handdator

Visa fullständig version : Öka konditionen, hjälper spinning?


Lakritstomten
2012-04-08, 10:32
Hallå!

Lika bra att börja om från början.

Jag startade en träningsjournal här på kolo för lite drygt 2 månader sedan för att gå ner i vikt. Jag började på 100 kg och är nere på strax över 90 kg nu och målet är att gå ner till 80 kg (spelar ingen roll hur lång tid det tar, går jag ner när året är slut så är jag nöjd).

Jag vill ta och börja springa nu under våren och sommaren men har dragit mig för på grund av min urusla kondition (Skulle inte förvåna mig om jag faller ihop efter 200 minuters jogging).
Jag har alltid haft förhoppningen att det blir lättare att springa ju lättare man är (låter ju rätt logiskt visserligen) och det är även en av anledningarna till att jag inte har försökt jogga ännu.

Jag tränar varje dag och såhär ser en typisk träningsschema ut för mig:

Måndag: Bröst + Triceps innan jobbet. Så fort jag kommer hem 40 minuter spinning.
Tisdag: 60 minuter spinning efter jobbet, inget gym.
Onsdag: Rygg + Biceps innan jobbet, spinning 40 minuter så fort jag kommer hem.
Torsdag: 60 minuter spinning efter jobbet, inget gym.
Fredag: Benträning på gymmet innan jobbet, beroende på hur slut mina ben är så kör jag allt ifrån 0,20,40 minuter spinning efter jobbet.
Lördag: 120 minuter spinning, inget gym.
Söndag: 120 minuter spinning, inget gym.

Jag har inget fysiskt krävande jobb så kan inte räkna med någon träning där inte. Däremot försöker jag gå så långa sträckor som möjligt när jag ska hem från jobbet (till jobbet finns det ingen större chans, jag är försenad när jag gymmar med ungefär 30 minuter så blir buss direkt och tisdagar och torsdagar infinner jag mig tidigare för att kompensera förseningarna).

Exempel på att gå långa sträckor är att jag går istället för att ta bussen till närmaste bussterminal för att sedan ta mig hem (sträcka på 40 minuter på motorvägen så kan inte riktigt gå den sträckan) och stiger sedan av 1 station tidigare vilket leder till ungefär 7-8 minuter längre färdväg.


Jag har primärt kört spinningen varje dag för att hjälpa till med viktnedgången och det fungerar prima än så länge.
Jag har dock haft förhoppningen att den hjälper min kondition och där är anledningen till att jag skapade denna tråd.

Jag är väl medveten om att det beror på hur hårt jag tränar och jag kommer köpa en pulsklocka som mäter min puls och kaloriförbränning så fort som möjligt för att se hur mycket jag jobbar egentligen.
Kan dock avsluta med att jag alltid är dyngsur efter varje avslutad spinningpass och jag har gradvis ökat motståndet hela tiden på cykeln så någonting har ju förändrats. :)

Här kommer frågan i alla fall och slänger på en bonusfråga på köpet.

1Ökar spinningen min kondition vilket i sin tur kommer hjälpa mig med joggingen?
2.Tänkte köpa en pulsklocka, förslag? Vill se hur mycket jag går (km), vad min puls ligger på i viloläge och även se pulsen när jag aktiverar mig fysiskt och även kaloriförbränning när jag cyklar.


Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa funderingar.

svenbanan
2012-04-08, 11:05
Hallå!

Lika bra att börja om från början.

Jag startade en träningsjournal här på kolo för lite drygt 2 månader sedan för att gå ner i vikt. Jag började på 100 kg och är nere på strax över 90 kg nu och målet är att gå ner till 80 kg (spelar ingen roll hur lång tid det tar, går jag ner när året är slut så är jag nöjd).

Jag vill ta och börja springa nu under våren och sommaren men har dragit mig för på grund av min urusla kondition (Skulle inte förvåna mig om jag faller ihop efter 200 minuters jogging).
Jag har alltid haft förhoppningen att det blir lättare att springa ju lättare man är (låter ju rätt logiskt visserligen) och det är även en av anledningarna till att jag inte har försökt jogga ännu.

Jag tränar varje dag och såhär ser en typisk träningsschema ut för mig:

Måndag: Bröst + Triceps innan jobbet. Så fort jag kommer hem 40 minuter spinning.
Tisdag: 60 minuter spinning efter jobbet, inget gym.
Onsdag: Rygg + Biceps innan jobbet, spinning 40 minuter så fort jag kommer hem.
Torsdag: 60 minuter spinning efter jobbet, inget gym.
Fredag: Benträning på gymmet innan jobbet, beroende på hur slut mina ben är så kör jag allt ifrån 0,20,40 minuter spinning efter jobbet.
Lördag: 120 minuter spinning, inget gym.
Söndag: 120 minuter spinning, inget gym.

Jag har inget fysiskt krävande jobb så kan inte räkna med någon träning där inte. Däremot försöker jag gå så långa sträckor som möjligt när jag ska hem från jobbet (till jobbet finns det ingen större chans, jag är försenad när jag gymmar med ungefär 30 minuter så blir buss direkt och tisdagar och torsdagar infinner jag mig tidigare för att kompensera förseningarna).

