handdator

Visa fullständig version : Basala och gedigna träningsböcker


Rumi
2012-04-13, 08:17
Tja,


Efter att ha läst ut "Forma kroppen och maximera din prestation" är jag sugen på någon annan basal men lättförståelig styrketräningsbok. Alltså bodybuilding.

Jag har kollat i andra trådar trust me. Men det är alldeles FÖR detaljerade böcker som ni tipsar om. Har bland annat lånat "Styrketräning" med Thomee vilken var alltför detaljerad, förvisso en jävla bra bok men inte riktigt så basal som jag förväntade mig. Sen har vi "Orsak och Verkan" med holmqvist som någon tyckte var en bibel. Alltså det mesta som stod där om hur man kör olika övningar visste man väl på en höft, den var lite fattig. Sen har vi "Anatomi och rörelselära inom idrotten" med Rolf Wirhed alltså ärligt så förstår jag inte varför folk tycker att denna bok är bra. Visst den är bra på sitt sätt men jäklar vad mycket saker det finns som man INTE kan applicera i sitt tränande. Allt snack om newton hit och dit.

Lät lite som ett klagande inlägg men jag gillade boken skriven av Guddi och Vedder starkt. Finns det någon liknande bok? Som går igenom näringslära och styrketräning osv på en basal nivå?

Tack

Eddie Vedder
2012-04-13, 08:19
Anki som gett ut vår bok har ju skrivit en egen om nutrition för kraftsport och kroppsbyggning. Ju mindre avancerat du accepterar desto mer får du naturligtvis räkna med förenklingar och även riskera "koncept" utan grund.

Men Ankis bok är bra tycker jag. Det har ju hänt lite mer sen dess men inte tillräckligt för att den ska vara utdaterad.

Rumi
2012-04-13, 09:12
Tack! Verkar vara en riktigt bra bok som skulle kunna passa mig.

Finns det någon annan basal bok om bodybulding som är "säker"?

Inte någon "Maximal muskeltillväxt" med Kristian Berg och Paulun där de typ tipsar om nedåtlutande bänkpress sen så åker Paulun in på akuten för att han kört den övningen....

Haha =) Alltså en riktig styrketräningsbok helst där övningarna inte har en hög skaderisk...

z_bumbi
2012-04-13, 09:32
Jag tycker mig se tre huvudtyper av styrketräningsböcker vad gäller programmen.

1 Färdiga program som är bäst eller i alla fall inte lär en att skriva egna program.

2 Man går in på detaljer som få människor behöver veta och än färre förstår.

3 Böcker där man lär sig hur man styr träningen för "vanliga människor".

För nummer 3 är det inom styrkelyft jag har hittat flest alternativ men en hel del säger att Practical programming av Ripetoe och Lon Kilgore (Pendley är också med i någon version) är bra.

För övningar finns det sedan två huvudtyper.
1 Alla övningar i världen utan djupare förklaring.
2 Ett fåtal övningar som förklaras på djupet

Ripetoes Starting Strenght platsar i alt 2 och även om den har en del konstigheter så bör man ju alltid ha ett kritiskt öga till det som man läser och det blir i så fall inget större problem.
Läs, tänk efter och jämför med andra källor.

Att det är styrkefokus på båda böckerna är inte så konstigt då båda böckerna handlar om att lära sig träna och att de flesta aldrig lämnar den nivån där de behöver krångla till det mer.

Rumi
2012-04-13, 10:00
Jo jag vet Ripptoe verkar vara helt ok. Vissa saker han säger verkar han dock tro är en självklar sanning. Men att det finns olika sätt att köra en övning på.
Tänker på hur han beskriver knäböjen.

Finns det någon anna styrkelyftarbok som du rekommenderar förutom Ripptoe?

Finns någon sån här bok på svenska?

Tack som fan nu börjar det likna något =)