handdator

Visa fullständig version : Kolozeums stronglifts 5x5


togga
2012-04-12, 15:48
Hej!
Mitt första inlägg på Kolozeum:)
Har läst lite om det och tänkte prova detta träningsupplägg som verkar enkelt och bra
Det kommer att köras ca 3dagar i veckan.
Tränar ibland även: x-fit ,bp och spinning

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure

Ett par frågor:
Benlyft ska man köra det liggande på golvet eller hängande?
Chins är ju en rätt tung övning.Finns det nån annan övning man kan köra i början, innan man orkar göra några bra chins.

Tanken med detta upplägg är att bli starkare och förhoppnisvis bygga lite muskler
Är helt färsk på detta med gymträning. Men iår har jag börjat mitt nya liv.
Har tränat mycket och lagt om maten helt,resultatet ner 22kg i år.
Väger idag ca 80kg och bf 17,3%

Tar gärna emot tips och kommentarer om detta tränings uplägg
Är jag på rätt spår?
Mvh Togga

Ponitus
2012-04-12, 16:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

togga
2012-04-12, 20:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
Är presis det upplägget jag tänkte på;)
Mvh Togga

togga
2012-04-13, 00:21
Hej!
Trodde inte att det skulle vara så svårt att få lite hjälp av alla dessa kunniga mäniskor som finns på detta forum.
Ville bara ha hjälp med två frågor men tyvärr!!
Mvh Togga

FredrikC
2012-04-13, 00:32
Stronglifts 5x5 är ett bra schema absolut.

Benlyft ska man köra det liggande på golvet eller hängande?
Skulle gissa på att hängande är mer lämpligt.

Chins är ju en rätt tung övning.Finns det nån annan övning man kan köra i början, innan man orkar göra några bra chins?
Latsdrag är övningen. Brukar dock finnas chinsmaskiner med reglerbar vikt som kan vara aktuellt.

Kung Togga! Kör hårt.

togga
2012-04-13, 00:51
Stronglifts 5x5 är ett bra schema absolut.

Benlyft ska man köra det liggande på golvet eller hängande?
Skulle gissa på att hängande är mer lämpligt.

Chins är ju en rätt tung övning.Finns det nån annan övning man kan köra i början, innan man orkar göra några bra chins?
Latsdrag är övningen. Brukar dock finnas chinsmaskiner med reglerbar vikt som kan vara aktuellt.

Kung Togga! Kör hårt.
Tack för svaret!
Ska prova med hängandebenlyft.
brukar köra liggande.blir ca100 lyft på 3
I Latmaskin är det några kilo kvar till kropsvikt.
Mvh Togga

svenbanan
2012-04-13, 02:15
Kör chins med ett gummiband som du knyter fast i stången så det hänger som ett U. Sedan ställer du dig i U:et när du ska göra dina chins. Funkar asbra. Du kan också trä gummibandet under knäna om du hellre vill det (böj i knäna först). Det kan vara så att gummibandet gör att det blir väl lätt. Då kan du kompensera det med viktbälte eller hantel som du klämer fast mellan låren.

Latsmaskin tycker jag inte funkar så bra som träning för ifall man vill bli bättre på chins.

Kalliban
2012-04-13, 08:50
Vad är det som gjorde att du valde det gamla upplägget av stronglifts? Jag skulle rekommendera dig att du läser programmet och 5x5 report (se länkarna i min signatur). Då kommer du att förstå varför programmet är ändrat till det nya upplägget och framförallt: du kommer också förstå varför det räcker, trots att det är "färre övningar". :)

Zizou
2012-04-13, 08:57
Hej!
Trodde inte att det skulle vara så svårt att få lite hjälp av alla dessa kunniga mäniskor som finns på detta forum.
Ville bara ha hjälp med två frågor men tyvärr!!
Mvh Togga

Att börja med att skriva så där kanske inte hjälper direkt. Värt att tänka på i framtiden.

togga
2012-04-13, 13:50
Att börja med att skriva så där kanske inte hjälper direkt. Värt att tänka på i framtiden.
Hej!
Jag vet!! Det var dumt gjort*cupid*

togga
2012-04-13, 13:59
Vad är det som gjorde att du valde det gamla upplägget av stronglifts? Jag skulle rekommendera dig att du läser programmet och 5x5 report (se länkarna i min signatur). Då kommer du att förstå varför programmet är ändrat till det nya upplägget och framförallt: du kommer också förstå varför det räcker, trots att det är "färre övningar". :)
Hej!
Visste inte att det var ett gammalt uplägg,tyckte bara det verkade allsidigt.
Så det med 5 övningar är det nya.
Läste om dina resultat förbättringar bra jobbat!!
Är det bättre att köra det upplägg som du har?
Mvh Togga

Kalliban
2012-04-13, 14:03
Hej!
Visste inte att det var ett gammalt uplägg,tyckte bara det verkade allsidigt.
Så det med 5 övningar är det nya.
Läste om dina resultat förbättringar bra jobbat!!
Är det bättre att köra det upplägg som du har?
Mvh Togga

"Bättre" är väl rätt svårt att svara på, men upplägget ändrades till det nya av en anledning :) Jag gillar det i alla fall och tycker att det fungerar riktigt bra för mig, men jag har inte provat det gamla upplägget, så jag kan inte ge någon rättvis jämförelse. Jag tror dock att båda uppläggen fungerar bra :)

Tyrwing
2012-04-13, 14:07
Har prövat båda uppläggen, med modifikationen att jag la till chins bara. Jag tyckte det räckte gott och väl :)

togga
2012-04-13, 14:32
Kanske skulle köra det nya med 5 övningar istället.
Men göra som Tyrwing och lägga in chins.
Blir 3övningar per pass enkelt och bra
Eftersom jag kör x-fit pass så ofta jag kan,så blir det nog allsidigt ändå.
Mvh Togga

speedy83
2012-04-13, 14:34
Jag är mest inne på att köra det "nya" kortare programet och sedan ev. lägga till chins då jag behöver lite extra ryggträning utöver rodden.

Får se när jag börjar med detta, blir när dieten är klar vilket är snart förhoppningsvis :)

togga
2012-04-13, 18:15
Jag är mest inne på att köra det "nya" kortare programet och sedan ev. lägga till chins då jag behöver lite extra ryggträning utöver rodden.

Får se när jag börjar med detta, blir när dieten är klar vilket är snart förhoppningsvis :)

Har bestämt mig att köra det nya med 5övningar.
Börjar lite smått nästa vecka, måste prova och kanske få
hjälp med tekniken.
Mvh Togga