handdator

Visa fullständig version : Problem med axlarna


Johan123
2004-01-22, 00:15
Idag när jag körde mitt bröst och triceps pass, kände jag att mina axlar tog ovanligt mycket stryk i flera övningar.

Efter att ha kört sned hantelpress fick jag ont i båda axlarna, jag kände inte av någon större ansträngning i bröstet men axlarna kände tunga och värkte.
Detta satt i sig under hela träningspasset och när jag körde tricpspress bakom huvudet med Z-stång fick jag dålig kontakt med triceps samt kunde inte köra särkilt tungt pga axlarna.

Detta var naturligtvis väldigt irriterande och jag skulle vilja veta vad ni tror det kan bero på.

Borde jag kanske värma upp axlarna separat vid bröstpass? Kan det bero på fel teknik? Vad tror ni..


Mvh
Johannes

Karl_alfred
2004-01-22, 00:29
det går ju inte direkt att koppla ur axlarna vid bröst träning. Men om det känns för mycket i dem så är det nog tekniken som är bristfällig.

gasoliner
2004-01-22, 19:11
låter som det kändes för mig när jag skadade mig första gången.
jag körde vidare tyvätrr och skadade mig värre..:insane:

inte helt bra ännu (2 år sen..)

tips: ta en eller 2 viloveckor från de övningar där du belastar axlarna tungt.

Johan123
2004-01-22, 19:49
Okej, så jag ska undvika övningar som sned bänk och axelpress mm.
Men jag kan väl forfarnade köra övningar som bänkpress, skivstångscurl och knäböj, right?

Jag vill helst inte slopa alltför många övningar då mina axlar alldeles för ofta har segat upp min träning. För drygt två månader sedan skadade jag min vänstra axel i hatelpressen, vilket ledde till att jag var tvungen att ta ett uppehåll från träningen under tre veckor då axeln värkte bara av genom att jag höll armen i vissa lägen.

Nu känner jag inte av detta längre men jag tror att axelpressen kan vara boven även denna gång.

På passet innan hade jag precis ökat på axelpressen, mer än vad jag egntligen klarade av. Jag hade ingen kontroll över vikterna och en kompis fick stå och balansera hantlarna under varenda repetition.

Tror ni att det skulle räcka om jag tar en vilovecka från ansträngande övningar och sen sänker vikten på axelpressen?

Tack på förhand.

z_bumbi
2004-01-22, 21:02
Originally posted by Johan123
Tror ni att det skulle räcka om jag tar en vilovecka från ansträngande övningar och sen sänker vikten på axelpressen?


Nej.

Du får ju aldrig låta någon annan balanserar vikter... då kör du på för tok för mycket vikt, att du ens låter någon annan göra det säger en del. Med den bakgrunden så är det läge att vila minst en vecka och sen börja om i samtliga övningar som belastar axlarna, dvs all överkroppsträning.

Sänk vikten betydligt (Inte något kilo utan en halvering i samtliga övningar brukar vara lagom.) och nöt in rätt teknik under en månad, öka vikten först när tekniken sitter i en övning och gör ökningen gradvis.

Träna rotatorcuffen om du inte redan gör detta.

Johan123
2004-01-22, 21:17
Tack för alla svar än sålänge!

z_bumbi: Nej det var dumt att köra så tungt på axelpressen jag vet...men jag har inte gjort samma sak på andra övningar, så varför bör jag sänka vikten för hela överkroppen.
För att axlarna ska kunna återhämta sig från skadan?

En sak till hur fungerar rotatorcuffen, är det något jag bör lägga till i mitt axelprogram?

z_bumbi
2004-01-23, 12:57
Du var borta från träningen i tre hela veckor och nån månad senare kör du väldigt tunga axelpressar.
Det var därför jag tyckte du ska sänka alla vikterna och låta axlarna få en chans att återhämta sig, kör man då teknikträning udner tiden så är man inte helt bort från träningen och kommer antagligen inte att märka att man hållit upp utan snarare tvärt om. :)

Rotatorcuffen.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7055&perpage=15&highlight=rotatorcuff&pagenumber=1