handdator

Visa fullständig version : Planera sin träning/sitt drickande: Vilken dag ska man träna?


feedhurley
2012-04-07, 19:49
Det är inte allt för sällan man försöker planera sitt drickande efter träningen / planera träningen efter drickandet ;) Eftersom alkoholen sätter käppar i hjulet för muskeltillväxten så måste det alltså vara sämst att dricka alkohol precis efter man har tränat...
...men hur är det med dagen före och efter? Vilken är att föredra?

Om vi säger att jag planerar att bli full en lördag, vilken dag bör jag då helst träna på om jag behöver välja en: dagen före (fredag) eller dagen efter (söndag)
- Varför?


Jag brukar försöka hålla mig till vissa dagar jag tränar men ibland när man vet att det kommer bli festligheter så kan man behöva justera det efter bästa förmåga!

Sheogorath
2012-04-07, 19:57
Alkohol är inte särskilt dåligt för muskeltillväxten om inte själva drickandet försämrar övriga viktiga parametrar (träningsprestation, näringsintag, näringstiming etc). Sett i ljuset av det: det är sämre att träna bakfull. Bättre då att träna dagen innan drickandet, om du måste välja en av de två. Jag tränar både fredag och lördag om jag ska ut på lördagen. Ska jag ut på fredagen förskjuter jag bara träningsschemat en dag bakåt och tränar torsdag och fredag istället.

L2310
2012-04-07, 19:57
Du lär ju definitivt prestera bättre dagen före än dagen efter. Men det behöver ju inte vara helt bortkastat att träna på lördagen heller, bättre träna och dricka än bara dricka skulle jag vilja påstå. Inte för att jag har källa på det eller så.


Edit: pucktvåa

Doggeh
2012-04-07, 19:57
Det är väll ändå inte negativt för muskeltillväxt att konsumera alkohol? Däremot hämmas fettförbränningen av alkohol.

Enligt min åsikt tycker jag fredag eftersom man är så sliten dagen efter.

Fishtank
2012-04-07, 19:57
Dagen före lär du prestera bättre men jag föredrar att köra båda iaf.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Eddie Vedder
2012-04-08, 00:35
Har du träningsdag både lördag och söndag så träna båda. Om du kan på söndagen vill säga. Är du jättebakis har du antagligen druckit tillräckligt mycket för att göra klokt i att skippa träningen.

Jag kom nyss hem. Tränade under lördagen och kommer träna under söndagen. Men jag är ju iofs inte direkt full. Gonatt. :)

Spartansk
2012-04-08, 00:50
Man har ju oftast massa ångest dagen efter en fylla, och ångest försämrar träningen för mig iaf. Så, träna före fyllan.

J.V
2012-04-08, 02:53
Har man ångest efter en fylla bör man kanske se över sitt drickande. Det ska väl ändå vara roligt med fest, även dagen efter?

Spartansk
2012-04-08, 03:26
Har man ångest efter en fylla bör man kanske se över sitt drickande. Det ska väl ändå vara roligt med fest, även dagen efter?

Jag har lagt av helt nu, jag svarade utifrån hur det var när jag drack.

J.V
2012-04-08, 03:31
Jag har lagt av helt nu, jag svarade utifrån hur det var när jag drack.Klokt. :)

Tjejen är i samma "sits". Spelar ingen roll om hon dricker två öl eller fyra flak, gör bort sig eller inte, hon har ändå ångest dagen efter. Ibland två-tre dagar. Bara att bli nykterist. ;)

Blev lite offtopic, men-eeh, som många andra sagt: det är ju egentligen inte muskeltillväxten som är problemet när man dricker - så länge man fortfarande kan träna vettigt - det är väl främst fettförbränning. Kör samma dag, och dagen efter, om du orkar. Det gör dig nog bara gott. Man piggnar till lite.

massakay
2012-04-08, 06:23
Det är väll ändå inte negativt för muskeltillväxt att konsumera alkohol

Vaaaaa!!!! Klart det är negativt *gah!*!!!. Det är ju ett gift som bryter ner kroppen. Alkoholen försämrar testosteron produktionen, så att muskeltillväxten hämmas ganska rejält. ALKOHOL OCH TRÄNING HÖR INTE I HOP!!!!

