handdator

Visa fullständig version : Tips på weekendresa??!!


Ignatius72
2012-04-08, 10:08
Funderar på att ta en liten tripp med frugan nu under våren. Men vart ska man åka (från Malmö eller Köpenhamn)? Berlin, Budapest, Paris, Prag, Wien, Amsterdam, Barcelona (eller annat)?
Jag inbillar mig att Budapest skulle kunna erbjuda både en skön stadsvandring, lite spa och schyssta restauranger och till hyfsat pris. Någon med lite erfarenheter?

Minoshee
2012-04-08, 10:58
Intressanta och "billiga" städer: Lissabon under våren är fantastiskt. Går enkelt att göra dagsutflykter om man har tid. Eller Istanbul, vackert och mängder att uppleva samt historia och romantik, om man gillar sånt. Inget fel på Budapest, men jag skulle personligen inte ha det som listetta på Europastäder.

Åh, nu blev jag sugen själv.

Ignatius72
2012-04-08, 13:14
Lissabon var det nog 20 år sedan jag var i. Det ska vara lätt och snabbt att ta sig dig. Kan inte ha barnvakt hur länge som helst heller. Ut på östkanten borde väl fortfarande vara billigare? Polski kanske kan vara något?

Solros
2012-04-08, 13:15
Krakow är fint :)

FrankDrebin
2012-04-08, 13:17
Prag. Allt är dyrt utom hororna.

Grazzafukkinrazzi
2012-04-08, 13:21
Prag. Allt är dyrt utom hororna.

Nej. Har du varit i Prag?

FrankDrebin
2012-04-08, 13:26
Nej. Har du varit i Prag?

2010-11 nyår. Förväntade mig en betydligt billigare stad och då har jag INTE räknat in Old Town i mina beräkningar.

Ignatius72
2012-04-08, 14:30
2010-11 nyår. Förväntade mig en betydligt billigare stad och då har jag INTE räknat in Old Town i mina beräkningar.

vad förväntade du dig? och hur var det?

Funderar på Florens? Sen var jag lite sugen på att kombinera det med en F1 tävling om de har någon sådan på G. Min fru var inte lika sugen.

Ignatius72
2012-04-09, 08:57
Nu lutar det åt Paris. Hittade även en ö utanför Rom, Ischia, som lät bra men det var lite meckigt att flyga dit.

de_dave
2012-04-09, 09:04
Paris är grymt bra, senvår/sommar är bra period att vara där.

Bra parresa :)

Musken
2012-04-09, 09:05
Jag har bara varit i Paris och Barcelona av de städer du nämner. Jag tyckte att Barcelona var hästlängder roligare/trevligare/härligare på alla sätt och vis. Paris hamnar i botten av mina resor faktiskt, tyckte inte det var något minne att hänga i granen precis.

Barcelona är dessutom ännu bättre nu under våren! Fantastisk stad.

de_dave
2012-04-09, 09:05
Barcelona tycker jag mer är en sommarstad, då man kan kombinera stad + bad.

Nice är annars ett tips om du gillar Frankrike

mini
2012-04-09, 09:05
Florens har jag varit i över en dag bara och åker gärna tillbaka.

RAUBEZ
2012-04-09, 09:35
Ta något nära så du inte slösar 6-8 timmar av helgen på flygplan/flygplatser :]

FrankDrebin
2012-04-09, 09:37
vad förväntade du dig? och hur var det?

Funderar på Florens? Sen var jag lite sugen på att kombinera det med en F1 tävling om de har någon sådan på G. Min fru var inte lika sugen.

Vill du titta på vackra damer och byggnader så är Prag ett bra resmål.

Skulle rekommendera Barcelona då du har större bredd på engelskan, bra nattliv och trevlig matkultur.

Angel
2012-04-09, 09:44
London och Wien och Berlin har jag varit i av de städer du nämnde.
London älskade jag från första och sista stund.

Wien har jag tom varit i 2ggr. Inte så bra shopping men otroligt vackra hus och byggnader att gå runt och titta på, fina cafeer. Allt är mer eller mindre inom promenadavstånd. Riktigt vacker stad. Ett lätt och välfungerande tunnelbanenät om man vill ta sig ut till förorterna och titta. När jag var där senast så var det mars månad och våren var redan där, gick mestadels utan jacka.

Fishtank
2012-04-09, 09:46
Var i Budapest för några veckor sedan.
Bar faktiskt trevligt och intressant att se en annan livsstandard.
Vacker stad och god mat.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Eddie Vedder
2012-04-09, 10:05
Wien har jag tom varit i 2ggr. Inte så bra shopping men otroligt vackra hus och byggnader att gå runt och titta på, fina cafeer. Allt är mer eller mindre inom promenadavstånd. Riktigt vacker stad. Ett lätt och välfungerande tunnelbanenät om man vill ta sig ut till förorterna och titta. När jag var där senast så var det mars månad och våren var redan där, gick mestadels utan jacka.

