handdator

Visa fullständig version : Vad är det för fel på folk?


Sidor : [1] 2

Spinkis
2012-04-09, 17:56
Jag var på ICA för ett tag sen och gjorde den vanliga hushållsshoppingen när jag ser en tjej(ca 20-22år) ta och plocka en påse med naturgodis, alltså nötter och dylikt. Fine hon ska köpa nötter tänkte jag och gick vidare, sen ser jag henne gå runt inne i affären och fullkomligt trycka i sig nötterna medan hon gör sin övriga shopping. Jag har även observerat detta ca 2-3 gånger innan, även då kvinnor runt 20år. En gång såg jag även en tjej som tog en bravo juice och hinkade i sig påväg fram till kassan och påstod sig sedan ha glömt plånboken hemma.*gah!*

Min fråga är, vad är det för fel på folk? Tror dom att nötterna är någon jävla bjudvara?

Hårdrockssmurfen
2012-04-09, 18:07
Du ska bara veta vad folk göra i affärer. Min fru jobbar på en stor matbutik. Det finns folk som bajsar i gångarna, flera gånger!

Whoopie
2012-04-09, 18:07
Jag var på ICA för ett tag sen och gjorde den vanliga hushållsshoppingen när jag ser en tjej(ca 20-22år) ta och plocka en påse med naturgodis, alltså nötter och dylikt. Fine hon ska köpa nötter tänkte jag och gick vidare, sen ser jag henne gå runt inne i affären och fullkomligt trycka i sig nötterna medan hon gör sin övriga shopping. Jag har även observerat detta ca 2-3 gånger innan, även då kvinnor runt 20år. En gång såg jag även en tjej som tog en bravo juice och hinkade i sig påväg fram till kassan och påstod sig sedan ha glömt plånboken hemma.*gah!*

Min fråga är, vad är det för fel på folk? Tror dom att nötterna är någon jävla bjudvara?

Sätt det flera gånger, också perosner som står och äter direkt ut godiset.
Visst kan det vara okej att smaka nån godis för att se om godiset är nytt/gammalt, segt etc etc...
Men finns folk som går och äter hur som helst. Bananer brukar vara en vara jag ser föräldrar tar och ger sina ungar gratis.

Trance
2012-04-09, 18:09
Sätt det flera gånger, också perosner som står och äter direkt ut godiset.
Visst kan det vara okej att smaka nån godis för att se om godiset är nytt/gammalt, segt etc etc...
Men finns folk som går och äter hur som helst. Bananer brukar vara en vara jag ser föräldrar tar och ger sina ungar gratis.

Ofta bjuder affärerna på bananer till barn.

Tricklew
2012-04-09, 18:10
Sätt det flera gånger, också perosner som står och äter direkt ut godiset.
Visst kan det vara okej att smaka nån godis för att se om godiset är nytt/gammalt, segt etc etc...
Men finns folk som går och äter hur som helst. Bananer brukar vara en vara jag ser föräldrar tar och ger sina ungar gratis.

Rätt så många storbutiken brukar ställa ut en korg med gratis bananer som är till barnen. Säkert att det inte är vad du har sett?


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

mangemani
2012-04-09, 18:16
detta såg jag väldigt ofta då jag jobbade på willys.
brukade alltid säga "jag hoppas du betalar för det där" då personen stod där med munnen full med godis/dricka/what ever.
de flesta gjorde det, men det var en del idioter som helt sket i vad jag hade sagt och försökte ta sig förbi kassan ändå, då var man snabb fram och berättade exakt hur det låg till.....busted och rätt åt dem.

Angel
2012-04-09, 18:31
När jag va liten brukade alltid mamma ge mig en russinbulle tidigt i affären så jag skulle hålla käften. Tror dock hon betalade för den sen...

Spinkis
2012-04-09, 18:36
Jag fattar inte hur man kan göra så? Sen är det inga uteliggare från femtevärlden heller utan, unga tjejer med märkeskläder(de jag har sett).

Linnet
2012-04-09, 18:37
När jag jobbade på McDonald's fick vi lägga ut flera tusen kronor i månaden bara på alla brickor som stals varje månad..

clappen
2012-04-09, 18:46
Du ska bara veta vad folk göra i affärer. Min fru jobbar på en stor matbutik. Det finns folk som bajsar i gångarna, flera gånger!

är dom mörkhyade som gör detta? :)

Henchman
2012-04-09, 18:47
Jag förstår att sånt här beteende upprör dig djupt. Du kanske kan försöka prata med dessa människor som det är fel på, upplysa dem om vad som inte är okej. Det hela skulle leda till en bättre samlevnad. Då du ändå är på plats när sådant här händer så råder jag dig att lösa problemet så fort som möjligt.

FrankDrebin
2012-04-09, 18:51
Är det sommar och varmt så ser jag inga problem att öppna en dricka som man ändå ska betala när man kommit fram till kassan. U mad?

Sniggel
2012-04-09, 19:00
Tycker det är ett hyfsat allvarligt etikettsbrott att påbörja konsumtion av något man inte betalat för än. För någon som arbetar där kan det se ut som stöld och det lär ju försvåra deras arbetssituation även om man tänkt betala för det.
När det gäller godis och dyilkt kan man ju heller inte veta vilket värde man redan ätit för då man inte kan väga det som redan är konsumerat. Jag förstår inte varför jag ens behöver förklara detta?
Det är samma anledning som man t ex visar upp sin medhavda väska även om man inte tagit något (goddag yxskaft). För att underlätta för personalen att göra sitt jobb.
Om 90% visar upp sin väska blir det lättare för personalen att fråga de andra 10% om att få se deras. Då slipper de känna sig som spanska inkvisitionen ifall 90% struntar i att visa upp väskan och de frågar varenda en av princip.

Olegh
2012-04-09, 19:00
Sätt det flera gånger, också perosner som står och äter direkt ut godiset.
Visst kan det vara okej att smaka nån godis för att se om godiset är nytt/gammalt, segt etc etc...
Men finns folk som går och äter hur som helst. Bananer brukar vara en vara jag ser föräldrar tar och ger sina ungar gratis.

Nej. :)

Som svar på topic. Jag vet inte. Hursomhelst betraktar jag alla som går och snaskar i affären som idioter, utan pardon.

Exdiaq
2012-04-09, 19:05
Är det sommar och varmt så ser jag inga problem att öppna en dricka som man ändå ska betala när man kommit fram till kassan. U mad?

Om det är vinter och kallt så är det okej att trycka i sig den grillade kycklingen om man ändå ska betala när man kommer till kassan?

FrankDrebin
2012-04-09, 19:09
Om det är vinter och kallt så är det okej att trycka i sig den grillade kycklingen om man ändå ska betala när man kommer till kassan?

Mer kladd och betydligt omständigare. Ser det som en avbetalning som inom några minuter är betald.

Hårdrockssmurfen
2012-04-09, 19:12
är dom mörkhyade som gör detta? :)

Ingen Kommentar!




(Ja)

WHITEFOLKS
2012-04-09, 19:15
Tycker det är ett hyfsat allvarligt etikettsbrott att påbörja konsumtion av något man inte betalat för än. För någon som arbetar där kan det se ut som stöld och det lär ju försvåra deras arbetssituation även om man tänkt betala för det.
När det gäller godis och dyilkt kan man ju heller inte veta vilket värde man redan ätit för då man inte kan väga det som redan är konsumerat. Jag förstår inte varför jag ens behöver förklara detta?
Det är samma anledning som man t ex visar upp sin medhavda väska även om man inte tagit något (goddag yxskaft). För att underlätta för personalen att göra sitt jobb.
Om 90% visar upp sin väska blir det lättare för personalen att fråga de andra 10% om att få se deras. Då slipper de känna sig som spanska inkvisitionen ifall 90% struntar i att visa upp väskan och de frågar varenda en av princip.

Varför ska de titta i min väska?

Tricklew
2012-04-09, 19:17
är dom mörkhyade som gör detta? :)

Q9x3R5oZvxA

FrankDrebin
2012-04-09, 19:18
Bra djup på den där böjen

Solros
2012-04-09, 19:24
Personligen ser jag hela ICA Maxi som mitt lekland. Jag fullkomligt rusar mellan gångarna och trycker i mig nävar med chips, hinkar cola och smörjer in mig med dyra (Nivea) ansiktskrämer, och om nöden trycker på så ställer jag mig och pissar (i något hörn), för att sedan somna in bland de mjuka toalettpappersrullarna och börja om några timmar senare.

JAG HAR BETALT SKATT I HELA MITT LIV FFS!

TREX
2012-04-09, 19:29
Är det sommar och varmt så ser jag inga problem att öppna en dricka som man ändå ska betala när man kommit fram till kassan. U mad?

Hur lång tid tar det för dig att handla egentligen? 5 timmar? Ska du in och köpa lite läsk, kan du nog gott vänta de 3 minuter de tar att köpa det, jag lovar att du kan stå ut så länge.

Samma sak gäller med mat också, jag förstår inte varför man inte bara kan vänta, jag har käkat saker på väg till bilen och i bilen på väg hem, men inne i affären? Nej så lång tid tar det inte för mig att handla så det blir ett akut nödläge där mitt liv är i direkt fara om jag inte får i mig något.

Spinkis
2012-04-09, 19:31
Är det sommar och varmt så ser jag inga problem att öppna en dricka som man ändå ska betala när man kommit fram till kassan. U mad?

Läste du det jag skrev eller ville du bara få skriva "U mad?"?

Loke
2012-04-09, 19:32
Bra djup på den där böjen

Fast rätt ordentlig klack på de där böjskorna också, är det ok i regelboken?

TREX
2012-04-09, 19:35
Q9x3R5oZvxA

Hur kommer det sig att hon inte pissar samtidigt? Jag har aldrig lyckats göra det stora utan att behöva göra det lilla.

Jpn
2012-04-09, 19:35
Har aldrig varit med om det du beskriver, och ja det måste vara något fel på dom personer som håller på sådär.

FrankDrebin
2012-04-09, 19:36
Hur lång tid tar det för dig att handla egentligen? 5 timmar? Ska du in och köpa lite läsk, kan du nog gott vänta de 3 minuter de tar att köpa det, jag lovar att du kan stå ut så länge.

Samma sak gäller med mat också, jag förstår inte varför man inte bara kan vänta, jag har käkat saker på väg till bilen och i bilen på väg hem, men inne i affären? Nej så lång tid tar det inte för mig att handla så det blir ett akut nödläge där mitt liv är i direkt fara om jag inte får i mig något.

Ibland har nöden ingen lag. Inget jag sätter i system då jag ofta handlar på kvällarna för att slippa kö, barn och jobbiga familjer.

Läste du det jag skrev eller ville du bara få skriva "U mad?"?

Angående nötterna och liknande brukar väl zigernerskorna vara överrepresenterade? Dom provsmakar innan dom avgör om det är värt att köpa mer.

Fast rätt ordentlig klack på de där böjskorna också, är det ok i regelboken?

Du har nog helt rätt...såg bara hennes fina vinklar och blev lite sotis.

TREX
2012-04-09, 19:38
Ibland har nöden ingen lag. Inget jag sätter i system då jag ofta handlar på kvällarna för att slippa kö, barn och jobbiga familjer.


"Nöden har ingen lag" , är du medveten om att vi människor klarar oss utan vatten i ett par dagar?

Så vad är det för nöd du pratar om?

Silencer
2012-04-09, 19:39
Jobbade i butik när jag var yngre och folk äter så sjukt mycket lösgodis i butiken att ni förstår inte. Helt ogenerat ibland. Framför allt är det medelålders personer som står och smaskar.

Andra klassiker är att lägga färskvaror i frysen eller lägga in frysvaror på vanliga hyllor osv. Någon typ av fel i huvudet är det.

Olegh
2012-04-09, 19:41
"Nöden har ingen lag" , är du medveten om att vi människor klarar oss utan vatten i ett par dagar?

Så vad är det för nöd du pratar om?

Det kan säkert kännas så om man är sju år gammal i sinnet.

FrankDrebin
2012-04-09, 19:42
"Nöden har ingen lag" , är du medveten om att vi människor klarar oss utan vatten i ett par dagar?

Så vad är det för nöd du pratar om?

Hur många klara sig utan vätska en varm sommardag när man spelat fotboll eller annan fysisk aktivitet? Det intressanta i denna debatt är att jag ALDRIG blivit tillsagd. Har man ett fördelaktigt utseende med lite charm får man mycket gratis :booty:

Spinkis
2012-04-09, 19:54
Angående nötterna och liknande brukar väl zigernerskorna vara överrepresenterade? Dom provsmakar innan dom avgör om det är värt att köpa mer.


Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev. Sluta trolla.

FrankDrebin
2012-04-09, 19:55
Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrev. Sluta trolla.

Min fråga är, vad är det för fel på folk? Tror dom att nötterna är någon jävla bjudvara?

Tomten som skrev det?

tjabon
2012-04-09, 19:59
Om det är vinter och kallt så är det okej att trycka i sig den grillade kycklingen om man ändå ska betala när man kommer till kassan?

"Eeeh, jo jag har precis kört tunga mark och det är extremt viktigt
att jag inte blir katabol.."
:D

TREX
2012-04-09, 19:59
Hur många klara sig utan vätska en varm sommardag när man spelat fotboll eller annan fysisk aktivitet?

Alla levande människor på jorden förutom dig?

FrankDrebin
2012-04-09, 20:01
Alla levande människor på jorden förutom dig?

Du verkar känslomässigt involverad, har du egen butik?

TREX
2012-04-09, 20:06
Du verkar känslomässigt involverad, har du egen butik?

Du beter dig som ett barn, min naturliga instinkt är att uppfostra. Därav min plikt att informera dig om att det "Inte är någon större fara" att vara utan vätska.

Snobbe
2012-04-09, 20:12
Ser hela tiden folk som gör det, jag stör mig inte så mycket om folk gör det t.ex. käkar en glass. Det är ju ändå möjligt att betala för glassen om man drar streckkoden. Men det blir lite skumt när man börjar ta saker på lösvikt som bananer eller godis.

FrankDrebin
2012-04-09, 20:24
Du beter dig som ett barn, min naturliga instinkt är att uppfostra. Därav min plikt att informera dig om att det "Inte är någon större fara" att vara utan vätska.

Låt mig vara ett barn om det känns bättre. Ser fortfarande inte detta överexponerade "problem" där man faktiskt betalar för produkten. Kontroversiellt men tydligen inte straffbart.

shadowfire
2012-04-09, 20:25
va i helvete tricklew, vad googlade du på för att få fram det där... eller vafan jag vill inte veta.. *gah!*

eiri
2012-04-09, 20:26
ser inget fel på att provsmaka? ska man köpa en dyr ost, eller något ur charken får man oftast smaka innan om man frågar, så varför ska kan man inte kunna smaka på lösgodis och frukt?

shadowfire
2012-04-09, 20:27
Hur många klara sig utan vätska en varm sommardag när man spelat fotboll eller annan fysisk aktivitet? Det intressanta i denna debatt är att jag ALDRIG blivit tillsagd. Har man ett fördelaktigt utseende med lite charm får man mycket gratis :booty:

Gör du det i stockholm kommer Allan välta en kundvagn på dig.

Hemma Gymmaren
2012-04-09, 20:29
När jag jobbade på McDonald's fick vi lägga ut flera tusen kronor i månaden bara på alla brickor som stals varje månad..

8CiaQq6u6BY

Jens.Andersson
2012-04-09, 20:29
ser inget fel på att provsmaka? ska man köpa en dyr ost, eller något ur charken får man oftast smaka innan om man frågar, så varför ska kan man inte kunna smaka på lösgodis och frukt?

Du kanske ser svaret själv?

Fishtank
2012-04-09, 20:32
Börja dricka ur en cola osv i kön är väl fine men inte styckvaror.
Folk är efterblivna helt enkelt, Därför jag inte brukar köpa saker på lösvikt som är utan skal.

eiri
2012-04-09, 20:44
Du kanske ser svaret själv?

nej faktiskt inte, godiset finns inom räckhåll de gör inte de andra produkterna,
har själv tagit ur lösgodiset när personalen stått bredvid de bryr sig inte.

