handdator

Visa fullständig version : Enkel & ekonomisk byggarmat


Gevol
2012-04-11, 21:10
För oss som:
* Inte gillar att laga mat.
* Inte har mycket tid över.
* Ej har ekonomi att äta ute.

Hur bär ni andra er åt för att få i er tillräckligt med näring, samt lite extra protein? Här är mina två dagliga "måltider" som passar in.


1.
Proteinbar (20g pr) + en fukt (apelsin/banan)

+ Kan förvaras i handskfacket.
+ Kräver ingen förberedelse.
+ Ganska billigt, ca. 15-20kr.
+ Snabbt att äta.
- Ger inte särskilt mycket näring och fiber.

2
2st fullkornsfrallor med ost och skinka + ett glas juice.

+ Ganska billigt (kan vara) 20-25kr.
+ Nyttigt.
+ Snabbt att göra i ordning.
- Skinka anses inte vara särskilt nyttigt för magen.
- Måste förvaras kallt.

Masterpan
2012-04-11, 21:16
Ta en proteinshake istället för proteinbar så får du mer protein för pengarna och inget socker.

Drick mjölk istället för juice för tusan om det är "bulk mat" du är ute efter

Beelz
2012-04-11, 21:20
Proteinbar är verkligen inget ekonomiskt alternativ


Kyckling i ugn och potatis i ugn.. Enklare än så kan det fan inte bli, plus att det är billigt och bra mat!

Tar du fram kycklingen i tid typ på morgonen är den hyffsad tinad tills du kommer hem, skiva upp ner i en form och in i ugnen, samma sak med potatisen.. Om det är något man ska tasig tid till så är det att se till att man får i sig vettig mat!

Holabandola
2012-04-11, 21:39
Är det något generellt drag att byggare är fattiga eller haha?

Var och varannan tråd handlar om billig och snabb mat.

...fast det är klart, har man tid att bygga (vilket man har om man är arbetslös), så har man troligen dåligt med pengar också. Så det hänger väl ihop. Något suspekt är det iallafall med alla dessa snåltrådar...eller så är halva forumsskaran studerande/tonnåringar

Fredrik_S
2012-04-11, 21:42
Jag tror inte "kvaliten" på maten är direkt viktigt bara den inte är giftig. dvs det behövs inte "fina" filéer eller "fina" köttbitar eller "fina" grönsaker osv... så länge man kommer upp i behoven tror det är mindre viktigt hur man når dit så länge man mår bra
Jag är lite av den skolan att om maten tar mer än 10 minuter från frys/kyl innan den når magsäcken är det inte värt besväret.

Någa av mina standarmåltider nu under deffen är

Vitt rostbröd 20 pack för 13 kr eller surdegsrågbröd 6 kronor för 500 gram
med potatissallad eller rödbetsallad plus nån skinkbit(inte för mycket då skinka är dyrt(60 kr kilot) och innehåller dåliga koncerveringsmedel)
med mjölk/vassledrink

Köttbullar eller fiskpinnar med fettsnåla pommes och sylt eller ketchup
Mikrar pommes och köttbullar/fiskpinnar allt på en tallrik 6-7 min
Pommes 2 kg för under 20 kr
Köttbullar 30 kr kilot
fiskpinnar typ 10-12 kronor för ett helt paket.

havregrynsgröt med sylt
2 minuter i mikron
mjölk/vasslepulver till det

Jag försöker låta så mycket som möjligt av mitt proteinintag komma från vassle då det är den billigaste fullvärdiga proteinkällan jag känner till.


desutom om jag är duktigt mikrar jag frysta grönsaker till måltiderna.

Zenot
2012-04-11, 21:55
Fredrik_S: Toppat med en fin cocktail av vitamin&mineral-tabletter?

TREX
2012-04-11, 21:57
Saker som man kokar eller kör i ugnen är ju väldigt enkelt, sätta in en stek i ugnen tar ca 15-30 sekunder att göra, plus 3-4 timmar av väntande och sen är det bara äta, så det tar ju tid men det är 0 mek med det.

