handdator

Visa fullständig version : Gå ner 10-15 kg fett på 2 månader


505
2012-04-10, 20:44
Hej! Jag vänder mig till er här då ni verkar vara experter på allt som heter kost och träning. :) Som rubriken säger är det mitt mål och jag undrar huruvida det är möjligt eller ej?

Jag är en kvinna som väger 65 kg och är 169 cm lång. Jag är alltså normalviktig men vill gå ner till 50 eller 55 kg.

Min kost just nu ser ut som såhär: jag äter alltid en halv portion grönsaker till alla måltider förutom frukosten där jag alltid äter en portion (eller mindre) gröt. Alla mina portioner är ganska små. En vanlig dag äter jag frukost, lunch, mellanmål (bestående av grönsaker) och middag. På helger kan jag äta sen frukost, större mellanmål (fortfarande bestående av grönsaker) och sedan middag. Jag försöker dela upp andra hälften av tallriken med lite mer protein än kolhydrater. Det jag äter är självklart nyttiga saker.

Min träning just nu består bara av gruppträningspass. Jag kör core, boxning, yoga (ashtanga, mer fysisk yoga), step, spinning och dans. Jag försöker att träna varje dag (vilket jag också för det mesta gör). Jag kan också köra konditionsmaskinerna men jag har inte vågat mig på maskinerna för muskelbygge, huvudsakligen för att jag inte vet hur de fungerar men också för att jag inte vill ha muskler. Jag vet att man inte får muskler direkt och att det kan vara svårt att få synliga sådana överhuvudtaget, men: mitt mål är att få en extremt smal kropp, som dagens modeller har, och dessa har ju absolut inga synliga muskler att tala om.

Så hur borde jag lägge upp allting för att nå mitt mål inom den utsatta tiden? Jag kanske är helt ute och cyklar med både kost och träning? Jag är så fruktansvärt okunnig om allt detta så därför vänder jag mig till er. Hoppas att någon har lust, tid och ork att läsa igenom detta och hjälpa mig. Tack på förhand! :)

Provrörsbarn
2012-04-10, 21:11
Bättre att du håller dig till din hälsosamma normalvikt väll? Skulle du må bättre av att vara så smal tror du?

505
2012-04-10, 21:14
Jag var ju så smal för inte så länge sedan och mådde bra då. :) Vill så gärna komma tillbaka dit nu igen.

Fiddas
2012-04-10, 21:21
15 kilo är mycket, speciellt med tanke på att du inte väger direkt mycket nu heller, för att hålla en hälsosam nedgång i vikt bör du ligga på 0.5-1 kg i veckan, inte 2.
att pressa kroppen för mycket i onödan kommer göra mer ont än gott, ge det hellre längre tid och hetsbanta inte.

Fredriiik
2012-04-10, 21:28
att vara ett benrangel är inte hälsosamt..
Kör på med den träningen du gör men var försiktig, det är inte många som tycker det är snyggt med att vara för smal.
+ att du bara kan frisätta 70kcal från varje kg fett du har per dygn. Och du lär inte ha så mycket fett på din kropp så det ens är möjligt på två månader om du inte svälter dig.

Pretorian
2012-04-11, 06:50
Jag var ju så smal för inte så länge sedan och mådde bra då. :) Vill så gärna komma tillbaka dit nu igen.

Fast du gick sen upp ganska många kilo som du nu vill ner igen. Jag tycker du ska göra det långsammare. Då tror jag chanserna är större att du sen kan hålla dig där.

AndreasBastard
2012-04-11, 22:34
För att nå ditt mål ska du förbruka 15x7500kcal mer än du stoppar i dig. För att göra detta på 60 dagar så kommer du troligtvis behöva höja din kcal-förbrukning avsevärt samtidigt som du minskar maten tills du ligger på ett underskott på ca 1900 kcal/dygn.

Som en klok man skrev tidigare så kan du förbränna kroppsfett med en takt av ca 70kcal per dygn och kg kroppsfett. Ligger du på ett lägre än 70 kcal x kg kroppsfett så kommer du börja förlora muskler vilket jag tvivlar på att du vill.

Jag tror att 4-5 månader är mera rimligt, kommer ge ett bättre slutresultat samt en behagligare resa dit.

Barbastark
2012-04-11, 22:51
+ att du bara kan frisätta 70kcal från varje kg fett du har per dygn. Och du lär inte ha så mycket fett på din kropp så det ens är möjligt på två månader om du inte svälter dig.

Vad kommer denna siffra ifrån? Skulle gärna veta mer om det hela.

Stockgunner
2012-04-12, 00:31
Jag ska börja banta i morgon.
väger nu runt 102kg och är 190cm lång och siktar på att gå ner 10kg till 90 så man är inte är tjock. :)

du skirver att man bara kan frigöra 70 kacl per kg kroppsfett per dygn.

enligt YMCA-formeln har jag 22% fett, alltså 102x0,22= 22,04
viktnedgången i fett, 70x22,04= 1542,8 kacl
på en vecka kan jag gå ner 10 799 kacl lite runt 1,4 kilo per vecka. 5,7 kilo per månad.

så 10 kilo på 2 månader skulle kunna fungera :)

Det blir väll att upp och gå på morgonen, äta lite kvarg och ägg. sallad till lunch lite pasta, egg till mellanmål, kyckling sallad till middag och kvällsmål, ägg. och ligga runt 1500 kacl back per dag.

Mitt BMR är 2239.
Så, om jag tar min morgon promenad i 1h och går och handlar eller driver runt 1h totalt 500kacl och ett gympass 500kacl
så jag kan ligga på runt 1500kacl per dag och få i mig mycket protein.

så att inte vara tjock till sommaren ska inte vara några problem.

men på deffguiden står det att man max ska gå ner 500 kacl för att inte ta av musklerna men ni säger att 70 kacl per kroppskilo fett men det blir 1542 kacl för mig.

