handdator

Visa fullständig version : Stretchar du?


Hampi
2012-04-11, 12:23
Kort och enkel fråga, som jag i princip aldrig blir klok på och där alla säger olika och där faktan på nätet går åt olika håll.
Så det jag vill höra med er är, Stretchar du?
Varför?
Varför inte?

Själv gör jag det inte, iom att jag inte ser det som nödvändigt. Gjorde det förut, får något år sedan, men inte nu längre då jag inte ser någon förändring mot då jag gjorde det.

*popcorn*

Acids
2012-04-11, 12:32
Du skulle gjort poll istället. Jag gör det inte med samma anledning som du ;)

Arne Persson
2012-04-11, 12:34
Kort och enkel fråga, som jag i princip aldrig blir klok på och där alla säger olika och där faktan på nätet går åt olika håll.
Så det jag vill höra med er är, Stretchar du?
Varför?
Varför inte?

Själv gör jag det inte, iom att jag inte ser det som nödvändigt. Gjorde det förut, får något år sedan, men inte nu längre då jag inte ser någon förändring mot då jag gjorde det.

*popcorn*

Nej! Möjligen om man har en skada för att hålla igång smidigheten under rehabiliteringen.

Urtrist.

Tränar alltid med full ROM så jag har nog smidighet så det räcker.

emi23j
2012-04-11, 12:38
Ja.

Hade inte en aning om hur stel jag var innan jag började stretcha, och då var jag inte direkt orörlig/stel när jag började. Det är dock en jävla pina att stretcha, men sjukt kul när man ser resultat snabbt och kroppen mår även bättre sen jag började stretcha.

Stryc9
2012-04-11, 12:43
Nej i regel inte, försöker köra full rom.
Däremot har jag börjat göra lite shoulder dislocations för att få stången lite längre bak/ned i benböjen

Jappse
2012-04-11, 12:46
Varje kväll. Försöker jobba upp min mobilitet i fotlederna och lår. Vill kunna göra ATG squat.

King Grub
2012-04-11, 12:47
Alltid. Runt en halvtimme efter varje pass, alltid alla muskler som tränats + underkropp oavsett. Mycket bättre återhämtning, och "normal rörlighet" är inte nog.

hurril
2012-04-11, 12:47
Stretchar problemområden - särskilt som del av uppvärmningen.

ARMSTARK
2012-04-11, 12:48
Som Arne skrev; med full ROM behåller man god rörlighet. Dock strechar jag magen och korsryggen då jag tränar dessa, annars kan jag knappt gå när de svalnat.

Fredrik_S
2012-04-11, 12:48
JA. Dels tycker jag att det är mycket lättare att kontrahera muskeln ordentligt jag avser att arbeta när jag stretchar ut antagonisterna ordentligt. Tydligt i sittande rodd när man gör ordentliga framsida axel och bröststretcher innan, samt i hantelpress/cabelcross när man stretchar romberna och trapeziuz.

Jag vill desutom ha starkare och rörligare inåt och utåtrotatorer samt starka benabduktorer så det blir mycket piriforis och gluteus medius och adductor magnus stretch/styrkeövningar.
Behöver också kunna göra split och spagat samt hoppa och kicka högt och hålla benen i höga positioner.

BearaR
2012-04-11, 12:48
Har börjat stretcha ben väldigt mycket. Spelade fotboll innan och har väldigt korta ben muskler.. har det krångligt att göra riktiga knäböj och strechingen har hjälpt mig där!

Spartansk
2012-04-11, 12:48
Nej. Jag är sjukligt stel och har prövat att stretcha under flera perioder, med resultatet blir alltid detsamma: Lederna pajar och jag blir inte vigare.

Så nu skiter jag i det. Förhoppningsvis kan jag bli långlivad och lycklig ändå.

Fredrik_S
2012-04-11, 12:56
Ni som säger att ni kör full ROM och att det räcker, hur gör ni med alla övnigar som inte drar den arbetande muskeln i närheten av något ytterläge.
Tex stående bicepscurl ger ju ingen stretch även om man går helt ner. Alla basövningar som benböj marklyft eller bänkpress kommer inte heller till ytterlägen i många av de arbetande musklerna(vissa muskler får rejäl stretch i basövningarna men väldigt många får inte det).

