handdator

Visa fullständig version : Andra måltiden efter träning..


CouchPotato
2012-04-06, 21:18
Kille, 29år, 182cm, 76kg. Försöker gå ner i vikt för med diet och 3ggr/vecka styrketräning.

Har väl hyfsad koll på hur jag ska äta för det mesta men maten timmarna efter träning gör mig lite fundersam. Måltiden efter träning blir förstås vanlig husmanskost och utgör dagens största måltid. Men efter den måltiden har jag ingen fantasi och det brukar bli en kvargburk 250g +1 dl blåbärssoppa.

Så jag undrar lite hur viktig denna andra måltid efter träningen är och vad man borde äta då? Lågt/högt GI? Större måltid än jag nu äter? Andra tips?

En vanlig dag:

20min innan frukost: 10g eaa

Kl 07.30: 2st lowcarb mackor(smör,ost,kalkon osv)+litet glas juice

Kl 12: Lunch på arbetsplatsen= liten portion husmanskost mycket sallad+proteinkälla

Kl 15: innan träning= 10g eaa + 300g koffein

Kl 17: efter träning= 10g eaa + 40-70g Malto lite beroende på vilket pass det handlar om

Kl 18: Stor portion husmanskost + mjölk

Kl 21: kvargburk 250g + blåbärssoppa 1dl

Kl 23: nattshake 30g kasein + matsked olivolja

paatrik
2012-04-06, 21:36
Många skippar fett vid första post-workout varför det kan vara lämpligt vid ett senare mål. Å andra sidan, den "teorin" ligger väl inom ett koncept och är inte allmänt rådande om man säger så. Ser dock att du tränar på kvällen och har då antagligen ätit i princip alla dina kalorier efter middagen. Varför är kvargburken och blåbärssoppa ett problem, ligger väl bra där? Många vill ju ha kasein inför natten vilket du tar senare, så allt handlar väl om hur väl du fyller på vid 18. En möjlighet är ju att öka den måltiden och äta vid 23 igen, alternativt "fortsätta" middagen om du måste fylla på mer.

Fishtank
2012-04-06, 21:38
Kvarg är kasein.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

vicarious
2012-04-07, 11:06
Ser inga problem med ditt kostupplägg. Kanske lite mer protein till frukosten. Det finns inga regler för vad man "ska" eller inte ska äta vid olika tidpunkter. Det som i slutändan kommer vara avgörande är dygnets totala energi- och makronutrientintag.

CouchPotato
2012-04-07, 17:08
Alright, tack för era svar! Much appreciated.