handdator

Visa fullständig version : Efterträningsdrinken - upptag


Officer
2004-01-21, 22:22
Det är så att jag oftast är nästan spyfärdig direkt efter passen och att dricka ner den 7-8 deciliter stora drinken med massa prottepulver och lite druvsocker (har skumbananer som jag kompletterar med) känns ganska jobbigt och det händer att jag småspyr ibland efter benpassen när jag försöker pressa ner där jävla drinken direkt.
Nu är det så att jag pga tidsbrist (kvällsträning) inte kommer duscha på gymmet efter passen, jag ska köra bil hem tar cirka 15 min.

Nu undrar jag såhär. Om jag käkar skumbananerna (dvs de snabba kolisarna) direkt i omklädningsrummet, och sedan börjar sticka hem och är hemma ungefär 25-30 minuter efter sista träningssetet, och sedan dricker proteindrinken? Hur påverkar det återhämtningen direkt efter ett hårt pass?
Eller ta drinken i bilen 10-15 minuter efter snabba kolisarna.

Har hört lite att man helst ska ta snabba kolisarna först för att höja blodsockret efter ett hårt pass, för att sedan efter en stund ta proteinet för att få maximalt utnyttjande av protein till muskeltillväxt, då de snabba kolisarna redan skött "grovjobbet", dvs höja blodsockret efter träning.

Vad säger ni?

what
2004-01-21, 22:35
nu är jag ingen expert på detta område... men träningen har ju förbrukar stora delar av "energin" från din kropp.. så det är väl likabra å dricka energidrickan små försigtigt än att rasa ihop när du kör bil pga näringsbrist :D :eating:

Spike
2004-01-21, 22:55
Byt bort druvsockret mot maltodextrin. JAG slapp spykänslorna som jag får som ett brev på posten av druvsocker!

Officer
2004-01-21, 22:59
Originally posted by Spike
Byt bort druvsockret mot maltodextrin. JAG slapp spykänslorna som jag får som ett brev på posten av druvsocker!


Jag har testat båda, det är inte av det jag får spykänslor av själva druvsockret utan själva jävla grejen att jag är spyfärdig efter passen, men det går utmärkt att dricka en fet drink 10-15 minuter efter istället.

Vlad
2004-01-21, 23:02
Jag brukar dricka dextrose + pressad citron + creatine (citronen neutraliserar smaken, går in hur lätt som helst. Give it a try!) :)

Officer
2004-01-21, 23:05
Originally posted by Vlad
Jag brukar dricka dextrose + pressad citron + creatine (citronen neutraliserar smaken, går in hur lätt som helst. Give it a try!) :)


Låter bra det!
Men va fan ska jag ta me en jävla citron till gymmet nu också för att pressa på plats, funkar väl inte så bra o pressa citronen i shakern med det färdiga pulvret hemma för att sedan låta det stå i sådär två timmar..!

LunaSpice
2004-01-21, 23:06
Originally posted by AnabolicProtein



Jag har testat båda, det är inte av det jag får spykänslor av själva druvsockret utan själva jävla grejen att jag är spyfärdig efter passen, men det går utmärkt att dricka en fet drink 10-15 minuter efter istället.

10-15 min hit eller dit spelar ingen som helst roll. Du har en rejäl glykogeninlagring inom 1-2 timmar efter ett tömmande pass. Vänta tills kroppen har lugnat ner sig lite och drick drinken då. Skonsammare även för magen.

Officer
2004-01-21, 23:10
Originally posted by LunaSpice


10-15 min hit eller dit spelar ingen som helst roll. Du har en rejäl glykogeninlagring inom 1-2 timmar efter ett tömmande pass. Vänta tills kroppen har lugnat ner sig lite och drick drinken då. Skonsammare även för magen.


SÅNA svar ville jag ha! :D

Tack Luna.


Mer synpunkter mottages varmt.

explorer
2004-01-21, 23:40
Eftersom kroppen bara kan ta upp 2dl vätska / 20min, så rekommenderar jag att alltså inte dricka allting på en och samma gång efter träningspasset då mer än hälften inte tas upp.

Ett litet tips.

Officer
2004-01-21, 23:59
Originally posted by explorer
Eftersom kroppen bara kan ta upp 2dl vätska / 20min, så rekommenderar jag att alltså inte dricka allting på en och samma gång efter träningspasset då mer än hälften inte tas upp.

Ett litet tips.

Hmm väldigt intressant.

Någon som Grub som kan styrka detta påstående?

LunaSpice
2004-01-22, 08:26
Originally posted by AnabolicProtein


Hmm väldigt intressant.

Någon som Grub som kan styrka detta påstående?

Det stämmer inte så jag styrker det inte iaf. :D Upptaget i tarmen är väldigt starkt relaterat till kroppens behov. Finns det ett stort behov av vätska och glukos/protein (som efter träning) så kommer upptaget i tarmen att öka.