Arne Persson
2012-04-11, 13:00
Ni som säger att ni kör full ROM och att det räcker, hur gör ni med alla övnigar som inte drar den arbetande muskeln i närheten av något ytterläge.
Tex stående bicepscurl ger ju ingen stretch även om man går helt ner. Alla basövningar som benböj marklyft eller bänkpress kommer inte heller till ytterlägen i många av de arbetande musklerna(vissa muskler får rejäl stretch i basövningarna men väldigt många får inte det).

Jag får full stretch i biceps när jag kör hantelpress/flyes och hämtar upp hantlarna från golvet liggande på bänken. Fungerade bra upp till ca 40 kg. därefter tar man upp dem på vanligt sätt.

Arne Persson
2012-04-11, 13:00
Ni som säger att ni kör full ROM och att det räcker, hur gör ni med alla övnigar som inte drar den arbetande muskeln i närheten av något ytterläge.
Tex stående bicepscurl ger ju ingen stretch även om man går helt ner. Alla basövningar som benböj marklyft eller bänkpress kommer inte heller till ytterlägen i många av de arbetande musklerna(vissa muskler får rejäl stretch i basövningarna men väldigt många får inte det).

Klarar du att köra ett riktigt sittryck?

Pretorian
2012-04-11, 13:08
Dåligt med stretching men jag borde göra det. Är så J***a stel, speciellt dagen efter benpasset. Detta kommer sluta illa.

Matsa
2012-04-11, 13:08
Jag stretchar sådant som jag upplever att behöver det, just nu är det bl.a fotleder, ljumskar och övre rygg. Jag stretchar det lätt som en del av uppvärmningen och mer intensivt mellan passen. Jag försöker undvika alltför hård stretching för nära inpå tung träning, det känns helt enkelt inte bra.

Fredrik_S
2012-04-11, 13:10
Jag får full stretch i biceps när jag kör hantelpress/flyes och hämtar upp hantlarna från golvet liggande på bänken. Fungerade bra upp till ca 40 kg. därefter tar man upp dem på vanligt sätt.


Där har vi en rejäl stretch ja :)
Det jag tänkte på är andra som begränsar sitt övningsval kör full rom i vald övning men missar att den fulla rommen faktiskt aldrig når en direkt stretchposition.
Bänkpress tex med full ROM stretchar väl i princip ingen muskel. Marklyft i full rom stretchar nästan bara levator scapula och tapezius pars descendens, men missar resten av ryggen. Sumomark stretchar bara adductor magnus bakre delar men missar resten av låren...
Djupa böj stretchar även den adductorns bakre delar men ger knappast någon stretch till framsida lår, blir väl oftast stop någon annan stans innan man når dem. osv osv

killenigrillen
2012-04-11, 13:11
Ni som säger att ni kör full ROM och att det räcker, hur gör ni med alla övnigar som inte drar den arbetande muskeln i närheten av något ytterläge.
Tex stående bicepscurl ger ju ingen stretch även om man går helt ner. Alla basövningar som benböj marklyft eller bänkpress kommer inte heller till ytterlägen i många av de arbetande musklerna(vissa muskler får rejäl stretch i basövningarna men väldigt många får inte det).

Har lite samma funderingar själv.
Jag tror att många som påstår sig köra "full ROM" är ganska stela ändå och skulle tjäna på att köra specifik rörelseträning/stretching. Oavsett om det gäller strukturell stelhet eller "stiffness" i olika strukturer.
"vanlig" styrketräning kommer inte att försätta kroppen i speciellt extrema ytterlägen (borträknat extremt djupa knäböj, overhead squat osv...) som Fredrik nämner.
Om styrketräningspassen är de tillfällen som utsätter kroppen för mest rörlighet skulle jag tro att man rör sig ganska lite i vardagen.

Edit: semi pucktvåa

Fredrik_S
2012-04-11, 13:14
Klarar du att köra ett riktigt sittryck?

njea.. men jag är ganska lättlärd :P

Matsa
2012-04-11, 13:16
njea.. men jag är ganska lättlärd :P

I ditt fall borde det nog inte vara rörligheten som sätter stopp för eventuella ryck i alla fall, eller? :D

Fredrik_S
2012-04-11, 13:19
I ditt fall borde det nog inte vara rörligheten som sätter stopp för eventuella ryck i alla fall, eller? :D

Nej.. alltså det är ju en tydlig styrkeövning som verkligen ger rejäääl stretch i flertalet muskler både i under och överkropp. Men det är nog mycket vanligt att avsaknad av rörlighet för muskler i överkroppen sätter stopp för de flesta och adductor magnus förståss.

