handdator

Visa fullständig version : Hjälp med mat-deff fråga.


tiimmy
2012-04-10, 16:33
Hejsan, jag har precis börjat min deff och har en fråga, så för att göra en lång historia kort.

Vi säger att jag äter en lunch... t.ex. Fullkornspasta med kycklingbröst och avokado, jag får i mig kolhydrater, protein och fetter.

Men nu till min fråga, måste man "variera" kosten eller kan jag äta samma till middag?
Då det annars blir väldigt dyrt för mig som student att variera kosten mer, utan det händer ofta att jag äter samma middag som lunch.

Tack!

King Grub
2012-04-10, 16:43
Så länge kosten är hyfsat vettigt sammansatt finns det inga större krav på variation för sakens skull. Och din kost låter inte som om den består av snabbmakaroner och ketchup och inget annat.

Pretorian
2012-04-10, 20:15
Är det dyrare att variera kosten menar du?

tiimmy
2012-04-11, 08:20
Är det dyrare att variera kosten menar du?

Ja, eller det jag menar är att det blir dyrare om jag ska köpa tillaga/köpa varierande lunch/middag varje dag, men självklart varierar jag en del från dag till dag, men äter ofta samma mat varje dag haha... Förstår du?

Pretorian
2012-04-11, 08:28
Förstår du?

Nope. :-)

Det är inte dyrare att variera sin kost och göra olika maträtter.. period! Jag brukar göra ett lass med tex fläskfilé och minifraiche med typ Tandoori-krydda. Det kanske räcker i tre dagar. Sen gör jag ett annat lass med kyckling som grund osv. Det blir inte dyrare och deffen går mycket bättre om man äter sånt man tycker är gott. För min del måste jag variera lite grann.

Men du behöver inte ändra på ditt upplägg om du är nöjd med det men tro inte att det blir dyrare för att du äter olika saker. Det kan bli dyrare om du byter från dansk vakuumförpackad fläskfilé till fin entrecoté från färskdisken.