handdator

Visa fullständig version : One arm chin-up!


Dan S
2012-04-08, 14:16
Hej, hur många klarar av att göra 1 en armad chin-up utan att hoppa eller svinga och vad väger ni isåfall?

Klarade av att göra en strikt med höger och nästan med vänster, vägde 90kg vid tillfället och är extremt nöjd. Men hur vanligt är det egentligen?

Nutrid
2012-04-08, 14:44
Vågar inte testa. Gjorde det ofta i yngre dagar och då utvecklade jag en skada i handleden som tvingade mig att göra ett uppehåll på ett år :/

astrodog
2012-04-08, 14:45
Antar du menar pull-up ;) Annars: posta video!

<Mike>
2012-04-08, 14:52
Imponerande på din vikt, helt klart. Tränar du viktade chins/pullups? Skulle vilja veta hur stark du är där.

Själv har jag klarat strikta enarmchins ett par gånger nu, gjorde en för första gången när jag vägde 83 tror jag. Väger 78 nu och skulle nog klara 3 reps ifall jag testade, men är lite nojig då skaderisken är ganska hög.

Squamata
2012-04-08, 14:56
102kg.. fick rätt ont i bicepsfästet så bangade.. Helt klart imponerande om man väger 90 o klarar de! :)

MtotheM
2012-04-08, 15:05
Antar du menar pull-up ;) Annars: posta video!

Beror på om han menar det Engelska chin-up eller Svenska.

astrodog
2012-04-08, 15:30
Han skrev på engelska, eller hur?

Dan S
2012-04-08, 15:39
Ahhh just det, jag minns inte vilket grepp jag hade men jag tror handryggen mot mig, men jag finner det lika imponerande vilket som, låt oss säga oavsett grepp, att dra upp sig själv med en arm!

Jag kör väll en 12a precis på 140 i latsdrag utan att svinga och bra kontakt. Har inte haft möjlighet att pröva mer. Rodd i maskin där man kan använda en arm så orkar jag nog en 8a på strax över 100 (med lite sving såklart) så får en polare trycka emot på negativa fasen, kör jag båda händerna samtidigt så kan jag nog fortfarande köra på 160. Stångrodd med max 45 graders vinkel så kör jag 150*4 elller 130*10, det är i stort sett alla ryggövningar. Just det, viktade chins 5-7st beroende på form och snabbhet +40 ungefär skulle nog kunna klämma något kilo där om jag börjar köra det mer frekvent.

EDIT: tror inte det skulle se ut som en vanlig "chin" det jag gjorde med tanke på hur nära kroppen jag kom med armen.

Rubus
2012-04-08, 15:52
Off topic
Men dra åt helvete... Sinnes vad stark du är. Hur lång är du och hur länge har du tränat? Vill ha andra stats med :D

svenbanan
2012-04-08, 16:06
Det spelar väl knappt nån roll om man kallar det chin-up eller pull-up i just detta fall, eftersom man ju kommer rotera tills det blir nåt slags neutralt grepp...

exor
2012-04-08, 16:50
Ahhh just det, jag minns inte vilket grepp jag hade men jag tror handryggen mot mig, men jag finner det lika imponerande vilket som, låt oss säga oavsett grepp, att dra upp sig själv med en arm!

Jag kör väll en 12a precis på 140 i latsdrag utan att svinga och bra kontakt. Har inte haft möjlighet att pröva mer. Rodd i maskin där man kan använda en arm så orkar jag nog en 8a på strax över 100 (med lite sving såklart) så får en polare trycka emot på negativa fasen, kör jag båda händerna samtidigt så kan jag nog fortfarande köra på 160. Stångrodd med max 45 graders vinkel så kör jag 150*4 elller 130*10, det är i stort sett alla ryggövningar. Just det, viktade chins 5-7st beroende på form och snabbhet +40 ungefär skulle nog kunna klämma något kilo där om jag börjar köra det mer frekvent.

EDIT: tror inte det skulle se ut som en vanlig "chin" det jag gjorde med tanke på hur nära kroppen jag kom med armen.

Brutalt stark i ryggen!! Imponerande. Jag får kriga många år till märker jag.

filmjölk
2012-04-08, 17:09
Ont: haha nej knappast.

Ni som gillar sånt där, kolla in c:a 1:45 in i klippet, ganska stor kille, säkert 90-100kg tung, gör hyfsade enarms chin-ups.

IXloQ-tDPKA

astrodog
2012-04-08, 17:11
Det spelar väl knappt nån roll om man kallar det chin-up eller pull-up i just detta fall, eftersom man ju kommer rotera tills det blir nåt slags neutralt grepp...

Det var väl lite så jag menade, utan att rotera :Virro

Men grymt starkt, absolut! Har själv haft denna ambition men inte uppnått det än.

Lovgren
2012-04-08, 18:07
Klarar 1 med höger "pull up" nästan 1 "chin" men då bara 70 kg ;)

Dan S
2012-04-09, 15:55
Den där mörka killen var inte klen direkt :D
Jag gör en trea på 150 i bänk, 240 i kronlyft, 170 i böj, 70kg triceps pushdowns, 70kg stångcurl strikta, 90 i militärpress. Väger 88-90 på 178cm.

Aja, blir ett mål att kunna göra 3 såna där en-arms .. things.

Whoopie
2012-04-09, 17:03
Tycker att dra upp sig med en arm oavsett vikt är väldigt imponerande.
Mera strikt = mer imponerande

<Mike>
2012-04-09, 19:00
Du skulle nog klara mer än 7 reps på +40 i viktade chins ifall du fokuserade på det ett tag. Jag klarade inte en enarmchin förrän jag tog dubbla kroppsvikten i viktade chins (162kg totalt @81kg kv).
Nu är du ju redan stark, men enligt min erfarenhet så ökar chinsstyrkan bäst av att träna mycket viktade chins, så om du vill bli ännu starkare kanske du kan testa lägga mer fokus på det istället för då t.ex. latsdrag.

Surgency
2012-04-09, 19:30
Du skulle nog klara mer än 7 reps på +40 i viktade chins ifall du fokuserade på det ett tag. Jag klarade inte en enarmchin förrän jag tog dubbla kroppsvikten i viktade chins (162kg totalt @81kg kv).
Nu är du ju redan stark, men enligt min erfarenhet så ökar chinsstyrkan bäst av att träna mycket viktade chins, så om du vill bli ännu starkare kanske du kan testa lägga mer fokus på det istället för då t.ex. latsdrag.

Så efter att du klarat en rep med +81kg i extravikt i pronerade chins, så testade du enhandschin (pronerad) och klarade en rep där strikt?