handdator

Visa fullständig version : Deffa under längre resa?


Lumberjack92
2012-04-09, 17:25
Hej!
Jag ska backpacka i asien och hade tänkt gå ner i vikt samtidigt!
Det blir ju lite annorlunda där nere:) Kan väl tänkas att det blir mest cardio genom löpning osv, men ska även försöka träna styrka genom crunches, armhävningar osv.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter/tips osv? Allt är välkommet, men kanske framförallt tips om hur man kan hålla proteinintaget på en bra nivå... Går det anske att köpa pulver där nere, eller får man ta med sig?

Spartansk
2012-04-09, 17:32
Kanske blir lite bökigt att väga och räkna, så du kanske ska se till att aldrig bli riktigt mätt när du äter? De äter alla möjliga delar av alla möjliga djur där borta, så jag tror inte det blir svårt att få i sig protein.

Lumberjack92
2012-04-09, 17:42
Ja, det är i princip så jag tänkt. Äta mycket kött och se bara försöka äta lagom...

Spartansk
2012-04-09, 17:48
När man backpackar brukar man promenera runt en massa, eller jobba med fysiska jobb, samt inte har råd med så mycket mat, så det blir nog inte så svårt att hamna på kaloriunderskott.

SkyA
2012-04-09, 20:49
Kan rekomendera att även testa de lokala gymmen, de större städerna brukar ha ngn enstaka som är ok utrustat.

Bonusen är att det ngt av en upplevelse emmelanåt, har aldrig sett så många karlar med ölmage ståendes på powerplates som på ett gym jag besökte i Kambodja...

Ett expander band tar lite plats och ger till lite mer möjligheter till variation i träningen, (och kan även användas som tvättlina)

Lumberjack92
2012-04-10, 07:11
Yes, det kanske går bra ändå, utan att behöva tänka för mycket på det hela!
Jo, de lokala gymmen skall givetvis testas om tillfälle ges! Jag har gymmat en del i Thailand förut, och man kan se en himla rolig blandning av turister som inte längre ser ut som människor, antingen pga doping eller pga öl som lagt sig runt magen:)

martikainen
2012-04-10, 07:26
Om du låter bli godis/chips/dricka när du reser runt så tror jag nästan att du garanterat kommer gå ner i vikt om du är överviktig nu.
Jag har varit i asien flertalet gånger och alltid gått ner i vikt men har ändå ätit mig proppmätt flera gånger i veckan.
Som det skrivits ovan så rör man på sig väldigt mycket oftast, man badar, letar hotell, spenderar 10h på en buss utan mat, finns många "fördelar" för en viktnedgång!

Alelale
2012-04-10, 10:04
Hade jag varit du hade jag kört PF, om vi säger att du går upp 8:00 och du är ute och går och rör dig och inte äter förrens vid 15:00 eller när du blir hungrig så är det ju ett sätt att gå ned i vikt på.
Och då behöver du inte ha sån stenkoll på kalorierna du stoppar i dig, bara på ett ungefär.

Spartansk
2012-04-10, 10:14
Hade jag varit du hade jag kört PF, om vi säger att du går upp 8:00 och du är ute och går och rör dig och inte äter förrens vid 15:00 eller när du blir hungrig så är det ju ett sätt att gå ned i vikt på.
Och då behöver du inte ha sån stenkoll på kalorierna du stoppar i dig, bara på ett ungefär.

Jag tycker inte det är en bra idé. Är man på resande fot bör man kunna ha flexibla ättider. Tänk om han blir sittande på en buss mellan 15:00-24:00 där han inte kan äta? Eller tänk om han får jobb på en restaurang där de bjuder alla anställda på mat kl 11:00? Osv.

Fredron
2012-04-10, 10:22
Har många vältränade samt tjocka kompisar som varit ute och backpackat och alla har kommit hem mindre och klenare.
Att hamna på kaloriunderskott är väldigt lätt verkar det som, att träna bra är dock svårt om du ständigt ska röra på dig.

Exdiaq
2012-04-10, 10:26
Inte vidare smart imho. Förutsatt att du verkligen backpackar och inte trycker i dig enorma mängder skräp lär du gå ner i vikt.

Kan vara en idé att googla "prison workout" eller liknande. Har för mig att jag hittade ett väldigt bra upplägg med kroppsviktträning som en f.d. fånge gjort.

Spartansk
2012-04-10, 10:36
Jag har backpackat i Australien, och i alla stora städer där hade de lekparker överallt med ställningar där man kunde göra chins och dips. Lägg till lite pistol squats och magövningar, och det går nog att ordna så man inte ser ut som en total räka efter resan iaf.

iCave
2012-04-10, 11:37
Hej!
Jag ska backpacka i asien och hade tänkt gå ner i vikt samtidigt!
Det blir ju lite annorlunda där nere:) Kan väl tänkas att det blir mest cardio genom löpning osv, men ska även försöka träna styrka genom crunches, armhävningar osv.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter/tips osv? Allt är välkommet, men kanske framförallt tips om hur man kan hålla proteinintaget på en bra nivå... Går det anske att köpa pulver där nere, eller får man ta med sig?

hej.. asså det klart det går att väga sig på en våg om du har en. om inte ja har en våg brukar jag ta en full petflaska med vatten och sen tar jag en planka som håller för min vikt (vet att ja ligger på runt 70 kg) o sen sätter jag petflaskan i mitten av plankan o kollar vilken del av kroppen som väger mest..

min kompis va i asien för nåra år sen... han tränade thaiboxning och åt padd thai (gick ner 20 kg på 3 mån)).

//Annie

Alelale
2012-04-10, 14:04
Jag tycker inte det är en bra idé. Är man på resande fot bör man kunna ha flexibla ättider. Tänk om han blir sittande på en buss mellan 15:00-24:00 där han inte kan äta? Eller tänk om han får jobb på en restaurang där de bjuder alla anställda på mat kl 11:00? Osv.

Jag menade att han kan ha ett "matuppehåll" på 12 timmar eller liknande per dag.