Victuhh
2012-04-11, 13:20
Nej sällan, bara underarmarna efter träning. Sedan lite bröst mellan setten.

Dreas
2012-04-11, 13:20
Försöker strecha varje dag men nu när träningen inte flutit på så blir det dåligt med det.

Men målet är att strecha varje dag och få normal rörlighet i bröstrygg och höfter igen.

Jag strechar för att jag är stel som ett as och vill helst kunna böja mer än 2,5ggr kroppsvikten.

Matsa
2012-04-11, 13:22
Nej.. alltså det är ju en tydlig styrkeövning som verkligen ger rejäääl stretch i flertalet muskler både i under och överkropp. Men det är nog mycket vanligt att avsaknad av rörlighet för muskler i överkroppen sätter stopp för de flesta och adductor magnus förståss.

För mig sätter typ... allt stopp. Vid ryckböj har jag svårt att ens komma ned till parallellt, tillräckligt djup för att kunna göra riktiga ryck är jag inte ens i närheten av.

Torwald
2012-04-11, 13:28
Stretchar noga efter löpning för jag upplever att musklerna känns fräschare nästa dag. Det gäller främst vader. Stretchar höftböjarna för de blir stela av allt stillasittande och för att jag vill ha en bättre position i löpningen. Stretchar efter cyklingen på grund av långvariga krångliga sittställningar. Styrketräning består nästan bara av mark, bänk, chins och dips och diverse lekövningar med hopp och sånt, och upplever väldigt liten behov av stretch där. Går ner ordentligt i bänken och böjen och går ner till helt fritt hängande i chinsen. Enda är väl triceps och stretchas efter dips och ryggen som stretchas efter mark.

Stretching är tråkigt men dålig hållning är ännu tråkigare.

tntballe
2012-04-11, 13:30
Stretchar problemområden och ibland mer för att kunna göra annat som t.ex. split/spagat.

Fredrik_S
2012-04-11, 13:31
Ja :) Alltså det jag ville ha sagt Till Arne. Var inte att det inte finns bra styrkeövningar som ger jättebra stretch när de görs med full ROM. Utan just det att det finns så sjukt många styrkeövningar inte ger någon stretch TROTS full ROM.

Vi kan ju ta lårcurl och benspark chins och axelpress som exempel.
Bensparken ger knappast någon stretch för varken vastusgruppen eller rectus femoris, trots full ROM men den ger en jävla bra kontraktion.
Lårcurlen sträcker ut hamstrings i knäleden men inte i höftleden så där får man ingen stretch heller trots full ROM.
Latsdrag/chins ger ingen vidare stretch i latsen trots fullt utsläpp
Axelpressar stretchar inte någon av axelmusklerna trots full ROM

Listan kan göras lång av bra styrkeövningar som inte ger direkt bra stretch trots full ROM

VÄLJER man med omsorg och är medveten om hur muskeln sitter och i vinkel arbetet kommer ifrån kan man hitta superbra övningar som stretchar musklerna i full rom, men väljer man inte utan bara hoppas/tror att man får sin rörlighet bibehållen/ökad pga full ROM är risken rätt stor att man misslyckas.

mognus
2012-04-11, 13:34
enbart bröst av den anledningen att jag fått för mig att det förbättrar min hållning. var och varannan person, som tränar seriöst, på mitt gym verkar ha axlar som ramlar framåt.

Arne Persson
2012-04-11, 13:38
Där har vi en rejäl stretch ja :)
Det jag tänkte på är andra som begränsar sitt övningsval kör full rom i vald övning men missar att den fulla rommen faktiskt aldrig når en direkt stretchposition.
Bänkpress tex med full ROM stretchar väl i princip ingen muskel. Marklyft i full rom stretchar nästan bara levator scapula och tapezius pars descendens, men missar resten av ryggen. Sumomark stretchar bara adductor magnus bakre delar men missar resten av låren...
Djupa böj stretchar även den adductorns bakre delar men ger knappast någon stretch till framsida lår, blir väl oftast stop någon annan stans innan man når dem. osv osv

Liggande lårcurl stretchar framsidan...:)

Arne Persson
2012-04-11, 13:40
Ja :) Alltså det jag ville ha sagt Till Arne. Var inte att det inte finns bra styrkeövningar som ger jättebra stretch när de görs med full ROM. Utan just det att det finns så sjukt många styrkeövningar inte ger någon stretch TROTS full ROM.

