handdator

Visa fullständig version : Viktökning Med hjälp av rapsolja!


Snubben_92
2012-04-08, 01:25
Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt och jag har provat väldigt mkt. Allt från kosttillskott till att trycka i mig så mycket mat som möjligt.
Detta resulterar i att jag går upp något kilo för att sedan tappa det någon månad senare. Jag tränar även på gym ca 3 ggr i veckan.

Nu är det så att en vän till mig gick upp 8 kilo rätt så snabbt genom att dricka bland annat en deciliter rapsolja rätt upp och ner. Han berättade att det inte ger den där mättande känslan som kosttillskott gör så man kan sen äta maten som vanligt och få i sig mycket kalorier.

Någon som vet om detta är ett bra sätt att gå till väga? En deciliter rapsolja lite då o då?

Tack på förhand

Spartansk
2012-04-08, 01:27
Det lär funka, och det lär inte vara farligt, så ja, jag antar att det är bra. Jag skulle dock hällt det över mat istället för att svepa det, för smakens skull.

Kent Herbert
2012-04-08, 02:11
Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt att dricka olja sådär, så jag lämnar det åt nån som verkligen kan. Men vadå, så att trycka i dig massa skräpmat och läsk fungerarr alltså inte? Intressant... Jag undrar verkligen hur folks hungersystem kan va så annorlunda, är det fråga om magsäckens storlek?

Mitt tips är att äta mat med mycket volym i syfte av att förstöra magsäcken kanske, dricka mycket vatten

Zizou
2012-04-08, 08:20
Jag hade hellre tagit 1 liter 3% mjölk, då får du ändå i dig 600 kalorier extra samt 35g protein. Och betydligt godare än rapsolja :P
Vill du utöka kalorierna så kan du ju göra oboy eller något.

Man behöver ju inte svepa hela litern direkt, utan man kan ju sprida ut den över dagen.

Sheogorath
2012-04-08, 08:37
Jag prövade att dricka en HALV decliter rapsolja rakt upp och ner i min ungdoms dagar, det slutade med att jag satt och stirrade in i en vägg i en och en halv timme eftersom jag kände att jag skulle kräkas om jag rörde mig ur fläcken. Förmodligen hade det varit mindre smärtsamt om jag hade gjort just detta, för att få det överstökat.

Nej, häll det över maten utspritt över dagen eller ännu bättre: lär dig äta rätt saker för att gå upp i vikt.

stridis
2012-04-08, 08:51
Jag prövade att dricka en HALV decliter rapsolja rakt upp och ner i min ungdoms dagar, det slutade med att jag satt och stirrade in i en vägg i en och en halv timme eftersom jag kände att jag skulle kräkas om jag rörde mig ur fläcken. Förmodligen hade det varit mindre smärtsamt om jag hade gjort just detta, för att få det överstökat.


Så himla klen du är. Inget ätartävlarmaterial direkt.

isakt
2012-04-08, 08:53
Fritera potatis istället för att dricka det rent. Bara häll oljan i en kastrull och kör på högsta värmen. Sen lägger du lock efteråt så kan du använda den flera ggr.

Du blir garanterat fet :hbang:

Sheogorath
2012-04-08, 08:54
Så himla klen du är. Inget ätartävlarmaterial direkt.

Helt riktigt. Därför hittar jag andra vägar än att hiva rapsolja. Eating bakverk som en buss.

Färssen
2012-04-08, 09:16
Pröva att lägga till typ 10-15g rapsolja till varje måltid + några skedar jordnötssmör till efterrätt.

stromming
2012-04-08, 11:05
Om du går upp nått kilo, och sedan tappar det nästa månad låter det som att du inte anstränger dig tillräckligt länge. Med det sagt så hade jag lättare att gå upp när jag hade en halv deciliter rapsolja i mina proteinshakes. Även standardmjöllk hjälper- 1.5 liter till middagen ger 900 gratis kalorier.

312
2012-04-08, 11:12
Äh, drick 1-2 liter 3% mjölk varje dag utöver maten, så går det nog bra.

Fishtank
2012-04-08, 13:21
Mer mjölk och jordnötssmör är nog godare men klart det blir dyrare om det är rent ekonomiskt du tänker.
Annars lite olja i maten lär vara godare än att dricka det rent.

Deep Thought
2012-04-08, 13:24
Rapsolja innehåller runt 30% fleromättat fett vilket är pro-inflammatoriskt. Detta gäller förvisso de flesta fröoljor, men blir inte bättre för det. Olivolja är bättre (10% PUFA), men knappast något som rekommenderas att dricka decilitervis det heller. Satsa på bättre fetter i stället, om du behöver så energität mat.

Snubben_92
2012-04-08, 13:54
Tack för alla tips! Anledningen till inlägget var att jag fått för mig att det är en ordentlig "genväg" i och med att man får i sig väldigt mycket kalorier utan att få den där känslan av att vara mätt.. Även att det troligen är billigare än annat

Sheogorath
2012-04-08, 14:35
Tack för alla tips! Anledningen till inlägget var att jag fått för mig att det är en ordentlig "genväg" i och med att man får i sig väldigt mycket kalorier utan att få den där känslan av att vara mätt.. Även att det troligen är billigare än annat

Det är ett helt OK sätt att höja upp kalorierna. Rapsolja hällt över näringsrik mat är fortfarande nyttigare än många andra lättillgängliga alternativ för att gå upp i vikt som t.ex. att trycka socker eller skräpmat. Däremot är "skräpmat" som en del i ens kostupplägg inga problem om du föredrar det istället. McDonalds "cheese" är ju t.ex. 300 kcal för 10 spänn och mättar väldigt dåligt. Även chips är väldigt kaloritätt (och gott).

Men grundproblemet brukar vara att folk inte har rutin på sitt ätande (över tillräckligt lång tid) och väljer för energisnål mat eftersom de är fixerade vid ett slags "nyttighetstänk". Fixar man till de problemen brukar det inte behövas så mycket utfyllnadskalorier, kanske inte ens några alls, för att vikten ska öka.

1684_
2012-04-08, 17:54
Hade nog kört på de andra tipsen här, mer röd standard mjölk, fetare produkter överhuvudtaget, 1 näve nötter eller 2. Massa goa ostskivor, avokado och vispadgrädde till typ... keso?`Nä men ät ordentligt, så kommer vikten defentivt att skjuta till.

Morty
2012-04-08, 19:31
Yoghurt blandat med creme fraiche... Många kalorier, hur lätt som helst.