Clementiner är tex något ja hatar att köpa, vissa är sura, andra söta man vet aldrig vad man får om man inte smakar.

Sheogorath
2012-04-09, 20:50
Ofta bjuder affärerna på bananer till barn.

Och WT-morsan passar förstås på att äta lite själv när hon brutit av en lagom stor bit till lilla Melinda.

stridis
2012-04-09, 20:56
Och WT-morsan passar förstås på att äta lite själv när hon brutit av en lagom stor bit till lilla Melinda.

Melinda är väl inte speciellt liten?:confused:;)

Kryss
2012-04-09, 20:57
ser inget fel på att provsmaka? ska man köpa en dyr ost, eller något ur charken får man oftast smaka innan om man frågar, så varför ska kan man inte kunna smaka på lösgodis och frukt?

För att i charken ger personalen dig produkten för att smaka.

n1tro
2012-04-09, 20:57
haha en gång kom en dam in i en icabutik o ville lämna tillbaka en halv gurka.. jag undrade då ifall jag skulle kunna sälja den? hon hade alltså "ätit" halva, o ångrat köpet sa hon. inget fel på den men hon ville inte ha hela. den hade säkert gått av på mitten medan hon höll på där nere.. detta är alltså en helt vanlig grej som sker, det var bara d första som dök upp i huvet på mig

Sheogorath
2012-04-09, 21:02
Melinda är väl inte speciellt liten?:confused:;)

Nej såklart. Hon är ju "Lillan" tills hon är åtminstone 11-12 år och väger måttliga 70 kg. ;)

MtotheM
2012-04-09, 21:10
haha en gång kom en dam in i en icabutik o ville lämna tillbaka en halv gurka.. jag undrade då ifall jag skulle kunna sälja den? hon hade alltså "ätit" halva, o ångrat köpet sa hon. inget fel på den men hon ville inte ha hela. den hade säkert gått av på mitten medan hon höll på där nere.. detta är alltså en helt vanlig grej som sker, det var bara d första som dök upp i huvet på mig

Haha va fan, en gurka? Man kan ju för fan gå till närmsta soptunna och hitta mer pant...

awesomooo
2012-04-09, 21:10
Jag har lagt märke till att folk går runt och spottar inne i affärerna, mycket otrevligt i mitt tycke!

312
2012-04-09, 21:23
Jag har lagt märke till att folk går runt och spottar inne i affärerna, mycket otrevligt i mitt tycke!

Det där har jag råkat göra i en möbelaffär. Jag trodde jag var utomhus.

Mental
2012-04-09, 21:34
Jag frågade en gång om jag fick provsmaka på lösgodiset innan jag köpte, biträdet såg rätt förvånad ut men sa att det var helt ok. Självklart bör man fråga innan man provsmakar, oavsett om det är chark, frukt eller lösviktsgodis.

r3mpuh
2012-04-09, 22:06
Jag brukar alltid ta med mig ett par hamburgare ifrån McDonalds in på Ica Maxi, bege mig till kylen för "MER Apelsin", plocka ut ett par drickor, sätta mig ner på närmaste pall-liknande sak & dricka/äta. Betalar givetvis för tomflaskorna sen.

RAUBEZ
2012-04-09, 22:09
Som ung i skolan praktiserade jag i en matvarubutik. En gång stod jag och packade upp choklad på hyllorna och såg en flicka, kanske 5 år stoppa sin lilla hand i lösviktsgodiset, hon plockade upp ett geléhallon och skulle just stoppa den i munnen. Då utbrast jag högt och manligt NEJ! Samtidigt som jag pekade på henne och gav en riktig dödsblick. Hon blev chockad, tappade godiset och sprang iväg.

Hade förhindrat mitt första brott, kände mig som en superhjälte... tills jag såg flickan nån minut senare uppsvälld i ansiktet av alla tårar, skrikande, i mammas famn. Mamman såg jävligt frustrerad ut när hon meningslöst försökte trösta och hade ingen aning om vad som hade hänt. Det tog i hjärtat, tur att ingen såg iaf. :em:

Xtronal
2012-04-09, 22:13
Jag var på ICA för ett tag sen och gjorde den vanliga hushållsshoppingen när jag ser en tjej(ca 20-22år) ta och plocka en påse med naturgodis, alltså nötter och dylikt. Fine hon ska köpa nötter tänkte jag och gick vidare, sen ser jag henne gå runt inne i affären och fullkomligt trycka i sig nötterna medan hon gör sin övriga shopping. Jag har även observerat detta ca 2-3 gånger innan, även då kvinnor runt 20år. En gång såg jag även en tjej som tog en bravo juice och hinkade i sig påväg fram till kassan och påstod sig sedan ha glömt plånboken hemma.*gah!*

Min fråga är, vad är det för fel på folk? Tror dom att nötterna är någon jävla bjudvara?

:laugh:

Såg en man som åt av vindruvor när jag var på ICA förut. Vart är vägen på väg? :D

mystic[-_-]
2012-04-09, 22:15
:laugh:

Såg en man som åt av vindruvor när jag var på ICA förut. Vart är vägen på väg? :D

Han var säkert fet *gah!*

Xtronal
2012-04-09, 22:19
;5705916']Han var säkert fet *gah!*

mjo, en rejäl mage i alla fall :Virro

Spinkis
2012-04-09, 22:28
Tomten som skrev det?

Jag skrev tydligt att det var unga flickor i på ca 20år, jag skrev sedan att det inte var några, till synes, fattiga individer det var tal om. Alltså inget om Zigenare eller andra folkgrupper som är flashback-coola att hacka på.(även om vissa kanske gjort sig förtjänta av ryktet)

Stoltz
2012-04-09, 22:28
Ibland har nöden ingen lag.

loooooooooooooooool :laugh:
Jag vill ju tro att du trollar men jag vet ju av erfarenhet att många är så pass efterblivna att de får panik så fort de blir torra om läpparna :D

Ledsen, ni är äckliga och dåligt uppfostrade, och det får affärerna tyvärr elva med.

Det där har jag råkat göra i en möbelaffär. Jag trodde jag var utomhus.

Haha, möbelaffärernas klassiska stengolv?


Hade många sådana fall som ts beskriver bland lösgodiset när jag jobbade i butik. I tre av fyra fall var det barn som var under tio som gjorde det.
Resten var vuxna människor. Såg aldrig tonåringar som gjorde det förutom nån full student någon gång, men det är rätt intressant att tonåringarna verkar ha bättre etikett än de vuxna.
Däremot vågade tonåringarna fråga oftare. T.ex. "Får man smaka en bit för att se om den är god?". Så klart de fick, big deal. Hade ett enda krav, att de inte tog med fingrarna. Det klarade inte heller de vuxna av :D

L2310
2012-04-09, 22:28
nej faktiskt inte, godiset finns inom räckhåll de gör inte de andra produkterna,
har själv tagit ur lösgodiset när personalen stått bredvid de bryr sig inte.

Clementiner är tex något ja hatar att köpa, vissa är sura, andra söta man vet aldrig vad man får om man inte smakar.

På vår kvantum-butik finns det faktiskt ett bord med en kniv bredvid fruktdisken där det står "varsågod och provsmaka frukten", så bara att skära upp och käka för att se om det är något att ha innan man plockar en påse :thumbup:
Gjort det nån enstaka gång, däremot skulle jag ju aldrig ställa mig där och käka upp en hel jävla fruktsallad.

hallar
2012-04-09, 22:31
Det där har jag råkat göra i en möbelaffär. Jag trodde jag var utomhus.

IG. Fel att spotta även utomhus. Behåll era kroppsvätskor inne i kroppen i offentlighet.

hallar
2012-04-09, 22:32
Jobbade i butik när jag var yngre och folk äter så sjukt mycket lösgodis i butiken att ni förstår inte. Helt ogenerat ibland. Framför allt är det medelålders personer som står och smaskar.

Andra klassiker är att lägga färskvaror i frysen eller lägga in frysvaror på vanliga hyllor osv. Någon typ av fel i huvudet är det.

Charkdumpning. Personen känner för att "lyxa till det" beställer 800 g gravad lax i charken, inser framme vid kexchokladen vad det kostar (personen kan ej räkna snabbare än så) och bestämmer sig för att dumpa laxen bland kexchokladen. Problemet löst.

Ristretto
2012-04-09, 22:38
däremot skulle jag ju aldrig ställa mig där och käka upp en hel jävla fruktsallad.

http://www.memeface.com/challenge-accepted.png

TREX
2012-04-09, 23:11
På vår kvantum-butik finns det faktiskt ett bord med en kniv bredvid fruktdisken där det står "varsågod och provsmaka frukten", så bara att skära upp och käka för att se om det är något att ha innan man plockar en påse :thumbup:
Gjort det nån enstaka gång, däremot skulle jag ju aldrig ställa mig där och käka upp en hel jävla fruktsallad.

Vill inte låta bitter, men hur ofta är det som en affär har en frukt som är totalt ny som man aldrig provat tidigare och behöver smaka på?

Åh, ett äpple, jag måste genast skära upp det för att se hur det smakar, va vad är det där gula där, är det en banan?

Jag har för mig att vi hade en tema-dag i lekis med frukt där vi fick smaka på olika frukter, men jag vet inte.

Överhuvudtaget det här med att smaka på saker i en affär, nötter, lösviktsgodis eller vad det nu kan tänkas vara, är det en produkt som är så pass totalt främmande för er att ni inte ens i er vildaste fantasi kan föreställa er vad det kommer att smaka?

WHITEFOLKS
2012-04-09, 23:33
Vill inte låta bitter, men hur ofta är det som en affär har en frukt som är totalt ny som man aldrig provat tidigare och behöver smaka på?

Åh, ett äpple, jag måste genast skära upp det för att se hur det smakar, va vad är det där gula där, är det en banan?

Jag har för mig att vi hade en tema-dag i lekis med frukt där vi fick smaka på olika frukter, men jag vet inte.

Överhuvudtaget det här med att smaka på saker i en affär, nötter, lösviktsgodis eller vad det nu kan tänkas vara, är det en produkt som är så pass totalt främmande för er att ni inte ens i er vildaste fantasi kan föreställa er vad det kommer att smaka?

Alla sorters äpplen smakar inte likadant bara som ett exempel.

Om affären möjliggör provsmakning så är det ju inga problem däremot ska man inte ta sig "friheter".

PowPow
2012-04-09, 23:37
Lösviktssaker skulle jag nog aldrig få för mig att testa (förutom i ostdisken då).

Men att exempelvis öppna en flaska vatten eller läsk och dricka lite ur den inne i affären ser jag inget problem med. Har jag gjort många gånger och ingen i butiken verkar ha haft några problem med det. Man betalar ju ändå för den och det kladdar/smular inte ner i affären. I see no problem.

Rahf
2012-04-10, 04:51
Men att exempelvis öppna en flaska vatten eller läsk och dricka lite ur den inne i affären ser jag inget problem med.

Samma här. Där går dock gränsen.

L2310
2012-04-10, 06:38
Vill inte låta bitter, men hur ofta är det som en affär har en frukt som är totalt ny som man aldrig provat tidigare och behöver smaka på?

Åh, ett äpple, jag måste genast skära upp det för att se hur det smakar, va vad är det där gula där, är det en banan?

Jag har för mig att vi hade en tema-dag i lekis med frukt där vi fick smaka på olika frukter, men jag vet inte.

Överhuvudtaget det här med att smaka på saker i en affär, nötter, lösviktsgodis eller vad det nu kan tänkas vara, är det en produkt som är så pass totalt främmande för er att ni inte ens i er vildaste fantasi kan föreställa er vad det kommer att smaka?

Som nån nämnde tidigare är det ju nästan omöjligt att veta hur en apelsin/clementin/mandarin smakar innan man köper den. De smakar ju fan olika varje gång, sur/söt/saftig/torr etc... man har ju ingen aning *gah!*

En banan skulle jag inte provsmaka, de smakar ju alltid samma. Men som en annan nämnde smakar ju t.ex. äpplen helt olika beroende på märke.

http://www.memeface.com/challenge-accepted.png

:thumbup:

hahavaffan
2012-04-10, 07:04
Det där har jag råkat göra i en möbelaffär. Jag trodde jag var utomhus.Haha exakt samma här.

FrankDrebin
2012-04-10, 07:20
loooooooooooooooool :laugh:
Jag vill ju tro att du trollar men jag vet ju av erfarenhet att många är så pass efterblivna att de får panik så fort de blir torra om läpparna :D

Ledsen, ni är äckliga och dåligt uppfostrade, och det får affärerna tyvärr elva med.



Som sagt, utseende och charm kommer man långt med. Annars hade jag garanterat blivit tillsagd och utslängd *grr27*

Pdaddy
2012-04-10, 07:39
Det händer att jag kanske mumsar på nåt, men då kör jag shop express med scanner och redan blippat följande vara.
Men det händer ju att man öppnar en glass åt ungarna när man står i kön mm, men man lägger ju självklart upp pappret/ger det till kassörskan/kassören.

Men att blocka en påse godis å sen mumsa i sig det medans man handlar e ju lite off, snattar är väll ett annat ord för det skulle jag nog kalla det.
Sen om de har shop express, vägt påsen och blippat den själv låter ja va osagt.

Men jag har ocks uppmärksammat alla möjliga skumma beteenden.

Roligaste va nog när ja såg en tant tappa en glasburk av något slag när hon var vid husolspapper mm. Hon tar då och river upp en storförpackning med hushållspapper och börja torka *haha* wtf, säger man inte till personalen.

Eller när nån unge sliter upp en kexchoklad när dom går med förälder och handlar och kastar pappret bara i gången. Och ingen reaktion från morsan, man brukar ju ge dem lite konstiga blickar varutav de ser helt förvånade ut *ööö vad*

Sen om man vill provsmaka en frukt eller dyligt för att va säker på vad man handlar så SKALL man fråga någon i butiken först.

Pd

Mental
2012-04-10, 08:16
Det händer att jag kanske mumsar på nåt, men då kör jag shop express med scanner och redan blippat följande vara.


Pd

Gör det inte med vägda varor bara, för får du en avstämning så blir det fel oavsett om påsen väger mer eller mindre än vad det står på etiktetten.

Gober
2012-04-10, 08:35
Vidrigt beteende med folk som äter i butik eller bara måste ge sina skrikande ungar en bulle för att dom ska hålla käften. Hu svårt är det att vänta med att äta tills man betalat och gått ut? Det ser osmakligt ut att gå runt att äta i butiken, det är nästan aldrig okej även om " man tänker betala" och om man inte betalar så är det helt enkelt stöld.

Och varför ska man lära sina ungar att dom får som dom vill bara dom slutar gnälla?

Bjuder butiken på något eller om man frågar om man får smaka en vindruva osv så är det en annan sak.

MartinAberg
2012-04-10, 08:49
Såg ofta detta beteendet i kassorna innan jag började självscanna.
Oftast var det, i de fallen jag såg, välklädda män i åldern 40-45 år som körde tjänstebil (BMW/Volvo) som uppträdde så.

Kom även att tänka på en äldre man jag såg på Elgiganten här om veckan som stod och rakade sig med demoprodukterna.
En annan sak när det är demoprodukter såklart, men tror inte det skulle vara så poppis om man gick och kollade mailen och slösurfade på demodatorerna...

tjabon
2012-04-10, 08:58
Eller så kan man gå in på t.ex. Jula med lite bräder och spik i fickan,
"låna" deras borrmaskiner, sågar m.m. och "provsnickra" lite granna .. :D

Det är ju i princip samma sak.

Pepparkakssmurfen
2012-04-10, 09:07
Såg ofta detta beteendet i kassorna innan jag började självscanna.
Oftast var det, i de fallen jag såg, välklädda män i åldern 40-45 år som körde tjänstebil (BMW/Volvo) som uppträdde så.