Om man ska träna och få ett bra resultat, är det nog klokast att se över sina alkohol problem först!!!:naughty:

Sheogorath
2012-04-08, 06:59
Vaaaaa!!!! Klart det är negativt *gah!*!!!. Det är ju ett gift som bryter ner kroppen. Alkoholen försämrar testosteron produktionen, så att muskeltillväxten hämmas ganska rejält. ALKOHOL OCH TRÄNING HÖR INTE I HOP!!!!

Om man ska träna och få ett bra resultat, är det nog klokast att se över sina alkohol problem först!!!:naughty:

Om du är seriös och inte bara trollar så läs samtliga svar som skrevs innan ditt.

Ganymedes
2012-04-08, 07:42
Vaaaaa!!!! Klart det är negativt *gah!*!!!. Det är ju ett gift som bryter ner kroppen. Alkoholen försämrar testosteron produktionen, så att muskeltillväxten hämmas ganska rejält. ALKOHOL OCH TRÄNING HÖR INTE I HOP!!!!

Om man ska träna och få ett bra resultat, är det nog klokast att se över sina alkohol problem först!!!:naughty:

Jodå, men inte samtidigt. Hur många nykterister kontra "normaldrickare" tror du det är på elitnivå inom idrotten? Ingen super så hårt som idrottare.

Sverker
2012-04-08, 07:55
Antar att inga dricker på toppnivån. Medalj på SM eller bättre. Vill man dit får man välja. Att välja bort alkohol är inte svårt ifall man älskar sin idrott och vill lyckas.

Sheogorath
2012-04-08, 07:59
Naturligtvis kan man dricka lite champagne på nyårsafton, ta någon öl och nubbe till jul och midsommar etc. Även på toppnivå. Varför måste man antingen vara helnykterist eller suput? För ett fåtal gäller det att "välja" men inte för flertalet.

massakay
2012-04-08, 08:08
Naturligtvis kan man dricka lite champagne på nyårsafton, ta någon öl och nubbe till jul och midsommar etc. .

Nu var det att bli full som trådskaparen planerade.. inte en nubbe

Sheogorath
2012-04-08, 08:12
Nu var det att bli full som trådskaparen planerade.. inte en nubbe

Mitt svar var en respons främst på Sverkers inlägg som jag tyckte var onödigt kategoriskt. Jag skulle förstås ha quotat så att detta framgått tydligare. My bad.

Eddie Vedder
2012-04-08, 09:22
Att välja bort alkohol är inte svårt ifall man älskar sin idrott och vill lyckas.

Svårt och svårt. Det kan ju vara synd på många sätt och dessutom givetvis onödigt att vara absolutist även om man vill vara på topp.

Spartansk
2012-04-08, 12:37
Antar att inga dricker på toppnivån. Medalj på SM eller bättre. Vill man dit får man välja. Att välja bort alkohol är inte svårt ifall man älskar sin idrott och vill lyckas.

Jag har fått uppfattningen att många toppidrottare dricker. Kanske inte varje helg, men då och då. Finns det t ex inte namn inom tyngdlyftningen som har erkända alkoholproblem?

Fishtank
2012-04-08, 13:12
Jag har fått uppfattningen att många toppidrottare dricker. Kanske inte varje helg, men då och då. Finns det t ex inte namn inom tyngdlyftningen som har erkända alkoholproblem?

Har en kompis som tävlar på hög nivå och han har då inga problem med att haka på ut och supa sig redlös lite då och då.

TheIsh
2012-04-08, 13:26
Jag förstår inte ens hur man kan "planera" att bli full. Man går väl ut för att ha trevligt, inte för att bli full, eller? Hade det vart så enkelt hade det ju bara varit att ta med en påse intravenöst koskenkorva och hänga innanför tröjan.

Intressant föresten hur chrome vill ha koskenkorva till "Koranen".

Nutrid
2012-04-08, 13:51
Har full respekt för dem som väljer att inte dricka för att optimera sina resultat. Precis som om jag dricker FÖR att optimera mina resultat då jag känner att det är en nödvändighet för att orka med träningen i längden.

Jag måste få gå ut och dricka några öl för att ladda de mentala batterierna, så för mig är det "opti".