handdator

Visa fullständig version : Modeövningar på gymmet som gått ur tiden.


filmjölk
2012-04-09, 17:57
Efter att ha tränat på gym en jäkla massa år och trollat diverse träningsforum påstår jag mig ha ganska god koll på "styrketräningstrender", inte kläder eller tävlingsformer, utan istället vilken sorts träning, vilken filosofi och vilka övningar som är "inne".

knäböj, Bänkpress mfl basövningar är ju "alltid" inne, men en del isolationsövningar och komplementsövningar verkar i mina ögon vara populära på en period om några år, för att sedan försvinna, eller bli väldigt sällsynta.

Jag tänkte dedikera tråden till övningar som har vart populära, men numera förlorat sina femton minuter i rampljuset. Fyll gärna på med flera övningar, argumentera, diskutera, lista ut orsaker, men försök lämna 1800-tals övningar typ bent press och enarmsryck med stång därhän. Tänk 1960 och framåt om ni behöver.


Frontlifts med viktskiva verkar ha gått ur tiden. "Förr" var det en stapelvara i mångas axelprogram, men nu ser jag den aldrig.

Cornerrows, ni vet den där varianten när man lastar ena sidan på en stång, fäster ett paralellt alt v- latshisshandtag och kör en hemmabyggd t-bar. Vad hände med den varianten?

Sissy squats jag kan inte beskriva den här i ord, en udda övning som man kunde se folk utföra på nittiotalet. Vart tog den vägen?

Liggande frontlifts på inclinebänk en stång, bakåtlutad på en bänk och frontlifts. På ett Grekiskt gym när jag tränade på min bröllopsresa (haha) körde halva gymmet den här av någon anledning, jag såg den ett fåtal gånger i Sverige med, men numera verkar den ha försvunnit. Kanske Frontlifts öht har tappat sin stjärnglans?

Floorpress ligga på golvet och bänkpressa var the shit för kanske 5-10 år sedan av någon anledning, men nu verkar ingen göra det längre. Kom man på att man blev skitig av att ligga på golvet?

Box-böj Man fick INTE böja mot en bänk, det var verboten, men man fick böja mot en box. I denna varianten satte man sig på boxen, för att starta sittande. Poppis för kanske 4-8 år sedan med annat Westside. Också out of style idag.

hammercurl med stång med paralella grepp Också borta, har gym ens dom stängerna längre?

Stångshrugs bakom kroppen Som folk körde för kontakt i trapzen, ofta i smith. Ser jag aldrig numera.

Donkeyraises tänk en kombination mellan s&m pony-play, analsex och vadpress så kan ni utföra donkey-raises. Ingen gör dom längre.

Blottaren dubbelt sidolyft i cablecross. Ej setts till på lääänge.

Arnoldpressar Som axelpress, fast du "roterar" upp hantlarna, börjar som om du just bicepscurlat upp hantlarna och slutar "som vanligt". (80?)90-talsklassiker.

Lårcurl med hantel Man tar av sig skorna, kilar fast en hantel mellan fötterna och lägger sig på mage på en bänk. Sedan lårcurlar man, extra cred. om det finns en fullt fungerande lårcurlsmaskin på gymmet.

Pulloverpress Du kör pullovers med stång (vilket ingen heller gör längre) och böjda armar, när stången ligger på bröstet bänkpressar du, sedan går du ner bakom kroppen igen. Skymtade förbi i Pumping Iron, skymtade sedan förbi på gymmet och försvann.

Fyll på.

Zonks
2012-04-09, 18:09
Då verkar man visst vara retrogymmare då jag har 5 av dom ovanstående övningarna i mitt program. Arnoldpress e ju kungligt gött för axlarna, varför slutade folk med dom?

mikaelj
2012-04-09, 18:10
T-rodd händer fortfarande rätt ofta hos oss.

miaz
2012-04-09, 18:11
själv kör jag floorpress, boxsquats och arnoldpress.
floor och arnoldpress kör jag mest bara som varianter/brist på annat,
boxsquats tycker jag känns rätt vettig för baksida lår.

majak0vskij
2012-04-09, 18:14
Har sett frontlifts med viktskiva och stångshrugs bakom ryggen nyligen på F&S, där tiden står stilla ;)

Botte 1992
2012-04-09, 18:14
Cornerrows! Tack, nu vet jag namnet. Jag brukar faktiskt köra den ibland, jag tror folk har plockat undan den eftersom den är så sjukt jobbig. Kör också arnoldpress. Ibland "blottaren" som du kallar det för lol. Annars känner jag knappt inte till någon övning här. Började gymma 2008.

När började TS gymma?

