handdator

Visa fullständig version : Jordnötssmör?


jacobsinger
2012-04-09, 19:20
Jag läser i många deff-bloggar om folk som äter mycket jordnötssmör (oftast hemgjort, utan socker) och undrar således varför när det är så fullt av kalorier? Kan det ha med energi att göra?

MilkmaN
2012-04-09, 19:27
Det är en del fiber, och rätt så mättande. Men det är ändå ganska oklart varför, eftersom man rimligen kan hitta bättre mättnad, bättre fetter, och bättre proteinkällor utan att leta ihjäl sig.

Å andra sidan gjorde jag en gång en "jordnötsmörsdiet", vilket också är jäkligt oklart...

Stor Hård Ådrig
2012-04-09, 19:33
Om folk byter ut sitt smör på mackan mot jordnötssmör kan ju det vara anledningen. Lite bättre grejer i jordnötssmör, dock tar man antagligen lite mer av det än av vanligt smör.

Pretorian
2012-04-09, 19:39
Jag äter det när jag ligger på överskott men oftas pga att det är så gott. Proteinrikt godis.

z_bumbi
2012-04-09, 19:55
Jag läser i många deff-bloggar om folk som äter mycket jordnötssmör (oftast hemgjort, utan socker) och undrar således varför när det är så fullt av kalorier? Kan det ha med energi att göra?

Precis som allt annat man äter vid en deff så är det dumt att äta något som är äckligt så jag gissar att de gillar jordnötssmör.

eiri
2012-04-09, 20:29
kyckling med jordnötssås opti under deff :)

Sheogorath
2012-04-09, 20:33
Om man äter ekologiskt jordnötssmör blir man lika beaf som Sid Knutsson, och kör man kombinationsterapi med "Heat" blir man lika rippad! Inte konstigt att kidsen gillar't! :thumbup:

milk
2012-04-09, 20:46
Om man äter ekologiskt jordnötssmör blir man lika beaf som Sid Knutsson, och kör man kombinationsterapi med "Heat" blir man lika rippad! Inte konstigt att kidsen gillar't! :thumbup:


+1209102910 hahahah :laugh:

blondyz
2012-04-09, 21:11
Precis som allt annat man äter vid en deff så är det dumt att äta något som är äckligt så jag gissar att de gillar jordnötssmör.

Enda rimliga förklaringen. Jag äter jordnötssmör för att det är gott när jag inte vill gå ner, hade förmodligen fortsatt med det om jag ville gå ner.

aijou
2012-04-09, 21:29
Själv försöker jag undvika att ha jordnötssmör hemma just för att jag vet med mig att jag inte kan låta bli att överkonsumera det när det finns lättillgängligt.

Rickard
2012-04-09, 21:35
Själv försöker jag undvika att ha jordnötssmör hemma just för att jag vet med mig att jag inte kan låta bli att överkonsumera det när det finns lättillgängligt.

Kryptonit för deff.
"Den här gången går det nog bra, ska bara ta liiiite liiiiite då och då." :D

RAUBEZ
2012-04-09, 21:38
Naturligt jordnötssmör är väl en jätte bra fettkälla. Inte lika opti som fet fisk men definitivt på samma nivå som olivolja/nötter/avokado och jag iaf blir väldigt belåten av bara 1-2 teskedar

Rusk
2012-04-09, 21:53
Kommer ihåg att jag åt en sked (20g) jordnötssmör dagligen min första deff för att stilla mitt godissug.
Idag så fattar jag inte varför jag slösade kalorier på det när det finns sockerfria tuggumin och cola zero:)

Dreas
2012-04-09, 21:53
Naturligt jordnötssmör är väl en jätte bra fettkälla. Inte lika opti som fet fisk men definitivt på samma nivå som olivolja/nötter/avokado och jag iaf blir väldigt belåten av bara 1-2 teskedarNej, nötter är inte en jättebra fettkälla.

Det finns en massa olika nötter med olika fettsammansättning, ditt uttalande blir således väldigt knepigt.