:thumbup:

Jag ska dit i juni. Nu är det ju jag som valt just Wien så jag har ju mina idéer om vad jag tror om staden eftersom jag valt den. :) Men det låter ju som ytterligare en bekräftelse på att det är som jag hoppas. I juni kanske man kan hoppas på lite skön värme också. Jag ville till Madrid eller Wien men valde till slut Wien eftersom morsan är så värmekänslig.

tntballe
2012-04-09, 10:09
Edinburgh är en trevlig stad som prismässigt är kring svensk standard. Gamla stan där slår alla andra stadsdelar jag vandrat genom.
Postat via en mobil enhet

fiskebulle
2012-04-09, 10:31
Jag och familjen hyrde en lägenhet över en helg i Paris i stadsdelen Montmartre(?) - Jag kan varmt rekommendera Paris om man är lite intresserad av historia/arkitektur. De har dessutom ett väldigt väl utbyggd kommunaltrafik vilket enligt mig är ett stort plus.

Angel
2012-04-09, 12:51
:thumbup:

Jag ska dit i juni. Nu är det ju jag som valt just Wien så jag har ju mina idéer om vad jag tror om staden eftersom jag valt den. :) Men det låter ju som ytterligare en bekräftelse på att det är som jag hoppas. I juni kanske man kan hoppas på lite skön värme också. Jag ville till Madrid eller Wien men valde till slut Wien eftersom morsan är så värmekänslig.

Åh roligt. Min mamma bodde och pluggade i Wien hela hennes ungdom så det är därför jag varit där. Så fråga gärna om du undrar något. Men att kolla på alla vackra byggnader är ett måste, gå in i Stefansdomen och sitta en stund (tror man kan åka upp i tornet också, men jag gjorde aldrig det.)
Tycker ni det blir för varmt i staden så kan ni åka ut till Schoenbrun och hänga i parken där. Finns massa museum också om man vill kika på konst. Och som jag skrev, smidigt tunnelbanenät och smidigt tåg från flygplatsen. Vi köpte något 3 dagars kort för resor tror jag.
Traditionell österrikisk mat kan jag dock inte rekommendera om man inte älskar sulkål och potatis.

Åh nu kom jag på mitt bästa tips, vi var på en stor marknad som hade öppet en dag i veckan, man kunde gå där i flera timmar, fanns allt ifrån alla möjliga sorters mat, till gamla nazistprylar till ja...typ allt. En del hade fina bord och en del (zigenare från balkan enligt rykten) sålde krafs och trasiga saker direkt på gatan.

Eira
2012-04-09, 12:54
Jag och familjen hyrde en lägenhet över en helg i Paris i stadsdelen Montmartre(?) - Jag kan varmt rekommendera Paris om man är lite intresserad av historia/arkitektur. De har dessutom ett väldigt väl utbyggd kommunaltrafik vilket enligt mig är ett stort plus.

+1 Montmarte e väldigt fint. Finns ett hotel som heter amour i närheten, kanske 2 stationer. Väldigt snyggt inrett och erotisk. En natt där kan jag rekomendera om det blir paris du väljer

Eddie Vedder
2012-04-09, 21:24
Åh roligt. Min mamma bodde och pluggade i Wien hela hennes ungdom så det är därför jag varit där. Så fråga gärna om du undrar något. Men att kolla på alla vackra byggnader är ett måste, gå in i Stefansdomen och sitta en stund (tror man kan åka upp i tornet också, men jag gjorde aldrig det.)
Tycker ni det blir för varmt i staden så kan ni åka ut till Schoenbrun och hänga i parken där. Finns massa museum också om man vill kika på konst. Och som jag skrev, smidigt tunnelbanenät och smidigt tåg från flygplatsen. Vi köpte något 3 dagars kort för resor tror jag.

Tack för det! Ja just byggnader och städers atmosfär är det jag älskar. Jag behöver inte göra turistgrejerna i städer utan vill bara vara liksom. Sitta i en park och läsa typ. Så det låter som jag gjort ett bra val. Naturhistoriska muséet eller något kulturmuseum kan det bli men det är inte säkert. Jag behöver som sagt inte "göra" massa grejer. Bara vara i atmosfören, dra in på ett café, sitta i en park etc.

Traditionell österrikisk mat kan jag dock inte rekommendera om man inte älskar sulkål och potatis.