Pepz
2012-04-09, 18:16
Har sett frontlifts med viktskiva och stångshrugs bakom ryggen nyligen på F&S, där tiden står stilla ;)

+1
och t-barbygget
samt boxböj mot bänk

stromming
2012-04-09, 18:34
Blottaren haha. Classic. Har sett corner rows ganska mycket även senaste året. Och shrugs bakom ryggen

Noob72
2012-04-09, 18:39
Frontlifts&cornerrows används flitigt på mitt gym

svenbanan
2012-04-09, 18:41
Trap-bar shrug var det länge sedan jag såg. Den har väl iofs kanske aldrig varit nån jättepoppis övning.

Ett tag såg jag många som var bakåtlutade mot en vägg då de gjorde bicepscurl. Nu var det nog flera år sedan sist...

Loke
2012-04-09, 18:45
Tror sånt här varierar väldigt mycket beroende på vilket gym man är på. Jag tror att på friskis där jag är så märker man att vissa instruktörer är väldigt inflytelserika under perioder.

Boxböj har jag aldrig sett mycket av, tex. Därmot har det blivit mycket vanliga knäböj och mindre frontböj.

Vanliga hantelflyes ser man typ aldrig, men cabelcrossen används flitigt för bröst.

Otaliga magövningar har minskat rejält. Nu ska man "få in core" i alla övningar, alternativt köra plankan och dylikt.

Hampi
2012-04-09, 18:46
Frontlifts med viktskiva

hammercurl med stång med paralella grepp

Den förstnämnda har jag faktiskt funderat på att börja köra igen, sjukt bra övning tycker jag, känns bra!

På gymmet där jag är har dom en sån där hammercurl-stång, använde den på senaste bicepspasset, gillar den också, tar bra! = )

Sniggel
2012-04-09, 18:47
Följande ser jag fortfarande:

Frontlifts med viktskiva

Cornerrows - Populär!

Stångshrugs bakom kroppen - Ser jag lika ofta nu som tidigare, dvs sällan.

Blottaren - Jodå! Vanlig ju.

Arnoldpressar - Syns relativt ofta


Följande har jag i princip aldrig bevittnat annat än på internet:

Sissy squats

Liggande frontlifts på inclinebänk - Huh what?

Floorpress

Box-böj Testat själv men annars ej sett irl.

hammercurl med stång med paralella grepp Sett någon enstaka gång för några år sen.

Donkeyraises - väldigt sällsynta överlag.

Lårcurl med hantel - Ser man typ aldrig nej.

Pulloverpress - aldrig sett.

MilkmaN
2012-04-09, 19:11
Haha, har ändå gjort alla de övningarna utom liggande frontlift på inclinebänk och lårcurl med hantel. Men så har jag tränat många konstiga program också. Frontlifts ser jag dock hyfsat ofta, men sissy-squats har jag aldrig sett ngn annan göra. Kände mig rätt dum när jag gjorde den.

blondyz
2012-04-09, 19:27
Blev lite förvånad när jag läste listan.. Många av övningarna ser jag ofta där jag tränar. Har själv bara tränat några år, men det är en del av svenska eliten som tränar i samma lokal och jag har sett dessa personer utföra vissa av de övningarna regelbundet.

z_bumbi
2012-04-09, 20:05
Frontlifts med viktskiva verkar ha gått ur tiden. "Förr" var det en stapelvara i mångas axelprogram, men nu ser jag den aldrig.


Ser den regelbundet. Frågan är varför?

Cornerrows, ni vet den där varianten när man lastar ena sidan på en stång, fäster ett paralellt alt v- latshisshandtag och kör en hemmabyggd t-bar. Vad hände med den varianten?


Gymägarna blev sura när folk repade stången och/eller att bakdelen på stången rev upp hela väggen. Dock såg jag den senast idag men då med ett riktigt fäste för stången. Både Lak och gymbolaget har sådana.

Sissy squats jag kan inte beskriva den här i ord, en udda övning som man kunde se folk utföra på nittiotalet. Vart tog den vägen?


Eftersom hamstrings kopplas ur så förstår jag varför den har försvunnit.

Floorpress ligga på golvet och bänkpressa var the shit för kanske 5-10 år sedan av någon anledning, men nu verkar ingen göra det längre. Kom man på att man blev skitig av att ligga på golvet?


Styrkelyftare/bänkare kör den ganska så frekvent, för andra har jag ärligt talat ingen aning om varför de skulle köra den.

Box-böj Man fick INTE böja mot en bänk, det var verboten, men man fick böja mot en box. I denna varianten satte man sig på boxen, för att starta sittande. Poppis för kanske 4-8 år sedan med annat Westside. Också out of style idag.

Pausböj är det nya svarta men en del kör fortfarande till låda.

Blottaren dubbelt sidolyft i cablecross. Ej setts till på lääänge.

