handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kryddning!


Ralf
2012-04-11, 18:06
Jag har tittat runt lite i forumet och märkt att det många mat fantaster på detta forum, jag tar mig nu friheten att fråga om kryddning!
Jag äter ofta fisk och söker efter lite variation i mitt val av kryddor. Jag har dock eftersom jag deffar påträffat att många kryddblandingar innehåller onödigt mycket kcal.
Jag skulle därför vara mycket taksam om jag fick förslag på goda kryddor under deff!

Mvh

mommy
2012-04-11, 18:55
Jag har beställt massa kryddor/kryddblandningar från Borgeby kryddgård (http://borgebykryddgard.jetshop.se/) för att kunna krydda gott under deffen. :)

Kimball
2012-04-11, 19:02
Tycker följande post känns lämplig:

Visst kan det bli mätbara mängder energi men det är ändå "bara" 25-50 kcal per portion.
Vill man vara noga så räknar man med det men det kan lika gärna vara bortkastat arbete utan praktisk relevans.
Energiinnehållet kan uppvägas av att fetthalten i köttfärsen avviker 2% från vad som är tänkt, inte så ovanligt. Osten kan också variera. Hur noga väger du ingredienserna och din portion? Vet du hur näringsvärdet i de ca 10 ingredienserna förhåller sig till tabellvärdena?
Hur mycket fett finns kvar i grytan? Slickar du grytan eller använder slickepott på grytor och tallrikar? Hur ofta äter du tacos medan du räknar kalorier, 1, 2 eller 3 ggr/v?
Vad är din faktiska energiförbrukning 2344, 2421 eller kanske 2533 kcal?

Mao onödig optinoja.

krubkungen
2012-04-11, 19:44
Krydda på och njut.

Gober
2012-04-11, 20:16
Kanske kan vara lite ful och sno tråden lite. Tänkte nu i slutet av dieten experimentera lite med att ta bort saltet helt. Men som vi alla vet är salt den viktigaste smaksättningen vi har i maten. Så finns det några bra tips på något som är salt men som inte har saltets "negativa" effekter när man ska bli av med vatten?

mommy
2012-04-11, 20:22
Kaliumklorid (E 508) kanske? Det brukar användas som ersättning för salt. Vad jag förstår är det natriumjonerna som binder vätska.

Gober
2012-04-11, 20:32
Kaliumklorid (E 508) kanske? Det brukar användas som ersättning för salt. Vad jag förstår är det natriumjonerna som binder vätska.

Fast jag tänker mer någon lite mer naturlig smaksättning. Dessutom går det väl inte ens att köpa Kaliumklorid, är inte det receptbelagt?

edit, skumläste lite och det är dessutom dödligt i lite större dos.

mommy
2012-04-11, 20:37
Kaliumklorid finns tillsatt i mineralsalt för att minska natriumdelen, men då finns det förstås natriumklorid också. Annars har jag ingen aning om hur man får tag i det.

Alla joner av alkalimetaller smakar salt, men ju längre bort från natrium de ligger i de periodiska systemet desto mindre salt smakar det.

Ola Wallengren
2012-04-12, 07:40
Man behöver inte ta bort natrium helt i kosten, det räcker oftast med att reducera mängderna. JOZO mineralsalt innehåller mycket lite natrium och en hel del kalium så det kan vara ett bra val.

Gober
2012-04-12, 11:43
Man behöver inte ta bort natrium helt i kosten, det räcker oftast med att reducera mängderna. JOZO mineralsalt innehåller mycket lite natrium och en hel del kalium så det kan vara ett bra val.

Tack för svar, jag tänkte mest testa lite i slutet på dieten, inget seriöst då det enbart handlar om att experimentera med det jag själv ser i spegeln. Ska testa JOZO, man kan väl även öka på tex broccoli med mkt kalium?

Gurkyngel
2012-04-13, 04:42
När det gäller kryddning av fisk har jag tre tips.
Brukar ugnsgratinera torsk filéer och använder då något av följande: torkad ingefära och oystersauce, dragon, salt och peppar eller citronpeppar. Gott!