handdator

Visa fullständig version : Varför missar jag alltid simpla saker och lyckas göra fel?


Malone
2012-04-07, 14:40
Jag har en tendens att alltid överse simpla saker. Vare sig det är ett matematiskt problem eller om jag ska tillverka något så verkar jag alltid lyckas överse det logiska och simpla som jag borde se före jag börjar men istället så tror jag att jag gjort rätt, sen när jag ska börja och till exempel ska skapa något så märker jag i efterhand att jag gjort fel fast det var ett väldigt simpelt och logiskt fel jag gjort, som jag borde kunnat förhindra innan jag började men som jag endast ser i efterhand. Blir även lätt förvirrad av matematiska tal eller tankenötter som inte är särskilt svåra, sen när man får se lösningen så känner man att, hur fan lyckades jag missa det där? Det är ju hur logiskt som helst, är jag dum eller?

På grund av det att jag alltid missar simpla detaljer och alltid gör fel + ett dåligt självförtroende så har jag börjat fundera på om jag är smått efterbliven eller om det seriöst är något fel på mig eller min logiska kapacitet. Jag är så jävla otänkt och klumpig.

Någon som känner igen sig? Oroar jag mig i onödan?

difeddy
2012-04-07, 14:55
Jag känner igen mig till fullo, kanske är lätt efterbliven trots allt. :) Skämt åsido, jag förstår vad du menar och har ibland haft känslor nära ångest för att man förstår så trögt. I slutändan är det nog bara en fråga om självförtroende och hur väl man kan acceptera det faktum att man kanske är lite sämre på vissa saker och bättre på andra. Intalar man sig själv att man faktiskt är trögfattad så kommer man nog bli mer åt det hållet, och vice versa.

Malone
2012-04-07, 14:58
Glömde lägga till både min mor, far och morbror är både praktiska och har inte alls tummen mitt i handen. Dom ser logiska problem väldigt snabbt och är inte alls klumpiga utan har många olika talanger och gör inte alls fel som jag alltid lyckas göra. Det får en att undra ännu mer.

rogerQ
2012-04-07, 15:05
Hur gammal är du? Hur fungerar/har det fungerat i skolan? Hur gick det på mönstringsprovet om du har gjort det? Om du har lust finns det inget som hindrar dig från att genomgå en neuropsykologisk utredning inom psykiatrin. De älskar att utreda folk men har inte mycket att erbjuda efteråt.

Malone
2012-04-07, 15:16
Hur gammal är du? Hur fungerar/har det fungerat i skolan? Hur gick det på mönstringsprovet om du har gjort det? Om du har lust finns det inget som hindrar dig från att genomgå en neuropsykologisk utredning inom psykiatrin. De älskar att utreda folk men har inte mycket att erbjuda efteråt.

Skolan har väl fungerat normalt. Inte gjort mönstringen. Inte haft några problem i skolan förutom matematik och kanske extrahjälp i 3-5.an på skrivstil/skrivande har jag för mig.

rogerQ
2012-04-07, 16:15
Har du gått ut gymnasiet och i så fall vilket program? Hur funkar/funkade matten på gymnasiet? Hur funkar det att läsa nu, kan du läsa en dagstidning/textad TV?

Spartansk
2012-04-07, 16:43
Hur är du med icke-praktiska saker då? Är du smart i övrigt?

Det är väl ganska vanligt att folk är "akademiskt smarta" men "har tummen mitt i handen". Sinnebilden av en förvirrad professor, typ.

Malone
2012-04-07, 17:39
Har du gått ut gymnasiet och i så fall vilket program? Hur funkar/funkade matten på gymnasiet? Hur funkar det att läsa nu, kan du läsa en dagstidning/textad TV?


Jag har inga problem med att läsa eller liknande. Språk skulle jag säga är min starkare sida. Jag gick industri och matematiken klarade jag med nöd och näppe. Alltid haft svårt för det.

Hur är du med icke-praktiska saker då? Är du smart i övrigt?

Det är väl ganska vanligt att folk är "akademiskt smarta" men "har tummen mitt i handen". Sinnebilden av en förvirrad professor, typ.