Den ser jag ganska ofta.

Jag saknar liggande liggande kabelflyes (åt båda håll) samt med olika vinklar på bänken.

FrankDrebin
2012-04-09, 20:07
Filmjölk kanske tränar på Friskis och Svettis? Där ser man inte många variationer på övningar.

blondyz
2012-04-09, 20:12
Filmjölk kanske tränar på Friskis och Svettis? Där ser man inte många variationer på övningar.

F&S är dock enda gymmet jag sett en "hammercurl-stång" på ^^

filmjölk
2012-04-09, 22:16
När började TS gymma?

Samtidigt som Arne Perssons farfar föddes på ett ungefär.

filmjölk
2012-04-09, 22:39
Lite fler mlm försvunna:

Armblastercurls en slags anordning så att man kunde köra scottcurls utan scottcurlsställning. Ett slags s&m-verktyg man hängde kring halsen som kilade fast armbågarna framför kroppen. sedan curlade man. Vart tog den vägen?

Växlande press framför press bakom man gjorde varannat rep press bak nacke och varannan militärpress med stång. Fanns även i latsdragsvariant.

Tittut- Pullups man hänger i ett rakt pullupsräcke med händerna tätt i neutralt obekvämt grepp, sedan lyfter man huvudet omväxlande på var sin sida om pullup-stången.

Dragcurls istället för att curla, lyfter man "armbågarna bakåt-uppåt". Svårförklarad.

Kobenta resp hjulbenta/tårna ut resp tårna in - vadpressar Icke sett på år och dar. Både stående och sittande varianter.

Benpress i smith Fy och usch, äckligaste någonsin. Man ligger ner och benpressar stången. Extra cred för de som körde fritt.

Hacklift Marklyft, fast med stången bakom kroppen.

Drag till hakan med hantlar Som vanliga drag till hakan med stång, fast med hantlar. Extra cred om man kör båda varianterna i samma pass.

Stångcurls med brett grepp "Insida biceps ftw", smal variant för utsidan :)

Loke
2012-04-09, 22:57
Filmjölk kanske tränar på Friskis och Svettis? Där ser man inte många variationer på övningar.

Haha, är det en fördom eller erfarenhet? Min erfarenhet är att hela friskis genomsyras av en träningsfilosofi som handlar om att det roligaste med träningen är att lära sig nya rörelser. Detta gör att gyminstruktörerna är helt besatta av nya övningar, kreativiteten vet inga gränser, med resultatet att friskis är fullt av folk som försöker göra massor med skumma övningar. Det är rena cirkusen jämfört med när man tränade i källargym.

Spartansk
2012-04-09, 23:04
När jag började träna på gym gjorde alla en magövning som jag numera inte sett på år och dag: Person 1 ligger på golvet och gör vanliga liggande benlyft. Person 2 står över honom, med en fot på varje sida av hans överkropp, vänd mot person 1:s fötter. Varje gång person 1 lyft upp fötterna puttar person 2 ner dem igen, medan person 1 försöker bromsa fötternas nedfart.

Person 2 lyckas alltid putta exakt så hårt så person 1:s fötter hinner bromsas upp precis innan golvet; jag undrade alltid om personerna var perfekt synkade efter att ha tränat övningen ihop sedan barnsben, eller om person 1 helt enkelt var lite lat och inte brydde sig om att bromsa upp förrän fötterna nästan var nere.

ceejay
2012-04-09, 23:07
Lite fler mlm försvunna:

Armblastercurls en slags anordning så att man kunde köra scottcurls utan scottcurlsställning. Ett slags s&m-verktyg man hängde kring halsen som kilade fast armbågarna framför kroppen. sedan curlade man. Vart tog den vägen?


jag såg 2 killar köra med en sådan för ett par dagar sedan :D

svenbanan
2012-04-09, 23:44
jag såg 2 killar köra med en sådan för ett par dagar sedan :D

Jag har nog aldrig sett nån använda den. Dock sett den jäkla aluminiummojängen hänga på ett gamalt källargym jag tränade på förut.

De där kobenta/hjulbenta vadpressarna kommer jag ihåg från början av nittiotalet. Någon lurade i mig att köra benpress med olika fotställning också. Det körde jag en del av. Jäkligt noga med att trycka ut knäna i knäböj men tydligen inte i benpress antar jag. Humor.

Över huvud taget tycker jag knäböj och marklyft har fått en bra comeback. I början på nittiotalet var det inte alls lika vanligt att folk körde dessa övningar. Det var ju väldigt mycket "insida biceps" och vissa övningar som skulle ge "bredd" på en viss muskel och en annan övning som skulle ge "djup" på samma muskel.

