handdator

Visa fullständig version : Vart kommer nu energin att ta vägen?


Emilp
2012-04-11, 15:06
Tjena Kolo!
Jag är en 16 årig kille på 196cm höjd och 68-70kg vikt (har inte fått exakt vikt utan alla vågar visar runt 68-70) För endast ett par år sedan stod jag stadigt på 180cm och 100kg, men det har tränats bort och med hjälp av ändrade vardagsrutiner och matvanor gett mig ett hälsosammare liv. Dock har detta gått åt motsatt håll nu..

I början av året tog jag upp träningen igen efter 8 månaders paus. Denna gång började jag träna för att dels få bort det sista underhudsfettet men som huvudmål att öka i muskelmassa! Jag började köra minst 5 dagar i veckan med splitschema, minst 10-20 min kardio innan varje pass som uppvärmning.
Under hela denna perioden har jag ätit minst 4 mål om dagen, försökt äta så mycket proteinrik mat med grönsaker, problemet var att förutom gröt på morgonen har jag nästan helt undvikit kolhydrater. I början gick detta hur bra som helst då jag hade en hel del reserver, men efter 3 månader började min kropp ta stryk, jag kände mig trött och sliten, lättirriterad så jag bestämde mig för att uppsöka en läkare för att ta lite prover och se om någonting fattades. Då visade det att jag överbelastat mitt hjärta och min kropp och blivit undernärd. Hade normalpuls på 39 slag i minuten när jag pratade med läkaren. Detta har lett till att läkarna säger att jag inte får lov att träna för att jag måste äta upp mig och återhämta mig, men då kommer min fråga;

Om jag nu slutar träna och börjar äta och hamnar på överskott, kommer inte allt detta att bara bli till fett? Eller kommer överskottet ändå att gå till att bygga upp muskelmassa som inte fått energi till det innan, trots att jag tränat så mycket?

Har ni kanske några bra tips baserat på egen erfarenhet av liknande händelser?

Har fått en ganska stor rädsla för att bli tjock igen så därför känns det jobbigt att jag inte kommer att få träna.. Jag lovade att bli bättre med kosten och äta betydligt mer kolhydrater till middagarna (pasta, ris, potatis) men det räcker tydligen inte..

Ber om ursäkt för ett långt inlägg men då jag spenderat en hel del tid här på forumet den senaste tiden kände jag direkt att jag ville höra med er.

Tack på förhand!

Apos78
2012-04-11, 15:15
En betydande del kan komma att bli fett. Men det är inte så att all energi blir det ena eller det andra. Om det är som läkaren säger så ska du definitivt ta den här tiden till att göra just det du själv nämner - att äta upp dig samt låta kroppen återhämta sig. Med den vikten på den längden så har du långt tills det att du kan räkna dig själv som tjock så det behöver du inte oroa dig över.

Ät varierat, vila och se till att du inte drar igång hård träning alltför tidigt. Håll kontakt med din läkare om det här, då han/hon har bäst koll på den nuvarande situationen.

stromming
2012-04-11, 20:23
Du kan gott äta upp dig till iallafall 80 kg hur som helst. 70 kg på 196 cm är riktigt lågt, och det är inte så konstigt att hela din kropp säger emot om du äter så lite som du gjort och tränar så mycket.