Jag vet faktiskt inte hur jag är i övrigt. Jag hoppas på normalt intelligent i alla fall men jag lyckas alltid göra riktigt simpla fel som är så lätta att undvika och som jag bara ser i efterhand. Jag har ganska svårt för matematik och tycker själv jag ofta missar logiska strukturer som man i efterhand inte kan förstå hur man kan ha missat, sen när man får svaret blir det ofta ganska självklart. Klumpig och otänkt alltså.

Pjotor
2012-04-07, 18:45
Du har konstaterat att du gör enkla fel som du upptäcker i efterhand. I och med att du inser den begränsningen så kan du förhålla dig till den. Ta för vana att dubbelkolla och trippelkolla saker och ting så kommer du sannolikt att göra färre fel. Det låter enkelt men kräver en del arbete.

I mitt fall så är jag fenomenal på att köra vilse när jag ska till en ny plats. Har jag inte GPS så ser jag därför till att starta i extremt god tid så att jag både hinner köra vilse och hitta tillbaka igen. Ibland så hittar jag rätt första gången och får vänta istället.

Malone
2012-05-29, 22:38
Hittade en till sak som skulle peka på att jag har någon sorts bokstavskombination, min handstil är extremt ful (dysgraphia och add ska visst ha något sammanband) och ingen har någonsin tyckt den är fin så det sitter inte i mitt huvud. Jag har dock ingen större svårighet med koordinationen i övrigt utan har alltid varit bra på sport. Är klumpig å andra sidan så det pekar också på någon slags ADD eller liknande.

Jag missar detaljer lätt (testade mig på att börja koda och det första jag gör på en simpel kodning är att missa massor av detaljer även fast jag dubbelkollade), jag har extremt ful handstil, jag hoppar mellan mycket olika aktiviteter, jag får upp väldigt många frågor som jag brukar spara på mobilen och sen ska googla men som jag inte orkar kolla upp i efterhand eller bara kollar upp ytligt a.k.a tappar intresset. Kan läsa en text som inte är särskilt klurig men ändå missa vad som menas, men sen när jag väntar 3 minuter och kollar upp den igen fattar jag direkt vad som menas och känner mig extremt dum.

Har aldrig haft problem i skolan vad jag vet förutom att jag fick lite hjälp med skrivstilen i 2-4an, har å andra sidan alltid varit den som stiger upp och stör klassen.

Victuhh
2012-05-29, 23:13
Hittade en till sak som skulle peka på att jag har någon sorts bokstavskombination, min handstil är extremt ful (dysgraphia och add ska visst ha något sammanband) och ingen har någonsin tyckt den är fin så det sitter inte i mitt huvud. Jag har dock ingen större svårighet med koordinationen i övrigt utan har alltid varit bra på sport. Är klumpig å andra sidan så det pekar också på någon slags ADD eller liknande.

Jag missar detaljer lätt (testade mig på att börja koda och det första jag gör på en simpel kodning är att missa massor av detaljer även fast jag dubbelkollade), jag har extremt ful handstil, jag hoppar mellan mycket olika aktiviteter, jag får upp väldigt många frågor som jag brukar spara på mobilen och sen ska googla men som jag inte orkar kolla upp i efterhand eller bara kollar upp ytligt a.k.a tappar intresset. Kan läsa en text som inte är särskilt klurig men ändå missa vad som menas, men sen när jag väntar 3 minuter och kollar upp den igen fattar jag direkt vad som menas och känner mig extremt dum.

Har aldrig haft problem i skolan vad jag vet förutom att jag fick lite hjälp med skrivstilen i 2-4an, har å andra sidan alltid varit den som stiger upp och stör klassen.

Koncentrationssvårigheter?
Känner också igen mig i det du säger.

Malone
2012-05-29, 23:20
Koncentrationssvårigheter?
Känner också igen mig i det du säger.

Kanske smått men inte extremt stora i sådana fall. Kan koncentrera mig om jag måste men blir lätt distraherad och hoppar mellan saker och blir lätt utråkad. Ett exempel är att om jag ska läsa en hyfsat intressant text som är lång på internet läser jag nästan aldrig hela utan går därifrån eller påbörjar läsa något annat och sen tar jag upp den andra texten igen.