Kom även att tänka på en äldre man jag såg på Elgiganten här om veckan som stod och rakade sig med demoprodukterna.
En annan sak när det är demoprodukter såklart, men tror inte det skulle vara så poppis om man gick och kollade mailen och slösurfade på demodatorerna...

Svartmuskiga herrar med vitlöksparfym?

Mental
2012-04-10, 09:08
Eller så kan man gå in på t.ex. Jula med lite bräder och spik i fickan,
"låna" deras borrmaskiner, sågar m.m. och "provsnickra" lite granna .. :D

Det är ju i princip samma sak.

Ja?

Förutsatt att man nu tänker köpa så är det så. Jag provkör en bil innan jag köper, jag vill prova en mobiltelefon innan köp för att se om jag gillar menyer och flyt mm, jag provkör helt klart dyrare verktyg innan jag köper. En hammare tror jag inte jag får ut mycket av att prova dock, mer än att svinga den i luften för att känna hur det känns, men jag är säker på att om jag vill prova en vinkelslip eller vad de nu må vara så går det bra på jula.

Gober
2012-04-10, 09:40
Såg ofta detta beteendet i kassorna innan jag började självscanna.
Oftast var det, i de fallen jag såg, välklädda män i åldern 40-45 år som körde tjänstebil (BMW/Volvo) som uppträdde så.

Kom även att tänka på en äldre man jag såg på Elgiganten här om veckan som stod och rakade sig med demoprodukterna.
En annan sak när det är demoprodukter såklart, men tror inte det skulle vara så poppis om man gick och kollade mailen och slösurfade på demodatorerna...

Kroppstrimmer? :D

TREX
2012-04-10, 09:50
Som nån nämnde tidigare är det ju nästan omöjligt att veta hur en apelsin/clementin/mandarin smakar innan man köper den. De smakar ju fan olika varje gång, sur/söt/saftig/torr etc... man har ju ingen aning *gah!*

Jo det har man :) De smakar olika beroende på årstider och vilket land de kommer ifrån (och vädret i detta land), det är inte jättesvårt att lära sig när det är "säsong" för vissa frukter och när dessa smakar som man vill att de ska smaka (vilken tidpunkt i säsongen e.t.c)

Tror till och med jag har sett i nått ICA reklamblad, "NU ÄR APELSINERNA GODA IGEN"

L2310
2012-04-10, 10:06
Jo det har man :) De smakar olika beroende på årstider och vilket land de kommer ifrån (och vädret i detta land), det är inte jättesvårt att lära sig när det är "säsong" för vissa frukter och när dessa smakar som man vill att de ska smaka (vilken tidpunkt i säsongen e.t.c)

Tror till och med jag har sett i nått ICA reklamblad, "NU ÄR APELSINERNA GODA IGEN"

Jag provsmakar hellre själv än tar reklamens ord för att nåt är gott, reklam är ju till just för att sälja :p gott för mig behöver ju inte vara samma sak som gott för någon annan. En clementin kan ju vara sur eller söt men jag har ju ingen aning om hur den smakar för att det står att den är "god". Jag vill ha sura äpplen och min mamma vill ha söta. Det är ju skitsvårt att veta vilka som är vad ibland.

Whoopie
2012-04-10, 10:36
Ofta bjuder affärerna på bananer till barn.

Rätt så många storbutiken brukar ställa ut en korg med gratis bananer som är till barnen. Säkert att det inte är vad du har sett?


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Nope, sätt såna korgar också.
Men dom gångerna jag har sätt det på ica så har dom tagit direkt ifrån där man köper/väger bananerna. Alltså inte får en korg där dom ger ut gratis bananer.

tjabon
2012-04-10, 10:45
Ja?

Förutsatt att man nu tänker köpa så är det så. Jag provkör en bil innan jag köper, jag vill prova en mobiltelefon innan köp för att se om jag gillar menyer och flyt mm, jag provkör helt klart dyrare verktyg innan jag köper. En hammare tror jag inte jag får ut mycket av att prova dock, mer än att svinga den i luften för att känna hur det känns, men jag är säker på att om jag vill prova en vinkelslip eller vad de nu må vara så går det bra på jula.

Självklart. Jag provar också dyrare verktyg m.m. ,men oftast (alltid) sker ju detta med godkännande från ansvarig person i butiken.
Jag lattjade mer med ett scenario där man bara stövlar in i butiken och kör igång med att snickra färdigt sin hylla e.d. Det hade varit rätt kul att se vilken
reaktion man skulle få.

Lurch
2012-04-10, 10:47
Nope, sätt såna korgar också.
Men dom gångerna jag har sätt det på ica så har dom tagit direkt ifrån där man köper/väger bananerna. Alltså inte får en korg där dom ger ut gratis bananer.

Förmodligen så tar dom förgivet att det är så på alla butiker.

Jag har absolut inget problem med att folk testar/provsmakar om man får göra det, så länge dom inte utnyttjar det.

Hade dem tex öppnat en burk bullens pilsner korv för att provsmaka den, så går det ju över gränsen.

Aight
2012-04-10, 16:00
"Provsmakar", "Betalar ju ändå sen"? Skojar ni med mig? Vad fan är det för trashig uppfostran ni fått? Senast jag såg ett sånt beteende var på det lokala ICA där en pappa förklarade för sin dotter att man bara får ta godiset som ligger i "rännan" för att direkt efter plocka upp ur burkarna och slänga i rännan. Jag menar, skäms ni inte? Det är ju inte så att jag sätter mig och skiter i en badrumsbutik för att testa om sitsen är skön? Och ja, man kan fan vänta 5 minuter på att öppna sin cola. Inte minst för att visa lita respekt för kassören/kassörskan då jag antar att det blir smått awkward. Och ja, det är en helt annan grej om man frågar först.

Jag vet inte om jag är känslig eller om jag är bland skaran här som fått en uppfostran men fan ni skickar tillbaka mänskligheten 400 år med ert beteende.

Jens.Andersson
2012-04-10, 16:43
Ja?

Förutsatt att man nu tänker köpa så är det så. Jag provkör en bil innan jag köper, jag vill prova en mobiltelefon innan köp för att se om jag gillar menyer och flyt mm, jag provkör helt klart dyrare verktyg innan jag köper. En hammare tror jag inte jag får ut mycket av att prova dock, mer än att svinga den i luften för att känna hur det känns, men jag är säker på att om jag vill prova en vinkelslip eller vad de nu må vara så går det bra på jula.

Hur lämnar du tillbaks varan du ätit upp? För att det ska bli jämförbart med ditt
exempel alltså.

Doggeh
2012-04-10, 16:54
Parasiter.

burkmannen
2012-04-10, 20:41
ser inget fel på att provsmaka? ska man köpa en dyr ost, eller något ur charken får man oftast smaka innan om man frågar, så varför ska kan man inte kunna smaka på lösgodis och frukt?

Man kan väl ändå vänta? Är ju som att ta något och sen fråga ungefär. Sen tror jag inte så många tar för att se om godiset är OK utan för att få något gott att tugga på.

Gober
2012-04-10, 20:45
Jag provsmakar hellre själv än tar reklamens ord för att nåt är gott, reklam är ju till just för att sälja :p gott för mig behöver ju inte vara samma sak som gott för någon annan. En clementin kan ju vara sur eller söt men jag har ju ingen aning om hur den smakar för att det står att den är "god". Jag vill ha sura äpplen och min mamma vill ha söta. Det är ju skitsvårt att veta vilka som är vad ibland.

Vad menar du, tuggar du på äpplena i butiken för att veta hur dom smakar? eller skalar en clementin för att se om den är sur?

Har själv arbetat flera år med frukt och grönt i butik och sett så mycket att jag inte blir förvånad över något. Men om någon frågade mig om en frukt var god/söt så svarade jag om jag nu själv testat eller gick ut för att hämta en kniv och bjuda kunden. Tar du själv för dig dvs snattar/stjäl så är du i mina ögon enbart ouppfostrad och en simpel tjuv.

TREX
2012-04-10, 21:02
Vad menar du, tuggar du på äpplena i butiken för att veta hur dom smakar? eller skalar en clementin för att se om den är sur?

Har själv arbetat flera år med frukt och grönt i butik och sett så mycket att jag inte blir förvånad över något. Men om någon frågade mig om en frukt var god/söt så svarade jag om jag nu själv testat eller gick ut för att hämta en kniv och bjuda kunden. Tar du själv för dig dvs snattar/stjäl så är du i mina ögon enbart ouppfostrad och en simpel tjuv.

Nej hon menade på att det låg en skärbräda och en kniv framme redan vid fruktavdelningen på del affären där hon handlade.

Jag menade på att man inte behöver smaka på frukt eftersom man redan vet det, beroende på årstid och säsong.

young_george
2012-04-10, 21:05
Ska man stjäla kan man väl göra det med lite stil och klass iallafall? Inte hålla på och pilla i godisskålen. Ush.

TheIsh
2012-04-10, 22:39
Vilka nötter..

PowPow
2012-04-10, 23:18
"Provsmakar", "Betalar ju ändå sen"? Skojar ni med mig? Vad fan är det för trashig uppfostran ni fått? Senast jag såg ett sånt beteende var på det lokala ICA där en pappa förklarade för sin dotter att man bara får ta godiset som ligger i "rännan" för att direkt efter plocka upp ur burkarna och slänga i rännan. Jag menar, skäms ni inte? Det är ju inte så att jag sätter mig och skiter i en badrumsbutik för att testa om sitsen är skön? Och ja, man kan fan vänta 5 minuter på att öppna sin cola. Inte minst för att visa lita respekt för kassören/kassörskan då jag antar att det blir smått awkward. Och ja, det är en helt annan grej om man frågar först.

Jag vet inte om jag är känslig eller om jag är bland skaran här som fått en uppfostran men fan ni skickar tillbaka mänskligheten 400 år med ert beteende.

Jag tror det hade blivit ännu mer awkward om man gått fram till random butiksarbetare och frågat om det är ok att öppna läsken man ska köpa och ta en sipp innan man har passerat deras kassa (eller självscanningsutcheckning). Jag ska testa vid tillfälle och kan nästan sätta pengar på att svaret blir ett "dafuq bryr jag mig?".

Förstår inte problemet, även om det inte är ofta jag gör det. Men ska jag lalla omkring och storhandla i en halvtimme och är törstig så vad är problemet med att köpa en dricka och ta några zippar inne i butiken istället för att springa omkring där och vara törstig? Vem förlorar på det? Aldrig varit med om att någon i butiken har brytt sig om det i alla fall.

Fast iofs, ser du inte skillnaden på det och att sätta sig och skita på en demotoa så kan jag förstå din utgångspunkt :D Och är så fallet kan jag inte låta bli att tycka att det är din uppfostran som är lite skev ;)

Olegh
2012-04-10, 23:21
Läsken är inte din förrän du har betalat för den. Vem vet, när du kommer fram till kassan så har du kanske glömt pengarna hemma?

Malone
2012-04-10, 23:23
Tycker ändå det är smått konstigt. Man kan väl ändå hålla sig av ren hyffs? Strikt sett är ju inte drickan din innan du betalat för den. Sen som sagt innan blir det svårare för personalen att veta om någon är dum i huvudet och snor drickan eller faktiskt tänkt betala för den.

Sen kan personalen tro att du köpt drickan någon annanstans och det förklarar att dom inte säger något till dig.

Har ingen större åsikt om detta dock eftersom jag aldrig sett detta beteende själv förutom en gång.

Edit: Olegh skrev samma som mig :D

Edit igen: Stavas hyffs med två eller ett f? Ser bättre ut med två men verkar stavas med ett?

PowPow
2012-04-10, 23:23
Läsken är inte din förrän du har betalat för den. Vem vet, när du kommer fram till kassan så har du kanske glömt pengarna hemma?

Då får jag väl gå hem och hämta pengarna?

PowPow
2012-04-10, 23:25
Tycker ändå det är smått konstigt. Man kan väl ändå hålla sig av ren hyfs? Strikt sett är ju inte drickan din innan du betalat för den. Sen som sagt innan blir det svårare för personalen att veta om någon är dum i huvudet och snor drickan eller faktiskt tänkt betala för den.

Sen kan personalen tro att du köpt drickan någon annanstans och det förklarar att dom inte säger något till dig.

Edit: Olegh skrev samma som mig :D

Första delen kan jag köpa. Att de inte vet om jag försöker mig på någon form av avancerad bedrägeri. Fast ajg ser rätt jävla snäll ut så jag tror de förutsätter att så inte är fallet :)

Nästa gång ska jag vara övertydlig och se om det är det dem tror. Ställa mig bredvid någon, självscanna en läsk, öppna den och ta en zip och sen lägga ner den i vagnen. Kanske de säger något då? Tveksamt.

Olegh
2012-04-10, 23:27
Då får jag väl gå hem och hämta pengarna?

Toppen! Lovar du att alla som hamnar i en sådan situation gör det?

Malone
2012-04-10, 23:30
Första delen kan jag köpa. Att de inte vet om jag försöker mig på någon form av avancerad bedrägeri. Fast ajg ser rätt jävla snäll ut så jag tror de förutsätter att så inte är fallet :)

Nästa gång ska jag vara övertydlig och se om det är det dem tror. Ställa mig bredvid någon, självscanna en läsk, öppna den och ta en zip och sen lägga ner den i vagnen. Kanske de säger något då? Tveksamt.

Har aldrig funderat på detta själv och aldrig tänkt tanken att öppna en dricka innan man betalar, kan man inte hålla sig eller vad handlar det om? Det enda jag sett är en enda gång att min far tog en godis från lösvikten :Virro

PowPow
2012-04-10, 23:32
Toppen! Lovar du att alla som hamnar i en sådan situation gör det?

Nej, men har de gått omkring och fyllt en hel jäkla kundvagn med mat i 30 minuter för att sen behöva lämna kvar den i butiken så kan de kanske vara värda en halv läsk? :D

Skämt åsido. Jag antar att jag inte ser problemet eftersom jag antar att folk litar på en. Vilket jag upplever att folk gör i allmänhet i sådana situationer. Nu brukar jag ju inte springa omkring och dricka läsk i butiker. Det är ingen vana, men de få gånger jag gjort det (antagligen har jag väl varit törstig) så har jag inte reflekterat över att någon skulle tro att jag försökte mig på något bedrägeri. Litar de på mig tillräckligt mycket att låta mig scanna mina egna varor så antar jag att de inte misstror mig för att dricka 2 klunkar cola och sen kasta resten i butiken eller låta bli att scanna den?

PowPow
2012-04-10, 23:33
Har aldrig funderat på detta själv och aldrig tänkt tanken att öppna en dricka innan man betalar, kan man inte hålla sig eller vad handlar det om? Det enda jag sett är en enda gång att min far tog en godis från lösvikten :Virro

Klart man kan. Det handar inte om liv och död här :D

PowPow
2012-04-10, 23:41
Var tvungen att googla fenomenet. Verkar ha varit en snackis i Blekinge, haha.

En butiksägare tycker i alla fall att det är "inte olagligt men moraliskt förkastligt" :D
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4780603

MOraliskt förkastligt för att man ännu inte betalt för det. Undrar hur han gör på restauranger? :D


Känner att det finns utrymme för lite sociala experiment här.

EnJoker
2012-04-10, 23:48
Hur kul är det för kassörskan att få öppnade, kladdiga colaburkar eller kladdigt glasspapper att blippa?

Vad händer om ni konsumerat något i butiken och kortet slutar att fungera i kassan eller om plånboken är borta?

Ha lite hyfs och tänk på att ni är på en arbetsplats.

PowPow
2012-04-10, 23:50
Hur kul är det för kassörskan att få öppnade, kladdiga colaburkar eller kladdigt glasspapper att blippa?

Vad händer om ni konsumerat något i butiken och kortet slutar att fungera i kassan eller om plånboken är borta?

Ha lite hyfs och tänk på att ni är på en arbetsplats.

