handdator

Visa fullständig version : Gymma, träna MMA eller båda? Hjälp


krille93
2012-04-12, 16:01
Tjena alla på kolo!

Hittar ingen lämplig plats att skriva denna topicen på så skriver här så om den flyttas förstår jag. Nu e det så här att jag för tillfället inte har tid känns det som och träna. Jag tränar för tillfället MMA på mån, ons, fre, lör. Alltså 4 gånger i veckan 1 1/2 timme varje gång. Det är väldigt ansträngande och hårt träning så jag har svårt att få in gymmandet i det hela. Någon som har några förslag på hur jag ska göra eller hur ni hade gjort? För tillfället så tränar jag gym antingen extra på morgonen och sen mma på kvällen eller på de dagar jag inte tränar mma. Så då kan det bara bli max 3 gym träningar i veckan, och då har jag ingen vilodag heller, och när jag gymmar på morgonen och sen tränar mma på kvällen så har jag ingen orka alls vilket också e farligt eftersom man kan få skador väldigt lätt. Har gjort så att jag har tränat varje dag flera gången om dagen i ett par månaders till vilket har lett till att jag har blöivit sjukt och får antibiotika 3 gånger under 4 veckor tid för jag inte kan sluta träna. Det hör inte hit men berättar det bara för att visa att jag behöver hjälp med att veta hur jag ska gå till väga för att få det hela att fungera ihop. Känner att jag inte får tillräckligt med vila och kan gymma så mycket som jag skulle vilja. Någon som har förslag på hur jag ska göra eller hur ni hade gjort? Deffar just nu för övrigt och promenerar mycket för att gå ner och kunna äta lite mer men det resulterar bara mer träningspass i veckan... och kännar att kroppen tar bara stryk *cry*


Sorry om det blev långt skrivet och hoppas någon har tid eller funderingar på hur / vad jag skulle kunna göra anorlunda emot vad jag gör nu. Tack på förhand !! :thumbup:

312
2012-04-12, 16:19
Nu läste jag bara topic, så mitt svar kan bli fel, men kör båda tycker jag. Fokus på basövningar blandat med MMA. Glöm inte att vila och äta ordentligt också, det är viktigt.

krille93
2012-04-12, 16:32
Nu läste jag bara topic, så mitt svar kan bli fel, men kör båda tycker jag. Fokus på basövningar blandat med MMA. Glöm inte att vila och äta ordentligt också, det är viktigt.

Hade du läst hela hade du fattat att jag hade problem med hur jag ska lägga upp det. Som det ser ut just nu är det för lite vila och ingen ork =/

Ristretto
2012-04-12, 16:38
Hade du läst hela hade du fattat att jag hade problem med hur jag ska lägga upp det. Som det ser ut just nu är det för lite vila och ingen ork =/

Hade du styckeindelat texten så hade förmodligen fler orkat läsa den.

krellik
2012-04-12, 16:42
Skala ner styrketräningen tills du orkar, sen bygger du upp din träningstolerans långsamt tills den är där du vill ha den.

Och du har helt rätt i att det är svårt att få det att gå ihop, i ärlighetens namn så har jag själv aldrig lyckats köra så mycket styrka som jag har haft lust med när jag själv körde mma.

Men två ideer är att köra två korta baspass i veckan med en basövning för benen, en press övning och en drag övning.
Alternativt om ni har ett gym på klubben eller om gymmet ligger nära klubben att köra -en- basövning innan träningen, dödar du dig inte själv så bör det inte påverka mma passet allt för mycket och samtidigt så bör du kunna öka styrkan.

Andra alternativet är ju att skala i andra änden på mma passen men låter som att det är ditt fokus och att du vill bli starkare för mman.

krille93
2012-04-12, 17:09
Skala ner styrketräningen tills du orkar, sen bygger du upp din träningstolerans långsamt tills den är där du vill ha den.

Och du har helt rätt i att det är svårt att få det att gå ihop, i ärlighetens namn så har jag själv aldrig lyckats köra så mycket styrka som jag har haft lust med när jag själv körde mma.

Men två ideer är att köra två korta baspass i veckan med en basövning för benen, en press övning och en drag övning.
Alternativt om ni har ett gym på klubben eller om gymmet ligger nära klubben att köra -en- basövning innan träningen, dödar du dig inte själv så bör det inte påverka mma passet allt för mycket och samtidigt så bör du kunna öka styrkan.

Andra alternativet är ju att skala i andra änden på mma passen men låter som att det är ditt fokus och att du vill bli starkare för mman.

Jaa du har helt rätt. Vill ju lägga fokusen på mman men samtidigt bli starkare och fittare, så har fan svinsvårt att få ihop det. Får kanske ta och göra som du säger där att köra 2 baspass i veckan istället för att göra som jag gör nu då jag brukar köra biceps rygg, bröst tricept, mage axlar. Men om jag gör så som du säger lär jag ju inte få den fysiken som jag vill heller =/ men det får jag nog inte som det ser ut nu heller pga att jag tränar för mycket och vilar för lite :smash:

krellik
2012-04-12, 17:13
2 baspass och progression är för dej nog närmare den fysik du vill få än att att överträna skiten ur dej och springa med huvudet in i väggen. Sen går ju träningstolerans att träna upp så det finns inget som säger att du inte kommer klara att lägga in mer träning i veckan om säg ett halvår...