Tenderar också att om jag har upp 30 tabbar med olika ämnen bara skumma igenom snabbt eftersom mitt intresse svalnat och aldrig orka läsa hela.

Hank
2012-05-29, 23:38
Förmodligen har du helt enkelt lågt iq. Det du beskriver är exempel på hur detta vanligtvis yttrar sig i det moderna vardagslivet. Lågt iq betyder dock nödvändigtvis inte att du är "dum". Dumhet yttrar sig på helt andra sätt och det är en stor myt att detta har en korrelation. Du har helt enkelt en låg logisk intelligens. Inget att hänga läpp över om du inte hade tänkt bli raketforskare eller dylikt.

Spartansk
2012-05-29, 23:50
Förmodligen har du helt enkelt lågt iq. Det du beskriver är exempel på hur detta vanligtvis yttrar sig i det moderna vardagslivet. Lågt iq betyder dock nödvändigtvis inte att du är "dum". Dumhet yttrar sig på helt andra sätt och det är en stor myt att detta har en korrelation. Du har helt enkelt en låg logisk intelligens. Inget att hänga läpp över om du inte hade tänkt bli raketforskare eller dylikt.

Vad är "dumhet" då? Ingen diss mot TS, bara uppriktigt nyfiken.

Nordenator
2012-05-29, 23:59
Vad är "dumhet" då? Ingen diss mot TS, bara uppriktigt nyfiken.

Åtminstone för mig är är dum eller smart så mycket bredare begrepp än vad intelligent är. Båda förutsätter någon form av förmåga att resonera logiskt, men smart kommer med extra vaddering som gör att man kan fylla på med annat än bara logiskt tänkande för att väga upp för en svaghet där. Det är inte bara logiskt resonemang som ifrågasätts. Att vara duktig på något kan bidra till smartheten, men man blir inte mer intelligent för det. Enligt mig kan även en intelligent människa vara dum, likaväl som en smart människa kan vara ointelligent. Sen är väl de flesta dumma och ointelligenta.

Så resonerar jag, i alla fall.

begt
2012-05-30, 00:36
Jag tror ni ser smart som synonymt med "streetsmart" och "intelligent" som bra på logiskt tänkande.

baggard
2012-05-30, 07:30
För du gång på gång intalar dig själv att du alltid missar simpla saker och gör fel. Det bästa du kan göra är att vända hela ditt tankesätt till ett positivt sådant. Tro på dig själv och vad du gör så kommer det att bara gå bättre och bättre. Varje gång du säger att du alltid lyckas sjabbla till det så löper du också större risk för att göra just det. Du limiterar dig själv och sätter gränser som bara är ivägen. Ställ dig själv frågan. Tror du på fullaste allvar att du är en idiot som aldrig kommer få något rätt? Mycket möjligt att du har det en uns svårare än många andra med det logiska tänket men tror du att det är fullkomligt omöjligt för dig att bli det motsatta? Dvs, en person som alltid får det logiska att falla på plats. What you think about is what you bring about.

mikaelj
2012-05-30, 07:41
Förmodligen har du helt enkelt lågt iq. Det du beskriver är exempel på hur detta vanligtvis yttrar sig i det moderna vardagslivet. Lågt iq betyder dock nödvändigtvis inte att du är "dum". Dumhet yttrar sig på helt andra sätt och det är en stor myt att detta har en korrelation. Du har helt enkelt en låg logisk intelligens. Inget att hänga läpp över om du inte hade tänkt bli raketforskare eller dylikt.

Det stämmer inte. Att göra slarvfel är jag helt övertygad har att göra med bristande uppmärksamhet / koncentrationsförmåga.

Hur man dubbelkollar som någon annan rekommenderade får gärna beskrivas lite närmare. När jag väl gjort något är det i stort sett omöjligt att se dubbelkolla -- jag kan läsa igenom det två, tre och fyra gånger, och kommer inte att hitta felet.

begt
2012-05-30, 11:03
Det stämmer inte. Att göra slarvfel är jag helt övertygad har att göra med bristande uppmärksamhet / koncentrationsförmåga.