Fast jag förutsätter att det är en läskflaska man kan skruva på korken på och att man är händig nog att inte spilla. Dessutom självscannar väl alla när de storhandlar nu för tiden? Glass verkar väldigt opraktiskt att ta en tugga av och slänga ner i påsen igen.

Vad händer om du konsumerat något på en restaurang och kortet sen slutar fungera eller plånboken är borta? Antagligen samma sak.

WHITEFOLKS
2012-04-11, 00:06
Ditt restaurangexempel funkar inte eftersom normen där är att betala efteråt.

EnJoker
2012-04-11, 00:38
I en restaurang är det som sagt praxis att betala efteråt.

Känns det rimligt att i en stor livsmedelsbutik med kanske upp mot 1000ggr fler besökare om dagen, låta folk konsumera varor innan de betalat för sig? Och däribland försöka urskilja de som faktiskt stjäl varor från de som "bara ville provsmaka" godiset/colan/oxfilen/10-paket rakblad eller vad det nu kan vara.

krappen
2012-04-11, 02:21
IG. Fel att spotta även utomhus. Behåll era kroppsvätskor inne i kroppen i offentlighet.

Fel att spotta utomhus? Var skall vi dumpa det då, ta ett tåg till östkusten och spotta i östersjön med riktning mot Tjernobyl?
Dummaste jag hört.

PowPow
2012-04-11, 07:03
Ditt restaurangexempel funkar inte eftersom normen där är att betala efteråt.

Det fungerar som svar på frågan om vad som händer om plånboken mystiskt skulle vara borta i mitt fall. Samma sak som på en restaurang eller alla andra ställen man betalar för något efter att man har nyttjat tjänsten eller produkten. Någon övrig liknelse gjorde jag inte.

PowPow
2012-04-11, 07:14
I en restaurang är det som sagt praxis att betala efteråt.

Känns det rimligt att i en stor livsmedelsbutik med kanske upp mot 1000ggr fler besökare om dagen, låta folk konsumera varor innan de betalat för sig? Och däribland försöka urskilja de som faktiskt stjäl varor från de som "bara ville provsmaka" godiset/colan/oxfilen/10-paket rakblad eller vad det nu kan vara.

Okej, så argumentet är inte längre att det är "fel" (som i olagligt - du äger inte produkten innan du har betalt osv), utan istället att det anses vara praxis.

Nu finns det inga belägg för detta, men närmsta jag kommer är väl undersökningen SR gjorde som jag länkade till. 31 % ansåg att det kunde vara ok att äta eller dricka i butiken innan man passerat kassan. Då ställdes frågan på ett sätt som inkluderade mat (som jag själv tycker verkar väldigt opraktiskt och som kan skapa merarbete för butikspersonalen - beroende på matsort såklart). Hade frågan ställts som jag lade upp den, i still med "Är det OK att dricka lite av en återförslutningsbar flaska i butiken innan du har betalat för den", så tror andelen personer som ansett detta vara okej varit ännu större.

Så, jag skulle inte påstå att det finns någon solklar praxis i fallet. Och tycker butiken jag handlar i inte att det är ett problem, jag inte tycker det är ett problem - hur är det då ett problem?

Varför du blandar in rakblad och oxfilé vet jag inte. Antar det är samma oförmåga till situationsbedömning som leder till att folk drar paralleller till att bajsa på en demotoa. Eller så var det bara ett retoriskt grepp. Jag pratar i alla fall, fortfarande, om exemplet med en drickaflaska. Inte toaletter, oxfilé eller marsansås.

Sir Anselm
2012-04-11, 07:45
Fel att spotta utomhus? Var skall vi dumpa det då, ta ett tåg till östkusten och spotta i östersjön med riktning mot Tjernobyl?
Dummaste jag hört.

Låter som en bra idé! Riktigt ofräscht med folk som går och spottar överallt.

awesomooo
2012-04-11, 08:07
Fel att spotta utomhus? Var skall vi dumpa det då, ta ett tåg till östkusten och spotta i östersjön med riktning mot Tjernobyl?
Dummaste jag hört.

Så länge det inte är på öppen gata bland folk så stör jag mig inte så mycket på det. Det värsta är när ett gäng står och spottar upp halva entren till ett köpcenter etc.

Asdf
2012-04-11, 09:32
Det är i sådana här diskussioner fenomenet med att ej uppnå konsensus blir riktigt roligt ;)

Stoltz
2012-04-11, 09:43
Fel att spotta utomhus? Var skall vi dumpa det då, ta ett tåg till östkusten och spotta i östersjön med riktning mot Tjernobyl?
Dummaste jag hört.

Svälj salivet,herre gud.

Har du tuggtobak så är det en annan femma, men annars så är du bara töntig om du går runt och spottar som en jävla lama.

Malone
2012-04-11, 10:40
text



Har seriöst aldrig, aldrig ens tänkt denna tanke. Men nej man ska inte öppna en vara man inte köpt vad det nu än kan vara. Man får snällt vänta på att man betalat för den.

ARMSTARK
2012-04-11, 10:42
Svälj salivet,herre gud.

Har du tuggtobak så är det en annan femma, men annars så är du bara töntig om du går runt och spottar som en jävla lama.

+1! Djävla grisar, så äckligt!

PowPow
2012-04-11, 10:43
Har seriöst aldrig, aldrig ens tänkt denna tanke. Men nej man ska inte öppna en vara man inte köpt vad det nu än kan vara. Man får snällt vänta på att man betalat för den.

Även om det varken är olagligt eller säljaren misstycker?

Malone
2012-04-11, 11:13
Även om det varken är olagligt eller säljaren misstycker?

Ja faktiskt. :)

PowPow
2012-04-11, 11:15
Ja faktiskt. :)

"Okej" :)

EnJoker
2012-04-11, 11:52
Okej, så argumentet är inte längre att det är "fel" (som i olagligt - du äger inte produkten innan du har betalt osv), utan istället att det anses vara praxis.

Nu finns det inga belägg för detta, men närmsta jag kommer är väl undersökningen SR gjorde som jag länkade till. 31 % ansåg att det kunde vara ok att äta eller dricka i butiken innan man passerat kassan. Då ställdes frågan på ett sätt som inkluderade mat (som jag själv tycker verkar väldigt opraktiskt och som kan skapa merarbete för butikspersonalen - beroende på matsort såklart). Hade frågan ställts som jag lade upp den, i still med "Är det OK att dricka lite av en återförslutningsbar flaska i butiken innan du har betalat för den", så tror andelen personer som ansett detta vara okej varit ännu större.

Så, jag skulle inte påstå att det finns någon solklar praxis i fallet. Och tycker butiken jag handlar i inte att det är ett problem, jag inte tycker det är ett problem - hur är det då ett problem?

Varför du blandar in rakblad och oxfilé vet jag inte. Antar det är samma oförmåga till situationsbedömning som leder till att folk drar paralleller till att bajsa på en demotoa. Eller så var det bara ett retoriskt grepp. Jag pratar i alla fall, fortfarande, om exemplet med en drickaflaska. Inte toaletter, oxfilé eller marsansås.

Självklart handlar det om att det är fel att förbruka varor utan att ha betalat för det. Undantaget t.ex. restaurangbranchen där man ibland betalar notan efteråt.

Men det är ju inte upp till kunden att bestämma om denne har rätt att förbruka butikägarens varor utan att betala. Jag förstår inte vad du försöker bevisa med den s.k. undersökningen. Och om du nu har pratat med butikschefen och har fått tillåtelse att äta och dricka på det du tänker köpa ser jag inget problem alls - men nu har du ju inte fått det, eller hur?

Du tycker alltså att DU har friheten att bestämma vad man får/inte får förbruka i butiken. Har alla den rättigheten?

PowPow
2012-04-11, 12:01
Självklart handlar det om att det är fel att förbruka varor utan att ha betalat för det. Undantaget t.ex. restaurangbranchen där man ibland betalar notan efteråt.

Men det är ju inte upp till kunden att bestämma om denne har rätt att förbruka butikägarens varor utan att betala. Jag förstår inte vad du försöker bevisa med den s.k. undersökningen. Och om du nu har pratat med butikschefen och har fått tillåtelse att äta och dricka på det du tänker köpa ser jag inget problem alls - men nu har du ju inte fått det, eller hur?

Du tycker alltså att DU har friheten att bestämma vad man får/inte får förbruka i butiken. Har alla den rättigheten?

Det är väl många fler brancher än restaurangbranchen man gör så...

Nej, butiksägaren och lagen är det väl som bestämmer. Och som jag förstod det var det inte olagligt, och butiksägaren har inte uttalat att jag inte får göra det heller. Jag mailade icas kundkontakt för att höra vad de säger :D

Edit: I teorin. Har jag rätt att äta upp varorna jag köpt med ICA-kort innan jag betalt ica-kortsfakturan? ;)

Zenot
2012-04-11, 12:12
Självklart handlar det om att det är fel att förbruka varor utan att ha betalat för det. Undantaget t.ex. restaurangbranchen där man ibland betalar notan efteråt.

Men det är ju inte upp till kunden att bestämma om denne har rätt att förbruka butikägarens varor utan att betala. Jag förstår inte vad du försöker bevisa med den s.k. undersökningen. Och om du nu har pratat med butikschefen och har fått tillåtelse att äta och dricka på det du tänker köpa ser jag inget problem alls - men nu har du ju inte fått det, eller hur?

Du tycker alltså att DU har friheten att bestämma vad man får/inte får förbruka i butiken. Har alla den rättigheten?

Så länge som man betalar för varan innan man lämnar butiken ser jag inget problem. Självklart bör man inte göra detta med varor i lösvikt eller annat där det blir "krångligt", men att ta några klunkar ur en pet-flaska är helt ok.

PowPow
2012-04-11, 12:17
Det är väl många fler brancher än restaurangbranchen man gör så...

Nej, butiksägaren och lagen är det väl som bestämmer. Och som jag förstod det var det inte olagligt, och butiksägaren har inte uttalat att jag inte får göra det heller. Jag mailade icas kundkontakt för att höra vad de säger :D

Edit: I teorin. Har jag rätt att äta upp varorna jag köpt med ICA-kort innan jag betalt ica-kortsfakturan? ;)

Tillägg: Och anledningen till att tog upp själva "undersökningen" var att argumentet ändrades till vad som ansågs vara "praxis" istället för att det var olagligt. Då ifrågasatte jag det helt enkelt. Fast nu byttes ju argumentet till att jag inte hade rätt av avgöra det utan att det var upp till butiksägaren, så vi går väl över till det istället ;)

Men det är såklart upp till butiksägaren, och vill de att man ska låta bli att göra något som inte är olagligt så är det väl ändå deras uppgift att informera om det? Nu tvivlar jag förvisso på att vettiga butiksägare bryr sig över huvud taget. Deras huvudsakliga mål måste väl vara att få kunderna att trivas och handla så mycket som möjligt.

Erik__
2012-04-11, 12:37
Tillägg: Och anledningen till att tog upp själva "undersökningen" var att argumentet ändrades till vad som ansågs vara "praxis" istället för att det var olagligt. Då ifrågasatte jag det helt enkelt. Fast nu byttes ju argumentet till att jag inte hade rätt av avgöra det utan att det var upp till butiksägaren, så vi går väl över till det istället ;)

Men det är såklart upp till butiksägaren, och vill de att man ska låta bli att göra något som inte är olagligt så är det väl ändå deras uppgift att informera om det? Nu tvivlar jag förvisso på att vettiga butiksägare bryr sig över huvud taget. Deras huvudsakliga mål måste väl vara att få kunderna att trivas och handla så mycket som möjligt.

Har ingen som helst åsikt i ämnet ok/inte ok att förbruka en vara innan man betalat..

Men det är ju en underlig inställning att allt är ok så länge du inte informerats om motsatsen, känns mest som ett dåligt försök att frisäga sig från eventuellt ansvar.

PowPow
2012-04-11, 12:45
Har ingen som helst åsikt i ämnet ok/inte ok att förbruka en vara innan man betalat..

Men det är ju en underlig inställning att allt är ok så länge du inte informerats om motsatsen, känns mest som ett dåligt försök att frisäga sig från eventuellt ansvar.

Fast den omvända inställningen känns ännu underliggare: att inte få göra något om ingen informerat en om att man får lov att göra det.

Och jag har inte sagt att allting är ok så länge man inte informerats om motsatsen. Sluta dra saker så jävla långt. Du får inte bajsa på en demotoa, haha. Man får väl använda sunt förnuft? Påverkar det ingen negativt eller skadar någon så är saker och ting väl oftast okej?

EnJoker
2012-04-11, 13:02
Tillägg: Och anledningen till att tog upp själva "undersökningen" var att argumentet ändrades till vad som ansågs vara "praxis" istället för att det var olagligt. Då ifrågasatte jag det helt enkelt. Fast nu byttes ju argumentet till att jag inte hade rätt av avgöra det utan att det var upp till butiksägaren, så vi går väl över till det istället ;)

Men det är såklart upp till butiksägaren, och vill de att man ska låta bli att göra något som inte är olagligt så är det väl ändå deras uppgift att informera om det? Nu tvivlar jag förvisso på att vettiga butiksägare bryr sig över huvud taget. Deras huvudsakliga mål måste väl vara att få kunderna att trivas och handla så mycket som möjligt.

Mitt argument har alltid varit det är fel att förbruka varor innan betalat för sig. Det är du som försöker fabricera nya argument åt mig.

Hur kan du vara så säker på att denna företeelse är lagligt? Jag tvivlar på det. Det ligger ju definitivt i gråzonen enligt mig.

Du vill alltså ha en skylt vid ingången som påminner dig om att du har rätt till varan EFTER att du har betalat för den. Man får enligt din logik använda golvet som personlig toalett, jag menar - det är ju inte direkt olagligt och de har ju inte informerat om att man inte skulle få det.


Så länge som man betalar för varan innan man lämnar butiken ser jag inget problem. Självklart bör man inte göra detta med varor i lösvikt eller annat där det blir "krångligt", men att ta några klunkar ur en pet-flaska är helt ok.

Hur vet personalen att personen i fråga tänker, kommer ihåg eller kan betala för sig? Var går gränsen för när det blir "krångligt" och vem bestämmer det?

ChuckTesta
2012-04-11, 13:10
detta såg jag väldigt ofta då jag jobbade på willys.
brukade alltid säga "jag hoppas du betalar för det där" då personen stod där med munnen full med godis/dricka/what ever.
de flesta gjorde det, men det var en del idioter som helt sket i vad jag hade sagt och försökte ta sig förbi kassan ändå, då var man snabb fram och berättade exakt hur det låg till.....busted och rätt åt dem.

Det här har jag alltid funderat över. DU personligen tjänar ju ingenting på att "busta" folk som snor lite godis, varför gör du/ni det då? Jag menar, du får ju inte direkt avdrag på din lön utan det är Willys som förlorar några kronor.

Personligen hade jag inte brytt mig om någon snodde lite från Willys så länge det inte påverkade mig, men jag har å andra sidan kanske inte lika hög moral som andra.

tjabon
2012-04-11, 13:15
Det här har jag alltid funderat över. DU personligen tjänar ju ingenting på att "busta" folk som snor lite godis, varför gör du/ni det då? Jag menar, du får ju inte direkt avdrag på din lön utan det är Willys som förlorar några kronor.

Personligen hade jag inte brytt mig om någon snodde lite från Willys så länge det inte påverkade mig, men jag har å andra sidan kanske inte lika hög moral som andra.

Just därför anställer jag inte folk som dej.

PowPow
2012-04-11, 13:19
Mitt argument har alltid varit det är fel att förbruka varor innan betalat för sig. Det är du som försöker fabricera nya argument åt mig.

Hur kan du vara så säker på att denna företeelse är lagligt? Jag tvivlar på det. Det ligger ju definitivt i gråzonen enligt mig.

Fast. Du skrev ju att anledningen var att det var "praxis" i just butiker? För jag antar att det inte är ett argument du drar i alla situationer då det handlar om varor eller tjänster? Förstår inte vilket argument jag fabricerar åt dig.

