handdator

Visa fullständig version : läsa och skriva snabbt, jag fattar inte hur man gör!


Madame
2012-04-07, 00:02
Jag känner att jag är otroligt långsam på att både skriva och läsa, och det får mig att känna mig lite korkad.

Tex i mitt jobb som skiftledare avslutar jag dagen med att skriva en rapport om hur dagen varit, det är bara att fylla i en dokumentmall och berätta lite om varje punkt i mallen. Efter varje avslutat pass får jag alltid en klump i magen för att jag känner att jag tog för lång tid på mig. De andra skiftledarna är alltid sjukt snabba med sina rapporter de dagar de jobbar, men jag sitter alltid över tiden.
Idag tex, dagen gick skitbra ända tills jag skulle skriva rapporthelvetet, sen cyklade jag hem med en känsla att jag var jävligt dålig, trots att mina medarbetare sa innan de stack att de gillade att jobba när jag är sl.

Jag fattar inte varför jag är eller har blivit såhär kass på att läsa och skriva. Jag har inget problem med språket eller förståelse utan det är hastigheten. Jag börjar känna att det är rätt jobbigt när det är tidspress för jag hinner ju aldrig, men jag borde hinna, och jag känner mig bara dålig.


Vad ska jag göra? Hur fasen blir man snabbare på att läsa/skriva? borde jag jag ta upp detta med min chef eller är det bara onödigt, de kanske inte ens reagerat över detta? är det kanske rentav kontraproduktivt inför framtida karriär inom företaget att ta upp att jag tycker att det är ett problem att jag är för långsam?

Lellan
2012-04-07, 00:14
Eftersom det verkar vara en mall du fyller i (?) kan man ju tänka sig att de andra fått in automatik i det - som att lära sig cykla.. När du kan det, kan du det!

Nu är du inte lika van, därför känns varje gång kanske lite "hur var det nu, visstja.." plus pressen du beskriver - gör det ju inte lättare.

Kan du ha punktlista i fickan som du checkar av, alt skriver stödord under passet på saker du vet ska rapporteras? Förmodligen är du inte hälften så långsam som du upplever dig, men det kanske är en klen tröst att "du lär dig med tiden". Om du ringar in områdena och får flyt på vilka formuleringar som funkar bra, så automatiseras det ju.

Och känns pressen jobbig, och chefen är bra - så kan det ju ta udden av känslan att beskriva den. Att lägga in ytterligare funderingar på om huruvida det är smart karriärdrag el inte kanske däremot skulle öka stressen; formodligen har ingen tänkt på det så gör din grej så lossnar det med största sannolikhet. Upplever du att det inte gör det, el om ngn påtalar det, så tror jag dock på att vara transparent om problemet "jo, jag har märkt att det tar längre tid för mig än för övriga.. har du ngt knep att dela med dig av, just nu känner jag mig dålig när det går långsamt att skriva - trots all uppskattning jag får för arbetet i övrigt?" Då får du ju med det viktigaste - både för dig och chef - att du är uppskattad. Men inte fullkomlig, el iaf inte har utvecklat alla uppgifter på ett för dig tillfredställande sätt.

Finns det någon du tycker rapporterar bra, kan du ju fråga om den har ngt tips till dig - folk älskar att hjälpa till, särskilt när det handlar om deras egen goda förmåga och en ärlig undran från din sida att vilja för bättra sig.

Sen måste man inte kunna alla arbetsuppgifter perfekt, har man höga krav på sig själv och andra kan det tvärtom vara sämre för själva jobbet utfört tror jag än om man tar hjälp av varandras förtjänster.. Kanske finns det någon som avundas din förmåga till konflikthantering, sätt att ta folk el liknande.

Lycka till, jag tror på dig! :) Andas med magen och jobba på (men inte in absurdum) så lär du uppkattas för att du gör ditt bästa. De förväntar sig nog inte en robot som felfritt omänskligt väljoljat sköter varenda sak till punkt och pricka.

Stoltz
2012-04-07, 01:05
+1 på Lellan. Känner igen det du säger, jag läser och förstår vanligtvis jättefort, men under mina första månader som butikschef så kokte hjärnan över mer än en gång när slutklämmen, som var snarlik din, kom varje dag.

Men man vänjer sig och man får lov att ta tid på sig. Du är så ny på det att det hade nästan varit konstigt om det gick som ett rinnande vatten, och även om det skulle gå långsamt - Big deal. Alla har vi ställen där vi skiner som allra mest, och sedan har vi ställen vi skiner mindre på. Det får man absolut lov.

Men för att svara lite mer hjälpsamt - Det finns en del "skriv fort" tester på internet, där det handlar om att trycka in rätt tangent så fort bokstaven/ordet syns, se om du kan hitta dem.

Om det gäller för hand så skriv mycket för hand, få in vanan i det.

Sen helt enkelt - läs mycket, och varierat. Dvs. inte bara Twilight (f'låt;)) utan tidningar, faktaböcker, rapporter, etc.

Oavsett så löser det sig :)

tjabon
2012-04-07, 01:05
Jag känner att jag är otroligt långsam på att både skriva och läsa, och det får mig att känna mig lite korkad.