Olivolja och avokado vet jag inte riktigt vad har för fettsammansättning, bättre än jordnötter hoppas jag.

pwnyou
2012-04-09, 21:55
För att folk som skriver "deff-bloggarna" antingen är sponsrade av Sid Knutsson, verkligen älskar smaken, eller är inkompetenta. Förmodligen någon cool kombination.

Nu såg det lite negativt ut kanske. Jag har inget emot jordnötssmör, kan själv äta det ibland, men guds gåva till muskelbyggande, proteinkvalité eller mättnad är det ju knappast.

Surgency
2012-04-10, 01:21
Vad jag vet så finns det inget vettigt sätt att komplettera upp aminosyrorna i jordnötter för att få proteinet att bli fullvärdigt.

Eddie Vedder
2012-04-10, 08:24
För att folk som skriver "deff-bloggarna" antingen är sponsrade av Sid Knutsson, verkligen älskar smaken, eller är inkompetenta. Förmodligen någon cool kombination.

Det plus att det är en kulturfråga. Bregott är inte lika etablerat i den amerikanska kulturen men jordnötssmör det det definitivt. Så då blir ju jordnötssmör en god och lättstandardiserad fettkälla helt enkelt.

Och så dyker den upp i deffupplägg efter deffupplägg och vips har man anammat det även i Sverige i trom på att matkulturen är en fråga om "optimalitet".

Lite som tråden för ett tag sedan om varför byggare oftare äter ris till sin kyckling än pasta. Det fanns liksom inte på kartan att det kanske är något som generellt sett oftare äts tillsammans i en måltid, ris + kyckling precis som köttfärssås + spaghetti. Vissa saker vänjer man sig vid helt enkelt, och är det inget man ogillar så hålls gärna såna rutiner/traditioner fast.

jacobsinger
2012-04-10, 10:03
Tack för alla svar. Inser att det inte verkar ligga någon djupare tanke bakom det :-)

RAUBEZ
2012-04-10, 12:11
Nej, nötter är inte en jättebra fettkälla.

Det finns en massa olika nötter med olika fettsammansättning, ditt uttalande blir således väldigt knepigt.

Olivolja och avokado vet jag inte riktigt vad har för fettsammansättning, bättre än jordnötter hoppas jag.

Grattis du hittade en särskrivning.

Den sämsta "nöten", jordnötter. Hög på nyttigt omättat fett, hur många livsmedel är så mycket bättre än den? Hälsosammare och enklare att få i sig? Är frön, olivolja, oliver, avokados sämre än tex potatischips? Vad jämför du med?

Dreas
2012-04-10, 12:30
Grattis du hittade en särskrivning.

Den sämsta "nöten", jordnötter. Hög på nyttigt omättat fett, hur många livsmedel är så mycket bättre än den? Hälsosammare och enklare att få i sig? Är frön, olivolja, oliver, avokados sämre än tex potatischips? Vad jämför du med?Jag tänkte inte ens på att det var en särskrivning :)

http://www.omega-3.se/livsmedel.html - Kolla ration omega-3 och -6.

Att klassa omättat fett som nyttigt känns inte så genomtänkt, mig veterligen är det ganska okartlagt hur det står till men att mer och mer pekar på att det är ganska harmlöst(?).

fenzyn
2012-04-11, 00:50
Tack för alla svar. Inser att det inte verkar ligga någon djupare tanke bakom det :-)

Det finns det allt...

-Det är extremt lätt att mäta upp och hålla sig på ett exakt kaloriintag. t.ex 150g jordnötssmör och 150g whey om dagen = ca 153g protein, 87g fett och 30g kolhydrater vilket ger 1550 kcal.. väldigt smidigt och optimalt under en deff.

-Man slipper stå och laga mat.

-Sen är det även extremt billigt då man kan ligga på under 900kr i månaden om man inte äter nått annat.

Eddie Vedder
2012-04-11, 08:25
Det finns det allt...