Angående lagligheten så utgick jag bara från vad den aviga blekingehandlaren sa och sr rapporterade om, enligt länken jag postade tidigare:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4780603

Du vill alltså ha en skylt vid ingången som påminner dig om att du har rätt till varan EFTER att du har betalat för den. Man får enligt din logik använda golvet som personlig toalett, jag menar - det är ju inte direkt olagligt och de har ju inte informerat om att man inte skulle få det.

Sluta dra det så långt. Drar jag det lika långt så skulle man, enligt din logik, behöva fråga innan man tar ett steg inne i butiken, eftersom ingen har sagt att det är ok att ta steg inne i butiken.

Det är ganska komiskt att folk gapar över att folk inte vet hur de ska uppföra sig och själv inte kan göra skillnad på att dricka en sipp av en läsk man håller på att köpa och att bajsa på golvet.

Som jag skrev innan:

Och jag har inte sagt att allting är ok så länge man inte informerats om motsatsen. Sluta dra saker så jävla långt. Du får inte bajsa på en demotoa, haha. Man får väl använda sunt förnuft? Påverkar det ingen negativt eller skadar någon så är saker och ting väl oftast okej?

mommy
2012-04-11, 13:48
Förstår inte problemet, även om det inte är ofta jag gör det. Men ska jag lalla omkring och storhandla i en halvtimme och är törstig så vad är problemet med att köpa en dricka och ta några zippar inne i butiken istället för att springa omkring där och vara törstig? Vem förlorar på det? Aldrig varit med om att någon i butiken har brytt sig om det i alla fall.


Då går jag in, köper en dricka, går ut och dricker den och handlar sedan. Det har jag gjort flera gånger. Skulle aldrig öppna något inne i affären. Även om du tänker betala för din dricka, hur ska personalen veta det? Finns säkert många som inte gör det och personalen kan ju inte förfölja alla och se att de betalar.

Fattar inte vad problemet är? Har aldrig gett mina barn något (utom gratisbananer ibland) innan det är betalt! Både de och jag kan vänta, är man väluppfostrad kan man det.

EnJoker
2012-04-11, 13:50
Fast. Du skrev ju att anledningen var att det var "praxis" i just butiker? För jag antar att det inte är ett argument du drar i alla situationer då det handlar om varor eller tjänster? Förstår inte vilket argument jag fabricerar åt dig.

Angående lagligheten så utgick jag bara från vad den aviga blekingehandlaren sa och sr rapporterade om, enligt länken jag postade tidigare:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4780603-



Sluta dra det så långt. Drar jag det lika långt så skulle man, enligt din logik, behöva fråga innan man tar ett steg inne i butiken, eftersom ingen har sagt att det är ok att ta steg inne i butiken.

Det är ganska komiskt att folk gapar över att folk inte vet hur de ska uppföra sig och själv inte kan göra skillnad på att dricka en sipp av en läsk man håller på att köpa och att bajsa på golvet.

Som jag skrev innan:

Jag skrev klart och tydligt att det är praxis i t.ex. resturaunger att betala efteråt. I restuaranger där de på notan har svart på vitt vad du beställt.

Du anser att du själv kan ta dig friheten att förbruka varor innan du har betalat, utan ägarens tillstånd. Det är det jag invänder mot.

Du anser det okey att dricka upp en obetald cola. Att börja äta på en grillad kyckling eller att provskita i toaletten får man inte enligt dig.
Är det okey för zigenarfamiljen att gå och halsa cola efter cola innan de betalat för sig?

Ska alla få ta sig friheten att göra detta för vad de själva anser vara rimligt?

PowPow
2012-04-11, 14:00
Då går jag in, köper en dricka, går ut och dricker den och handlar sedan. Det har jag gjort flera gånger. Skulle aldrig öppna något inne i affären. Även om du tänker betala för din dricka, hur ska personalen veta det? Finns säkert många som inte gör det och personalen kan ju inte förfölja alla och se att de betalar.

Fattar inte vad problemet är? Har aldrig gett mina barn något (utom gratisbananer ibland) innan det är betalt! Både de och jag kan vänta, är man väluppfostrad kan man det.

Jag kan också vänta. Men om inte butiksägaren ser något problem i det (vilket jag tidigare har förutsatt) så ser jag inte anledningen till att göra det? Det är mycket personalen inte kan veta. De kan inte veta om jag lägger ner en oöppnad cola i fickan heller, de kan inte veta att jag har scannat alla varorna. Men gör jag det (eller låter bli att betala läsken jag tagit en sipp av) så gör jag ju något olagligt. Det är stöld och precis samma sak, oavsett om korken har blivit öppnad eller ej.

Jag skrev klart och tydligt att det är praxis i t.ex. resturaunger att betala efteråt. I restuaranger där de på notan har svart på vitt vad du beställt.

Du anser att du själv kan ta dig friheten att förbruka varor innan du har betalat, utan ägarens tillstånd. Det är det jag invänder mot.

Du anser det okey att dricka upp en obetald cola. Att börja äta på en grillad kyckling eller att provskita i toaletten får man inte enligt dig.
Är det okey för zigenarfamiljen att gå och halsa cola efter cola innan de betalat för sig?

Ska alla få ta sig friheten att göra detta för vad de själva anser vara rimligt?

OCh du tog väl upp det som en motpart mot att det inte skulle vara praxis att man inte fick öppna något i butiken? Förstår inte var du försöker komma eller vilket argument jag fabricerade åt dig fortfarande.

Det handlar väl inte om att jag menar att jag "har rätt" till det. Men är det inte olagligt och min uppfattning är att ingen kommer bry sig så är det väl ett ganska logiskt beslut att göra det om jag nu skulle råka vara väldigt törstig? Framför allt om alternativet är att gå in och ta en läsk, köa och gå ut, dricka upp läsken (hela för tar jag med mig den in igen så kan ju personalen inte veta om jag betalat... jada jada) och sen gå in igen.

Som jag skrev innan, min utgångspunkt var att så länge man inte skapade merjobb på något sätt genom att kladda ner eller vad som helst, så borde det vara okej?

Alla tar sig friheten att göra saker de själva anser vara rimliga hela tiden. Gör inte du det?

Malone
2012-04-11, 14:29
Fast den omvända inställningen känns ännu underliggare: att inte få göra något om ingen informerat en om att man får lov att göra det.

Och jag har inte sagt att allting är ok så länge man inte informerats om motsatsen. Sluta dra saker så jävla långt. Du får inte bajsa på en demotoa, haha. Man får väl använda sunt förnuft? Påverkar det ingen negativt eller skadar någon så är saker och ting väl oftast okej?

Är det verkligen lagligt på så sätt? Men seriöst varför inte bara vänta tills man betalat ändå? Tänk om precis alla börjar med detta?

Tror seriöst de flesta skulle bli ganska ställda av frågan och inte ens funderat på detta eftersom det är ganska konstigt att öppna saker innan man betalat för varan bara för man inte kan hålla sig i 5 minuter.

Malone
2012-04-11, 14:30
Det här har jag alltid funderat över. DU personligen tjänar ju ingenting på att "busta" folk som snor lite godis, varför gör du/ni det då? Jag menar, du får ju inte direkt avdrag på din lön utan det är Willys som förlorar några kronor.

Personligen hade jag inte brytt mig om någon snodde lite från Willys så länge det inte påverkade mig, men jag har å andra sidan kanske inte lika hög moral som andra.

Att stjäla är alltid fel vare sig du påverkas eller inte. Hoppas någon snor din mobil så ska vi se vad du säger och att någon tänker precis som dig tänker att den inte blir påverkad och således inte stoppar personen. :D

PowPow
2012-04-11, 14:33
Är det verkligen lagligt på så sätt? Men seriöst varför inte bara vänta tills man betalat ändå? Tänk om precis alla börjar med detta?

Som sagt, jag vet inte. Vet inte mer än det som sr skrev (och de skrev att det var lagligt).

Klart man kan vänta. Men skapar det inga problem så ser jag inget egenvärde i att göra det. Och om alla hade börjat med att ta en sipp av läsken de håller på att köpa innan den checkas ut/betalas. Ja, vad hade hänt då? Förutom att folk hade varit mindre törstiga och eventuellt hade butikerna sålt någon läsk extra :)

ChuckTesta
2012-04-11, 15:15
Just därför anställer jag inte folk som dej.

och du tror att jag skulle säga det här om jag sökte jobb i din affär? lol

Att stjäla är alltid fel vare sig du påverkas eller inte. Hoppas någon snor din mobil så ska vi se vad du säger och att någon tänker precis som dig tänker att den inte blir påverkad och således inte stoppar personen. :D

Att stjäla från en privatperson är inte samma sak som att sno lite godis från Willys.

Grahn
2012-04-11, 15:23
Om inte annat så blir det väldigt svårt för butikspersonal att skilja de som tänker betala från de som inte tänker det om alla lallar runt i butiken och äter från hyllorna.....

Stoltz
2012-04-11, 15:33
Om kunderna går runt och äter på sitt lösgodis så lägger man på 100g när de kommer fram till kassan. Klirr klirr.

Malone
2012-04-11, 16:12
och du tror att jag skulle säga det här om jag sökte jobb i din affär? lol



Att stjäla från en privatperson är inte samma sak som att sno lite godis från Willys.

Stöld är stöld. Sen kanske man ska bry sig mer om andra så att man slipper få sina saker stulna för att någon inte kan skilja på mitt och ditt.

redbrigade
2012-04-11, 16:15
Har kompisar som dricker under tiden som dom handlar och sedan betalar för en "tom" flaska, ser inga konstigheter med det så länge man betalar.

ChuckTesta
2012-04-11, 16:16
Stöld är stöld. Sen kanske man ska bry sig mer om andra så att man slipper få sina saker stulna för att någon inte kan skilja på mitt och ditt.

Du kan väl inte på riktigt sitta och påstå att det är samma sak att stjäla från t ex staten eller en affär som att stjäla från en privatperson?

krappen
2012-04-11, 16:20
Låter som en bra idé! Riktigt ofräscht med folk som går och spottar överallt.

Okej, går du omkring med silkesvantar när du sväljer ditt saliv också?

Så länge det inte är på öppen gata bland folk så stör jag mig inte så mycket på det. Det värsta är när ett gäng står och spottar upp halva entren till ett köpcenter etc.

Precis, det är en helt annan sak, det jag menar är om man exempelvis är förkyld, halsen är igenslammad och du behöver få upp skiten (vilket är helt normalt) för att kunna prata och andas. Då ser jag inga som helst problem med att slänga iväg en lobba i närmsta buske.

Svälj salivet,herre gud.

Har du tuggtobak så är det en annan femma, men annars så är du bara töntig om du går runt och spottar som en jävla lama.

Nu handlade det om att spotta "utomhus", jag har inte definierat utomhus som att jag går och spottar som en lama på trottoaren, det skulle jag inte heller acceptera.

Sluta fjanta er nu, är ni rädda för surt regn och spillda drycker på marken också?

timoat
2012-04-11, 16:41
Skumt att ingen i tråden tagit upp hygienen. Gemene man kliar sig i arslet, pillar sig i näsan, rotar runt i skrevet,, klämmer finnar, drar loss kånkelbär när ingen tittar, skrapar hundskit från skon, går på toa utan att tvätta händerna, pillar loss fästingar från hunden osv osv utan att föra god handhygien efter, sen ska de in och beröra en handfull godis för att de känner att de är lite farliga och "över" alla andra?

Det är nån form av mindervärdeskomplex som får utbrott där, faux- självförtroende de är tvugna att visa upp, typ "titta på ,mig, jag är min själ så pass viktigt och självsäker att jag kan bryta samhällets oskrivna regler och äta innan jag betalar för det som en kung. Take that society!"

Jävla töntigt sätt att visa att man är rebel. Kan tänka mig att ni får nån slags rus, som snattare.

En gång på Ica kvantum i Skanstull stod jag och plockade lite naturgodis när en halvnaken alkis i stentvättade jeansshorts ragglade fram, körde sin skitiga näve rakt ner i cashewsen och sa "vafanårå, man måschte ju schmaka pårom"

Det blev inga fler plocksnacks för mig efter det.


Dom borde ha en speciell hink med allt godis som hamnat på golvet under dagen som har en liten lapp:

"Provsmaka gärna ur denna, ni som känner att ni måste veta om fruktnapparna är färska. Resten av mänskligheten använder sked och kan vara säkra på att inga osundheter förbpestat de riktiga byttorna"

För min del kan ni som "provsmakar" äta hur jävla mycket stulet godis ni vill, bara ni håller era skitiga händer utanför det jag planerar stoppa i käften.

Frukt kan man ju tvätta.

TheGhr
2012-04-11, 17:33
Låter som en bra idé! Riktigt ofräscht med folk som går och spottar överallt.

Såg en snygg brud idag på en hållplats. Helt plötsligt loskar hon och magin var bruten. Usch. :cryout:



En gång på Ica kvantum i Skanstull stod jag och plockade lite naturgodis när en halvnaken alkis i stentvättade jeansshorts ragglade fram, körde sin skitiga näve rakt ner i cashewsen och sa "vafanårå, man måschte ju schmaka pårom"

Det blev inga fler plocksnacks för mig efter det.


Man ska rota in skopan under den övre, lodräta delen av lådan, "reserven". I övrigt håller jag med om att många är snuskiga och vissa gillar ju t.o.m. när en hund slickar dem rakt på munnen med sin skitiga, könsindränkta tunga. Tänk att kyssa en sån av misstag. *grr*

hallar
2012-04-11, 17:33
Okej, går du omkring med silkesvantar när du sväljer ditt saliv också?



Precis, det är en helt annan sak, det jag menar är om man exempelvis är förkyld, halsen är igenslammad och du behöver få upp skiten (vilket är helt normalt) för att kunna prata och andas. Då ser jag inga som helst problem med att slänga iväg en lobba i närmsta buske.



Nu handlade det om att spotta "utomhus", jag har inte definierat utomhus som att jag går och spottar som en lama på trottoaren, det skulle jag inte heller acceptera.

Sluta fjanta er nu, är ni rädda för surt regn och spillda drycker på marken också?

Ok antingen fattar man att det är fel att spotta ned sin omgivning. Eller så gör man inte det och du tillhör tydligen de senare. Du är tyvärr ett ohjälpligt fall men du verkar ju vara glad ändå.

Malone
2012-04-11, 17:37
Du kan väl inte på riktigt sitta och påstå att det är samma sak att stjäla från t ex staten eller en affär som att stjäla från en privatperson?

Nej inte samma sak, men stöld är stöld, spelar ingen roll om det är från staten eller en privatperson, lika fel är det även om man kanske inte åsakar något lidande för staten. Handlar om moral och att man ska hålla fingrarna borta från sådant som inte är sitt.

krappen
2012-04-11, 18:27
Ok antingen fattar man att det är fel att spotta ned sin omgivning. Eller så gör man inte det och du tillhör tydligen de senare. Du är tyvärr ett ohjälpligt fall men du verkar ju vara glad ändå.

Människa, det är kroppsvätskor. Vet du hur mycket kroppsvätskor som finns på vår planet? Hur mycket Hudceller som ligger på ditt golv eller hur mycket urin du har druckit genom dina levnadsår?

För att understryka här då, tror inte riktigt du förstår vad jag menar.
Jag tycker INTE att det är okej att spotta på gatan där andra människor går, jag tycker INTE att det är okej att (som tidigare person sagt) att spotta friskt som en lama, jag ser dock INTE något fel i att dumpa sina vätskor på en plats där inte mycket annat än daggmask och småkryp vistas.

krappen
2012-04-11, 18:29
Är det äckligt att diska porslin också?

snej
2012-04-11, 18:36
Spotta utomhus? Ohh no, för det regnar ju inte bort på nolltid. Ni borde besöka Indien hahaha...

Malone
2012-04-11, 18:48
Spotta utomhus? Ohh no, för det regnar ju inte bort på nolltid. Ni borde besöka Indien hahaha...