Proxy
2012-04-09, 23:54
Frontlifts med viktskiva - ser denna hela tiden, men alltid tyckt att den är rätt korkad.

Cornerrows - Använder den själv, men tror bara att jag har sett folk göra den i någon typ av "maskin". *jorgen*

Donkeyraises - utövas flitigt, yes sir! :D

När jag började träna på gym gjorde alla en magövning som jag numera inte sett på år och dag: Person 1 ligger på golvet och gör vanliga liggande benlyft. Person 2 står över honom, med en fot på varje sida av hans överkropp, vänd mot person 1:s fötter. Varje gång person 1 lyft upp fötterna puttar person 2 ner dem igen, medan person 1 försöker bromsa fötternas nedfart.

Person 2 lyckas alltid putta exakt så hårt så person 1:s fötter hinner bromsas upp precis innan golvet; jag undrade alltid om personerna var perfekt synkade efter att ha tränat övningen ihop sedan barnsben, eller om person 1 helt enkelt var lite lat och inte brydde sig om att bromsa upp förrän fötterna nästan var nere.

Det här är ju en sån övning som ofta används av diverse ungdomslag i deras fysträning, så kan tänka mig att många unga killar kör den. Fast jag ser den aldrig på gymmet.
Och ja, det är meningen att man ska deaccelerera benen något exponentiellt så att man inte slår i backen. Har inte mycket att göra med hur hårt kompisen puttar. :D

Spartansk
2012-04-09, 23:55
Och ja, det är meningen att man ska deaccelerera benen något exponentiellt så att man inte slår i backen. Har inte mycket att göra med hur hårt kompisen puttar. :D

Vad f... Kan jag inte få förakta folk ifred? *grr27*

;)

exor
2012-04-10, 05:59
Corner rows används vid varje ryggpass. Otroligt skön!

luderlasse
2012-04-10, 11:05
Har hacklift varit en modeövning är ju frågan? Körde den lite innan när knäna var hela

mystic[-_-]
2012-04-10, 11:08
Har inte sett kickbacks på länge

frozzon
2012-04-10, 11:14
sidolyft med iaf nästan raka armar har jag inte sett på mitt gym, alla kör med böjda armar, 90/120 grader i armvecket.

mystic[-_-]
2012-04-10, 11:14
sidolyft med iaf nästan raka armar har jag inte sett på mitt gym, alla kör med böjda armar, 90/120 grader i armvecket.

Jag kör raka rätt ofta. Kan flyga är inte rädd

RobbanColeman
2012-04-10, 11:23
Haha, jag kör ju många av de övningar som tas upp här, dessutom regelbundet. Jag är nog både gammal och ute! :D

Latissimus Dorsi
2012-04-10, 11:28
;5706509']Har inte sett kickbacks på länge

Läste någonstans, kanske på eddie vedders blogg att den inte var riktigt optimal för armbågen kanske därför den slutade att brukas.

RobbanColeman
2012-04-10, 11:33
Läste någonstans, kanske på eddie vedders blogg att den inte var riktigt optimal för armbågen kanske därför den slutade att brukas.

Jag kör kick-backs regelbundet! Dock för triceps... :D

Latissimus Dorsi
2012-04-10, 11:40
Jag kör kick-backs regelbundet! Dock för triceps... :D

.... lite captain obvious att det är för just triceps hehe! Men lyckades hitta artikeln http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-5/.

Mina egna 5 cents är att man får jävligt skönt pump av kickbacks och den tar mycket bra, sedan att den inte aktiverar det långa huvudet av triceps brachii är inte hela världen kan jämnas ut med diverse andra tricepsövningar. Sedan att som artikeln nämner, att man ej kör den med högre vikter då andra muskler kopplas in tror jag inte är något problem speciellt inte för dig Robban då du strävar sån perfekt kontakt att man inte når upp i dom stora tunga ''tuffa'' hantlarna! :D Silverhantlar åt folket :hbang:

Spartansk
2012-04-10, 11:43
Haha, jag kör ju många av de övningar som tas upp här, dessutom regelbundet. Jag är nog både gammal och ute! :D

Old school och hardcore heter det. :)

Pepz
2012-04-10, 11:48
;5706509']Har inte sett kickbacks på länge

ser den ofta, verkar vara den enda övning nybörjartjejer kan för triceps. (finns med på bodypump och skivstångspass antar jag)

gärna då trettifemreppare för den där tonade looken.

mystic[-_-]
2012-04-10, 11:50
ser den ofta, verkar vara den enda övning nybörjartjejer kan för triceps. (finns med på bodypump och skivstångspass antar jag)

gärna då trettifemreppare för den där tonade looken.

Damn it!