-Det är extremt lätt att mäta upp och hålla sig på ett exakt kaloriintag. t.ex 150g jordnötssmör och 150g whey om dagen = ca 153g protein, 87g fett och 30g kolhydrater vilket ger 1550 kcal.. väldigt smidigt och optimalt under en deff.

-Man slipper stå och laga mat.

-Sen är det även extremt billigt då man kan ligga på under 900kr i månaden om man inte äter nått annat.

Fast ingen av de där tre talar ju för jordnötssmöret specifikt. Argumentet är giltiga i sig men de förklarar ju fortfarande inte varför man väljer just jordnötssmör framför andra fettkällor med exakt samma tre fördelar. Allt det där kan ju appliceras på Bregott eller rapsolja också. Eller random billig, enkelt mätbar, fettkälla.

Dreas
2012-04-11, 08:48
Det finns det allt...

-Det är extremt lätt att mäta upp och hålla sig på ett exakt kaloriintag. t.ex 150g jordnötssmör och 150g whey om dagen = ca 153g protein, 87g fett och 30g kolhydrater vilket ger 1550 kcal.. väldigt smidigt och optimalt under en deff.

-Man slipper stå och laga mat.

-Sen är det även extremt billigt då man kan ligga på under 900kr i månaden om man inte äter nått annat.På första kan jag ju bara säga nej.

Fettet är ingen höjdare om du ska basera din kost på jordnötssmör.

Sure, det är enkelt, men kan du inte avvara 10min per dag till att laga mat så kanske det är dags att lära sig laga okej mat på ett enkelt sätt? Ja, nu finns det ju folk som håller på att jobba ihjäl sig så för dessa är det ju smidigt. Men finns då bättre alternativ enligt mig.

Billigt, ja, är man fattig student kanske man orkar leva på en mindre bra diet för att spara några slantar.

z_bumbi
2012-04-11, 09:43
Vad jag vet så finns det inget vettigt sätt att komplettera upp aminosyrorna i jordnötter för att få proteinet att bli fullvärdigt.

EAA funkar alltid. :D

Tittar man på helheten och äter annan mat så spelar det ingen större roll om man råkar få i sig en del jordnötter. Börjar de utgöra halva dagsintaget av protein och att man äter väldigt lite protein så kan det bli ett problem.

fenzyn
2012-04-11, 11:12
Fast ingen av de där tre talar ju för jordnötssmöret specifikt. Argumentet är giltiga i sig men de förklarar ju fortfarande inte varför man väljer just jordnötssmör framför andra fettkällor med exakt samma tre fördelar. Allt det där kan ju appliceras på Bregott eller rapsolja också. Eller random billig, enkelt mätbar, fettkälla.

det är väll ganska mycket godare att få i sig 150g jordnötssmör om dan istället för motsvarande ren bregott? :P Att äta bregott rakt ur paketet verkar inte så lockande..

Mouline
2012-04-11, 11:15
Kamrat, gillar du jordnötssmör, så ät jordnötssmör!
Själv så ha jag hamnat i denna Elvis-Dödande fälla! ;)
Jag tar mig en matsked till frukost (som smör på macka)
En matsked till lunch / middag till som grund till att göra sås på.

Go nuts over p-nuts! :D

fenzyn
2012-04-11, 11:18
På första kan jag ju bara säga nej.

Fettet är ingen höjdare om du ska basera din kost på jordnötssmör.

Sure, det är enkelt, men kan du inte avvara 10min per dag till att laga mat så kanske det är dags att lära sig laga okej mat på ett enkelt sätt? Ja, nu finns det ju folk som håller på att jobba ihjäl sig så för dessa är det ju smidigt. Men finns då bättre alternativ enligt mig.

Billigt, ja, är man fattig student kanske man orkar leva på en mindre bra diet för att spara några slantar.

Väldigt smidigt och optimalt för nån som inte bryr sig lika stenhårt och exakt om vad för slags fetter m.m. man stoppar i sig som dig då.