Spotta utomhus på stan är sjukt äckligt. Men gör det som hallar säger är det ju såklart OK.

snej
2012-04-11, 18:53
Sluta gå barfota i stan. Problem solved.

tjabon
2012-04-11, 19:56
Jag har en jättestor tomt.
Där går jag runt och spottar,kissar och fräser snus allt vad jag orkar !

:D

Malone
2012-04-11, 20:34
Sluta gå barfota i stan. Problem solved.

Kan väl ändå vara roligt att ha det fräsht omkring sig i stället för fimpar, snus, loskor och tuggummin överallt?

Ser bara så äckligt ut om alla harklar sig och spottar ut loskor.

MathiasF
2012-04-11, 20:56
Ni som tycker att det är okej att öppna flaskor och förpackningar i butiken,
anséer ni att ni har god självdisciplin?

garluch
2012-04-11, 21:08
Sluta gå barfota i stan. Problem solved.

Gött! Fritt fram att runka, kräkas, bajsa, kissa och blöda ner gator och torg. Där ar ju redan skitigt och ingen går och slickar där ändå.

Tror att måttlighet är ordet när det gäll sådan här. Att loska när man är sjuk och slemmig i halsen är ok om det görs i viss mån av omsorg. Tycker även att dricka lite av flaskan innan betalning på ica är acceptabelt.

Lite på samma sätt som svordomar, att svära är helt ok i sina sammanhang, men att vartannat ord skulle vara ett könsord i närheten av små barn gillar jag inte.

snej
2012-04-11, 21:08
Kan väl ändå vara roligt att ha det fräsht omkring sig i stället för fimpar, snus, loskor och tuggummin överallt?

Ser bara så äckligt ut om alla harklar sig och spottar ut loskor.

Nedskräpning tycker inte jag heller om, det regnar inte bort.

TREX
2012-04-11, 21:08
Ni som tycker att det är okej att öppna flaskor och förpackningar i butiken,
anséer ni att ni har god självdisciplin?

Spelar det någon roll vad de anser, när de har fel? De saknar förmodligen både självdisciplin och självinsikt.

Ser förmodligen inte att vad de gör inte är okej.

snej
2012-04-11, 21:11
Gött! Fritt fram att runka, kräkas, bajsa, kissa och blöda ner gator och torg. Där ar ju redan skitigt och ingen går och slickar där ändå.


PRECIS SÅ! bra jobbat

Spinkis
2012-04-11, 21:25
Gött! Fritt fram att runka, kräkas, bajsa, kissa och blöda ner gator och torg. Där ar ju redan skitigt och ingen går och slickar där ändå.

Tror att måttlighet är ordet när det gäll sådan här. Att loska när man är sjuk och slemmig i halsen är ok om det görs i viss mån av omsorg. Tycker även att dricka lite av flaskan innan betalning på ica är acceptabelt.

Lite på samma sätt som svordomar, att svära är helt ok i sina sammanhang, men att vartannat ord skulle vara ett könsord i närheten av små barn gillar jag inte.

Jag tycker att det är äckligt med folk som springer och jäktar i innerstan, usch vad de svettas och har sig.

MathiasF
2012-04-11, 21:31
Spelar det någon roll vad de anser, när de har fel? De saknar förmodligen både självdisciplin och självinsikt.

Ser förmodligen inte att vad de gör inte är okej.

Missuppfatta mig rätt,
Jag tycker att det är ouppfostrat, oförskämt och tjockisbetéende (mat, gott, namnam). Men vill man ha svar på frågan så får man fråga med en något mjukare framtoning.

Zenot
2012-04-11, 21:51
Kan väl ändå vara roligt att ha det fräsht omkring sig i stället för fimpar, snus, loskor och tuggummin överallt?

Ser bara så äckligt ut om alla harklar sig och spottar ut loskor.
Och folk som pruttar, fy fan...

Malone
2012-04-11, 22:14
Och folk som pruttar, fy fan...

Det handlar om vet och etikett. Sluta försöka vara manliga på internet.

Man kan vänta på att öppna sin dricka tills man betalat för den och man kan spotta ut sitt tuggummi i papperskorgen istället för på marken. Känns som det mest logiska och riktiga, även fast det nu skulle vara OK för butiksägaren att du öppnar drickan i förväg så känns det lite konstigt.

PowPow
2012-04-11, 22:24
Det handlar om vet och etikett. Sluta försöka vara manliga på internet.

Man kan vänta på att öppna sin dricka tills man betalat för den och man kan spotta ut sitt tuggummi i papperskorgen istället för på marken. Känns som det mest logiska och riktiga, även fast det nu skulle vara OK för butiksägaren att du öppnar drickan i förväg så känns det lite konstigt.

Så även om det är okej och helt problemfritt för alla parter så är det fel, eftersom det känns lite konstigt. Okay :D

Tuggummit i papperskorgen känns som en självklarhet ja.

PowPow
2012-04-11, 22:26
Ni som tycker att det är okej att öppna flaskor och förpackningar i butiken,
anséer ni att ni har god självdisciplin?

Vet inte vad du menar med förpackningar men eftersom jag vid i alla fall 2 tillfället har druckit ur en flaska innan jag lämnat butiken så antar jag att jag kan svara? Men ja, självdisciplin är inget jag anser mig sakna. Antar att nästa fråga blir "kan du inte vänta tills du kommer utanför butiken att dricka lite?", och svaret på den frågan är såklart jo.

FyllSkalle
2012-04-11, 22:40
Vad fan är problemet med att betala innan man konsumerar en vara?
Om alla håller sig till regeln: betala först konsumera sen, så förenklar det för butikspersonalen.
Hur ska personalen vet att just DU tänker betala för det du konsumerar i butiken?
Så jävla hungrig eller törstig kan man väl ändå inte vara att man inte kan vänta tills man betalt.

Malone
2012-04-11, 22:41
Så även om det är okej och helt problemfritt för alla parter så är det fel, eftersom det känns lite konstigt. Okay :D

Tuggummit i papperskorgen känns som en självklarhet ja.

Nej men det känns ganska uppenbart att man väntar på att öppna någon tills man köpt det även om det bara är för att dricka några klunkar. Är ju som egentligen inget att diskutera förutom att såklart man kan göra som du och vissa andra gör, men det vettigaste är att låta bli enligt mig.

PowPow
2012-04-11, 22:45
Vad fan är problemet med att betala innan man konsumerar en vara?
Om alla håller sig till regeln: betala först konsumera sen, så förenklar det för butikspersonalen.
Hur ska personalen vet att just DU tänker betala för det du konsumerar i butiken?
Så jävla hungrig eller törstig kan man väl ändå inte vara att man inte kan vänta tills man betalt.

Jag gillar ilskan!
Jag ser inte hur det förenklar för butikspersonalen. Det är väl inte jobbigare att se att någon ställen tillbaka en halvdrucken läsk i hyllan än att se att någon stoppar något i fickan till exempel. Vill man snatta något så känns det som effektivare sätt än att dricka halva drickor och ställa tillbaka dem?

Nej men det känns ganska uppenbart att man väntar på att öppna någon tills man köpt det även om det bara är för att dricka några klunkar. Är ju som egentligen inget att diskutera förutom att såklart man kan göra som du och vissa andra gör, men det vettigaste är att låta bli enligt mig.

Okej, så det vettigaste är att gå omkring törstig i en halvtimme med en dricka framför sig, trots att ingen misstycker om man öppnar den och tar en sipp. Vi står oeniga här helt enkelt :D

Olegh
2012-04-11, 22:46
Att du orkar PowPow! Kudos!

PowPow
2012-04-11, 22:47
Att du orkar PowPow! Kudos!

Det blev en hjärtefråga här kändes det som haha. Ska nog göra det till en vana att dricka en sipp läsk (eller ja, vatten) varje gång jag går och handlar i fortsättningen. Skapa lite turbulens ;)

FyllSkalle
2012-04-11, 22:50
[QUOTE=PowPow;5709962]Jag gillar ilskan!
Jag ser inte hur det förenklar för butikspersonalen. Det är väl inte jobbigare att se att någon ställen tillbaka en halvdrucken läsk i hyllan än att se att någon stoppar något i fickan till exempel. Vill man snatta något så känns det som effektivare sätt än att dricka halva drickor och ställa tillbaka dem?



Så du tror inte det skulle bli lite svårt för butikspersonalen att hålla reda på vem som ätit och druckit vad om alla gick runt och åt och drack i butiken?

PowPow
2012-04-11, 22:52
Så du tror inte det skulle bli lite svårt för butikspersonalen att hålla reda på vem som ätit och druckit vad om alla gick runt och åt och drack i butiken?

Mitt exempel är fortfarande bara att öppna en dricka med skruvkork, ta någon klunk, och sen lägga tillbaka den i vagnen. Inte gå runt och öppna mat och äta osv (eller bajsa på golvet). Kör folk någon slags middagstillställning i butiken och öppnar massa förpackningar som inte är så praktiska som en petflaska så lär det bli problematiskt för alla, inte minst städerskorna :)

ddewe
2012-04-11, 22:56
Det blev en hjärtefråga här kändes det som haha. Ska nog göra det till en vana att dricka en sipp läsk (eller ja, vatten) varje gång jag går och handlar i fortsättningen. Skapa lite turbulens ;)

Jag har själv jobbat i butik, och jag kan inte beskriva hur mycket jag hatar sådana som dig utan att bli varnad eller bannad. Därför ber jag dig snällt att sluta upp med det du gör, för du gör jobbet så otroligt mycket svårare för all personal i butiken.

rajjan_dammit
2012-04-11, 22:57
Gör som på gymmet, fokusera på vad ni själva gör och skit i andra! Fast är man i butiken är det kanske andra toner.

FyllSkalle
2012-04-11, 22:57
Mitt exempel är fortfarande bara att öppna en dricka med skruvkork, ta någon klunk, och sen lägga tillbaka den i vagnen. Inte gå runt och öppna mat och äta osv (eller bajsa på golvet). Kör folk någon slags middagstillställning i butiken och öppnar massa förpackningar som inte är så praktiska som en petflaska så lär det bli problematiskt för alla, inte minst städerskorna :)

Men då blir frågan var drar man gränsen?
Får man dricka ur 2st drickor, äta lite chips ur påsen osv ?
En tydlig och enkel regel: betala först konsumera sen, enklast för alla.

L2310
2012-04-11, 22:59
Tror att måttlighet är ordet när det gäll sådan här. Att loska när man är sjuk och slemmig i halsen är ok om det görs i viss mån av omsorg. Tycker även att dricka lite av flaskan innan betalning på ica är acceptabelt.


Har för mig jag såg att någon skrivit om detta tidigare i tråden också, loska när man är förkyld.

Är det bara jag som tycker att det är ännu äckligare då? Nog ser jag hellre någon som bara spottar litegrann på gatan än någon som harklar upp världens slemloska och rosslar ut för att "man måste". Det både ser ut och låter ju rent vidrigt *spy*

Tricklew
2012-04-11, 23:02
Hemskt vad mycket gnäll om loska, har nog aldrig blivit upprörd över någon som loskat, så länge personen inte försökt göra det på mig, eller kastar iväg dom nonstop.

Detta tycker jag om erat gnäll.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2gFqWwoipGs#t=125s

PowPow
2012-04-11, 23:04
Jag har själv jobbat i butik, och jag kan inte beskriva hur mycket jag hatar sådana som dig utan att bli varnad eller bannad. Därför ber jag dig snällt att sluta upp med det du gör, för du gör jobbet så otroligt mycket svårare för all personal i butiken.

Haha, for real? Så om du ser mig scanna en vara, ta en sipp och lägga den i påsen/vagnen. Hur gör det ditt liv jobbigt till den grad att det framkallar hat? Måste undersöka på lokala ICAt här! Undrar om det finns ett hat mot mig där? De döljer det bra i så fall får jag säga ;) (du behöver inte bli bannad för övrigt, det är ingen av mina vanor direkt).

Men då blir frågan var drar man gränsen?
Får man dricka ur 2st drickor, äta lite chips ur påsen osv ?
En tydlig och enkel regel: betala först konsumera sen, enklast för alla.

Man drar gränsen vid någon sipp ur en återslutningsbar flaska (eventuellt är självscanning ett måste så butikspersonalen ser att man verkligen ämnar att betala den - eftersom dricka delar av läskar är en vettig snattningsteknik). Det tycker jag verkar enklast för alla :)

Malone
2012-04-11, 23:32
Haha, for real? Så om du ser mig scanna en vara, ta en sipp och lägga den i påsen/vagnen. Hur gör det ditt liv jobbigt till den grad att det framkallar hat? Måste undersöka på lokala ICAt här! Undrar om det finns ett hat mot mig där? De döljer det bra i så fall får jag säga ;) (du behöver inte bli bannad för övrigt, det är ingen av mina vanor direkt).


Man drar gränsen vid någon sipp ur en återslutningsbar flaska (eventuellt är självscanning ett måste så butikspersonalen ser att man verkligen ämnar att betala den - eftersom dricka delar av läskar är en vettig snattningsteknik). Det tycker jag verkar enklast för alla :)

Nästa gång på ditt lokala ICA kommer du förmodligen bli hängd och spottad på grund av allt hat personalen har byggt upp inom sig mot dig. :D


Men visst kan man dricka ur den där drickan men det är en oskriven regel som är så vettig att 99% av alla människor aldrig ens funderat över det. :thumbup:

difeddy
2012-04-11, 23:34
Min pappa gör det hela tiden och jag skäms, ja.

tano
2012-04-11, 23:53
Vill någon sno mat från butiken gör de det, vill någon äta mat i butiken är det nog inga problem att lyckas med det heller. Att dricka en klunk ur en flaska, eller för den skull tömma den, och sedan betala för den är knappast samma sak. IMO något som inte bör göras i normala fall, men om det skulle hända så är det inte världens grej. Kanske vore bättre att rikta sin ilska mot de som verkligen stjäl från butikerna? Det verkar ju som det förekommer en del sådant...

r3mpuh
2012-04-12, 00:22
Vill någon sno mat från butiken gör de det, vill någon äta mat i butiken är det nog inga problem att lyckas med det heller. Att dricka en klunk ur en flaska, eller för den skull tömma den, och sedan betala för den är knappast samma sak. IMO något som inte bör göras i normala fall, men om det skulle hända så är det inte världens grej. Kanske vore bättre att rikta sin ilska mot de som verkligen stjäl från butikerna? Det verkar ju som det förekommer en del sådant...Stjäla klingar så illa. Använd ordet femfingersrabatt istället.
Jag äter förövrigt glass, dricker läsk & äter kexchokladader inne på Ica Maxi.
Lägger givetvis upp tomflaskan eller omslaget med sträckkoden på rullbandet sen.
Röd korg är inte heller nödvändigt om man har jackfickor eller ryggsäck på sig.

Tricklew
2012-04-12, 06:42
All dat badboy provocering.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

timoat
2012-04-12, 09:28
Stjäla klingar så illa. Använd ordet femfingersrabatt istället.
Jag äter förövrigt glass, dricker läsk & äter kexchokladader inne på Ica Maxi.
Lägger givetvis upp tomflaskan eller omslaget med sträckkoden på rullbandet sen.
Röd korg är inte heller nödvändigt om man har jackfickor eller ryggsäck på sig.

Vidrig du är. Tomt glassomslag på rullbandet som personalen eventuelllt sen får torka upp så nästa kund inte får smält glassskit på sina varor bara för att du ska kunna bete dig som en tuffing

"Höhö, jag bryr mig inte som samhällets oskrivna regler, kolla på mig, jag beter mig som om jag vore hemma MEN JAG ÄR I EN ALLMÄN AFFÄR! Önskar ni iinte att ni var så frigjroda som jag är? Är ni inte impade allihopa?"
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/200/420/BRTky.jpg?1321408042

Även om det inte händer varje gång, varför tvinga personalen att städa undan ditt ohyfs, ta i din äckliga potentiellt kladdiga halvdruckna flaska eller ditt kexchoklad papper?

tano
2012-04-12, 09:36
Vidrig du är. Tomt glassomslag på rullbandet som personalen eventuelllt sen får torka upp så nästa kund inte får smält glassskit på sina varor bara för att du ska kunna bete dig som en tuffing

"Höhö, jag bryr mig inte som samhällets oskrivna regler, kolla på mig, jag beter mig som om jag vore hemma MEN JAG ÄR I EN ALLMÄN AFFÄR! Önskar ni iinte att ni var så frigjroda som jag är? Är ni inte impade allihopa?"