RobbanColeman
2012-04-10, 11:58
Vi har ej 25kgs i silver, me saaad.... :cryout::D

Skön övning helt klart, den tål att lastas på i också.

mystic[-_-]
2012-04-10, 11:59
Vi har ej 25kgs i silver, me saaad.... :cryout::D

Skön övning helt klart, den tål att lastas på i också.

kickback med 25 är galet vad kör du på i extensions?

RobbanColeman
2012-04-10, 12:01
;5706596']kickback med 25 är galet vad kör du på i extensions?


Har ej riktigt prövat mina vingar där... Håller mig mer till silver då, hahahaha.


latsdrag i cable-cross är ngt jag sällan ser numer samma med hängande sidolyft med hantel

mystic[-_-]
2012-04-10, 12:02
Har ej riktigt prövat mina vingar där... Håller mig mer till silver då, hahahaha.

Hehe jadu många vägar till Rom :P

Mollestam
2012-04-10, 12:08
T-rodd, frontlift med viktskiva samt arnoldspress ser jag nästan dagligen. Är dock intresserad av att se hur en så kallad "Sissy Squat" ser ut.

Färssen
2012-04-10, 12:36
Armblastern finns det en på mitt gym. Har sett flertalet noviser som har inspekterat den, men ingen som riktigt fattat vad den är till för. Dock var det något kreativt smarto som "reparerade" sitsen till benpressen med den.

Annars tycker jag man, på vanliga gym, väldigt sällan ser drag till hakan, benlyft, kronlyft och hacklift. "Sidebends" eller vad de kallas är inte heller så vanliga.

TREX
2012-04-10, 12:40
Steve Reeves Deadlift , känns som att de var ett par år sedan.

filmjölk
2012-04-10, 12:59
Några fler avdankade som jag kan komma på:

Liggande drag till hakan i kabelhiss En bortglömd klassiker, fanns även i curlvariant.

Curl till pannan i kabelhiss tänk skullcrushers, istället för att pressa upp vikten curlar du ner vikten till pannan med biceps.

Crossbody hammercurls istället för att hammercurla "som vanligt" låter du armbågarna peka ut åt sidorna och curlar längs med kroppen.

Pullthroughs Jag kan inte förklara denna på annat sätt än att du böjer dig framåt och stoppar upp huvudet i ditt eget anus. Var the shiet för marklyft för några år sedan.

Fatass pullups Ej att förväxla med "moderna" chinsroddvarianter och trx:ande. Fötterna lyft framåt så att kroppen blir ett L, fötterna vilandes på en bänk eller dylikt och sedan gör man pullups, gärna med viktplatta balanserad på låren. Extra cred till den som utförde dom här trots att han var tillräckligt stark för att kunna göra mer än 10 riktiga pullups.

Magliggande frontlifts på incline-bänk Denna tog tydligen inte på framsida axel som alla andra frontlifts, den tog på överdelen av alla tre delarna på deltoideus. Mycket skum.

Spider-curls Ja, vad säger man? Magliggande på bänk, fast med fötterna i golvet och så bicepscurls på det.

Chestbusters hantelpress för bröst, fast samtidigt som du lyfte pressade du ihop hantlarna mot varandra så hårt du kunde.

blondyz
2012-04-10, 12:59
Som sagt tidigare är jag nog för ny inom gymvärlden för att se modetrender..

En ganska speciell variant av vad att döma möjligtvis kan likna vid någon sorts strongman övning är att gå till hantelställen längst in i lokalen. Dra upp en (för) stor hantel, gärna 60-75kg försöka hålla den i famnen för att gå och dumpa den i andra sidan lokalen där atletdamerna stretchar. För en stund trodde jag nästan att de skulle sno med sig hantlarna hem, men efter att ha burit bort 6 hantlar (3 var) började de släpa tillbaka dem igen.

Annars är väl lägga sig raklång på golvet, resa sig och hoppa jämfota i 5 set 30 reps ett bra motiv att gå till gymlokalen.

Crossbody hammercurls gillar jag faktiskt, händer ganska ofta att den körs :P

Tolkia
2012-04-10, 13:04
ser den ofta, verkar vara den enda övning nybörjartjejer kan för triceps. (finns med på bodypump och skivstångspass antar jag).
Jag tycker inte att jag ser den särskilt ofta på BP numera. Jag tror hellre att man får den från jympa/gympa och aerobics. SAMT för all del, icke att förglömma, att man som tjej förvånansvärt ofta får den rekommenderad när man söker/frågar efter tricepsövningar.

Jag gjorde Arnold igår, jag bekräftar m.a.o. min mossighet även på gymmet. :cryout:

Edit: Det fanns något slags liten gungställning för magträning som man gjorde något slags gungsitups i, den var det länge sedan jag såg. Om någon känner igen beskrivningen.

