handdator

Visa fullständig version : Vassle inte så stor effekt, varför investerar vi massa pengar i det då?


carrot
2012-04-10, 13:05
Ja, jag läste denna nyss
http://traningslara.se/effekten-av-proteinpulver-och-styrketraning-under-12-veckor/
Och med det resultat som visas, att en protein shake före och efter träningen inte har någon större påverkan på styrkan, så undrar jag varför det investeras så mycket i olika proteinpulver?

Jag dricker själv en del vassle protein och det är därför jag undrar.

Dreas
2012-04-10, 13:08
Därför att det är ett enkelt och smidigt sätt att få i sig protein?

Att tro att vassle är något mirakelpulver känns onödigt.

Zorban
2012-04-10, 13:09
Den studien är väl ganska ny? Dessutom är folk så nojiga att de gör saker bara för att vara på den säkra sidan, så de kommer fortsätta med vassle innan/efter träning, vad studier än visar.

blondyz
2012-04-10, 13:13
Styrka är väl inte allt här i världen. Ett smidigt sätt att få något snabbt i magen när man är slut mentalt och fysiskt för att humöret inte ska vara i botten på väg hem?

eiri
2012-04-10, 13:17
tar de för det är billigt, skulle gärna vilja äta massa kött men tyvärr så tillåter inte min plånbok det.

carrot
2012-04-10, 13:20
Japp, jag verkar vara trögtänkt haha. glömde helt bort att tänka på sånt som, enkelt proteinkälla eller att det är en billig proteinkälla :P

z_bumbi
2012-04-10, 13:23
Frågan är hur mycket aminosyror biceps behöver för att återhämta sig från 6 set per pass?

carrot
2012-04-10, 13:25
Frågan är hur mycket aminosyror biceps behöver för att återhämta sig från 6 set per pass?

nej sant men hade inte andra studier på helkropps pass visat små skillnader de också?

Tail
2012-04-10, 13:27
Frågan är hur mycket aminosyror biceps behöver för att återhämta sig från 6 set per pass?

Bra poäng. Undrar hur resultatet hade sett ut om det hade kört 6 set knäböj istället...

Morty
2012-04-10, 13:46
Bra poäng. Undrar hur resultatet hade sett ut om det hade kört 6 set knäböj istället...

Eller bara ett decent träningsprogram typ SL5x5.

MilkmaN
2012-04-10, 13:55
Slå på stora trumman, Vassle = bajs!

hidden
2012-04-10, 14:01
Betyder det att man helt enkelt kan ta 75g vassle direkt trots att inte allt används till proteinsyntesen (eller hur det nu låg till, kommer inte ihåg vad "maxgränsen" 20-30g vassle var för), bara för att få i sig nog med protein under till exempel deff?

Eddie Vedder
2012-04-10, 14:07
Det är den här studien:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181948

Frågan är hur mycket aminosyror biceps behöver för att återhämta sig från 6 set per pass?

Vet inte om du läste men att man mäter just biceps är helt enkelt för att eventuell skillnad lättare skulle kunna uppmätas där. Men inte ens då blev det ju skillnad. Och sen är väl inte sex set för biceps särskilt lite? Det är ju tre övningar med två set, är inte det ganska normalt för en så liten muskelgrupp?

krubkungen
2012-04-10, 14:12
Slå på stora trumman, Vassle = bajs!

Gott bajs.

z_bumbi
2012-04-10, 14:12
Bra poäng. Undrar hur resultatet hade sett ut om det hade kört 6 set knäböj istället...

Om jag skulle välja en benövning skulle det vara benpress för då spelar tekniken mindre roll och de kan pressa sig muskulärt istället för att låta tekniken begränsa sig (lika mycket). Fast mer korrekt vore nog att köra ett helt träningsprogram där det går att pressa sig i det mesta. Nu säger jag inte att studien har fel utan snarare att om man verkligen vill testa om studien har rätt så ska det nog till betydligt mer träning så att återhämtningen faktiskt belastas rejält.
Jag har inte heller kollat på andra studier i ämnet då jag tycker det är så enkelt att folk får i sig protein och kolhydrater i samband med träningen att det blir lite onödigt att kolla om det är det mest optimala. Om det är bäst så har man fixat det, är det inte bäst så har man i alla fall sett till att glykogenet är återfyllt (nej det kanske inte är ett krav men då spelar det ju inte heller någon roll när man gör det) och så har man bidragit till dagsintaget av protein.
Om det någon gång visar sig i ett antal studier att resultatet istället blir sämre så får man börja fundera på det då men folk ska ju också orka ta sig hem från gymmet.

blondyz
2012-04-10, 14:12
Betyder det att man helt enkelt kan ta 75g vassle direkt trots att inte allt används till proteinsyntesen (eller hur det nu låg till, kommer inte ihåg vad "maxgränsen" 20-30g vassle var för), bara för att få i sig nog med protein under till exempel deff?

