handdator

Visa fullständig version : esella ch frukt mellis


Patrizia
2004-01-22, 08:25
Kesella med frukt

½ burk lätt kesella
1 tärnat äpple
kanel

Blanda ät njut!

Dymion
2004-02-03, 21:01
Provsmakde idag..Underbart gott!!! :eating:

Alcazara
2004-02-03, 23:06
Jag brukar köra äppelbitarna i mikron tills de blir mjuka med kanel och örtsalt på, sen mosar jag dem och blandar med kesellan. Det blir ännu godare!!!Mums!!!

Det funkar med päron oxå! Blir lite sötare smak...

Jorge
2004-02-04, 14:39
Kanske är en dum fråga , men men..

Vad innehåller kesella eftersom många byggare äter det?

Patrizia
2004-02-04, 14:46
Massor av högvärdigt protein men bara lite, lite, lite kolhydrater och fett

Jorge
2004-02-04, 14:47
Ok, då ska jag köpa hem ett gäng :eating:

Vad kostar en burk ca?

King Grub
2004-02-04, 14:50
Originally posted by Jorge
Ok, då ska jag köpa hem ett gäng :eating:

Vad kostar en burk ca?

En tia, ungefär.

Obs att både keso och kesella ger ett rent våldsamt högt insulinpåslag. Om du nu är rädd för det. ;)

Valio's grynost innehåller 18 gram protein per 100 gram, och endast 0.1 gram fett. :eating: Samma insulinchock, dock. Och nu rimmade jag också. :cool:

Jorge
2004-02-04, 14:52
Vad är insulin? Förklara tack! ;)

King Grub
2004-02-04, 14:54
Ett hormon med både fettinlagrande och muskelbyggande egenskaper.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7747&highlight=insulin+fettinlagring

Patrizia
2004-02-04, 14:57
Kort:

Blodsockret åker upp när du äter - det vill hormonet insulin motverka.
Olika livsmedel ger olika snabb och hög effekt på blodsockret (snabba och långsamma kolhydrater, GI - en hel vetenskap) Oftast vill man inte att blodsockret stiger så snabt - för då faller det för det mesta åxå väldigt snabbt - insulin motverkar blodscokret. Man efetrsträvar att ha en så jämn blodsocker kurva som möjligt - berg och dalbane efefkten gillar inte kroppen.

Härom finns massor att läda bl a har Fredrik Paulun skrivit en hel del lättlästa böcker - bl a Blodsockerblues

Patrizia
2004-02-04, 14:58
och där fick du ju en bra länk av King Grub åxå

Jorge
2004-02-04, 14:59
Tack, tack! :thumbup:

King Grub
2004-02-04, 15:36
Patrizia: det är inte bara kolhydrater som påverkar insulinet. Rent protein gör det också, ofta i större utsträckning än motsvarande energimängd kolhydrat. Mjölkprodukters skyhöga II (InsulinIndex) beror inte på kolhydraterna, som är långsamma med lågt GI, utan på deras aminosyreprofil.

Patrizia
2004-02-05, 08:07
King Grub:

Jag vet, jag vet - men försökte bara att mycket kort och mycket lätt förklara det vanligaste och det man mest förknippar insulinhöjningar och blodsockersvängningar med.

Lovar att inte göra anspråk på några högre meriter i näringslära - :em: det får ni anda som är proffs stå för. ;)

Yankeee
2004-02-06, 17:45
Vad blir effekten av att knarka mjölkprodukter varje dag? Jag och många andra som styrktränar drar ju i oss flera liter olika mjölkprod. om dagen. Det måste väl finns bieffekter av ett stort intag? Är det bara insulinkänsligheten som går åt helvete eller finns det fler kända bieffekter?

Alcazara
2004-02-06, 18:32
En fundering;

Hur blir II om olika produkter kombineras, t ex kesella och nötter?

Om nötter har II på ca 30-40? Och kesella ca 115 , då borde ju genomsnitts - II bli 75 ungefär, förutsatt att man ätit lika mängd av produkterna...

eller tänker jag fel? Får man ändå topp-II av kesellan oavsett vad man äter till?;) Skulle det vara som det sistnämnda så fungerar II inte som GI med andra ord...

King Grub
2004-02-06, 18:36
Originally posted by Alcazara
En fundering;

Hur blir II om olika produkter kombineras, t ex kesella och nötter?

Om nötter har II på ca 30-40? Och kesella ca 115 , då borde ju genomsnitts - II bli 75 ungefär, förutsatt att man ätit lika mängd av produkterna...

eller tänker jag fel? Får man ändå topp-II av kesellan oavsett vad man äter till?;) Skulle det vara som det sistnämnda så fungerar II inte som GI med andra ord...

II fungerar inte som GI. II-värdena är satta efter energiintag - ju större energiintag från något, desto högre II. Värdena gäller ett intag av 1000 kj från ett livsmedel. Du får insulinspik av livsmedel med högt II vad du än äter till.

Alcazara
2004-02-06, 18:43
Ok, är med på det.

Hur är det då med t ex Coca cola Light, får man en insulinspik av det med? I så fall blir jag lite förvirrad här...

King Grub
2004-02-06, 18:44
Originally posted by Alcazara
Ok, är med på det.

Hur är det då med t ex Coca cola Light, får man en insulinspik av det med? I så fall blir jag lite förvirrad här...

Artificiella sötningsmedel som aspartam ger insulinpåslag, men det är ett högst marginellt sådant jämfört med energigivande livsmedel. Inget att gå och grubbla över, med andra ord.

Alcazara
2004-02-06, 18:50
Ok. Jag funderar mycket jag...så till en till fråga:

Hur tror du kroppen påverkas om man som sista intagetsent på kvällen tar en Coca-cola Light, och fortsätter så i en längre tid?

King Grub
2004-02-06, 18:51
Originally posted by Alcazara
Ok. Jag funderar mycket jag...så till en till fråga:

Hur tror du kroppen påverkas om man som sista intagetsent på kvällen tar en Coca-cola Light, och fortsätter så i en längre tid?

Inte ett smack. Inte på grund av insulinet i alla fall. Koffeinet kanske kan göra dig lite stirrig, men det är en annan sak.