Stefan J
2012-04-10, 13:09
Som sagt tidigare är jag nog för ny inom gymvärlden för att se modetrender..

En ganska speciell variant av vad att döma möjligtvis kan likna vid någon sorts strongman övning är att gå till hantelställen längst in i lokalen. Dra upp en (för) stor hantel, gärna 60-75kg försöka hålla den i famnen för att gå och dumpa den i andra sidan lokalen där atletdamerna stretchar. För en stund trodde jag nästan att de skulle sno med sig hantlarna hem, men efter att ha burit bort 6 hantlar (3 var) började de släpa tillbaka dem igen.

Annars är väl lägga sig raklång på golvet, resa sig och hoppa jämfota i 5 set 30 reps ett bra motiv att gå till gymlokalen.

Crossbody hammercurls gillar jag faktiskt, händer ganska ofta att den körs :P

Detta är en välkänd dansk parningsritual/ömhetsbetygelse som bäst kan jämföras med när katten släpar hem ett byte till matte/husse. :)

blondyz
2012-04-10, 13:12
Detta är en välkänd dansk parningsritual.

Måste ha spridit sig över bron.

Spartansk
2012-04-10, 13:36
Någon borde göra ett schema med enbart övningar från den här tråden.

RobbanColeman
2012-04-10, 13:54
Säkert att du inte kollat i min träningsdagbok filmjölk? :D

cheunce
2012-04-10, 14:21
Annars är väl lägga sig raklång på golvet, resa sig och hoppa jämfota i 5 set 30 reps ett bra motiv att gå till gymlokalen.

Låter som burpees och de är jobbigare än vad man tror.
http://www.youtube.com/watch?v=c_Dq_NCzj8M
De är trevligare att göra på gummimattor än hemma på parketen.

Morty
2012-04-10, 14:31
Filmjölk, hur kan du namnet på alla dessa obskyra övningar??

Eddie Vedder
2012-04-10, 14:35
Haha, är det en fördom eller erfarenhet? Min erfarenhet är att hela friskis genomsyras av en träningsfilosofi som handlar om att det roligaste med träningen är att lära sig nya rörelser. Detta gör att gyminstruktörerna är helt besatta av nya övningar, kreativiteten vet inga gränser, med resultatet att friskis är fullt av folk som försöker göra massor med skumma övningar. Det är rena cirkusen jämfört med när man tränade i källargym.

+1000

Det räcker ju med det faktum att varenda etablerad övning som finns förekommer i dubbel uppsättning; utan pilatesboll (konventionellt) eller med pilatesboll (funktionellt).

Silveta
2012-04-10, 14:40
+1000

Det räcker ju med det faktum att varenda etablerad övning som finns förekommer i dubbel uppsättning; utan pilatesboll (konventionellt) eller med pilatesboll (funktionellt).

På sats verkar dock dendäringa balansbrädan vara det nya svarta.

allt från knäböj till preachercurls ska köras på den.

Andreas Ki
2012-04-10, 14:42
Kör inte Arnoldpress eller Frontlifts med viktskiva eftersom de tar så hårt på de främre partiet på axlarna. Med Bänk/Snedbänk på samma pass så är det bättre att satsa på facepulls eller hantellyft åt sidan. Sedan kör jag många utav de andra övningarna :cool:

filmjölk
2012-04-10, 15:38
Filmjölk, hur kan du namnet på alla dessa obskyra övningar??

Det är en slags Aspergersförmåga jag har. Andra Aspisar är duktiga på matte, musik eller historia. Jag kommer ihåg totala oväsentligheter.

filmjölk
2012-04-10, 15:40
Säkert att du inte kollat i min träningsdagbok filmjölk? :D

haha nej det har jag inte. vilka av de jag rapat upp kör du?

Silencer
2012-04-10, 15:42
DU har aldrig varit på mitt gym filmjölk...

Yip_man
2012-04-10, 16:45
Den mest uppenbara är ju missad iaf på mina gym. Givetvis pratar jag om gammal hederligt pullover med hantel tvärs över en bänk

blondyz
2012-04-10, 16:52
Låter som burpees och de är jobbigare än vad man tror.
http://www.youtube.com/watch?v=c_Dq_NCzj8M
De är trevligare att göra på gummimattor än hemma på parketen.

Nja, varianten jag syftar på där ligger personen på rygg. Inte riktigt samma effekt kan jag tänka.

