handdator

Visa fullständig version : Olika stänger en gång för alla


Yip_man
2012-04-07, 19:01
Nu har jag varit gymråtta i snart 10år men har fan inte lärt mig vilken stång som är sl och vilken som är ol. Jag vet att den ena flexar mer än den andra ,har bredare ring och är mer lagrad. Men vilken är vilken och vilken föredrar ni till vad?

Är det någon stång som är big nono till vissa övningar.

Kan inte nån som sover i bänktröja och markdräkt reda ut detta en gång för alla.

FrankDrebin
2012-04-07, 19:04
Snurra på stången, den som går lätt är OL.

Spartansk
2012-04-07, 19:07
Jag har inte hört om denna skillnad.

Frank: Menar du att en OL-stång går att snurra även om vikterna inte rör på sig? Att om stången t ex ligger färdiglastad för tunga marklyft, så går stången att snurra även om vikterna står still?

FrankDrebin
2012-04-07, 19:19
Yes. Kan snurra flera varv om du har tråkigt. Annars hade armar, axlar och handleder varit bye bye för tyngdlyftarna.

MilkmaN
2012-04-07, 19:21
Jag har inte hört om denna skillnad.

Frank: Menar du att en OL-stång går att snurra även om vikterna inte rör på sig? Att om stången t ex ligger färdiglastad för tunga marklyft, så går stången att snurra även om vikterna står still?

Ja, och väldigt väldigt lätt också. Det går även en SL-stång, men inte lika bra. Annars hade det blivit förbannat svårt att köra vändningar, dvs utan kullager i stången.

ceejay
2012-04-07, 19:23
sl-stång har inte lika långt mellan ringarna som ol I believe

Ponitus
2012-04-07, 19:24
En OL-stång är väl lite smalare än en SL-stång med, om jag inte minns fel.

Sheogorath
2012-04-07, 19:26
SL-stång: kortare avstånd mellan ringarna och flexar mindre. Avståndet skiljer cirkus två fingerbredder per hand (mina händer).

FrankDrebin
2012-04-07, 19:28
Tunga singlar i bänk med OL-stång kan vara en härlig resa.

Stefan J
2012-04-07, 19:33
SL-stång 81cm mellan ringarna, OL-stång 91cm. OL-stången är något smalare i genomskärning och sviktar mer.

Yip_man
2012-04-07, 19:47
Ok att Ol stång är att föredra i mark om man ör viktkåt säger väl sig själv då den flexar mer eller?

Men hur är det i andra övningar blir det stor skillnad beroende på vilken stång man bänkar/böjer med. Sen har vi alla andra stångövningar hur ör det med dem?

Rikard Jansson
2012-04-07, 19:48
Vilka är Olika och varför stänger de?

teeeheee

Gnusram
2012-04-07, 20:18
Ok att Ol stång är att föredra i mark om man ör viktkåt säger väl sig själv då den flexar mer eller?

Men hur är det i andra övningar blir det stor skillnad beroende på vilken stång man bänkar/böjer med. Sen har vi alla andra stångövningar hur ör det med dem?

Ryck och stöt är inte kul med en SL-stång.

Bänk med en OL-stång blir gärna vingligt eftersom den snurrar så lätt.

Böj är nog mycket en vanesak tror jag. Nu har jag kört med OL-stång i några år och tycker SL-stången känns stum. Men då böjer jag kanske 180 eller lite med en bra dag. Ska man gå tiktigt tungt så kan säkert OL-stången upplevas som svajig även om jag tror det är mycket en vanesak det med.

Mark är nog en smaksak även om den lite mjukare stången kan vara en fördel kanske.

För bicepscurl kan det nog kvitta.

Applet
2013-06-18, 12:11
Hej alla!
Har svårt att få klarhet. I gymmet där jag körde tidigare fanns det bara en typ av stång så reflekterade aldrig över det. Nu har jag börjat på Friskis och där finns det både eleiko powerlifting och weightlifting. Har läst att det finns Ol och Sl-stänger där diameter, kullager mm skiljer.

Vilken stång till vilken basövning och varför? :)

- Böj (high bar?)
- Mark
- Bänk
- Militärpress

Och är det någon övning som är mer eller mindre känslig för valet?

aijou
2013-06-18, 12:17
Hej alla!
Har svårt att få klarhet. I gymmet där jag körde tidigare fanns det bara en typ av stång så reflekterade aldrig över det. Nu har jag börjat på Friskis och där finns det både eleiko powerlifting och weightlifting. Har läst att det finns Ol och Sl-stänger där diameter, kullager mm skiljer.

Vilken stång till vilken basövning och varför? :)

- Böj (high bar?)
- Mark
- Bänk
- Militärpress

Och är det någon övning som är mer eller mindre känslig för valet?

SL-stång (Powerlifting) är nog att rekommendera till alla de övningarna, för att det är det den är till för. Ska du köra olympiska lyft (Ryck och stöt osv.) Så kan du köra med OL-stången.

Applet
2013-06-18, 14:10
Awesome, tack!!

Följdfråga, säg att SL-stängerna är upptagna. Är det dumt eller bara svårare att köra med OL-stången?

Loke
2013-06-18, 14:14
Hej alla!
Har svårt att få klarhet. I gymmet där jag körde tidigare fanns det bara en typ av stång så reflekterade aldrig över det. Nu har jag börjat på Friskis och där finns det både eleiko powerlifting och weightlifting. Har läst att det finns Ol och Sl-stänger där diameter, kullager mm skiljer.

Vilken stång till vilken basövning och varför? :)

- Böj (high bar?)
- Mark
- Bänk
- Militärpress

Och är det någon övning som är mer eller mindre känslig för valet?

Om du inte tävlar i något är det skitsamma. Det finns ett värde i att kunna träna även om omständigheterna inte är som de brukar vara, så jag tror det kan vara bra att variera.

Mart|n
2013-06-18, 15:34
Det beror på hur mycket vikt man hanterar. OL stängerna flexar mer än SL stängerna, vilket gör att det blir ganska stor skillnad när man lyfter tungt.

knon
2013-06-18, 18:02
Awesome, tack!!

Följdfråga, säg att SL-stängerna är upptagna. Är det dumt eller bara svårare att köra med OL-stången?

Böj, mark, ol lyft är lättare med ol stång

Edit: Kan vara lättare, om du lär dig utnyttja stångens flex

Klensomfan
2013-06-22, 07:33
Är inte SL-stången tunnare än OL stången?

Mart|n
2013-06-22, 08:19
Är inte SL-stången tunnare än OL stången?

Nej.