Även om det inte händer varje gång, varför tvinga personalen att städa undan ditt ohyfs, ta i din äckliga potentiellt kladdiga halvdruckna flaska eller ditt kexchoklad papper?

Jag har en känsla av att du blev lite trollad nu...

Eddie Vedder
2012-04-12, 09:39
Ni som tycker att det är okej att öppna flaskor och förpackningar i butiken,
anséer ni att ni har god självdisciplin?

Kom ihåg Kolozzeumregeln. Att äta kvarg med FUN Light, träna styrketräning och nitiskt räkna kalorier är definitionen av självdisciplin. Gör du detta kan du slöa till med allt annat i livet, du har klarat eldprovet. Hårt arbetande människor som inte gör detta är per automatik slöfockar. Särskilt om de har +15 bf%.

timoat
2012-04-12, 09:45
Jag har en känsla av att du blev lite trollad nu...

Man kan ju alltid hoppas!

Malone
2012-04-12, 13:28
Man kan ju alltid hoppas!

Var osäker vid första meningen, sen förstod jag att han trollade så du kan vara lugn ;)

exor
2012-04-12, 15:25
Ger nån dricka till barnen och varsin banan när vi storhandlar. Tycker inte dom ska sitta i en vagn i 1.5 timme utan någonting. Bananerna bjuder butiken på men drycken scannar jag själv och stoppar ner i skötväskan när den är uppdrucken för att visa upp vid kontroll. Har blivit kontrolerad vid utcheckning flertalet gånger och det har aldrig vart något problem. Tror dom tycker alla som "glömmer" varor ställer till med större bekymmer.

Lösviktsgodis smakar jag alltid på innan jag köper för en "färskhetskontroll" är det hårt så köper jag det givetvis inte.

thenut
2012-04-12, 15:32
1.5 timme? Hur mycket handlar du då? :)

Spinkis
2012-04-12, 15:40
Ger nån dricka till barnen och varsin banan när vi storhandlar. Tycker inte dom ska sitta i en vagn i 1.5 timme utan någonting. Bananerna bjuder butiken på men drycken scannar jag själv och stoppar ner i skötväskan när den är uppdrucken för att visa upp vid kontroll. Har blivit kontrolerad vid utcheckning flertalet gånger och det har aldrig vart något problem. Tror dom tycker alla som "glömmer" varor ställer till med större bekymmer.

Lösviktsgodis smakar jag alltid på innan jag köper för en "färskhetskontroll" är det hårt så köper jag det givetvis inte.

1,5h?? Vad i helvete handlar du då? Du hinner gå en mil på den tiden *screwy*

Scratch89
2012-04-12, 15:43
1,5 timma är inte direkt ovanligt. Jag har stamkunder som kommer in i butiken och tjenar vid 12-tiden, och så ser jag dem i kassan när jag går hem vid 14-15. :D

Alltidxx
2012-04-12, 15:44
Tycker det är ett hyfsat allvarligt etikettsbrott att påbörja konsumtion av något man inte betalat för än. För någon som arbetar där kan det se ut som stöld och det lär ju försvåra deras arbetssituation även om man tänkt betala för det.
När det gäller godis och dyilkt kan man ju heller inte veta vilket värde man redan ätit för då man inte kan väga det som redan är konsumerat. Jag förstår inte varför jag ens behöver förklara detta?
Det är samma anledning som man t ex visar upp sin medhavda väska även om man inte tagit något (goddag yxskaft). För att underlätta för personalen att göra sitt jobb.
Om 90% visar upp sin väska blir det lättare för personalen att fråga de andra 10% om att få se deras. Då slipper de känna sig som spanska inkvisitionen ifall 90% struntar i att visa upp väskan och de frågar varenda en av princip.Jag håller med dig om att det är ett allvarligt etikettsbrott att äta varor innan man betalat och att det därför är ok att idiotförklara sådana personer. Jag håller inte med om att det skulle vara självklart visa sina kassar som om alla skulle vara tjuvar tills motsatsen bevisats.

Skön
2012-04-12, 15:56
Bananer till barnen, kanske en dricka är enligt mitt tycke okej men jag tycker faktiskt att vuxna människor borde kunna hålla sig från att öppna sin dricka eller vad det nu må vara tills den är betald. Det underlättar så mycket för personalen som slipper hålla ett öga på personen i fråga (antalet som inte betalar varan är en viss procent ändå) och den lilla respekten tycker jag man kan visa.

/Butikspersonal

Alltidxx
2012-04-12, 16:02
Det här har jag alltid funderat över. DU personligen tjänar ju ingenting på att "busta" folk som snor lite godis, varför gör du/ni det då? Jag menar, du får ju inte direkt avdrag på din lön utan det är Willys som förlorar några kronor.

Personligen hade jag inte brytt mig om någon snodde lite från Willys så länge det inte påverkade mig, men jag har å andra sidan kanske inte lika hög moral som andra.
Påminner mig om nån gubbe som hade trillat ner från pendeltågsperrongen ner på spåret. Tågot kom senare in och körde ihjäl honom. Ingen där hade betalt för att hjälpa honom upp så de skötte sig själva och sket i andra på ett exemplariskt sätt.

timoat
2012-04-12, 16:04
Ger nån dricka till barnen och varsin banan när vi storhandlar. Tycker inte dom ska sitta i en vagn i 1.5 timme utan någonting. Bananerna bjuder butiken på men drycken scannar jag själv och stoppar ner i skötväskan när den är uppdrucken för att visa upp vid kontroll. Har blivit kontrolerad vid utcheckning flertalet gånger och det har aldrig vart något problem. Tror dom tycker alla som "glömmer" varor ställer till med större bekymmer.

Lösviktsgodis smakar jag alltid på innan jag köper för en "färskhetskontroll" är det hårt så köper jag det givetvis inte.

Tvättar du händerna innan eller?

TREX
2012-04-12, 16:47
Tvättar du händerna innan eller?

BREAKING NEWS

PLOCKGODIS ÄR SNUSKIGT

BREAKING NEWS

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5696427&postcount=260

Haha.

semicroma
2012-04-12, 16:58
Haha, for real? Så om du ser mig scanna en vara, ta en sipp och lägga den i påsen/vagnen. Hur gör det ditt liv jobbigt till den grad att det framkallar hat? Måste undersöka på lokala ICAt här! Undrar om det finns ett hat mot mig där? De döljer det bra i så fall får jag säga ;) (du behöver inte bli bannad för övrigt, det är ingen av mina vanor direkt).


Har du kollat med butiken att det är ok? Är du i deras butik får du också anpassa dig till hur de vill sälja sina varor. Bara för att du tycker något är ok betydet inte att det per automatik blir det.

exor
2012-04-12, 17:53
1.5 timme? Hur mycket handlar du då? :)

1,5h?? Vad i helvete handlar du då? Du hinner gå en mil på den tiden *screwy*

Handlar för en familj på 5 personer för 2 veckor, ensam vuxen släpandes på 2 barn i affären. Tvivlar på att nån här skulle göra det speciellt mycket snabbare om ni inte sprang dvs.

exor
2012-04-12, 17:55
Tvättar du händerna innan eller?

Nej. Har inte tvål och vatten i fickan. Handsprit är nog inte att rekomendera som tillsats på godiset.

thenut
2012-04-12, 19:47
Handlar för en familj på 5 personer för 2 veckor, ensam vuxen släpandes på 2 barn i affären. Tvivlar på att nån här skulle göra det speciellt mycket snabbare om ni inte sprang dvs.


Ok, är det för 2 veckor så kan det ju ta ett tag, 2 barn är jag van vid (även om det minsta in kutar runt än) :)

Självscanning är gudomligt när man handlar med barnen :)

Upptaget
2012-04-12, 20:40
Någon som tittar på plus nu eller? där har ni svaret..

Barbastark
2012-04-12, 21:30
Någon som tittar på plus nu eller? där har ni svaret..

Tänkte precis säga det att det är helt lagligt att äta på varorna i butiken innan man betalar för dem, så länge som man sedan betalar såklart.

Lasse Kongo
2012-04-12, 21:38
Överlag är det stort fel på väldigt många folk.

timoat
2012-04-12, 22:06
Nej. Har inte tvål och vatten i fickan. Handsprit är nog inte att rekomendera som tillsats på godiset.

Det är ju det som är min poäng...

Dessutom; Handsprit avdunstar inom ett par sekunder, men det hade du ju vetat om du hade fört god handhygien!

Desvärre tar det inte död på virus, så om du är sjuk och bär på influensan utan att veta om det har du spridit viruset till x antal personer.

PowPow
2012-04-12, 22:10
Har du kollat med butiken att det är ok? Är du i deras butik får du också anpassa dig till hur de vill sälja sina varor. Bara för att du tycker något är ok betydet inte att det per automatik blir det.

Nej, jag mailade deras kundtjänst lite på skämt iom denna tråden, men inte fått svar än. Får återkomma om jag får :D


Nej, självklart är saker inte OK bara för att man själv tycker det. Men jag kände inte att jag hade någon anledning att anta att de inte tyckte det var okej. Precis som det inte automatiskt är ok bara för att man själv tycker det, så är det inte automatiskt otillåtet bara för att någon inte har uttryckt att det är tillåtet.

PowPow
2012-04-12, 22:19
Någon som tittar på plus nu eller? där har ni svaret..

Haha, sjukt sammanträffande. Pluss konstaterar alltså att det är tillåtet. 27 % av de tillfrågade visste detta, resten visste inte. Och de säger att vissa handlare kan bli lacka.

Malone
2012-04-12, 23:44
Haha, sjukt sammanträffande. Pluss konstaterar alltså att det är tillåtet. 27 % av de tillfrågade visste detta, resten visste inte. Och de säger att vissa handlare kan bli lacka.

Känns ändå som en icke-fråga även om det skulle vara lagligt. Har aldrig sett detta beteende och tycker inte det ska uppmuntras. Man betalar sen kan man börja äta eller dricka hur lite det än påverkar andra. Är detta beteende vanligt att äta/dricka innan man betalar? :)

Vinter
2012-04-12, 23:58
Känns ändå som en icke-fråga även om det skulle vara lagligt. Har aldrig sett detta beteende och tycker inte det ska uppmuntras. Man betalar sen kan man börja äta eller dricka hur lite det än påverkar andra. Är detta beteende vanligt att äta/dricka innan man betalar? :)

Ska ned till systemet imorgon, tar med mig en kapsylöppnare, ska se om färskölen verkligen är färsk..

r3mpuh
2012-04-13, 04:19
Någon som tittar på plus nu eller? där har ni svaret..

Tänkte precis säga det att det är helt lagligt att äta på varorna i butiken innan man betalar för dem, så länge som man sedan betalar såklart.

Haha, sjukt sammanträffande. Pluss konstaterar alltså att det är tillåtet. 27 % av de tillfrågade visste detta, resten visste inte. Och de säger att vissa handlare kan bli lacka.

Bara 27%?! Det är ju ren allmänbildning, för guds skull.
Fick lära mig det som 9-åring av min morfar. Vi stod inne på det lokala ICA't och jag ville ha glass(sandwich). Klagade på den långa kön för att jag ville äta min glass. Han svarade med att det är bara att äta, så betalar man framme i kassan sen. *cupid*

Ingen kassörska har då klagat/sett sur ut när jag lagt tomma MER-flaskor eller halv-druckna sådana på rullbandet. Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..

Min väska skulle jag dock aldrig visa upp ens vid uppmaning. Vad jag har för läkemedel i den är min ensak & inte ICA personalens.

Sir Anselm
2012-04-13, 07:11
Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..


Ha ha, vi bodde i flera år vid en liten ICA-butik här i Norrköping. Handlade väldigt ofta där. Köpte säkert lösgodis 1 gång i veckan, väldig ofta samma kärring i kassan. Varenda jävla gång skulle hon öppna påsen och titta... *screwy*

timoat
2012-04-13, 07:48
Ja det är ju klart, när jag jobbade i kassa som något yngre så la folk allt möjligt skit i sina godispåsar med ett högre kilopris för att få det billigare, och i sina brödpåsar. Oxfile under frallor etc. Bara för att du vet att du är ärlig betyder det inte att kassörskan vet det. "oj hur hamnade den där?" ja det vet jag nog kärringjävel!

Stoltz
2012-04-13, 08:16
Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..


Lol, du tror inte skitmånga försöker ta fler? Folk sätter ju för fan i system att "glömma" påsen tills efter man har betalat för att tjäna en krona :D

MathiasF
2012-04-13, 09:37
Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..

Du kanske ser oärlig ut? :D

Kassörer/skor brukar fråga mig "är där... stycken", "vet du hur många du tog"
eller "vet du vad denna kostade?" alternativt, när jag ser att de börjar titta på påsen så säger jag "Fem" och de knappar in det. Men jag ser kanske ordentlig ut? *popcorn* :naughty:

Malone
2012-04-13, 10:14
Ja det är ju klart, när jag jobbade i kassa som något yngre så la folk allt möjligt skit i sina godispåsar med ett högre kilopris för att få det billigare, och i sina brödpåsar. Oxfile under frallor etc. Bara för att du vet att du är ärlig betyder det inte att kassörskan vet det. "oj hur hamnade den där?" ja det vet jag nog kärringjävel!

Det där är ju ren stöld men på något vänster kanske folk tror att det är mer OK att bara lägga till en extra för man har ju ändå betalat för 4 och då gör det inget med en till :D

timoat
2012-04-13, 10:58
Mmm, men i och med fenomenet och att man aldrig kan veta vem det är som gör så och för att igen ska känna sig diskriminerad blev vi tillsagda att kolla ALLAS påsar etc.

Tricce
2012-04-13, 11:15
Ha ha, vi bodde i flera år vid en liten ICA-butik här i Norrköping. Handlade väldigt ofta där. Köpte säkert lösgodis 1 gång i veckan, väldig ofta samma kärring i kassan. Varenda jävla gång skulle hon öppna påsen och titta... *screwy*

Är ju tydligen väldigt många som tar lösgodis påsar och sen plockar ner naturgodis som är mycket dyrare.

Sir Anselm
2012-04-13, 11:49
Är ju tydligen väldigt många som tar lösgodis påsar och sen plockar ner naturgodis som är mycket dyrare.

Absolut, och att hon kollade de första gångerna vi var där skiter jag i, men vi var ju fan stammisar på den där butiken. Det var aldrig någon annan i butiken som gjorde likadant...

Aight
2012-04-13, 11:52
Bara 27%?! Det är ju ren allmänbildning, för guds skull.
Fick lära mig det som 9-åring av min morfar. Vi stod inne på det lokala ICA't och jag ville ha glass(sandwich). Klagade på den långa kön för att jag ville äta min glass. Han svarade med att det är bara att äta, så betalar man framme i kassan sen. *cupid*

Ingen kassörska har då klagat/sett sur ut när jag lagt tomma MER-flaskor eller halv-druckna sådana på rullbandet. Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..

Min väska skulle jag dock aldrig visa upp ens vid uppmaning. Vad jag har för läkemedel i den är min ensak & inte ICA personalens.
Känns som att du är en sån där jobbig jävel som bara har rättigheter och alla andra har skyldigheter gentemot dig. När du går över gatan tänker du "ska fan stämma den som kör på mig", när du kör tänker du "jävla fittgångare det här är min körbana jag kör på dig om du inte hoppar undan"

Mucko

thenut
2012-04-13, 13:49
Absolut, och att hon kollade de första gångerna vi var där skiter jag i, men vi var ju fan stammisar på den där butiken. Det var aldrig någon annan i butiken som gjorde likadant...