Det är lätt för folk som inte vill eller orkar sätta sig in och räkna mer än nödvändigt.

Eddie Vedder
2012-04-11, 11:28
det är väll ganska mycket godare att få i sig 150g jordnötssmör om dan istället för motsvarande ren bregott? :P Att äta bregott rakt ur paketet verkar inte så lockande..

Nej det skulle jag inte säga. Att äta ur paketet är kanske inte så gott men det är ju dumt att göra när man kan göra något gott av det istället, blanda i pastan, i riset, smälta över potatisen, blanda ner i havregrynsgröten etc.

Pepz
2012-04-11, 11:39
Det finns det allt...

-Det är extremt lätt att mäta upp och hålla sig på ett exakt kaloriintag. t.ex 150g jordnötssmör och 150g whey om dagen = ca 153g protein, 87g fett och 30g kolhydrater vilket ger 1550 kcal.. väldigt smidigt och optimalt under en deff.

-Man slipper stå och laga mat.

-Sen är det även extremt billigt då man kan ligga på under 900kr i månaden om man inte äter nått annat.

näringsbrist någon?

Dreas
2012-04-11, 11:47
Väldigt smidigt och optimalt för nån som inte bryr sig lika stenhårt och exakt om vad för slags fetter m.m. man stoppar i sig som dig då.

Det är lätt för folk som inte vill eller orkar sätta sig in och räkna mer än nödvändigt.Varför envisas du med att blanda in uttrycket optimalt i det här?

Det finns som "Eddie" sa massa andra livsmedel som fungerar som substitut minst lika bra.

Som tidigare sagts, gillar man jordnötssmör, kör på. Att inbilla sig att det är optimalt eller speciellt bra att ha grunden i sin kost med 150g jordnötssmör är inte speciellt påläst. Det eller äter en massa kalorier så personen lyckas balansera ut kosten.

Pretorian
2012-04-11, 11:48
Det finns det allt...

-Det är extremt lätt att mäta upp och hålla sig på ett exakt kaloriintag. t.ex 150g jordnötssmör och 150g whey om dagen = ca 153g protein, 87g fett och 30g kolhydrater vilket ger 1550 kcal.. väldigt smidigt och optimalt under en deff.

-Man slipper stå och laga mat.

-Sen är det även extremt billigt då man kan ligga på under 900kr i månaden om man inte äter nått annat.

Jag undrar om många klarar en sån enformig diet under längre tid.

RAUBEZ
2012-04-11, 12:59
http://www.omega-3.se/livsmedel.html - Kolla ration omega-3 och -6.



Jag sa att det var en jättebra källa men inte lika bra som fet fisk. Jättebra jämfört med tex palmolja, kokosolja, hotdogs, friterat, smör etc....

Dreas
2012-04-11, 13:07
Jag sa att det var en jättebra källa men inte lika bra som fet fisk. Jättebra jämfört med tex palmolja, kokosolja, hotdogs, friterat, smör etc....Smör består väl av stora delar rapsolja? Eller det kanske är Bregott jag tänker på, då ligger ju jordnötssmör sämre till rent fettmässigt.

Jag undviker gärna att kalla några livsmedel som jättebra.

Rickard
2012-04-11, 13:23
Smör består väl av stora delar rapsolja? Eller det kanske är Bregott jag tänker på, då ligger ju jordnötssmör sämre till rent fettmässigt.

Jag undviker gärna att kalla några livsmedel som jättebra.

*gah!*

Dreas
2012-04-11, 13:25
*gah!*:D

Okej, det var väl Bregott får jag anta :p

Eddie Vedder
2012-04-11, 14:31
:D

Okej, det var väl Bregott får jag anta :p

Nej där har du också fel. Bregott innehåller rapsolja men inte lika stor andel som grädde. Smör är bara grädde.

Jag sa att det var en jättebra källa men inte lika bra som fet fisk. Jättebra jämfört med tex palmolja, kokosolja, hotdogs, friterat, smör etc....