Det kan man minst sagt säga att jag gör. :D Vill testa riktig Schwarzwaldtårta också.

Åh nu kom jag på mitt bästa tips, vi var på en stor marknad som hade öppet en dag i veckan, man kunde gå där i flera timmar, fanns allt ifrån alla möjliga sorters mat, till gamla nazistprylar till ja...typ allt. En del hade fina bord och en del (zigenare från balkan enligt rykten) sålde krafs och trasiga saker direkt på gatan.

Oj coolt! Du minns inte namn eller plats i detalj?

Angel
2012-04-10, 22:26
Googlade snabbt och hittade den:

Naschmarkt: Wiens största och mest kända marknad. Erbjuder en mix av specialiteter från såväl Wien som från andra länder. Lördagar är det även loppmarknad.

http://www.wien.info/en/shopping-wining-dining/markets/naschmarkt

Är som sagt lördagar som gäller om man vill kolla in roliga prylar och roliga österikare!

Ignatius72
2012-04-11, 05:18
Well, tack för alla råd och tips. Det bidde Paris, det visade sig dessutom att min fru hade en kompis som gör sin postdoc i nämnda stad så det blir lite guidning också. Hotell i Montparnasse och flyg med SAS. Jag svänger över till att fråga om det finns några schyssta Paris tips förutom de uppenbara.

shadowfire
2012-04-11, 07:24
Budapest är trevligt, min mors hemstad.
En mysig stad med mycket historia, allt från fästningar till kanalbåtar, god mat och givetvis ska man bada hälsobad där (typ Gellert eller motsvarande).

Raschmus
2012-04-11, 07:54
Ischkl, St Anton, Val D'isére, Bad Gastein, Saalbach, Sel Am Zee, Mayerhofen etc etc oavsett om du åker skidor eller inte. Sitta på lugn afterskii med kalla bärs eller flaska vin och bli solbränd i ett snöklimat är få förunnat.

Eddie Vedder
2012-04-11, 08:01
Googlade snabbt och hittade den:

Naschmarkt: Wiens största och mest kända marknad. Erbjuder en mix av specialiteter från såväl Wien som från andra länder. Lördagar är det även loppmarknad.

http://www.wien.info/en/shopping-wining-dining/markets/naschmarkt

Är som sagt lördagar som gäller om man vill kolla in roliga prylar och roliga österikare!

Tack! Jag tror vi åker hem på söndagen faktiskt. Hoppas på det. :)

Ignatius72
2012-04-11, 14:34
Ischkl, St Anton, Val D'isére, Bad Gastein, Saalbach, Sel Am Zee, Mayerhofen etc etc oavsett om du åker skidor eller inte. Sitta på lugn afterskii med kalla bärs eller flaska vin och bli solbränd i ett snöklimat är få förunnat.

Så blev man sugen på en resa till...! Mina barn förlåter mig inte om jag åker till alperna utan dem. Kanske blir det till nästa vår.

Ignatius72
2012-05-13, 20:40
Det blev paris en lördag till måndag. Köpte flyg och hotell i ett. Det senare en överraskningsvariant, det enda man fick veta var att det var minst 4 stjärnigt och i vilket område. Vi hamnade i Montparnasse med utsikt mot Eiffeltornet. Det blev bra.

smeander
2012-05-13, 21:07
Är det någon som har ett weekendtips för en Höstresa? Vad är bäst på på just hösten? :)

PureWhey
2016-07-16, 12:54
Bump

Tänkte åka någonstans, 3 dagar, med tjejen. Letar efter god mat och kultur. Har kikat lite mot öst, aldrig vart där borta. Riga, Vilnius osvosv

Don H
2016-07-16, 13:40
Mitt tips är Rom. Var där i våras. Kultur: Check,,God mat: Dubbelcheck

Nyckel
2016-07-16, 14:24
Bump

Tänkte åka någonstans, 3 dagar, med tjejen. Letar efter god mat och kultur. Har kikat lite mot öst, aldrig vart där borta. Riga, Vilnius osvosv

Inte funderat på Prag?

nanork
2016-07-16, 15:09
Inte Rom enligt min åsikt. Överreklamerat och dyrt.
Testa Tallin, Gdansk eller Prag. Där Gdansk nog är 1:a på min lista om man ser till vad man får per krona både vad gäller kultur, mat och annat.

Inte varit i Riga men det ska vara fint där också.

Vill du åka åt andra hållet är New York alltid New York. Nr1 på min lista overall.
SAS och Norw har prisvärda flyg dit om man letar lite.