Exempel på att gå långa sträckor är att jag går istället för att ta bussen till närmaste bussterminal för att sedan ta mig hem (sträcka på 40 minuter på motorvägen så kan inte riktigt gå den sträckan) och stiger sedan av 1 station tidigare vilket leder till ungefär 7-8 minuter längre färdväg.


Jag har primärt kört spinningen varje dag för att hjälpa till med viktnedgången och det fungerar prima än så länge.
Jag har dock haft förhoppningen att den hjälper min kondition och där är anledningen till att jag skapade denna tråd.

Jag är väl medveten om att det beror på hur hårt jag tränar och jag kommer köpa en pulsklocka som mäter min puls och kaloriförbränning så fort som möjligt för att se hur mycket jag jobbar egentligen.
Kan dock avsluta med att jag alltid är dyngsur efter varje avslutad spinningpass och jag har gradvis ökat motståndet hela tiden på cykeln så någonting har ju förändrats. :)

Här kommer frågan i alla fall och slänger på en bonusfråga på köpet.

1Ökar spinningen min kondition vilket i sin tur kommer hjälpa mig med joggingen?
2.Tänkte köpa en pulsklocka, förslag? Vill se hur mycket jag går (km), vad min puls ligger på i viloläge och även se pulsen när jag aktiverar mig fysiskt och även kaloriförbränning när jag cyklar.


Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa funderingar.

Förmodligen kan spinningen göra att det blir lättare med löpträningen. Fast kanske inte jättemycket eftersom man inte får 100%-ig överföring från en gren till en annan. Det effektivaste är helt enkelt att springa om du vill bli bättre på att springa.

Mitt tips skulle vara att du tar löpningen väldigt lugnt och ökar gradvis och blanda med gång, så att du från början har en större andel gång och gradvis ökar andelen löpning.

Antingen kan du bestämma dig för att vara ute i 30min eller så har du en viss bana (en viss sträcka) som kanske är 5km. Du behöver en vanlig klocka för att hålla ordning på totala tiden och ett stoppur för att hålla ordning på hur mycket du springer.

Titta vad klockan är då du startar (promenerar i rask takt) när du börjar springa startar du stoppuret. När du slutar springa trycker du på paus i stoppuret, och fortsätter med att gå. När du är redo att springa igen (när pulsen/andhämtningen lagt sig) så trycker du igång stoppuret igen. Fortsätt på detta sätt tills du antingen varit ute dina 30min eller tills du är klar med din runda. På stoppuret har du då den totala tiden du sprungit och på klockan kan du se hur länge du var ute totalt sett.

Om du använder dig av ovanstående metod kan du ju starta med att gå i 10min sedan springa 1min, följt av 2min vila, följt av 1min löpning osv osv. Nästa gång du är ute kan du springa 1min, vila 1,5min, springa 1min osv osv. På detta sätt kan du få större andel löpning utan att behöva plåga ihjäl dig. Och till slut blir det kanske att du springer 10min och vilar 2min. Det går ju såklart att göra detta utan en massa klockor också, men de flesta mobiler har ju dessa funktioner, och det kan vara ett bra stöd.

Se till att inte springa snabbt bara. Jag skulle inte ha bekymmrat mig ett dugg om hur långsamt det gick att springa förrän jag kunde springa 30min sammanhängande utan vila. Då kan du börja fundera på att öka kvaliteten. Försök kör dessa löp/gå pass flera gånger i veckan (typ varannan dag).


En pulsklocka kan ju vara kul och motivationshöjande, men definitivt inget måste.

Lakritstomten
2012-04-09, 17:16
Tack för dina synpunkter, uppskattas!

Jag har kollat på lite upplägg som man kan göra för en nybörjare gällande löpning och hittade en som är snarlik den du skrev.
http://www.coolrunning.com/engine/2/2_3/181.shtml

Vad gäller pulsklocka så är det just för motivationsbiten jag vill skaffa mig en, vilken skulle du/ni rekommendera?
Kostnad är irrelevant så länge alla mina krav uppfylls.

svenbanan
2012-04-09, 18:12
Kör på det du. Verkar skitbra. Var inte rädd för att förändra om du kommer på nåt sätt att få det att bli roligare och mer inspirerande för dig... Kom dock ihåg att det viktigaste är att du har kontinuitet i det, dvs att du inte kör så hårt att du missar nästa pass (pga träningsvärk/skada/whatever).

svenbanan
2012-04-09, 18:29
Jag har en Polar rs800. Den är bra och inehåller allt jag behöver (utom möjligen gps). När jag ska mäta min vilopuls på morgonen gör jag det genom att ta två fingrar på handleden och själv räknar antalet slag på en halv minut. För mig känns det enklare än att greja med pulsband och sådant... Just denna modell har ett idiotiskt gränssnitt mot datorn (infraröd kommunikation), och själva programvaran till datorn är rätt sunkig också. Det kanske finns nyare och bättre nu. Jag har ingen riktig koll. Dock verkar det som om de flesta verkar tycka att Polar är bäst på att mäta pulsen (inga konstiga fel). Annars verkar ju Garmin göra bra grejer som många är nöjda med. Du får väl helt enkelt surfa runt och kolla på olka beskrivningar av lite olika modeller. Det är säkert någon här som har erfarenhet av de olika modellerna. Så om du fastnat för någon särskilt så kan du säkert få info om just den modellen är nåt att ha.

http://www.polar.fi/en/products/product_finder
http://www.garmin.com/se/products/into_sports/