Finns ingen anledning att fritera smör men ingen av de andra behöver vara direkt ohälsosamma. Hotdogs är ju ett brett livsmedel, exakt vilken primär fettråvara syftar du på där? För mestadels borde det ju vara talg och ister och det behöver inte vara dåligt. Även om man inte bör låta det utgöra basen kanske.

Men att inte enbart få fett från korv är ju precis lika klokt som att inte enbart få det från jordnötssmör. Kontentan är väl den att jordnötter fortfarande har lite väl gott rykte just som fettkälla och att det överhuvudtaget är dumt att välja en enskild källa till fett som den enda. Om det nu inte är en väldigt kort period.

JJOHANSSON
2012-04-11, 19:38
På fredag är det ätardag.


På fredag ska jag äta en hel burk med jordnötssmör.

Beelz
2012-04-11, 19:43
det är godare än smör, det är energisnålare än smör, det har bättre makrofördelning än smör... Orka bry sig om fett ratio osv.. Allting måste inte vara i superbalans förfan... Man kan inte jämföra äpplen och päron..

TheIsh
2012-04-11, 21:19
Ekologiskt jordnötssmör utan en massa tillsatt socker osv är inget du "brer på mackan" det är segt och strävt. Du kan ha en matsked till vitt ris om risen är riktigt varm så att fettet smälts, annars fann jag ingen användning för det (köpte två 400g burkar).

Beelz
2012-04-11, 21:23
Ekologiskt jordnötssmör utan en massa tillsatt socker osv är inget du "brer på mackan" det är segt och strävt. Du kan ha en matsked till vitt ris om risen är riktigt varm så att fettet smälts, annars fann jag ingen användning för det (köpte två 400g burkar).

Då har du säkert fått tag i gamla burkar, en del måsta blandas om lite. Dom senaste jag har köpt är väldigt krämiga och goda!

JJOHANSSON
2012-04-11, 21:42
Ekologiskt jordnötssmör utan en massa tillsatt socker osv är inget du "brer på mackan" det är segt och strävt. Du kan ha en matsked till vitt ris om risen är riktigt varm så att fettet smälts, annars fann jag ingen användning för det (köpte två 400g burkar).

Nej tacka vet jag skippys jordnötssmör, saltat, onyttigt och gott :)

Morty
2012-04-12, 10:43
Ekologiskt jordnötssmör utan en massa tillsatt socker osv är inget du "brer på mackan" det är segt och strävt. Du kan ha en matsked till vitt ris om risen är riktigt varm så att fettet smälts, annars fann jag ingen användning för det (köpte två 400g burkar).

Klart man gör. Som att säga att man inte har vanlig bregott på mackan för att det är för hårt.

TheIsh
2012-04-12, 12:14
Klart man gör. Som att säga att man inte har vanlig bregott på mackan för att det är för hårt.

:confused: Har du ditt smör i frysen eller?

Sniggel
2012-04-12, 12:20
Jordnötssmör:

Fördelar
Mättande (nåt så när)
Gott

Nackdelar
Mycket kalorier

Vissa tycker väl att fördelarna uppväger nackdelarna. Klart det finns andra saker som är mättande och energisnålt, men kanske inte lika gott och tillfredsställande som jordnötssmör.
IIFYM

Bizarro
2012-04-12, 12:21
Bregott är väldigt hårt direkt efter att tagit ur det i kylen också. Beror ju visserligen helt på vad man har för bröd också, t.ex. orostat formbröd har ju en tendens att gå sönder när man brer på med kallt bregott.

RAUBEZ
2012-04-12, 13:09
Jag undviker gärna att kalla några livsmedel som jättebra.


Finns ingen anledning att fritera smör men ingen av de andra behöver vara direkt ohälsosamma. Hotdogs är ju ett brett livsmedel, exakt vilken primär fettråvara syftar du på där? För mestadels borde det ju vara talg och ister och det behöver inte vara dåligt. Även om man inte bör låta det utgöra basen kanske.