Beelz
2012-04-10, 18:31
Frontlifts med viktskiva

Denna gjorde jag förr väldigt mycket, väldigt skön och mysig övning :)

blondyz
2012-04-10, 19:37
Frontlifts med viktskiva

Denna gjorde jag förr väldigt mycket, väldigt skön och mysig övning :)

Finns en plansch i korridoren där jag tränar på vilken denna övning beskrivs med text och bilder, tror samma har publicerats i någon tidskrift. Inspirerade mig att köra lite skivlyft idag ;)

Määng
2012-04-10, 19:48
Vet inte om någon redan nämnt den, men förr såg jag några göra "jorden runt med hantlar". Man låg på rygg och hade hantlarna som toppläget i hantelpress, sen sänkte man hantlarna som en negativ flye, sen förde man hantlarna mot ovansidan av låren och avslutade med att lyfta hantlarna som någon slags liggande front raise.

collieweed
2012-04-10, 20:34
bra tråd!

Sheogorath
2012-04-10, 20:51
Den mest uppenbara är ju missad iaf på mina gym. Givetvis pratar jag om gammal hederligt pullover med hantel tvärs över en bänk

En av de bästa övningarna som finns. Gjorde den idag. :thumbup:

Edit: stående Arnoldpress gjordes också idag, fast i en egen variant som är anatomiskt mer logisk så som jag ser på saken (hantlarna pressas rakt uppåt, ej utåt/uppåt).

smeander
2012-04-10, 21:07
Cornerrows, ni vet den där varianten när man lastar ena sidan på en stång, fäster ett paralellt alt v- latshisshandtag och kör en hemmabyggd t-bar. Vad hände med den varianten?

Stångshrugs bakom kroppen Som folk körde för kontakt i trapzen, ofta i smith. Ser jag aldrig numera.

Donkeyraises tänk en kombination mellan s&m pony-play, analsex och vadpress så kan ni utföra donkey-raises. Ingen gör dom längre.

Blottaren dubbelt sidolyft i cablecross. Ej setts till på lääänge.

Arnoldpressar Som axelpress, fast du "roterar" upp hantlarna, börjar som om du just bicepscurlat upp hantlarna och slutar "som vanligt". (80?)90-talsklassiker.

Bortsett från Arnoldpressar som jag bara kör ibland är dom andra givna övningar :) Speciellt shrugsen och T-bar :)

Lando
2012-04-10, 21:28
All vadträning och all underarmsträning är icke existerande på mitt gym så det är nog väldigt ute.

RobbanColeman
2012-04-10, 21:37
All vadträning och all underarmsträning är icke existerande på mitt gym så det är nog väldigt ute.

Hahaha, så har det väl alltid varit, dessutom har bra vader alltid varit mer än ute... :)

Spartansk
2012-04-10, 21:46
Det är en slags Aspergersförmåga jag har. Andra Aspisar är duktiga på matte, musik eller historia. Jag kommer ihåg totala oväsentligheter.

Välkommen till klubben. Jag kan det vetenskapliga namnet på säkert 50 djurarter.

TheIsh
2012-04-10, 21:52
Enarmade zercher squats var ett tag sedan.

blondyz
2012-04-10, 22:07
Hahaha, så har det väl alltid varit, dessutom har bra vader alltid varit mer än ute... :)

Vader är lite av en halvfavorit för mig, jag som trodde jag var ungdomligt trendig.

Dribinho
2012-04-11, 07:06
En av de bästa övningarna som finns. Gjorde den idag. :thumbup:

Edit: stående Arnoldpress gjordes också idag, fast i en egen variant som är anatomiskt mer logisk så som jag ser på saken (hantlarna pressas rakt uppåt, ej utåt/uppåt).

Du har ju alltid bra svar på tal... Vill du berätta lite kort om poängen med Pullovers? Vad ger den övningen som andra saknar? Alltid tyckt den känns lite omständig. Det här med att expandera bröstkorgen är väl mest broscience tex?

mystic[-_-]
2012-04-11, 07:33
Du har ju alltid bra svar på tal... Vill du berätta lite kort om poängen med Pullovers? Vad ger den övningen som andra saknar? Alltid tyckt den känns lite omständig. Det här med att expandera bröstkorgen är väl mest broscience tex?

En riktigt bra ryggövning :)

Sheogorath
2012-04-11, 07:41
Du har ju alltid bra svar på tal... Vill du berätta lite kort om poängen med Pullovers? Vad ger den övningen som andra saknar? Alltid tyckt den känns lite omständig. Det här med att expandera bröstkorgen är väl mest broscience tex?
Det där med bröstkorgsexpansion är bara bull ja. Men övningen tränar väldigt mycket och vad den tränar mest beror såklart vilken svag länk det är som är flaskhalsen. Muskler som tränas effektivt i övningen (med hantel) är nedre bröst, triceps långa huvud, teres major, rhomboideus och rectus abdominis. Med maskin där man drar hela vägen ner till magen dessutom lats och baksida axlar. Så man täcker in väldigt mycket med en och samma övning vilket man både kan se som en fördel och som en nackdel (den är svårplacerad i en split).

