handdator

Visa fullständig version : Sprucken hud pga "impact"?


stolpskott
2012-04-09, 16:19
Var uppe på vårat tak idag, och på vägen ner så släppte jag stegen när det var cirka 2 meter kvar till marken och landade jättedåligt, böjde knappt alls på knäna och tog hela stöten i vrister/knän. Insidan av vaderna värkte hemskt mycket men höger vad var värst. När jag kom in och drog upp byxorna hade jag cirka fem centimer ovanför vristen, på insidan av skenbenet, ett blåmärke och ett väldigt ytligt sår. Mamma sa att huden bara kan öppnas om man bryter något, men jag ställde mig på höger fot och hoppade väldigt demonstrativt. Så frågan är, beror såret på det fysiska traumat? Såret ifråga är väl 2 mm i diameter på sin höjd, och nu upptäckte jag att jag hade ett till, strax intill och ungefär lika stort.

Trashcan
2012-04-09, 19:20
Va? Du tror inte att det är mer logiskt att du bara har slagit i benen lite nån gång och fått ett par sår, och sen hoppat ner?

blondyz
2012-04-09, 19:21
Huden kan spricka av hårda smällar.. Krockade med en polare på cykel som smällde hakan i asfalten med en tjock halsduk mellan. Inga skrap alls, och enligt honom kändes det inte som ett sår. Dock öppnade sig huden rejält i ett helt rakt jack som var ganska djupt för att vara mitt på hakan och blödde inte nämnvärt. Gick en stund innan vi insåg hur det faktiskt såg ut och åkte in för att lappa ihop det igen.

MtotheM
2012-04-09, 19:25
Brutit har du knappast gjort. Det hade du känt av i alla fall ett tag efteråt när adrenalinet lagt sig.

blondyz
2012-04-09, 19:34
Brutit har du knappast gjort. Det hade du känt av i alla fall ett tag efteråt när adrenalinet lagt sig.

Dessutom svullnar benbrott ganska rejält, inget som går obemärkt förbi.

Är det dessutom i benet känns det orealistiskt att kunna gå utan att märka att benet är av.

stolpskott
2012-04-09, 20:17
Va? Du tror inte att det är mer logiskt att du bara har slagit i benen lite nån gång och fått ett par sår, och sen hoppat ner?

Nej, jag hade inte såret innan, det uppstod i samband med fallet.

Brutit har du knappast gjort. Det hade du känt av i alla fall ett tag efteråt när adrenalinet lagt sig.

Som jag sa i min första post så hoppade jag på ett ben (det "skadade") när morsan föreslog ett benbrott, så detta var jag redan rätt övertygad om.

Ska tillägga att insidan av skenbenet, där såren finns, inte kom i kontakt med marken eller något, jag landade bara dåkugt, på fötterna, och hade sedan ett sår.