Vi kan ju ta lårcurl och benspark chins och axelpress som exempel.
Bensparken ger knappast någon stretch för varken vastusgruppen eller rectus femoris, trots full ROM men den ger en jävla bra kontraktion.
Lårcurlen sträcker ut hamstrings i knäleden men inte i höftleden så där får man ingen stretch heller trots full ROM.
Latsdrag/chins ger ingen vidare stretch i latsen trots fullt utsläpp
Axelpressar stretchar inte någon av axelmusklerna trots full ROM

Listan kan göras lång av bra styrkeövningar som inte ger direkt bra stretch trots full ROM

VÄLJER man med omsorg och är medveten om hur muskeln sitter och i vinkel arbetet kommer ifrån kan man hitta superbra övningar som stretchar musklerna i full rom, men väljer man inte utan bara hoppas/tror att man får sin rörlighet bibehållen/ökad pga full ROM är risken rätt stor att man misslyckas.

Problemet med stretch är att det inte ger styrka i ytterlägena vilket tung ROM träning kan ge,

ARMSTARK
2012-04-11, 13:44
Jag tror Fredrik och Arne talar förbi varandra lite. Skulle säga att Arnes träningssätt ger de allra flesta en väldigt god rörlighet. Men Fredrik är inte "de allra flesta", det han pysslar med kräver grym-djävulsk vighet som är lååångt över det normala.

Sluta tjöta, ni har rätt båda två.

Pernam
2012-04-11, 13:45
Jajebox, stretchar alltid. Mer noga med skruttiga delar som tex axlar, men stretchar efter varje pass. Upplever att jag blir mindre stel och jäklig dagen/dagarna efteråt.

Fredrik_S
2012-04-11, 13:49
Problemet med stretch är att det inte ger styrka i ytterlägena vilket tung ROM träning kan ge,

Jag håller med dig helt. Och korrekt fullromsträning är absolut bäst för en meningsfull användbar rörlighet.
Jag rekomenderar helt klart aktiv stretch framför passiv stretch alla gånger. Det är sjukt mycket nyttigare och mer användbart om man med ren muskelkraft i gluteus medius och obliqerna kan hålla benet i en hög sidekick än att bara skicka upp den där för att sen falla ner för man är för svag.

Det enda problemet är att folk inte vet hur full rom är. Dvs de gör en rörelse till full rom men all belastning är borta pga att hävarmen till viktens dragriktning blivit noll och stretchen och styrkeutvecklingen i ytterläget uteblir.


Liggande lårcurl stretchar framsidan...:)

Ja Det gör den, för de få människor som förstår att de inte ska svanka som djur när de gör övningen så får man en riktigt fin stretch i rectus femoris, vastusgruppen missar man nog om man inte är tokstel där :P

Spetälsk
2012-04-11, 13:54
Liggande lårcurl stretchar framsidan...:)Normalt innebärr stretching att man håller kvar positionen en stund. annars får du ingen nytta.

jag stretchar efter varje pass. inget pass är komplett utan en ordentlig stretchrutin. kör ca 15 min, bröst, axlar, höft och ben.

Arne Persson
2012-04-11, 13:59
Normalt innebärr stretching att man håller kvar positionen en stund. annars får du ingen nytta.

jag stretchar efter varje pass. inget pass är komplett utan en ordentlig stretchrutin. kör ca 15 min, bröst, axlar, höft och ben.

"Sträcker ut" då...?:D

Spetälsk
2012-04-11, 14:18
"Sträcker ut" då...?:DDet är en bra sak men inte stretching. konstigt det här. många menar sig inte så nytta av att stretcha, andra klarar sig inte utan. kan det vara som i styrketräning? de som gör fel/för lite/för låga vikter/för sällan utvecklas inte och lägger av? själv tycker jag man är en helt ny människa när man efter ett hårt pass fått stretcha ordentligt. mjuk fin och avslappnad i hela kroppen och mentalt pigg och utvilad.

Pretorian
2012-04-11, 14:31
Det är sjukt mycket nyttigare och mer användbart om man med ren muskelkraft i gluteus medius och obliqerna kan hålla benet i en hög sidekick än att bara skicka upp den där för att sen falla ner för man är för svag.

http://1.bp.blogspot.com/-E9mxzJC02VY/Td2HTMN89JI/AAAAAAAAA3w/U30gOh1v7KI/s1600/chucknorris-sidekick%255B1%255D.jpg

spoon
2012-04-11, 14:34
Ja.