Hur man dubbelkollar som någon annan rekommenderade får gärna beskrivas lite närmare. När jag väl gjort något är det i stort sett omöjligt att se dubbelkolla -- jag kan läsa igenom det två, tre och fyra gånger, och kommer inte att hitta felet.

Håller med. De som har ADHD t.ex. har inte nödvändigtvis lågt IQ. Om något så är det ett tecken på bristande koncentrationsförmåga som sagt.

spange
2012-05-30, 11:34
haha, vad jag känner igen mig i matematikaspekten av problemet :D story of my life.. efter 30hp kemi (jävligt mkt fysikalisk sådan) så kan jag nu säga att.. jag är nästan lika kass:D

Hank
2012-05-30, 13:09
Det stämmer inte. Att göra slarvfel är jag helt övertygad har att göra med bristande uppmärksamhet / koncentrationsförmåga.

Hur man dubbelkollar som någon annan rekommenderade får gärna beskrivas lite närmare. När jag väl gjort något är det i stort sett omöjligt att se dubbelkolla -- jag kan läsa igenom det två, tre och fyra gånger, och kommer inte att hitta felet.

Som sagt, lågt iq betyder nödvändigtvis inte att man är "dum" och inte kan förstå logiska problem och resonemang, vilket många verkar tro. Däremot är det väldigt vanligt för personer med lågt iq, alltså en låg intelligens i enighet med vedertagna intelligenstest, att göra "slarvfel" och dra felaktiga slutsatser vid logiska problemlösningar, i synnerhet matematik. Men precis som TS beskriver kan personer med lågt iq efter noggrannare eftertanke eller med facit i hand förstå logiken i lösningen precis lika väl som någon som löst den vid första anblick.
Lågt iq, enligt vedertagen teststandard, handlar helt enkelt om att ha svårare att resonera och dra slutsatser utifrån logiska underlag. Det handlar inte om att man är för trög för att kunna förstå det över huvudtaget. Det är därför många med lågt iq upplever att de ofta slarvar och göra "lätta" misstag när de väl får facit i hand. Sedan finns det givetvis olika grader i helvetet och vissa logiska problemlösningar är helt enkelt omöjliga att se för en del.

Filthy
2012-05-30, 13:29
Jag har också problem med att slarva. Det påverkar mig när jag t.ex. ska läsa böcker eller ska spela instrument. Det blir alltid slarv! Likadant när man ska idrotta eller spela spel. Jag gör allting så bra till en början sen förlorar jag allt pga ett slarvfel som är så dåligt så det är riktigt pinsamt.
Mitt slarvande leder ofta till roliga sitautioner dock som får många att skratta om man ska dra något positivt ur det. Jag har ju helt naturligt tagit rollen som pajas. :).

Vad kan det här bero på? Ja enligt egen forskning så kan det vara pga svåra "koncentreringssvårigheter". Den där terman som man alltid fick höra av lärare på kvartsamtalen men som man bara tyckte var oförstående på den tiden. Fokusproblem och problem att koncentrera sig kan ofta vara relaterat till AD/HD eller andra bokstavskombinationer. Det finns faktiskt piller som gör att man ska koncentrera sig mycket bättre (jag hatar dock allt som har med piller att göra).
När det kommer till tillskott för kroppen så är vi ju på en passande sida och det finns säkert massor av kunskap om just vad man ska göra för att få bättre fokuseringsförmåga.
Det finns f.ö. frågeformulär i PDF-format på internet som man kan göra. Där man kan ta reda på om man borde kolla upp det här vidare för att kunna få hjälp.

Jag förstår inte hur folk kan dra slutsatsen här inne att det skulle ha med IQ att göra? Om de klarar av det som andra tycker är svårt men samtidigt gör ett lätt slarvfel så lär de väl inte få sämre resultat på t.ex. IQ-test än en vanlig svensson? På tal om logiskt tänkande. Att de sedan kan rätta till sina egna fel genom att dubbelkolla styrker ju inte eran teori heller.

