handdator

Visa fullständig version : tunga chin/pull-ups: minimera axel/armbags-pafrestning


Matthew_90
2012-04-11, 10:58
Hej,

Jag gillar att kora tunga chin/pull-ups (inte hogre an 5-reppare). Rent anatomiskt, villket ar det "basta", mest naturliga sattet att utfora ovningen pa (grepposition, vidd etc.) som tillater mig att hantera maximalt med vikt?

Har tidigare haft kanningar i armbagar samt axlar.

Nagon annan som kor mkt tunga chin/pull-ups: egna erfarenheter?

Ar det overhuvudtaget en ovning lamplig att kora tungt pa?



tack pa forhand,

[ursaktar aven for mitt icke-svenska tangentborn]

svenbanan
2012-04-11, 12:55
Hej,

Jag gillar att kora tunga chin/pull-ups (inte hogre an 5-reppare). Rent anatomiskt, villket ar det "basta", mest naturliga sattet att utfora ovningen pa (grepposition, vidd etc.) som tillater mig att hantera maximalt med vikt?

Har tidigare haft kanningar i armbagar samt axlar.

Nagon annan som kor mkt tunga chin/pull-ups: egna erfarenheter?

Ar det overhuvudtaget en ovning lamplig att kora tungt pa?



tack pa forhand,

[ursaktar aven for mitt icke-svenska tangentborn]

Chins (med handflatorna mot dig) påfrestar nog armbågarna lite mer. I alla fall så får jag ibland lite ont med detta grepp, så jag använder nästan alltid pullup grepp (handflatorna bortåt) och någon decimeter bredare än axelbrett.

Klockren övning att lassa på tunga vikter i. Även en klockren övning att köra många reps i. Bra till allt!!! :)

Axlarna har jag aldrig fått nån känning i av pullups. Testa att inte gå ned djupare än att skuldrorna fortfarande är något tillbakadragna (armarna helt raka såklart).

<Mike>
2012-04-11, 14:12
Jag tränar tunga chins med supinerat grepp (axelbrett, handflatorna mot kroppen) två gånger i veckan och det har fungerat hur bra som helst. Jag brukar sätta ner fötterna mellan varje repetition på högre vikter eftersom jag annars kan få ont i axlarna. Det blir som en stötdämpning.
Sedan är det viktigt att sträcka ut armarna helt i bottenläget och dra sig upp strikt.

Så det kan du ju testa.

exevision
2012-06-22, 11:42
Vilken bredd på greppet är skonsammast för armbågarna och axlarna vid supinerat grepp?

Honken
2012-06-22, 11:44
Ringar! När handlederna kan rotera fritt så påfrestas in armbågarna lika lätt. Gymnaster kör väldigt lite pulls med fixerad bar av just denna anledning (även de som inte tävlar i ringar).

pezrulezhaakon
2012-06-22, 22:12
exevision, ca axelbrett, plusminus en halv handbredd vid supinerat grepp.