Spartansk
2012-04-11, 08:52
Det där med bröstkorgsexpansion är bara bull ja. Men övningen tränar väldigt mycket och vad den tränar mest beror såklart vilken svag länk det är som är flaskhalsen. Muskler som tränas effektivt i övningen (med hantel) är nedre bröst, triceps långa huvud, teres major, rhomboideus och rectus abdominis. Med maskin där man drar hela vägen ner till magen dessutom lats och baksida axlar. Så man täcker in väldigt mycket med en och samma övning vilket man både kan se som en fördel och som en nackdel (den är svårplacerad i en split).

Den måste väl träna väldigt mycket rotatorcuff?

Sheogorath
2012-04-11, 09:20
Den måste väl träna väldigt mycket rotatorcuff?

Absolut. Det gör ju alla övningar med fria vikter egentligen men med tanke på att det är extra hög luxationsrisk i hantelpullovers kan man ju tänka sig att cuffen måste arbeta extra hårt för att detta inte ska hända. :)

ARMSTARK
2012-04-11, 11:06
Jag kör ett antal av nämnda övningar, men så är jag ett ufo också.
Dock är jag nog den enda i världen som kör shrugs med smith-stången bakom ryggen, vilket är en MYCKET bra övning när man hittar kontakten! För både axlar och traps.

clavain
2012-04-11, 11:20
Jag kör ett antal av nämnda övningar, men så är jag ett ufo också.
Dock är jag nog den enda i världen som kör shrugs med smith-stången bakom ryggen, vilket är en MYCKET bra övning när man hittar kontakten! För både axlar och traps.

Jag kör också reverse shrugs i smith lite då och då. Så vi är åtminstone 2 :)

Alelale
2012-04-11, 14:43
Tre är vi!

Länge sen jag körde cornerrow men det händer 1 gång i månaden ungefär, det finns en t-bar ställning så jag kör på den istället då det är ett stort hål in i väggen där folk brukar köra cornerrow. Jag brukar lägga plankor för så stången sliter på plankorna istället, eller det sliter inte så mycket men ändå.

Och frontlifts med skiva kör jag på varje axelpass och jag har sett några andra också börja med den. Härlig övning det.

blondyz
2012-04-11, 14:49
Jag kör ett antal av nämnda övningar, men så är jag ett ufo också.
Dock är jag nog den enda i världen som kör shrugs med smith-stången bakom ryggen, vilket är en MYCKET bra övning när man hittar kontakten! För både axlar och traps.

Många av de större byggarna där jag tränar rullar stabilt med den övningen.

krellik
2012-04-11, 18:16
Att mycket av dessa går ur tiden tror jag handlar om att istället för att man får all sin träningsinfo från att observera uråldriga köttberg på gymmet och deras ritualer eller att läsa om uråldriga köttberg och vad de gör för magiska rutiner i B&K så går man in på nätet och får på gott och ont ett 5x5 schema med basövningar att följa.

Zercherböj var mängder med manlighetspoäng för några år sen, har jag inte sett på länge, manlighetspoängen var kanske inte värd hur sjukt obekväm övningen är.

Zerchermarklyft hade en ändå kortare högtidsperiod, rykten om att Karelin gjorde 10 x 200kg i denna fick en del att testa och inse att det inte är en frisk övning för de flesta normalvigas rygghälsa.

Ryckböj eller "overhead squat" som det heter på jänkarspråk var för några år sen svaret på alla böner i gymmet för alla. Har jag inte sett på mycket länge heller av någon som inte gör tyngdlyftning som sport...

ProteinKreatin
2012-04-11, 18:42
Cornerrows, ni vet den där varianten när man lastar ena sidan på en stång, fäster ett paralellt alt v- latshisshandtag och kör en hemmabyggd t-bar.


Den är grym! Ganska vanlig på gymmet jag kör på just nu faktiskt :)

z_bumbi
2012-04-12, 06:52
Ryckböj eller "overhead squat" som det heter på jänkarspråk var för några år sen svaret på alla böner i gymmet för alla. Har jag inte sett på mycket länge heller av någon som inte gör tyngdlyftning som sport...

Jag ser den ganska ofta men jag skulle hellre se de flesta som kör den köra något som de klarar av. Om man som tränare sätter någon på en sådan övning så bör man se till att grundtekniken (oavsett djup) finns där men också att man jobbar aktivt på att få till övningen innan man släpper iväg folk att börja träna på egen hand.

BelowAverage
2012-04-12, 07:04
Har aldrig sett någon annan göra t-bar.
Front raise med viktskiva ser jag nog dagligen, djävulens påfund.
Arnold press förekommer.
Även hammercurl med parallellt grepp.