Hank
2012-05-30, 14:02
Jag har också problem med att slarva. Det påverkar mig när jag t.ex. ska läsa böcker eller ska spela instrument. Det blir alltid slarv! Likadant när man ska idrotta eller spela spel. Jag gör allting så bra till en början sen förlorar jag allt pga ett slarvfel som är så dåligt så det är riktigt pinsamt.
Mitt slarvande leder ofta till roliga sitautioner dock som får många att skratta om man ska dra något positivt ur det. Jag har ju helt naturligt tagit rollen som pajas. :).

Vad kan det här bero på? Ja enligt egen forskning så kan det vara pga svåra "koncentreringssvårigheter". Den där terman som man alltid fick höra av lärare på kvartsamtalen men som man bara tyckte var oförstående på den tiden. Fokusproblem och problem att koncentrera sig kan ofta vara relaterat till AD/HD eller andra bokstavskombinationer. Det finns faktiskt piller som gör att man ska koncentrera sig mycket bättre (jag hatar dock allt som har med piller att göra).
När det kommer till tillskott för kroppen så är vi ju på en passande sida och det finns säkert massor av kunskap om just vad man ska göra för att få bättre fokuseringsförmåga.
Det finns f.ö. frågeformulär i PDF-format på internet som man kan göra. Där man kan ta reda på om man borde kolla upp det här vidare för att kunna få hjälp.

Jag förstår inte hur folk kan dra slutsatsen här inne att det skulle ha med IQ att göra? Om de klarar av det som andra tycker är svårt men samtidigt gör ett lätt slarvfel så lär de väl inte få sämre resultat på t.ex. IQ-test än en vanlig svensson? På tal om logiskt tänkande.

Nu ska man självklart inte dra det hela till sin extrem och att du ibland kan missa kulstötningsgropen på idrotten för att du råkar fokusera mer på tjejen i de korta tightsen än på var du ska stöta kulan har självklart inget med din logiska intelligens att göra. Inte heller att du skulle råka göra ett par slarvfel under ett multiplikationstest för att du stressas av lärarens manande utrop.

Däremot kommer en person med låg logisk intelligens alltid uppleva att man tappar koncentrationen vid logiska problemlösningar, därför att man helt enkelt har svårt för att förstå logiken i uppgiften. Och när man har svårt att förstå något så måste man anstränga sig, och att anstränga sig hårt tar på krafterna och detta i sin tur bidrar till bristande uppmärksamhet och koncentrationsförmåga, vilket i sin tur leder till slarvfel och stress.
Ni har säkert alla upplevt klasskamrater under eran skolgång som på ett till synes retsamt, lätt och i synnerhet snabbt sätt löser uppgifter och prov. Personer som helt enkelt ser lösningen på problemet väldigt snabbt. Dessa personer har med största sannolikhet ett högt iq och kan resonera och dra slutsatser väldigt enkelt från de förkunskaper de har och de direktiv som ges.

Filthy
2012-05-30, 14:11
Hank, så din teori är alltså att folk som kontinuerligt gör slarvfel gör det pga psykisk utmattning? Mer än att kroniska svårigheter att koncentrera sig optimalt skulle kunna förekomma redan utan en utmattningsprocess? Finns som sagt en hel del studier kring koncentrationssvårigheter och teorier kring det som man kan läsa.
Jag får intrycket av att du ser på saken väldigt svart eller vitt istället för att vidga på möjligheterna.

Däremot så är det du säger helt logiskt men inte nödvändigtvis svaret på problemet i dessa fall.

Hank
2012-05-30, 14:16
Nej, folk med låg logisk intelligens gör "slarvfel" för att de inte förstår den logiska lösningen till problemet. De kan helt enkelt svårt att se hela bilden. Detta i sin tur bidrar till psykisk utmattning och en känsla av att man misslyckas på prov etc för att man inte orkar koncentrera sig.

Och jag har absolut inte ett svart eller vitt synsett på denna diskussion. Tvärtom har jag en mycket färgglad inställning till det hela.

Filthy
2012-05-30, 14:18
Nej, folk med låg logisk intelligens gör "slarvfel" för att de inte förstår den logiska lösningen till problemet. De kan helt enkelt svårt att se hela bilden. Detta i sin tur bidrar till psykisk utmattning och en känsla av att man misslyckas på prov etc för att man inte orkar koncentrera sig.