Dynamisk uppvärmning innan passen för att få tillräcklig rörlighet för att bedriva min träning. Lite stretching efter passet eller på vilodagen för att bibehålla rörlighet.

Ser man på nybörjare som ber om tips så är det väldigt ofta rörligheten som begränsar. Iallafall när det gäller knäböj.

Alelale
2012-04-11, 14:37
Nej det gör jag inte, men jag tror att jag ska börja med det.

Matsa
2012-04-11, 14:41
Det är en bra sak men inte stretching.

Är statisk stretching den enda formen av stretching?

Tomas W
2012-04-11, 14:42
Sträcker alltid ut säte/höftböjare efter varje benpass, har en tendens att mitt högra knä börjar krångla ifall jag inte gör det, sträcker i princip aldrig ut överkropp.

blondyz
2012-04-11, 14:45
Jag har aldrig stretchat faktiskt.. Har försökt några gånger för att lindra träningsvärk, men med föga resultat. Fullt möjligt att jag inte alls har stretchat utan gjort något annat konstigt, men lyckat har det inte varit.

Dock brukar jag sträcka/tänja lats, bröst och armar under passen. Delvis om jag har träningsvärk eftersom det släpper precis för stunden men även för att det är extremt skönt att dra lite när man har skaplig pump. Någon nämnvärd stretchingrutin är det dock inte.

Knatcharn
2012-04-11, 14:53
Ja, för att åtgärda framåtroterade axlar och för att få bättre rörlighet i ben osv.

Spetälsk
2012-04-11, 15:09
Är statisk stretching den enda formen av stretching?Säg vad du vill ha sagt.

Eddie Vedder
2012-04-11, 15:10
Ja jag stretchar. Jag vill bli rörligare. Men jag stretchar inte hela kroppen, bara just där jag känner mig otillräckligt rörlig.

Matsa
2012-04-11, 15:20
Säg vad du vill ha sagt.

Ok. Du säger att stretching normalt innebär att man håller kvar positionen en stund men egentligen så finns det ju flera sorters stretching där detta inte är fallet, t.ex dynamisk stretching och i den kategorin borde man väl kunna räkna in lårcurl.

Troll
2012-04-11, 15:37
Nej!

Tränar alltid med full ROM så jag har nog smidighet så det räcker.

+1 :thumbup:

Spetälsk
2012-04-11, 15:41
Ok. Du säger att stretching normalt innebär att man håller kvar positionen en stund men egentligen så finns det ju flera sorters stretching där detta inte är fallet, t.ex dynamisk stretching och i den kategorin borde man väl kunna räkna in lårcurl.jag tror uppriktigt att ingen räknar lårcurl till dynamisk stretching. tvekar på att du kan dra hårt nog med hamsen för att ge meningsfull stretch i quadri. man är inte så stark i slutfasen av rörelsen. på mig tar vaden i hamstringen innan quadri stretchas ordentligt (när jag drar foten bakåt).

fullt rom ger tillräckligt med stretch motsvaras som påstående av en dag i veckan är tillräcklig styrketräning. det är tillräckligt för en del/de flesta men inget man utvecklas av. är man og rörlig/smidig/stark av det så är det bra. men vill man ha resultat räcker det inte. det är min poäng :)

Exdiaq
2012-04-11, 16:04
Bland annat, ja. Försöker få in vardagsstretch/SMR och rätt tänk när jag sitter ner m.m.

RassK
2012-04-11, 16:04
Nej. Jag foamrollar.

Matsa
2012-04-11, 16:04
jag tror uppriktigt att ingen räknar lårcurl till dynamisk stretching. tvekar på att du kan dra hårt nog med hamsen för att ge meningsfull stretch i quadri. man är inte så stark i slutfasen av rörelsen. på mig tar vaden i hamstringen innan quadri stretchas ordentligt (när jag drar foten bakåt).

fullt rom ger tillräckligt med stretch motsvaras som påstående av en dag i veckan är tillräcklig styrketräning. det är tillräckligt för en del/de flesta men inget man utvecklas av. är man og rörlig/smidig/stark av det så är det bra. men vill man ha resultat räcker det inte. det är min poäng :)

Då tycker inte jag att du uttryckte din poäng tillräckligt tydligt eftersom det du skrev kan uppfattas som att man inte stretchar en muskel när man sträcker ut den och att det inte är stretching om man inte håller kvar positionen. Dessutom har jag svårt att avgöra om ditt uttalande inbegriper endast lårcurl eller alla styrkeövningar. Om vi bortser från att det var just lårcurl som Arne tog som exempel så finns det många styrkeövningar som jag skulle räkna som dynamisk stretching med rätt utförande. Huruvida lårcurl ger stretch antar jag beror på hur orörlig man är.

