handdator

Visa fullständig version : Vad/när ska man äta?


Warnstrom
2012-04-11, 08:12
Jag har fått höra och länge trott att om man vill bränna fett så ska man inte äta direkt efter träningen, men jag börjar misstänka att detta inte riktigt stämmer, då jag har läst att det ska vara precis tvärt om på många ställen.

Jag trodde nämligen att det var så att om man vill bygga muskler så ska man äta så fort som möjligt men om man vill bränna fett så ska man vänta, åtminstone tills man slutat svettas, så nu frågar jag er, hur ligger det till?

Jag är ganska okunnig inom området trots att jag tränar ganska mycket.
En annan sak som bör tilläggas är att jag hade tänkt börja löpträna vilket jag i stort sett är nybörjare till, då undrar jag, ska man äta kolhydrater före eller efter, eller både och? :)

Eddie Vedder
2012-04-11, 08:15
Det är sant att fettförbränningen är högre om du struntar i att äta efter träningen. Frågan är varför man skulle göra det. Man vinner inget på det ur ett längre tidsperspektiv om totala intaget är identiskt men man riskerar att försämra sin återhämtning.

Warnstrom
2012-04-11, 08:18
Jaa, det stämmer ju. Det är väl bättre att bygga muskler som hjälper en att förbränna i det stora hela, istället för att förbränna per pass. :)

Pretorian
2012-04-11, 08:23
Jag lägger alltid största måltiden direkt efter träningspasset vare sig jag ligger på kaloriöverskott eller underskott.

Beelz
2012-04-11, 08:25
Om du styrketränar så är det väldigt dumt att i inte äta efter. Men ifall du skippar mat efter ett konditionspass och försämrar din återhämtning och på så vis kanske presterar sämre nästa pass osv osv.. Då blir det ju kanske sämre i längden :)

Jag äter all min mat efter träning på kvällen vid kanske sex, förutom en shake protein o några gram kolhydrat innan träning.. Det sker iofs endast på def för bulkar jag blir det waay to much mat på så korttid innan jag ska sova eftersom jag har så aktivt arbete..

Warnstrom
2012-04-11, 08:39
Ahaa, okej. Tack för svaren :) Jag måste dock äta ordentligt typ en timme innan för att ens orka. När jag väl tränar så tränar jag tungt & länge, och det funkar ju inte riktigt om man inte äter ordentligt innan.. Men ska nog börja trycka i mig såna proteinshakes direkt efter då som alla gör, det är ju inte så mycket kalorier i dem heller :)

Eddie Vedder
2012-04-11, 08:41
Ahaa, okej. Tack för svaren :) Jag måste dock äta ordentligt typ en timme innan för att ens orka. När jag väl tränar så tränar jag tungt & länge, och det funkar ju inte riktigt om man inte äter ordentligt innan.. Men ska nog börja trycka i mig såna proteinshakes direkt efter då som alla gör, det är ju inte så mycket kalorier i dem heller :)

Ät något litet en timme innan istället. Det är ju något konstigt om du inte kan prestera utan en stor måltid precis i närheten. Så käkar du efter.

Popliteus
2012-04-11, 08:43
Ahaa, okej. Tack för svaren :) Jag måste dock äta ordentligt typ en timme innan för att ens orka. När jag väl tränar så tränar jag tungt & länge, och det funkar ju inte riktigt om man inte äter ordentligt innan.. Men ska nog börja trycka i mig såna proteinshakes direkt efter då som alla gör, det är ju inte så mycket kalorier i dem heller :)

Många tränar på fastande mage utan problem, tex jag själv. Men det gäller ju att hitta det som passar en själv bäst.

Warnstrom
2012-04-11, 08:53
Jag blir trött och känner mig svag om jag tränar på tom mage. Givetvis äter jag inga jätteportioner innan, då blir man ju bara tung och det är ännu värre än att inte ha ätit.

Pretorian
2012-04-11, 09:44
Det kan bero på att du äter för lite överhuvudtaget. Det kan vara en vanesak också. Om du äter rejält efter ditt pass (jag menar verkligen REJÄLT) så tro jag nog du har energi till nästa pass.

Fredrik_S
2012-04-11, 09:51
Jag tycker också om att äta mat 1-2 gånger innan träningen gärna någon timme innan. Det gör att jag orkar vara på gymet betydligt längre utan att bli hungrig.

Beelz
2012-04-11, 12:04
det kan bero på att du äter för lite överhuvudtaget. Det kan vara en vanesak också. Om du äter rejält efter ditt pass (jag menar verkligen rejält) så tro jag nog du har energi till nästa pass.

+1 se till att det är vettig mat och inte någon skitmat och ät heller inte för mycket som får dig att bli dåsig, detär ju ganska dumt :)

Warnstrom
2012-04-11, 12:36
Kan vara så att jag äter för lite, för jag brukar äta lite men ofta. Om man t.ex äter knäckebröd & fil till frukost så äter jag alltid antingen det ena eller det andra och väldigt sällan båda, det brukar räcka för mig. Däremot brukar jag vänta med middag till typ 16-17 för jag orkar inte stå o laga mat kl 13, jag blir lixom inte sugen på en stor måltid då. Men om det är bättre att göra det så kan jag ju vänja mig. Egentligen är det ju bäst att fylla på med energi mitt på dagen istället för på kvällen när man inte behöver det lika mycket. Eller?

Pretorian
2012-04-11, 13:16
Näää, tror inte det behövs extra energi just på dagen. Däremot (som jag skrev) så är det bra att få i sig mycket efter träningen. Jag tränar oftast vid 18 och sen blir det middag, kanske 6-700 gram fläskfilé. Tränar du på dagen så försöker du lägga det stora målet efter det passet.