Ja, det är klart man kan. Jag tar alltid 1dl vassle till mina shakes, även om 0.75 är nog för att stimulera proteinsyntesen.

Kroppen tar upp allt, det som inte används till något annat används som energi.

z_bumbi
2012-04-10, 14:26
Vet inte om du läste men att man mäter just biceps är helt enkelt för att eventuell skillnad lättare skulle kunna uppmätas där. Men inte ens då blev det ju skillnad. Och sen är väl inte sex set för biceps särskilt lite? Det är ju tre övningar med två set, är inte det ganska normalt för en så liten muskelgrupp?

Kroppen har redan en del aminosyror i omlopp och tränar man en liten muskel så är frågan hur långt de räcker i sig för att sköta återhämtningen.

6 set biceps utan annan träning är extremt lite träning. De flesta vanliga programmen belastar biceps mer än så och då ingår dessutom resten av kroppen i träningen.

Eddie Vedder
2012-04-10, 14:29
Kroppen har redan en del aminosyror i omlopp och tränar man en liten muskel så är frågan hur långt de räcker i sig för att sköta återhämtningen.

6 set biceps utan annan träning är extremt lite träning. De flesta vanliga programmen belastar biceps mer än så och då ingår dessutom resten av kroppen i träningen.

Sex set biceps tre gånger per vecka tycker jag inte är lite, även om det inte var chins, roddar etc. med i upplägget. Men den totala träningen för hela kroppen kan jag kanske köpa. Men jag är ändå tveksam till hur det skulle göra skillnad för bicepstillväxten.

hidden
2012-04-10, 17:17
Ja, det är klart man kan. Jag tar alltid 1dl vassle till mina shakes, även om 0.75 är nog för att stimulera proteinsyntesen.

Kroppen tar upp allt, det som inte används till något annat används som energi.

Så det spelar ingen roll om man tar 3 shakes vid olika tillfällen än om man tar allt samtidigt?

blondyz
2012-04-10, 17:52
Så det spelar ingen roll om man tar 3 shakes vid olika tillfällen än om man tar allt samtidigt?

Jo det kan det göra. Du stimulerar ju proteinsyntesen 3 gånger istället för 1.

z_bumbi
2012-04-10, 18:01
Så det spelar ingen roll om man tar 3 shakes vid olika tillfällen än om man tar allt samtidigt?

Det kan finnas en risk att du inte tar upp allt vassleprotein om du tar mycket på en gång, speciellt om du bara dricker en drink och inte äter rejält med vanlig mat till.

Doctor Snuggles
2012-04-10, 18:22
Sex set biceps tre gånger per vecka tycker jag inte är lite, även om det inte var chins, roddar etc. med i upplägget. Men den totala träningen för hela kroppen kan jag kanske köpa. Men jag är ändå tveksam till hur det skulle göra skillnad för bicepstillväxten.

Träna hela kroppen är kanske mer slitsamt, och eventuella positiva effekter av vassle är lättare uppmätbara då?

Doctor Snuggles
2012-04-10, 18:24
Jo det kan det göra. Du stimulerar ju proteinsyntesen 3 gånger istället för 1.

Det kan finnas en risk att du inte tar upp allt vassleprotein om du tar mycket på en gång, speciellt om du bara dricker en drink och inte äter rejält med vanlig mat till.

Är inte detta ganska lite mycket broscience numer? Allt pekar på att det är den totala mängden protein per dag som räknas, och när/hur man får i sig proteinet spelar mindre roll.
Allt protein omvandlas ändå inte till muskler, en stor del används som energi.

blondyz
2012-04-10, 18:26
Det kan finnas en risk att du inte tar upp allt vassleprotein om du tar mycket på en gång, speciellt om du bara dricker en drink och inte äter rejält med vanlig mat till.

Kroppen tar väl fortfarande upp det, fast som jag skrev tidigare används "överskottet" som energi.

Sverker
2012-04-10, 18:41
Allt protein blir till energi. Undantaget de få gram som byggs in som ny muskelmassa.


Frågan är snarare hur ofta det går att ge proteinsyntesen en extra kick. En gång per dag ? Tre gånger eller varför inte 5 gånger ?

z_bumbi
2012-04-10, 19:26
Kroppen tar väl fortfarande upp det

Nej det är det som är osäkert. Vassle är snabbt och därför kanske man kan överlasta tarmen så att den inte tar upp den normala mängden.

blondyz
2012-04-10, 19:35
Nej det är det som är osäkert. Vassle är snabbt och därför kanske man kan överlasta tarmen så att den inte tar upp den normala mängden.

