handdator

Visa fullständig version : Deffa med/utan kardio


BiffKriminell
2012-04-08, 22:18
Vad är bäst, att deffa med eller utan kardio? Målet är såklart att behålla så mycket muskler som möjligt. Jag ska gå ner 4-5 kilo tills sommaren, kommer köra styrketräning 4-5 gånger i veckan.

Kaloriunderskottet kommer vara 500 per dag.

FredrikC
2012-04-08, 22:34
Antingen äter du mer och bränner via cardion eller så äter du bara mindre för att uppnå underskottet. Upp till dig hur viktig konditionen är och hur mycket du uppskattar löpningen i sig.

FrankDrebin
2012-04-08, 22:39
Cardio hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Har du svårt att dra ner på maten så har du ett dilemma.

Zenot
2012-04-08, 23:11
Intervallträning!

The Great Danne
2012-04-08, 23:26
Känner du att du mår bättre av kardio, kör på! Tycker du att det är tråkigt, skit i det. Spelar inte någon jättestor roll så länge du ligger på ett underskott. Själv kör jag powerwalks nu under deffen, skönt och så tillåter det mig att trycka i mig lite extra mat :eating:

Fishtank
2012-04-08, 23:44
Cardio hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter. Har du svårt att dra ner på maten så har du ett dilemma.

Minimalt väl, separera passen och lägg löpningen först så lär of skillnaden som vanlig tränande vara ytterst liten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Anders The Peak
2012-04-09, 09:23
Deffa med/utan kardio Jag antar att det är lättare att genomföra en deff med kardio eftersom huvuddelen av alla som är inom byggning/fitness kör regelbundet kardio. Man får inte underskatta konditionens effekt på kroppsammansättningen.

FrankDrebin allt måste sättas in i ett sammanhang och kan inte bara generaliseras. Normal konditionsträning förbättrar bara förutsättnngarna för muskelutveckling.

Fishtank
2012-04-09, 09:48
Bara för någon dag sedan var det väl en träning om att lämplig kondition förbättrade återhämtningen också?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mikaelj
2012-04-09, 10:03
FrankDrebin allt måste sättas in i ett sammanhang och kan inte bara generaliseras. Normal konditionsträning förbättrar bara förutsättnngarna för muskelutveckling.

Vad är "normal" konditionsträning?

Mouline
2012-04-09, 10:04
Förlåt att jag highjackar tråden lite.
Snart drar min fotbollssäsong igång (låg nivå) och jag undrar hur jag ska kombinera träningen? Träningarna ligger då oftast på kvällssidan, ska jag då försöka gymma direkt efter träningspasset eller tidigare på dagen? Och i så fall, hur ska mitt kost upplägg vara? Försöker ligga på LCHP/F (def mode)..

blondyz
2012-04-09, 10:07
Förlåt att jag highjackar tråden lite.
Snart drar min fotbollssäsong igång (låg nivå) och jag undrar hur jag ska kombinera träningen? Träningarna ligger då oftast på kvällssidan, ska jag då försöka gymma direkt efter träningspasset eller tidigare på dagen? Och i så fall, hur ska mitt kost upplägg vara? Försöker ligga på LCHP/F (def mode)..

Så långt från varandra som möjligt. Styrka på morgonen och rejält med vila/mat sedan fotboll på kvällskvisten lär inte vara några problem.

1911
2012-04-09, 10:16
Genom cardio kan man äta mer - gott, plus att då kan man ju få i sig mkt mer protein än om man bara åt lite....


Sen så mår man en aning bättre på något sätt. Så kör på cardion om du inte tycker det är jättetråkigt.

Mollestam
2012-04-09, 10:25
En deff utan kardio är för mig otänkbart. Tror inte att det hämmar muskelökningen märkbart.

mikaelj
2012-04-09, 10:32
Varför är det otänkbart?

stridis
2012-04-09, 10:58
Varför är det otänkbart?

