handdator

Visa fullständig version : Deff-frågor (kolhydrater, underskott m.m.)


sparresparre
2012-04-11, 11:10
Hej!

Har tänkt att de närmsta månaderna gå in i en deff-period.
Jag är nybörjare, så använder Shape Up! appen :)

Min profil:
- 27 år
- 189 cm
- 81 kg
Enligt Shape up så ska jag käka cirka 2400-2500 kalorier för att hålla den vikten.

Mål
Siktar på att gå ner till 76 kg (alltså -5 kg) eller 0,6 kg per vecka.
Det ger mig ett "kalorimål" om dagen på 1915 kalorier (utan reducering för träning inräknad).

Har följande frågor angående min deff:

1. Siktar på att ligga mellan 2-3 gram protein samt 1 gram protein fett per kg om dagen som jag läste i Deffguiden. Men jag har förstått att kolhydratintaget inte får sjunka hur lågt som helst. Vad rekommenderar ni i gram för mitt kolhydratintag?

2. Igår gick jag på ett spinningpass, 90 minuter distans. Det brände enligt Shape Up 737 kalorier.
Efter att jag lagt in passet i min "dagssummering" och det dragits ifrån vad jag ätit i kalorier under dagen hamnade jag därför på totalt 1400 kcal, med andra ord underskott om 1000 kcal i förhållande till mitt rekommenderad intag.
Finns risken att jag, om jag alltför ofta hamnar på den storleken i underskott, bränner muskler istället för fett?

3. Några andra tips?

Tack.

Acids
2012-04-11, 11:18
1. Kolhydratsbehovet varierar individuellt. Jag åt en hel del kolhydrater innan min deff, men nu ligger jag på ca 150g per dag i snitt, och jag klarar mig bra på det. :) Testa dig fram.
2. Det finns risk att du förlorar muskler när du går på ett sådant högt underskott, ja. Kör på max -700 kcal enligt mig.
3. Ät små proteinrika mål innan din träning så att du håller dig någorlunda mätt, sedan efter din träning så äter du ett riktigt stort mål, innehållande mycket protein, någorlunda med kolhydrater och någorlunda med fett. :) Detta har gjort att jag kan hålla mig mätt från ca kl 16-22, och då avslutar jag dagen med ca 1dl kaseinprotein.