Samma sak med att koka kycklingklubbor, riv upp en påse från frysen, värma upp vattnet (klarar nog vem som helst) plumsa i klubborna och sen bara vänta, 40 min senare ta upp det och käka.

Sen finns det gott om maskiner också som underlättar, typ riskokare, bara hälla i ris och vatten och trycka på en knapp, behöver ingen passning eller nått.

Såg "Inte mycket tid över" först nu, då skulle jag nog säga spaghetti med köttfärsås, pastan kokar på 8 min och medans den kokar kan du köra såsen, borde alltså inte ta mer än 10 minuter totalt.

Fredrik_S
2012-04-11, 21:58
Fredrik_S: Toppat med en fin cocktail av vitamin&mineral-tabletter?

500 gram frukt och grönsaker om dagen täcker nog det mesta

Gevol
2012-04-11, 22:02
1. Proteinbar är verkligen inget ekonomiskt alternativ


2. Kyckling i ugn och potatis i ugn.. Enklare än så kan det fan inte bli, plus att det är billigt och bra mat!

1. Proteinbars kan vara billiga och behöver inte kosta mer per protein/krona än kött/fisk.

2. Du får se helheten. Ska du ha det i ungen skall man även passa tider. Du måste ha matlådor. Du ska skala potatis. Du ska skiva. Du ska diska.

...Förstå var tråden inriktar sig på.

Är det något generellt drag att byggare är fattiga eller haha?Proteinrik föda är generellt sett ganska dyr. Du får alltså summera kostnaden per månad, så ser man snabbt ifall man tycker att det är värt det eller inte.

eiri
2012-04-11, 22:06
massa nötter som snacks

vicarious
2012-04-11, 22:14
Du är ute och cyklar gällande proteinbarsen. Det är en dyr proteinkälla, även de billigaste barsen.

Proteinpulver & mjölk är billigt.

TREX
2012-04-11, 22:18
Du är ute och cyklar gällande proteinbarsen. Det är en dyr proteinkälla, även de billigaste barsen.

Inte de man gör själv, går väl att få ner till nån krona eller två/bar.

Majjan
2012-04-11, 22:21
Lidls kvarg - billigt protein, bara sleva i sig så länge man orkar

TheIsh
2012-04-11, 22:28
Brukar köpa 900g påsar med ica's basic kycklingfilé för typ 50 spänn styck.. Går åt 3½ paket i veckan (en halv påse, 450g/81g protein) om dagen. Så cirka 700:- kyckling i månaden äter jag. Kolhydrater kan man ju komma snuskit billigt undan med. 1kg spaghetti kostar väl typ 8 kr eller nått? Har inte lyxen att ha Lidl eller Willys här just nu, men Willys ska öppna till sommaren om jag hört rätt..

JJOHANSSON
2012-04-11, 23:02
Så du orkar inte att laga mat? Inte heller att göra matlådor? :)





http://www.mediabanken.se/ICA/ICAHandelWS/image.aspx?opvno=LQToOmfaGoBYjHJUP11DZQ%3D%3D&itype=jpg300p



Billigare än sådär blir det inte ifall man vill ha proteinrik färdiglagad mat ifrån konsumbutiken. Ät chokladbollar/chips och drick en proteindrink.

difeddy
2012-04-11, 23:31
Tärna en hel lök. Fräs i panna tillsammans med mat/rapsolja. Tillägg tonfisk (en burk). Rör runt och krydda med curry, grillkrydda, svartpeppar, vad som helst. Efter bara någon minut kan du lägga till en färdig sås (förslagsvis Uncle Ben's Indian Curry eller liknande). Det går på typ 5 minuter och det blir faktiskt väldigt gott. Har man snabbnudlar till det så blir det en väldigt snabblagad middag.

användaren
2012-04-12, 00:31
2. Du får se helheten. Ska du ha det i ungen skall man även passa tider. Du måste ha matlådor. Du ska skala potatis. Du ska skiva. Du ska diska.