Hehe, det där påminer om en jobbig en som vägrade låta mig handla snus en lördagmorgon när jag var bakis som fan och hade glömt id't hemma... Iofs helt korrekt tekniskt sett, men jag hade ju handlat snus av honom i 3 års tid innan :)

Alltidxx
2012-04-13, 15:05
Överlag är det stort fel på väldigt många folk.:laugh:

Ja fy fan alltså. Ska det vara så svårt att fatta hur etikettlöst och olämpligt det är att käka innan man betalar i en matvarubutik.

cero
2012-04-13, 15:09
Ha ha, vi bodde i flera år vid en liten ICA-butik här i Norrköping. Handlade väldigt ofta där. Köpte säkert lösgodis 1 gång i veckan, väldig ofta samma kärring i kassan. Varenda jävla gång skulle hon öppna påsen och titta... *screwy*

Det är en principsak för att folk inte ska stjäla.

Är inte det väldigt förståeligt?

Trouble
2012-04-13, 15:10
Bara 27%?! Det är ju ren allmänbildning, för guds skull.
Fick lära mig det som 9-åring av min morfar. Vi stod inne på det lokala ICA't och jag ville ha glass(sandwich). Klagade på den långa kön för att jag ville äta min glass. Han svarade med att det är bara att äta, så betalar man framme i kassan sen. *cupid*

Ingen kassörska har då klagat/sett sur ut när jag lagt tomma MER-flaskor eller halv-druckna sådana på rullbandet. Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..

Min väska skulle jag dock aldrig visa upp ens vid uppmaning. Vad jag har för läkemedel i den är min ensak & inte ICA personalens.

Ja, sådär tänker jag alltid vid scanningen på flygplatsen - fan ta dem.

(du glömde förresten boxxy)

lördagsgrogg
2012-04-14, 09:28
Bara 27%?! Det är ju ren allmänbildning, för guds skull.
Fick lära mig det som 9-åring av min morfar. Vi stod inne på det lokala ICA't och jag ville ha glass(sandwich). Klagade på den långa kön för att jag ville äta min glass. Han svarade med att det är bara att äta, så betalar man framme i kassan sen. *cupid*

Ingen kassörska har då klagat/sett sur ut när jag lagt tomma MER-flaskor eller halv-druckna sådana på rullbandet. Jag själv blir däremot smått irriterad/känner mig förolämpad när kassörskan öppnar fikabröd-påsen för att kolla, när man klart & tydligt sagt "5 wienerbröd" när det är dags att knappa in det. Vafan är det för stil liksom? "Nej jag tror inte på dig, så jag skall öppna upp påjäveln & använda mig utav kikare för att undersöka antalet nograre."..

Min väska skulle jag dock aldrig visa upp ens vid uppmaning. Vad jag har för läkemedel i den är min ensak & inte ICA personalens.

Aha du är en såndär som tror att det är någon slags mänsklig rättighet att få handla i en butik. Låt mig gissa... du tror också att att du får bete dig hursomhelst på en krog?

Jaja, som tur är börjar jag bli gammal och orkar inte hetsa upp mig så mycket längre men jag tycker det är tragiskt med folk som inte kan sätta sig in i andras perspektiv. Du har förmodligen aldrig reflekterat i att det finns en männsika inte långt ifrån dig som äger butiken. Hur tror du det känns för honom när du beter dig som ett svin i hans lokaler?

MartinAberg
2012-04-14, 23:09
Svartmuskiga herrar med vitlöksparfym?
Kostymbeklädda personer som ser ut att heta typ Andersson eller Af Guntendgylt


Kroppstrimmer? :D
Som tur var så var det en rakapparat för ansiktshåret, han var nämligen runt 70 år gamla.

Fishtank
2012-04-15, 00:04
Det är en principsak för att folk inte ska stjäla.

Är inte det väldigt förståeligt?

Öppna godispåsen?
Nej då fan skulle jag lämna den och gå istället.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Snobbe
2012-04-15, 00:58
Fan oxfilé under frallor, oxfilé under lösgodis måste ju vara det bästa. Har aldrig haft en kassör någonsin som tittat i min lösgodis påse.

r3mpuh
2012-04-22, 09:19
Känns som att du är en sån där jobbig jävel som bara har rättigheter och alla andra har skyldigheter gentemot dig.
Aha du är en såndär som tror att det är någon slags mänsklig rättighet att få handla i en butik.Såklart!

Igår var jag med en latinobrud & införskaffade The-Day-After-Tomorrow-Piller på CurA Apoteket, gick således in på Ica Maxi sedan & promenerade mot närmsta kall läsk-kylskåp. Självklart kommer det någon toffelhjälte med en dotter, som visst inte köpte ett sådant piller en gång i tiden(~ Dottern i dagisåldern ~), som ser att mitt flicksällskap dricker lite utav läsken(för att skölja ner). 10 sekunder senare så stor någon surkärring-personal där & frågar mig saker.(Jag höll i flaskan).
Kärring: Tog/Hade du med dig den där sen innan?
Jag: Ehm, Nej?
Kärring: Så du har betalt den redan, eller?
Jag: Tänkte gö' det i kassan sen vettu.
Kärring: Nästa gång kanske du ska göra det innan. -.- *går iväg*

Credz till henne. Nån 20-30-årig ärketönt går & säger till att ett par ungdomar dricker utav varorna. Självklart undersöker personalen det närmare. Folk som lägger näsan i blöt, gillas icke. Sköt ert eget.

Pzorz
2012-04-22, 09:56
Ni gör fel. Man betalar först och brukar sen.

mattilainen
2012-04-22, 10:04
Ni gör fel. Man betalar först och brukar sen.

Vad fan spelar det för roll? Jag gör själv inte så att jag dricker/äter något innan men vad spelar det för roll? Du betalar ju det ändå? Jag förstår inte problemet.

Eddie Vedder
2012-04-22, 10:08
Du betalar ju det ändå?

Utifrån den premissen kan det ju kanske anses mer okej. Men det gör ju inte alla. Och oavsett håller jag inte med dig, jag tycker också att det är fel för vuxna att konsumera före betalning. Att smaka i delikatessen är en annan femma, men då ska man ju fråga före och man bör acceptera ett nej.

Tyrwing
2012-04-22, 10:08
Problemet är väl att det finns torskblock som bara går och snattar sen och skiter i att betala om personalen är van vid att folk börjar äta inne i butiken?

Trouble
2012-04-22, 10:19
Problemet som skulle uppstå om alla åt före de betalade - the easy version:

- En hel massa personer går runt på ICA Maxi och äter alltifrån bröd till godis.

- Alla säger "Ahmen ja betalar juh senne!"

- Personalen kan omöjligen hålla koll på om alla små förpackningar verkligen kommer med på kassabandet i slutändan.

Pzorz
2012-04-22, 10:27
Du äger inte produkten innan du har betalt för den.

r3mpuh
2012-04-22, 10:37
Problemet som skulle uppstå om alla åt före de betalade - the easy version:

1. - En hel massa personer går runt på ICA Maxi och äter alltifrån bröd till godis.

- Alla säger "Ahmen ja betalar juh senne!"

2. - Personalen kan omöjligen hålla koll på om alla små förpackningar verkligen kommer med på kassabandet i slutändan.

1. Godis/lösvikts saker, måste du ju erkänna inte är riktigt samma sak, som att smutta ur drickan(som har kork/sträck-kod på sidan) som du har i varukorgen? Fast står man t.ex där i kassan, och känner sig hungrig, så jaa.. Varför inte öppna skogaholmslimpan paketet och ta upp en skiva eller 2 och tugga på? Sträckkoden är likförbannat kvar på påsen, och du betalar således för innehållet.

2. Precis. Det kallas att använda "femfingersrabatt". De stora kedjorna som ICA Maxi m.fl, har det inräknat i priset. De kommer inte gå under. Pratar såklart om större butiker, småbutiker är det bara omoraliskt/ren stöld att göra så.

En rolig sak att notera, är att personerna som "femfingersrabattar" inte är samma personer som dricker öppet utav sina varor de bär med sig. Tänk er själva. Dessa personer, får en vara på en hylla att gå upp i rök på en ögonblinkning. De kommer heller inte utföra denna förfinade konst när någon ser, och om någon ser(händer inte, för då utför inte personen handlingen) så märker de inte ens vad som händer.. Vad i hela friden skulle en sådan person, som har satt femfingersrabatt i system, gå och öppet dricka ur en cola-flaska eller dylikt? Nej, en person som är törstig och dricker helt öppet, har tydliga intentioner på att de tänker betala för sig sedan - Annars hade du inte sett att de gjort det heller. ;)

tokborn
2012-04-22, 10:38
Personligen upplever jag det som skräpigare i butiker om folk tar sig friheter; snåljåpar som ska slita av blast på grönsaker, folk som äter frukt och spottar ut kärnor, förpackningar som öppnas och dumpas utan att återställas, folk som plockar upp saker och bara lämnar på nån random hyllrad. För att inte glömma allt grisande i godishyllorna...

Nej, behåll allt förseglat och betala för sig först är det enda rätta. Har fått städa alldeles för mycket butiksyta på grund av folks grisande.

r3mpuh
2012-04-22, 10:43
Du äger inte produkten innan du har betalt för den.Jag köper saker på internet, de kommer hem i brevlådan, jag äger sakerna.
2 veckor senare, känner jag för att betala för den ~ betalar fakturan.

stridis
2012-04-22, 10:46
Vanligt hyfs blir allt ovanligare, verkar det som.

Eddwin
2012-04-22, 10:50
Personligen ser jag hela ICA Maxi som mitt lekland. Jag fullkomligt rusar mellan gångarna och trycker i mig nävar med chips, hinkar cola och smörjer in mig med dyra (Nivea) ansiktskrämer, och om nöden trycker på så ställer jag mig och pissar (i något hörn), för att sedan somna in bland de mjuka toalettpappersrullarna och börja om några timmar senare.

JAG HAR BETALT SKATT I HELA MITT LIV FFS!

Jag trodde inte att ica maxi ägdes av kommunen?

Stoltz
2012-04-22, 10:51
Jag köper saker på internet, de kommer hem i brevlådan, jag äger sakerna.
2 veckor senare, känner jag för att betala för den ~ betalar fakturan.

Enligt lag äger du faktiskt inte varan förrän den är betald, alternativt om parterna skrivit på en överenskommelse om annat.

Pzorz
2012-04-22, 10:52
Jag köper saker på internet, de kommer hem i brevlådan, jag äger sakerna.
2 veckor senare, känner jag för att betala för den ~ betalar fakturan.

Nej.

Trouble
2012-04-22, 10:55
text

Nej, men var fick du lösgodis ifrån? Problemet är ju att just alla inte betalar för sig och det blir ännu enklare att sko sig om "ditt sätt" blir mainstream - hur ska personalen hålla koll? Och att butiken ev. har räknat in att folk nallar i priset eller om folk som "femfingerrabatterar" inte är samma personer - det är ju helt irrelevant.

Hobbes
2012-04-22, 11:04
Såklart!

Igår var jag med en latinobrud & införskaffade The-Day-After-Tomorrow-Piller på CurA Apoteket, gick således in på Ica Maxi sedan & promenerade mot närmsta kall läsk-kylskåp. Självklart kommer det någon toffelhjälte med en dotter, som visst inte köpte ett sådant piller en gång i tiden(~ Dottern i dagisåldern ~), som ser att mitt flicksällskap dricker lite utav läsken(för att skölja ner). 10 sekunder senare så stor någon surkärring-personal där & frågar mig saker.(Jag höll i flaskan).
Kärring: Tog/Hade du med dig den där sen innan?
Jag: Ehm, Nej?
Kärring: Så du har betalt den redan, eller?
Jag: Tänkte gö' det i kassan sen vettu.
Kärring: Nästa gång kanske du ska göra det innan. -.- *går iväg*

Credz till henne. Nån 20-30-årig ärketönt går & säger till att ett par ungdomar dricker utav varorna. Självklart undersöker personalen det närmare. Folk som lägger näsan i blöt, gillas icke. Sköt ert eget.

Orkar inte ödlsa mer tid på dig än såhär...

tD4q3leE5Uw

r3mpuh
2012-04-22, 11:05
Nej.Jag är inte helt säker på mitt utlåtande, så litar på ditt "Nej."
Saken till fråga: Jag har fortfarande intentioner till att betala min faktura och kommer således använda/bruka produkten jag har fått hem i brevlådan. Precis som i affären, jag är inte ägare utav produkten än, men har fulla intentioner till att betala produkten. =Som exempel; Jag låter min brorsdotter dricka utav läsken, som ligger i den röda varukorgen, i kön till kassan, denna varma sommardagen. Har fulla intentioner till att lägga flaskan på rullbandet sedan, så kassörskan kan scanna in sträck-koden. Var lite mer human.

MathiasF
2012-04-22, 11:12
Jag är inte helt säker på mitt utlåtande, så litar på ditt "Nej."
Saken till fråga: Jag har fortfarande intentioner till att betala min faktura och kommer således använda/bruka produkten jag har fått hem i brevlådan. Precis som i affären, jag är inte ägare utav produkten än, men har fulla intentioner till att betala produkten. =Som exempel; Jag låter min brorsdotter dricka utav läsken, som ligger i den röda varukorgen, i kön till kassan, denna varma sommardagen. Har fulla intentioner till att lägga flaskan på rullbandet sedan, så kassörskan kan scanna in sträck-koden. Var lite mer human.

Jag tycker inte det är humant att skämma bort barn.
Sen att det finns olika tolkningar av ditt scenario, det är en annan femma.

r3mpuh
2012-04-22, 11:17
Enligt lag äger du faktiskt inte varan förrän den är betald, alternativt om parterna skrivit på en överenskommelse om annat.Tack. Insåg det i efterhand. :p
Men hänvisar till mitt förra inlägg: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5729829&postcount=244

MathiasF
2012-04-22, 11:24
Tack. Insåg det i efterhand. :p
Men hänvisar till mitt förra inlägg: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5729829&postcount=244

Din jämförelse stämmer inte

1. Du har köpt en vara på nätet och brukar denna innan fakturan är betald

är inte likvärdig med

2. Du brukar en vara inne på ICA och betalar denna vid utgången

1 är däremot likvärdig med

3. Du köper en vara på ICA med kredit och brukar denna efter kassan

Jr.
2012-04-22, 11:25
Enligt lag äger du faktiskt inte varan förrän den är betald, alternativt om parterna skrivit på en överenskommelse om annat.

övergår inte äganderätten till varan till konsumenten vid ett kreditköp men att näringsidkaren har återtagandeförbehåll ifall konsumenten inte skulle betala?

MathiasF
2012-04-22, 11:27
övergår inte äganderätten till varan till konsumenten vid ett kreditköp men att näringsidkaren har återtagandeförbehåll ifall konsumenten inte skulle betala?

"Återtaganderätt är ett begrepp som täcker den rätt en säljare av lös egendom, som säljer vara på kredit,
kan tillförsäkra sig genom att förbehålla sig äganderätten så att den inte övergår till köparen förrän varan till fullo betalts.
Säljaren kan därmed tillförsäkra sig rätt att återta varan om köparen inte fullföljer köpet enligt avtalet."

http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rbeh%C3%A5ll_om_%C3%A5tertagande

r3mpuh
2012-04-22, 11:32
Din jämförelse stämmer inte

1. Du har köpt en vara på nätet och brukar denna innan fakturan är betald

är inte likvärdig med

2. Du brukar en vara inne på ICA och betalar denna vid utgången

1 är däremot likvärdig med

3. Du köper en vara på ICA med kredit och brukar denna efter kassanSant. Handlingen i sig är dock, någorlunda likvärdig.
Nu skall jag dock köra iväg till Ica Maxi & inhandla lite MER@Apelsin att dricka, sittandes på någon röd/svart pall vid hyllorna. Vi höres, på återseende! Tack för pratstunden. :)