Är det 500 kacl per dag eller /70 kacl per kilokroppsfett?

kommer det fungera?

ursäkta att jag lånar tråden lite.

Greggan
2012-04-12, 01:07
Är det 500 kacl per dag eller /70 kacl per kilokroppsfett?


Man brukar säga att 500 kcal är ett bra underskott att börja på men om du känner att det är alldeles för lågt och vill ha snabbare restultat så skall din kropp TEORETISKT sätt kunna frigöra 70kcal/kg kroppsfett, ja.

Om du nu lägger dig på ett underskott av 1500kcal så kommer du troligtvis inte orka hålla detta hela vägen till slutet, kanske bara jag som är svag eller så är det du som är sjukt starksinnad och älskar att gå runt hungrig (det är 56 dagar hunger vi snackar om här, om du nu skulle hålla på i 2 månader.)

Tänk på att när du går ner i vikt så kommer din kroppsfett % sänkas så att ditt underskott kommer inte "kunna" vara 1500 hela tiden.

Personligen så skulle jag satsat på ett underskott över 500kcal då du verkar ha lite vikt att gå ner. Men jag hade siktat på runt 1000kcal per dag och kört i 10 veckor istället. Jag skulle räknat mitt underskott per vecka och inte per dag, dvs nån dag kanske du hamnar på 900 underskott och någon annan dag så hamnar du runt 1100 -> medelvärde 1000.

Aja, du gör som du vill och jag önskar dig all lycka till hur du än gör! :thumbup:

Stockgunner
2012-04-12, 01:26
Man brukar säga att 500 kcal är ett bra underskott att börja på men om du känner att det är alldeles för lågt och vill ha snabbare restultat så skall din kropp TEORETISKT sätt kunna frigöra 70kcal/kg kroppsfett, ja.
Härligt. tack för svar.

jag hade tänkt att gå stegvis ner första veckan börja med 500, andra 1000 och tredje 1500. midsommar är om lite mer än 2 månader.

självklart får jag göra om beräkningarna varje vecka och följa upp med exel.

iden är att äta lite hela tiden typ 5 mål om dagen. och protein mättar granska bra och ska försöka köra med det. men kommer att skrika efter något gott efter ett tag *drool*

det kommer inte finns några ätdagar eftersom ja tror att koppen kommer att samla all energi som den får under ätdagen. tunga gym pass.

en fördel är att jag är laktosintolerant så om jag blir hungrig så kan man alltid dricka lite mjölk och spola "rent" systemet

Stockgunner
2012-04-12, 01:39
Man brukar säga att 500 kcal är ett bra underskott att börja på men om du känner att det är alldeles för lågt och vill ha snabbare restultat så skall din kropp TEORETISKT sätt kunna frigöra 70kcal/kg kroppsfett, ja.

en till fråga.
hur kommer det att påverka musklerna? blir det så att energi tas från de oxå?

kanske konditionsträning inte är de bästa, kan vara för stor påfrestning på musklerna.

Greggan
2012-04-12, 17:57
en till fråga.
hur kommer det att påverka musklerna? blir det så att energi tas från de oxå?

kanske konditionsträning inte är de bästa, kan vara för stor påfrestning på musklerna.

Det är svårt att säga, allt beror på hur mycker du kommer att träna, hur mycket protein du äter och hur stort underskottet är. Flera faktorer som spelar in men om du försöker optimera det så bra du kan med din kaloribudget så kan du inte göra mycket mer.

Angående konditionsträning så är det ju flera som inte rekomenderar det under deff och föredrar promenader istl

Stockgunner
2012-04-13, 02:52
Det är svårt att säga, allt beror på hur mycker du kommer att träna, hur mycket protein du äter och hur stort underskottet är. Flera faktorer som spelar in men om du försöker optimera det så bra du kan med din kaloribudget så kan du inte göra mycket mer.

Angående konditionsträning så är det ju flera som inte rekomenderar det under deff och föredrar promenader istl

jag kommer nästan att äta protein alla fall 3g per kroppsvikt. kolhydrater 1h innan träning och lite efter men inte mer än så. kommer bli dyr kost men det är bara 2 månader.

kommer ätt ligga runt 60kacl per kg kroppsfett. drygt 1400 back per dag.

Fredriiik
2012-04-13, 22:57
Vad kommer denna siffra ifrån? Skulle gärna veta mer om det hela.

en studie :) sök på forumet så hittar du den, tråden är inte alltför gammal och jävligt intressant!

Mala
2012-04-14, 03:32
Får man fråga varför du vill se ut som dagens modeller? Det är varken hälsosamt eller fint/snyggt tycker nog de flesta. Satsar du kanske på att bli modell? Om det är fallet så kan jag nog inte säga så mycket men om det skulle vara för att du tror att folk tycker det är snyggt så tycker jag inte du ska försöka nå de målen..

http://welest.blogspot.se/2009/11/dansbandsankan-reder-ut-begreppen.html

Dem två i mitten är grymt snygga, inte de andra.

Sen så är det även en alldeles för snabb vikt nedgång vilket inverkar väldigt dåligt på hälsan. Försök att gå ner vid runt 500g per vecka som ovanstående skrev vilket kanske i slutändan blir runt 4 kg på 8 veckor (nästan 2månader).

nin
2012-04-14, 16:34
Jag skulle rek Lyle Mcdonalds Rapid fat loss. Det är nog det vettigaste alt för dig om du ska försöka förlora massa fett på kort tid utan tappa massa muskler.