För att han får dra in mer på maten istället då, vilket vissa förstås har ett motstånd inför. Att ligga lågt i matintag ger ju mindre fria händer än ett större intag med avseende på mikronutrienter etc... När jag thaiboxades och gick ner i vikt på 3500 kcal så ja, matdelen är ju mycket friare än om man måste vara minimalist på 2000 kcal eller mindre.

krubkungen
2012-04-09, 11:09
Powerwalks/långa promenader FTW.

Sniggel
2012-04-09, 11:13
Om man bortser från vilket som är enklast att genomföra, eftersom det inte hör till frågan, så är iaf en fördel med cardio att man kan plocka in fler kalorier från protein i kosten och därmed få en större muskelbesparande effekt.
Om denna effekt spelar roll beror ju givetvis på hur mycket kcal från protein man har från första början och ifall konditionsträningens hämmande effekt på styrketräningens uppbyggande effekt blir mindre än den muskeluppbyggande effekt man får av ett ökat proteinintag.
Jag tror att för det mesta så tjänar man mer på att inte konditionsträna om man bara fixar ett bra upplägg på kosten och träningen.
Det här svaret är förstås optionani men det är ju för att frågan också är det.

martikainen
2012-04-09, 11:13
Är du proffsbyggare och skall ställa upp i SM om 9½ vecka och får inte riskera att förlora ett gram muskler i onödan?

Om ja: Skippa kardion och lev 100% optimalt i övrigt.

Om nej: Kör precis så mycket kardio du vill, om det går så försök skilja på styrka/kardio passen med så många timmar som möjligt, sen lever du ett skönt liv precis som vanligt och behöver inte oroa dig för om du är 100% optimal eller inte i allt du gör.

Gober
2012-04-09, 11:42
Har släppt rädslan för att tappa lite muskler och har till och med börjat med löpning någon gång i veckan nu på slutet av dieten pga ett mål som inte har med träningen att göra. Men annars kör jag powerwalks varje morgon vilket förutom att det gjort mig piggare och mer välmående gjort att jag även nu på slutet av dieten kan äta god mat. Om det nu är så att man tappar lite extra muskler så får man förmodligen tillbaka det ganska snabbt när man lägger sig på överskott igen...intalar jag mig iaf ;-)

Fd anti-cardio och numera helt för.

Sniggel
2012-04-09, 11:47
Är du proffsbyggare och skall ställa upp i SM om 9½ vecka och får inte riskera att förlora ett gram muskler i onödan?

Om ja: Skippa kardion och lev 100% optimalt i övrigt.

Om nej: Kör precis så mycket kardio du vill, om det går så försök skilja på styrka/kardio passen med så många timmar som möjligt, sen lever du ett skönt liv precis som vanligt och behöver inte oroa dig för om du är 100% optimal eller inte i allt du gör.

Jag tyckte frågan var väldigt specifik och att det inte var öppet för andra att lägga in värderingar om vad som är viktigt.

Vad är bäst, att deffa med eller utan kardio? Målet är såklart att behålla så mycket muskler som möjligt. Jag ska gå ner 4-5 kilo tills sommaren, kommer köra styrketräning 4-5 gånger i veckan.

Kaloriunderskottet kommer vara 500 per dag.

Därmed inte sagt att ett liv utan nojor för smådetaljer förmodligen har en bättre muskelbesparande effekt än ett "opti liv" med nojor.

speedy83
2012-04-09, 11:54
Nu är väl inte BODY den mest uppskattade och bästa källan men jag har för mig jag såg att de hade ett reportage om detta när jag bläddrade igenom den på gymmet för ett tag sedan.

Man kan kanske få lite olika i infallsvinklar från den i alla fall.

Själv kommer jag från att inte har haft någon kardio alls inlagd försöka börja få in en eller möjligen två pass med lättare löpning framöver då min kondis är riktigt riktigt dålig..

Maskan
2012-04-09, 17:25
Tror ni att man förlorar någon muskelmassa ifall man t.ex styrketränar på måndag och på tisdag går man ut och springer, och onsdag styrketräning och torsdag springa ?

pwnyou
2012-04-09, 17:37
Jag tror att korta, långsamma cardiopass bara är bra.

Men långa, snabba cardiopass förstör väldigt mycket för muskelbesparingen.