Intressant!

TheIsh
2012-04-10, 19:43
Därför att det är ett enkelt och smidigt sätt att få i sig protein?

Att tro att vassle är något mirakelpulver känns onödigt.
Detta. Hade jag haft råd att äta 200 gram protein från eg. älg, hjort osv hade jag hellre gjort det.

Eddie Vedder
2012-04-10, 20:03
Träna hela kroppen är kanske mer slitsamt, och eventuella positiva effekter av vassle är lättare uppmätbara då?

Mer tillväxt i biceps av att träna hela kroppen? Rent spontant känns det som att mätbar tillväxt i biceps borde uppmätas lättare genom att träna biceps rejält som här. Snarare än att träna mer av annat.

Men jag vet ju som sagt inte.

Doctor Snuggles
2012-04-10, 20:16
Mer tillväxt i biceps av att träna hela kroppen? Rent spontant känns det som att mätbar tillväxt i biceps borde uppmätas lättare genom att träna biceps rejält som här. Snarare än att träna mer av annat.

Men jag vet ju som sagt inte.

Nu menade jag inte det, men visst, hormonell påverkan av att träna hela kroppen kanske leder till bättre bicepstillväxt. Hela "drink milk and squat to get big" ideologin kanske inte bara är nys.
Vad jag dock menade var att skillnaden i effekt mellan vassle och normal kost kanske först ses om kroppen utsätts för en större total belasning, d.v.s. bicepsen kanske tränas sämre om man tränar hela kroppen jmft bara biceps, men med vassle så kanske den tränas lika bra oavsett.
Det känns iaf som en relevantare studie med färre confounders. Vem tränar bara biceps, liksom?

Slartibartfast
2012-04-10, 20:20
Därför att det är ett enkelt och smidigt sätt att få i sig protein?

Att tro att vassle är något mirakelpulver känns onödigt.

+1

Jag har alltid kännt att vassle är ett "sämre" alternativ än vanlig mat, fast det antagligen inte är det. Men det är så behändigt och billigt i jämförelse med att plåga i sig mat. Skulle aldrig fixa äta 2,5g/kg från bara mat.

Eddie Vedder
2012-04-10, 20:22
Det känns iaf som en relevantare studie med färre confounders. Vem tränar bara biceps, liksom?

Jag vill hävda motsatsen. Den är mer noggrann i sin metodologi än annars. Just det onormala upplägget ökar ju sannolikheten att i alla fall hitta nånting. Men ändå hittar man inget. "Spill-over"-effekten är ju också beforskad och förefaller minimal om något.

Doctor Snuggles
2012-04-10, 20:29
Jag vill hävda motsatsen. Den är mer noggrann i sin metodologi än annars. Just det onormala upplägget ökar ju sannolikheten att i alla fall hitta nånting. Men ändå hittar man inget. "Spill-over"-effekten är ju också beforskad och förefaller minimal om något.

Jo, den aspekten finns också. Confounders var kanske fel ordval. Poängen är att det inte nödvändigtvis sägs något mer än om bara just biceps + vassle. Om jag inte minns fel så finns det t.ex. en studie om att ingen, eller mycket liten, muskeltillväxt sker i vadmusklerna vid träning. Om det nu stämmer, skulle man då göra en studie på vader + vassle, ja...

Även om jag tror att effekten av vassle snarast är minimal, om den ens finns, så gissar jag att det inte riktigt går att extrapolera resultaten av denna studie på alla andra muskelgrupper.

Eddie Vedder
2012-04-10, 20:40
Även om jag tror att effekten av vassle snarast är minimal, om den ens finns, så gissar jag att det inte riktigt går att extrapolera resultaten av denna studie på alla andra muskelgrupper.

Fast som jag skrev tidigare, och vad som nämns i artikeln, så valde man ju biceps specifikt för att sannolikheten är större för att hitta något, inte lägre. Det var anledningen till att man valde just biceps, eftersom man i tidigare studier bland annat testat underkroppens muskler och inte sett något då heller. Så ger det inget i biceps lär ju inte muskelgrupper men ännu mindre sannolikhet för effekt ge mer.

Men forskarna kan ju ha fel.

-squat-
2012-04-10, 20:41
Om jag inte minns fel så finns det t.ex. en studie om att ingen, eller mycket liten, muskeltillväxt sker i vadmusklerna vid träning.