beror väl på hur man gör det. själv tar jag en kycklingfile och lägger i ugnen. efter 20 minuter lägger jag in potatis. sen är det klart efter ytterligare 15 minuter. går att käka på bakplåtspapper/folie om man inte gillar disk.

tar ca 1 minut i effektiv tid att preparera och blir väldigt billigt. om man vill lägga 2 minuter till på det hela så kan man skiva potatisen och kycklingen och hälla på valfri krydda. man behöver inte skala potatisen. jag käkar med skalet på och det är gött.

betvivlar att du hittar en maträtt som går att tillaga på mindre än 1 minut. tar ju längre tid att steka köttbullar. visst man måste vänta på att maten blir klar i ugnen men då kan man ju dusha eller något annat som man måste få gjort.

förresten du skrev inget om att du skulle ta med dig maten. men om du nu vill ta med maten så behöver du inte ta den i en matlåda om du tycker det tar för lång tid att diska den. ta den i en fryspåse och sedan häller du bara i dig skiten när det är dags. :)

Osten
2012-04-12, 02:00
Som går att äta kall .Skriver gram protein per 100 gram.
12 gram protein ostkaka lätt.
12.................blodpudding.
6,1...............ärtsoppa.
5,1...............vita bönor i tomatsås.
4,4..............bruna bönor.
Ostkakan är lättast att ta med och äta.

Beelz
2012-04-12, 05:15
1. Proteinbars kan vara billiga och behöver inte kosta mer per protein/krona än kött/fisk.

2. Du får se helheten. Ska du ha det i ungen skall man även passa tider. Du måste ha matlådor. Du ska skala potatis. Du ska skiva. Du ska diska.

...Förstå var tråden inriktar sig på.

Proteinrik föda är generellt sett ganska dyr. Du får alltså summera kostnaden per månad, så ser man snabbt ifall man tycker att det är värt det eller inte.

Nej, inte om man bara äter på kvällarna... Då behöver man inte passa tider förutom en liten stund på kvällen.. Det tar 20 minuter att ha det i ugnen... Bästa alternativet är väl då proteinpulver

Pretorian
2012-04-12, 07:17
Proteinbars är dyra.. period!

Även om du inte gillar att laga mat så tycker jag att du ska lägga några få minuter på att skära fläskfilé eller kyckling (som du tinat=billigt!). Lägg det sen i en marinad du gillar, chilli, allround eller liknande. In i ugnen på en långpanna och låt den sen bli klar. Koka lite potatis eller ris på sidan om.

Gör riktigt mycket så har du några matlådor och sen kan du dividera tiden med dessa. Det blir inte så många minuter per låda.

paatrik
2012-04-12, 07:29
Se inte matlagningen som en lång period av tid. Tina kyckling kvällen innan, 10 sek. Lägg i marinad dagen efter 5 min. In i ugnen på kvällen, 5 min (att sleva upp i en form och slänga in den alltså). Sedan, ÄT! När du sedan får in rutinen rullar de på, du kanske plockar på dig något kg potatis, skär snabbt upp och slänger in. När du väl får äta mat som är mer tillagad lär du uppskatta det. Som exemplet ovan med tonfisk, lite mer jobb (vi snackar minuter), men antagligen mycket godare än att öppna burken och bara äta.

Knatcharn
2012-04-12, 08:39
Proteinbars är dyra.. period!

Även om du inte gillar att laga mat så tycker jag att du ska lägga några få minuter på att skära fläskfilé eller kyckling (som du tinat=billigt!). Lägg det sen i en marinad du gillar, chilli, allround eller liknande. In i ugnen på en långpanna och låt den sen bli klar. Koka lite potatis eller ris på sidan om.

Gör riktigt mycket så har du några matlådor och sen kan du dividera tiden med dessa. Det blir inte så många minuter per låda.

Barsen jag käkar nu är billigare än mitt förra vassle per gram protein.. Så allt är relativt. Om man nu, som jag, köper de allra billigaste barsen med mängdrabatt hehe.

