handdator

Visa fullständig version : framotroterande axlar


miss piggy
2004-01-22, 09:21
Min naprapat säger att jag har framotroterande axlar vilket säkert stämmer.. Jag tränar i genom kroppen 1 gång i veckan och det brukar bli 4 pass. Vad och hur gör jag för att bli av med mitt frammotlut???

Vill oxå säga att jag har problem med min högra axel sedan några år. En sena som knäpper och gör ganska ont. Det hela ska tydligen komma från en liten muskel vid högra skulderbladet...
(orsak till mina naprapat besök)

Tränar axlarna lite dåligt tack vare detta. Även vissa bröst övningar måste jag skippa.

Nått bra tips??

JJ
2004-01-22, 09:27
Har inte din naprapat gett dig förslag på övningar?

miss piggy
2004-01-22, 09:33
nej han har ju inte det. han tycker att jag ska träna på bara.... Bla. träna upp baksidan av axel och rygg.

Jag tränar "allt" som det är nu och känner mig inte särskilt klok på vad han menar. Tror inte han kan så mycket om träning...

kanske nån här kan ge mig bättre råd än min naprapat??

Pajsaren
2004-01-22, 09:58
Jag har haft samma problem. Det blev mycket bättre då jag fokuserade på att:
1: Stretcha bröstet ofta
2: Träna baksida axlar
3: Träna rygg med fokus på roddövningar som tar i mitten av ryggen
4: Slutade träna specifika övningar för framsida axlar

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Pajsaren

JJ
2004-01-22, 10:01
Lite rotator cuff övningar:
http://familydoctor.org/265.xml

miss piggy
2004-01-22, 10:09
Tack för svaren! Jag ska prova samtliga... Man kan väl inte riskera att bli bakot roterande?? hehe...

z_bumbi
2004-01-22, 10:17
Förutom ovanstående så..

Är det akut framåtroterat så dra ner på latsdragen och kör mest roddövningar.

Tänk på hållningen, sträck på dig ständigt inte bara när du är på gymet.

Vilken liten muskel är det du har problem med och vad har då fått för rehabövningar av naprapaten?

miss piggy
2004-01-22, 18:08
Det är en liten muskel som sitter på utsidan av skuldrorna. Fästet från baksida axel om jag förstått det rätt... trycker man där gör det svinont och spirar ut i både axel o arm...

Naprapaten trycker allt vad han orkar just där o det är inte skönt kan jag lova!!! Men det ska ju hjälpa och släppa muskelspänningarna så det är bara att bita ihop!

I dag sa han att det är bra med just last drag men med lite tätare mellan händerna. Typ axelbrett...

Jag ska testa alla förslag men är livrädd att skada mig mer..

Itchy
2004-01-23, 19:52
Jag pajade också högeraxeln för ca 2 månader sedan. Gick till en naprapat och han listade (kanske) ut vad det var som var fel.
Det var något med att utrymmet för något ben krympt och nu skavde mot något annat ben vilket ledde till inflammation. Detta berodde tydligen på framåtroterade axlar. Dock låter det inte riktigt som samma grej som du har.

Han tipsade om lite övningar för baksida axlar och rotatorcuffen och nu tränar jag bara ben, mage, rygg (inte chins) och baksida axlar.

Min hållning har blivit bättre men det beror nog lika mycket på träningen som det faktum att jag hela tiden försöker tänka på att sträcka på mig.

Trots detta har jag fortfarande ont i axeln. Ska gå till en läkare nästa vecka och se om jag kan få något inflammationsdämande utskrivet

oath5
2004-01-24, 18:14
Hur ser det ut när man har framåtroterande axlar då :confused:

Allan
2004-01-24, 18:17
Det är svårt att få bakåtroterade axlar...

allan

Åse Columbus
2004-01-31, 16:02
Originally posted by oath5
Hur ser det ut när man har framåtroterande axlar då :confused:

som om man ständigt går omkring o gör most-muscular-posen...typ gorilla

Hnke
2004-01-31, 20:32
slår en krabba menar du?

emmzan
2004-01-31, 21:59
Originally posted by Åse Columbus


som om man ständigt går omkring o gör most-muscular-posen...typ gorilla

:D finns väl lite gradskillnader också... Skulle nog beskriva det som något framsjunken med axlarna, tvärtemot "upp med bröstet och rak i ryggen"....

Åse Columbus
2004-02-01, 11:10
Originally posted by emmzan


:D finns väl lite gradskillnader också... Skulle nog beskriva det som något framsjunken med axlarna, tvärtemot "upp med bröstet och rak i ryggen"....

:D ..gemensamt för alla såna är att de inte har nån rygg-kontakt...och tycker att det är jobbigt att köra rygg....det finns inge kött på ryggen alls...

emmzan
2004-02-01, 11:13
hm. mina axlar är något framåtroterade och jag har taskig hållning och ÄLSKAR att köra rygg.. Så var jag även när jag körde enarmsroddar med bröstplatta på 55-60kg...

Tror det beror mycket på gammal vana, att sträcker man inte på sig medvetet så tenderar man att ha dålig hållning - hur mkt rygg man än tränar - om man haft den dåliga hållningen från start. Sen finns ju de där människorna som naturligt går med topphållning!

Åse Columbus
2004-02-01, 11:18
undantagen finns:D


men på stranden om somrarna finns det många som bara kört bröst -axlar-biceps

Shadow Warrior
2004-02-01, 13:44
Troligtvis kör du inte tillräskligt tungt/hårt i Bent Over Row, Marklyft och Shrugs. Gör man det så är det nästan omöjligt att få frammåtroterande axlar.

/Shadow Warrior