tror att de tar det säkra före det osäkra. Det i sig säger väl en del.