Jupp, medan EAA stimluerar proteinsyntesen i soles.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3027140&postcount=6

Doctor Snuggles
2012-04-10, 20:48
Fast som jag skrev tidigare, och vad som nämns i artikeln, så valde man ju biceps specifikt för att sannolikheten är större för att hitta något, inte lägre. Det var anledningen till att man valde just biceps, eftersom man i tidigare studier bland annat testat underkroppens muskler och inte sett något då heller. Så ger det inget i biceps lär ju inte muskelgrupper men ännu mindre sannolikhet för effekt ge mer.

Men forskarna kan ju ha fel.

Ok då. Men möjligheten finns väl teoretiskt sett att större hormonellt gensvar (eller whatever) vid helkroppsträning + vassle skulle visa på en effekt. Vad vet jag. Låg de på kaloriplus i denna studie förresten?

Holabandola
2012-04-10, 21:55
Drack inte vassle, träning gav minimalt, förkyld hela tiden. Började dricka och blev explosiv skillnad i utveckling. vassle är ett enkelt och smart sätt att få kaloriöverskott. Därtill så är det egentligen väldigt billig mat, du kan inte köpa billigare animaliska proteiner av samma kvalite.
Jag botade även en depression och panikångest av att dricka vassle.
Så its good shait. Tänker aldrig sluta dricka utan det utgör en del av min naturliga kost numera.

Popliteus
2012-04-11, 06:34
Drack inte vassle, träning gav minimalt, förkyld hela tiden. Började dricka och blev explosiv skillnad i utveckling. vassle är ett enkelt och smart sätt att få kaloriöverskott. Därtill så är det egentligen väldigt billig mat, du kan inte köpa billigare animaliska proteiner av samma kvalite.
Jag botade även en depression och panikångest av att dricka vassle.
Så its good shait. Tänker aldrig sluta dricka utan det utgör en del av min naturliga kost numera.

How?

Holabandola
2012-04-11, 07:20
Vassle innehåller väldigt mycket lättillgängligt tryptofan som är produkt vid framställande av serotonin i hjärnan. Jag hade serotoninbrist (från kortisonbehandling) och blev således kliniskt deprimerad och fick PA. Gick över så fort serotoninet i hjärnan var på hög och normal nivå igen.

Det är heller inget jag hittar på, för jag åt en annan gång Johannesört(hindrar serotonin från att brytas ner i hjärnan) och fick besöka akuten för seronergt symdrom. ( fick för mycket serotonin i hjärnan).
Så på hjärnan funkar det iallafall :-)

Popliteus
2012-04-11, 07:23
Vassle innehåller väldigt mycket lättillgängligt tryptofan som är produkt vid framställande av serotonin i hjärnan. Jag hade serotoninbrist (från kortisonbehandling) och blev således kliniskt deprimerad och fick PA. Gick över så fort serotoninet i hjärnan var på hög och normal nivå igen.

Det är heller inget jag hittar på, för jag åt en annan gång Johannesört(hindrar serotonin från att brytas ner i hjärnan) och fick besöka akuten för seronergt symdrom. ( fick för mycket serotonin i hjärnan).
Så på hjärnan funkar det iallafall :-)

Riktigt intressant! Thx for sharing

speedy83
2012-04-11, 08:10
Drack inte vassle, träning gav minimalt, förkyld hela tiden. Började dricka och blev explosiv skillnad i utveckling. vassle är ett enkelt och smart sätt att få kaloriöverskott. Därtill så är det egentligen väldigt billig mat, du kan inte köpa billigare animaliska proteiner av samma kvalite.
Jag botade även en depression och panikångest av att dricka vassle.
Så its good shait. Tänker aldrig sluta dricka utan det utgör en del av min naturliga kost numera.

Men vad gäller byggandet så berodde det då på att du åt för lite protein i din vanliga kost, hade du ätit samma mängd protein fast från "mat" borde du alltså fått samma resultat vilket då inte gör vassle till någon mirakel, däremot är det självklart lättare att få i sig rätt mängd genom att använda pulver.

Men vasslet i sig utgjorde ju troligen inte skillnaden utan ditt totala protein/kaloriintag.

hidden
2012-04-11, 09:29
Men vad gäller byggandet så berodde det då på att du åt för lite protein i din vanliga kost, hade du ätit samma mängd protein fast från "mat" borde du alltså fått samma resultat vilket då inte gör vassle till någon mirakel, däremot är det självklart lättare att få i sig rätt mängd genom att använda pulver.

Men vasslet i sig utgjorde ju troligen inte skillnaden utan ditt totala protein/kaloriintag.

Det var väl exakt det han menade?

Knatcharn
2012-04-11, 15:13
tar de för det är billigt, skulle gärna vilja äta massa kött men tyvärr så tillåter inte min plånbok det.

+1