OnT: Släng in en gainer om du inte har tid. Annars är makrill i tomatsås på konserv enkelt att lägga på en smörgås. Eller kanske med keso.

När det gäller matlagning så har folk redan sagt vad jag tycker; laga stora mängder i ugnen en kväll i veckan eller så.

vicarious
2012-04-12, 09:17
Barsen jag käkar nu är billigare än mitt förra vassle per gram protein.. Så allt är relativt. Om man nu, som jag, köper de allra billigaste barsen med mängdrabatt hehe.

OnT: Släng in en gainer om du inte har tid. Annars är makrill i tomatsås på konserv enkelt att lägga på en smörgås. Eller kanske med keso.

När det gäller matlagning så har folk redan sagt vad jag tycker; laga stora mängder i ugnen en kväll i veckan eller så.

Vilka bars är det? Köper man Body Science, riktigt många så får man de för 9kr/st vilket kan ses som ganska billigt. Varje bar ger 20g protein. 20 dividerat med 9 blir 2.22 PPK. Nästan alla vettiga vasslepulver har en PPK över 5. Så jag tror du har räknat lite galet.

Gober
2012-04-12, 11:41
Ärtsoppa på tub, en tjock skiva bröd med ost och ett stort kallt glas mjölk. Snabbt, enkelt, billigt, gott och bra näringsvärde. Kanske inget man har i handskfacket dock.

Måste vara trist att se mat som något besvärligt och jobbigt.

Bizarro
2012-04-12, 11:49
Ärtsoppa på tub, en tjock skiva bröd med ost och ett stort kallt glas mjölk. Snabbt, enkelt, billigt, gott och bra näringsvärde. Kanske inget man har i handskfacket dock.

Måste vara trist att se mat som något besvärligt och jobbigt.

Haha ja det är trist, om man ändå hade "orken" dvs. passionen att laga mat som du har vad jag har förstått det, samt kunskapen att färdigställa något så pass gott.. Det hade ju varit guld.
Tur att man har morsan, men när hon saknas så är det knappt så det blir någon matlåda dagen därpå..

Gober
2012-04-12, 11:54
Haha ja det är trist, om man ändå hade "orken" dvs. passionen att laga mat som du har vad jag har förstått det, samt kunskapen att färdigställa något så pass gott.. Det hade ju varit guld.
Tur att man har morsan, men när hon saknas så är det knappt så det blir någon matlåda dagen därpå..

Jag har en del vänner som tränar men som ibland skiter i att äta för att "man inte pallar laga något" och pga detta rör sig aldrig vågen upp.

Men alla kan lära sig lite baskunskaper i köket för att fixa lite lättlagade rätter. Det blir ju då roligare att fixa till något om det faktiskt smakar gott. Storkok så har man ju dessutom massa matlådor. Man kan inte förlita sig på mamsen hela livet, om man inte heter Stig Helmer :D

Fishtank
2012-04-12, 12:12
Haha ja det är trist, om man ändå hade "orken" dvs. passionen att laga mat som du har vad jag har förstått det, samt kunskapen att färdigställa något så pass gott.. Det hade ju varit guld.
Tur att man har morsan, men när hon saknas så är det knappt så det blir någon matlåda dagen därpå..

Är faktiskt väldigt enkelt att lära sig laga mat.
Börja bara experimentera.
Själv tycker jag synd om de som inte blivit upplärda i matlagningens ädla konst av föräldrar så att man iaf kan snöra ihop något gott med basicvaror.

Inge Enveten
2012-04-12, 12:39
Chips och lösgodis och annat sånt där borde väl vara ganska billigt per kalori och enkelt att förvara/köpa/transportera.

Protein - proteinpulver är nog billigast. Enklare blir det inte heller.

Morty
2012-04-12, 13:22
Baljväxter är billigt och har bra proteinperkrona. Dock bör man inte dra i sig mycket mer än 200g per dag, och börja med mindre mängder för att slippa gaser.