Men att inte enbart få fett från korv är ju precis lika klokt som att inte enbart få det från jordnötssmör. Kontentan är väl den att jordnötter fortfarande har lite väl gott rykte just som fettkälla och att det överhuvudtaget är dumt att välja en enskild källa till fett som den enda. Om det nu inte är en väldigt kort period.


Det är såklart mycket viktigt att äta ett brett sortiment av mat, om det verkade som jag menade tvärtom, ber jag om ursäkt. Men (om du vill ha en lyckad deff) tror jag inte många som kommit etta i BB tävlingar valt sitt fettintag mer från livsmedel som chips, munkar, tårta, hot dogs över fet fisk, frön/nötter eller olivolja.

Vet att Eddy's yttringar väger mer än mina, men just saying.

Dreas
2012-04-12, 13:14
Det är såklart mycket viktigt att äta ett brett sortiment av mat, om det verkade som jag menade tvärtom, ber jag om ursäkt. Men (om du vill ha en lyckad deff) tror jag inte många som kommit etta i BB tävlingar valt sitt fettintag mer från livsmedel som chips, munkar, tårta, hot dogs över fet fisk, frön/nötter eller olivolja.

Vet att Eddy's yttringar väger mer än mina, men just saying.Men du tror att dom valt det ifrån jordnötssmör? :smash:

RAUBEZ
2012-04-12, 13:29
Men du tror att dom valt det ifrån jordnötssmör? :smash:

inte skippys men en ekologisk naturlig variant på typ 99% jordnötter och resten havssalt kanske? :>

Dreas
2012-04-12, 13:43
inte skippys men en ekologisk naturlig variant på typ 99% jordnötter och resten havssalt kanske? :>Och för att det står Ekologiskt så är det bättre?

RAUBEZ
2012-04-12, 13:51
för fasiken, Dreas, nu bråkar du bara för att. v_v

Dreas
2012-04-12, 13:55
för fasiken, Dreas, nu bråkar du bara för att. v_vNej, jag tycker att ordet ekologiskt överanvänt och folk tror på något sätt att det är bättre för det fina ordet står där....

Eddie Vedder
2012-04-12, 13:57
Men (om du vill ha en lyckad deff) tror jag inte många som kommit etta i BB tävlingar valt sitt fettintag mer från livsmedel som chips, munkar, tårta, hot dogs över fet fisk, frön/nötter eller olivolja.

Fast det där är ju inget argument. Det vet du också. Sen när blev "tårta" en jämförbar fettkälla? Det är inte tårtor och jordnötssmör vi jämför. Tårtor kan ju till och med ha jordnötssmör som ingrediens.

Jag har från början jämfört med Bregott. Och där har vi en rättvis jämförelse. Och skillnaden är som sagt kulturell skulle jag gissa.

RAUBEZ
2012-04-12, 15:55
Nej, jag tycker att ordet ekologiskt överanvänt och folk tror på något sätt att det är bättre för det fina ordet står där....

Intressant, själv förknippar jag det med magsjuka efter 2 skilda olyckor.
Men har inte sett något oekologiskt naturligt jordnötssmör än, därför jag skrev så.

Fast det där är ju inget argument. Det vet du också.

Nej, var bara en logisk vädjan.

Eddie Vedder
2012-04-12, 16:06
Nej, var bara en logisk vädjan.

Det där förstod jag inte. Ditt resonemang är ju tämligen ologiskt. Mitt är tämligen logiskt, Bregott vs jordnötssmör är mer logiskt än tårta/munk vs jordnötssmör.

Jag menar inte att tjafsa eller att på något vis snacka skit om jordnötssmör. Jordnötssmör är ju asgott, och jordnötter äter jag i princip dagligen så jag är ju knappast rädd för det rent näringsmässigt heller. Jag bara vänder mig mot idén om att allt som byggare äter bara måste vara så rationellt och opti. När det mest bara är en fråga om att man gör som andra gjort.