PureWhey
2016-07-16, 15:13
Inte funderat på Prag?
Det också :)
Inte Rom enligt min åsikt. Överreklamerat och dyrt.
Testa Tallin, Gdansk eller Prag. Där Gdansk nog är 1:a på min lista om man ser till vad man får per krona både vad gäller kultur, mat och annat.

Inte varit i Riga men det ska vara fint där också.

Vill du åka åt andra hållet är New York alltid New York. Nr1 på min lista overall.
SAS och Norw har prisvärda flyg dit om man letar lite.

Gdansk har jag också kikat på lite, verkar nice. Några rekommendationer där? Ska bara vara borta i 3 dagar så N.Y. blir lite långt.

StarkaUlf
2016-07-16, 16:08
Kan bara slänga in en liten fråga; Går det tåg mellan de olika länderna som är smidiga att ta? Då tänker jag mellan städer som typ Riga, Tallin, Prag, Budapest osv.

Hade varit kul isf att spendera några dagar i vardera stad och sedan åka vidare.

Dreas
2016-07-16, 16:18
Har varit i Brygge, Paris, Hamburg och Amsterdam i dagarna.

För en weekend känns Brygge eller Amsterdam riktigt bra. För lite längre känns Paris bra.

Kommer själv garanterat ta både Brygge och Amsterdam igen.

Prag har många bra restauranger. Rom kanske vore något?

spoon
2016-07-16, 16:27
Kan bara slänga in en liten fråga; Går det tåg mellan de olika länderna som är smidiga att ta? Då tänker jag mellan städer som typ Riga, Tallin, Prag, Budapest osv.

Hade varit kul isf att spendera några dagar i vardera stad och sedan åka vidare.
Det går bra tågförbindelser i europa. Det du efterfrågar är ju egentligen tågluff :-)

Tapatalk

Starke75an
2016-07-16, 16:28
Bergen i Norge. Med bra kurs på kronan, så är det inte så dyrt nu.

StarkaUlf
2016-07-16, 16:33
Det går bra tågförbindelser i europa. Det du efterfrågar är ju egentligen tågluff :-)

Tapatalk

Härligt :) Jo det blir ju typ som en tågluff :) man kanske bör bränna av en sväng på några veckor någon gång.

spoon
2016-07-16, 16:57
Härligt :) Jo det blir ju typ som en tågluff :) man kanske bör bränna av en sväng på några veckor någon gång.
Kolla upp interrail. 15 dagar kostar 330 euro. Jag gillar tanken med att starta och avsluta resan från sin hemplats. När jag luffade så startade jag i Mariannelund och hamnade i Sevastapol innan jag vände hem igen.

Tapatalk

PureWhey
2016-07-16, 17:15
Bergen i Norge. Med bra kurs på kronan, så är det inte så dyrt nu.



Inte dyrt? Pls.

spoon
2016-07-16, 17:32
Inte dyrt? Pls.
Man får vara lite smart om man ska resa i Norge. Undvika peppes pizza och Egon. Jag hade dock hellre åkt till Trondheim eller Lofoten.

Tapatalk

oath5
2016-07-16, 17:36
Turkiet.

Starke75an
2016-07-16, 17:37
Äta ute och mat är dyrare. Men så många måltider äter man inte på en weekend. Shopping samma som Sverige. Dock är det billigare nu än när kursen låg på 1,3 ggr den svenska kronan. Nu är en Norsk krona värd lika som en Svensk krona

Sen är naturen speciell i Norge. Med berg och vatten.

nanork
2016-07-17, 20:20
Det också :)


Gdansk har jag också kikat på lite, verkar nice. Några rekommendationer där? Ska bara vara borta i 3 dagar så N.Y. blir lite långt.

Visst! Gamla stan, gärna med guide, då får man höra en hel del spännande som hänt förr i tiden.
Mat och dryck, lyxa till det på riktigt fina resturanger, kostar inte mycket.
Om vädret är bra, åk till Sopot och bada.
Akvariet och hamnen i Gdynia.
Spa-a.
Finns såklart mer, googla runt lite och hitta vad du/ni gillar :)

VikG
2016-07-17, 21:32
Gdansk,Gdynia,Sopot är riktigt shyst.

Klaipeda är fint och mysigt.

unsuspected
2016-07-18, 19:52
Instämmer angående trestaden.

PureWhey
2016-07-19, 06:46
Visst! Gamla stan, gärna med guide, då får man höra en hel del spännande som hänt förr i tiden.
Mat och dryck, lyxa till det på riktigt fina resturanger, kostar inte mycket.
Om vädret är bra, åk till Sopot och bada.
Akvariet och hamnen i Gdynia.
Spa-a.
Finns såklart mer, googla runt lite och hitta vad du/ni gillar :)

Blir nog det om det går flyg osv den dagen :)