Det var ju det jag skrev. Men skönt att du egentligen ser på det hela med öppna ögon. :)

mikaelj
2012-05-30, 14:29
Nej, folk med låg logisk intelligens gör "slarvfel" för att de inte förstår den logiska lösningen till problemet. De kan helt enkelt svårt att se hela bilden. Detta i sin tur bidrar till psykisk utmattning och en känsla av att man misslyckas på prov etc för att man inte orkar koncentrera sig.

Du pratar goja.

Slarvfel är t ex att glömma av att skriva ett minustecken i uppgiften. Sånt gör jag hur ofta som helst, trots att jag tänkte skriva det. Det är slarvfel.

Hank
2012-05-30, 14:29
Isåfall förstod jag nog inte riktigt vad du menade. Min poäng är att personer med lågt iq förmodligen hade presterat lika dåligt på sina test om man gett de rast och fika var 10e minut istället för att utföra ett tre timmars saltest med 50 andra personer. Känslan av koncentrationssvårigheter, stress och slarvfel är bara bieffekten av det fundamentala problemet.

Hank
2012-05-30, 14:31
Du pratar goja.

Slarvfel är t ex att glömma av att skriva ett minustecken i uppgiften. Sånt gör jag hur ofta som helst, trots att jag tänkte skriva det. Det är slarvfel.

Som sagt, denna diskussion kräver att man inte drar det till sin spets på något sätt. Problemen som TS beskrev är inte slarvfel av samma definition som du beskriver.

mikaelj
2012-05-30, 14:32
Isåfall förstod jag nog inte riktigt vad du menade. Min poäng är att personer med lågt iq förmodligen hade presterat lika dåligt på sina test om man gett de rast och fika var 10e minut istället för att utföra ett tre timmars saltest med 50 andra personer. Känslan av koncentrationssvårigheter, stress och slarvfel är bara bieffekten av det fundamentala problemet.

Och du generaliserar det till att alla som gör slarvfel gör det p g a samma underliggande problem.

OK.

Som sagt, denna diskussion kräver att man inte drar det till sin spets på något sätt. Problemen som TS beskrev är inte slarvfel av samma definition som du beskriver.

Det var just du som drog saker till sin spets genom att säga att alla som gör slarvfel har svårt för logiskt tänkande.

Hank
2012-05-30, 14:38
Nej jag säger inte att alla som gör slarvfel har låg logisk intelligens. Jag säger att folk med låg logisk intelligens ofta har en känsla av att göra mycket slarvfel. Detta är för att de har svårt att se fundamentala bitar i en lösning eller ett direktiv som de efter närmare eftertanke ändå kan förstå.

Malone
2012-05-30, 23:26
Nej jag säger inte att alla som gör slarvfel har låg logisk intelligens. Jag säger att folk med låg logisk intelligens ofta har en känsla av att göra mycket slarvfel. Detta är för att de har svårt att se fundamentala bitar i en lösning eller ett direktiv som de efter närmare eftertanke ändå kan förstå.

Det låter väldigt sant tyvärr. Jag har ofta haft problem med verbala förklaringar eller skriftliga förklaringar, speciellt utan bilder som visar med detaljerat.

Malone
2012-06-01, 17:49
Alltså, jag har aldrig haft problem i skolan på så sätt. Allt har fungerat bra förutom just matematiken och att tänka logiskt. Jag menar skolan annars behöver man nästan bara memorera än att faktiskt förstå mekanismen bakom.

Det behöver inte handla om ren matematik, det kan handla om att hur ska vrida på den här biten för att den ska sitta korrekt? Hur ska de här hyllhållarna sitta? Vad menar han riktigt på instruktionsvideon? Hur klurar jag ut det här talet och sen så virrar jag bort mig i massa sidospår och tankegångar att jag knappt vet vad håller på med.

Sen förbättras detta inte med att desto mer fel man gör desto mer rädd blir man för att ha något sorts fel uppe i hjärnan. Jag vet inte hur mycket fel andra människor gör eller hur smarta de är så det är svårt att jämföra sig själv. Men någon sorts svårighet med logik verkar jag ha.