Personligen tror jag att fullt ROM ger tillräcklig stretch för att bibehålla rörlighet och eventuellt förbättra den lite. Saknar man alltför mycket rörlighet tror jag att det är bättre att stretcha problemområdet extra utöver det man får av träningen. Jag tror dock att det beror lite på vilken övning vi pratar om. Jag har definitivt märkt att jag har blivit rörligare i de bakre regionerna av att helt sonika köra mycket raka marklyft, jag kan stå på en högre upphöjning nu med bibehållen form än vad jag kunde för 5 veckor sedan.

Jag tror även att lätt, excentrisk träning kan vara riktigt bra för att öka rörligheten, t.ex exentriska sumomark från upphöjning för att stretcha ljumskarna. Detta baserar jag helt på personliga erfarenheter, provade det för något år sedan på inrådan av någon och det gav resultat rätt snabbt.

tobbo
2012-04-11, 16:11
Bland annat, ja. Försöker få in vardagsstretch/SMR och rätt tänk när jag sitter ner m.m.

Inget slår paleo chair. :)

Exdiaq
2012-04-11, 16:19
Inget slår paleo chair. :)

Vad är det?

Ponitus
2012-04-11, 16:21
ja jag stretchar. Jag vill bli rörligare. Men jag stretchar inte hela kroppen, bara just där jag känner mig otillräckligt rörlig.

+1

tobbo
2012-04-11, 16:26
Vad är det?

Wxxs_ZRRuj8

Han brukar kalla knäböj för det i sina 10 Min Squat Test.

J.V
2012-04-11, 16:40
Nä. Det är för tråkigt.

Men nu när jag inte kan gå lös med OL-övningar som ger stretch funderar jag på att börja, det känns inte direkt som att boxböj och lutande bänkpress ser så fasligt bra rörlighet.

Exdiaq
2012-04-11, 16:48
Wxxs_ZRRuj8

Han brukar kalla knäböj för det i sina 10 Min Squat Test.

OK, jag benämner den Third World Squat

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_thirdworld_squat

regus
2012-04-11, 17:13
Ja, främst "problemområden", även som del av uppvärmningen också (ibland). Resten av kroppen lite sporadiskt över veckan. Blir stel om jag inte stretchar, kan sitta i ryckböj.

Jag har fått känslan av att många som är tillräckligt "viga" för att de tränar med "full rom" i sina övningar. Är jätteviga i dessa specifika övningar, t.ex. ryckböj eller djupa knäböj. Men klarar inte av att torka sig i arslet på ett ordentligt sätt utan att riva ner handfatet. Dessutom hjälper stretchingen mot den värsta stelheten som kan uppstå dagen efter.

Otur
2012-04-11, 21:10
Som Eddie skrev, stretchar där jag känner mig orörlig. Oftast baksida lår.

Sen tycker jag personligen MAQ träning är bra för rörlighet. Brukar köra lite någon gång i veckan för att förbli rörlig.

Hampi
2012-04-11, 23:07
Väldigt blandat verkar det vara må jag säga..

Men det finns ingen som ligger kvar i den gamla andan att dom stetchar för att inte få träningsvärk dagen efter? ;)

Mollestam
2012-04-12, 11:04
Nope.

Har alltid varit väldigt ovig, och trots ihärdiga försök att förbättra detta så har jag inte märkt någon förändring.
Har helt enkelt gett upp pga bristande intresse. Försöker dessutom alltid köra full ROM, så tror inte att jag lider så mycket av min stelhet.

clappen
2012-04-12, 11:07
nä.

Hampi
2012-04-12, 12:21
Måste säga att jag inte alltid är jättenoga med att köra full ROM, men märker dock ändå ingen skillnad från den tiden då jag stretchade. Inget jag kunde göra då som jag inte kan göra nu!