..
..
..


Vad ska jag göra? Hur fasen blir man snabbare på att läsa/skriva? borde jag jag ta upp detta med min chef eller är det bara onödigt, de kanske inte ens reagerat över detta? är det kanske rentav kontraproduktivt inför framtida karriär inom företaget att ta upp att jag tycker att det är ett problem att jag är för långsam?

Nej
Ja
Ja


Om du nu jämför dej med andra SL:
Är alla lika snabba(re)?
Hur lång erfarenhet har dom andra SL?

G_lund
2012-04-07, 01:25
Är det samma frågor varje gång?

Isf har kanske de andra redan innan bestämt sig för vad de ska skriva på frågorna.
Eller är det själva skrivandet som tar lång tid menar du?

Jag tror knappast någon bryr sig om du sitter några minuter extra och knåpar ihop din lista :)
(lika lite som jag bryr mig om någon totalt elektroniskt handikappad person tar 10-15 minuter på sig för att lyckas skriva ett kort mail och skicka iväg det)

Saga
2012-04-07, 05:35
Att kunna läsa och skriva bra är en färdighet (inte en talang) som vårt samhälle värderar högt, så jag förstår din känsla av otillräklighet. Jag tror dock inte att du behöver orora dig för vad din chef eller dina arbetskamrater tycker. Idag har vi en större förståelse för läs- och skrivsvårigheter och vet att det inte har med inteligens att göra.

Om du verkligen vill få hjälp med det du upplever som problem så finns det kurser i läs- och skrivutveckling på de flesta studieförbund alt. högskolor.

Annars så är mitt råd att läsa och skriva mycket hemma. Läs allt, läs mycket. Läs gärna högt, för dig själv och känn på rytmen i meningarna och ordens ljud. Öva på att skriva. Skriv ned tankar, små berättelser, rapporter hemma. Kasta bort om du inte vill att någon ska läsa. Att läsa och skriva är något man kan öva på i oändlighet för att utvceklas. Det är inte något man kan bara sådär. Alla är vi olika och har olika förmågor som måste tränas på olika mycket.

maaherra
2012-04-07, 07:20
Att skriva fortare på papper och dator är en mångt och mycket en övningsfråga. Vad gäller läsning så är ett tips att läsa tre ord åt gången istället för ett ord exempelvis, det tricket använder jag mig av ifall jag vill läsa igenom något snabbt och utan krav på kirurgisk precision.

Angel
2012-04-07, 09:50
Jag både läser och skriver fort som attans. Skulle tro att det har med att göra att jag både läst och skrivit otroligt mycket, speciellt när jag var ynge (var en riktig boknörd).
Så, övning ger färdighet antar jag.

skaparn
2012-04-07, 09:56
Om du är uppskattad i din yrkesutövning ser jag inga problem med att du tar upp det på nästa utvecklingssamtal och eller direkt. Alla har förbättringsområden och om du vill ha lite resurser eller tid (vilket skulle kunna ses som samma sak) till att gå en kurs i tekniker för att bli bättre så borde en smart arbetsgivare säga ja direkt. Du visar ju både självkännedom och förbättringssträvan.

Men det skulle också kunna vara som flera redan skrivit, att du bara är lite ny i rollen och själva innehållet inte flyter och att det är vad som tar tid snarare än teknikfel.

Sandra81
2012-04-07, 10:29
Jag känner att jag är otroligt långsam på att både skriva och läsa, och det får mig att känna mig lite korkad.

Tex i mitt jobb som skiftledare avslutar jag dagen med att skriva en rapport om hur dagen varit, det är bara att fylla i en dokumentmall och berätta lite om varje punkt i mallen. Efter varje avslutat pass får jag alltid en klump i magen för att jag känner att jag tog för lång tid på mig. De andra skiftledarna är alltid sjukt snabba med sina rapporter de dagar de jobbar, men jag sitter alltid över tiden.
Idag tex, dagen gick skitbra ända tills jag skulle skriva rapporthelvetet, sen cyklade jag hem med en känsla att jag var jävligt dålig, trots att mina medarbetare sa innan de stack att de gillade att jobba när jag är sl.

Jag fattar inte varför jag är eller har blivit såhär kass på att läsa och skriva. Jag har inget problem med språket eller förståelse utan det är hastigheten. Jag börjar känna att det är rätt jobbigt när det är tidspress för jag hinner ju aldrig, men jag borde hinna, och jag känner mig bara dålig.


Vad ska jag göra? Hur fasen blir man snabbare på att läsa/skriva? borde jag jag ta upp detta med min chef eller är det bara onödigt, de kanske inte ens reagerat över detta? är det kanske rentav kontraproduktivt inför framtida karriär inom företaget att ta upp att jag tycker att det är ett problem att jag är för långsam?


Det är nog bara så, alla är vi olika.. nu har du väl gjort det lite till en grej också att du tänker på det varje gång du tex skriver. Men prata med din chef om det hur du känner tror det kanske kan vara skönt att någon annan på jobbet får veta och kan ge dig råd och tips precis som du nu gör på kolo.