handdator

Visa fullständig version : Väldig obalans i höften, noll styrka i ben.


TheIsh
2012-04-06, 20:32
Jag är inte den som letar hjälp av "främlingar" på internet, men nu har jag banne mig nått sundhetens gräns! Jag har försökt med läkare och det gav inget konkret svar. Någon mer kvalificerat har jag inte råd med då jag i princip lever under existensminimum, annars hade jag gett någon "benknäckare" chansen också..

Jag vet att det finns några duktiga personer här inne, och jag hoppas att ni kan hjälpa mig få bukt med problemen. Det kommer bli rörigt då jag inte riktigt vet själv vad problemet är, men jag kan åtminstone beskriva symptomen. Så jag öser väl på med vad som dyker upp i skallen så får vi se..

Det jag upplever är att jag har en väldig obalans i höftpartiet (höger/vänster/upp/ner?). Misstänkt skolios när jag var i 12 års åldern (24 just nu). Sitter jag ner på en stol med rak rygg och tårna ihop så sticker vänster knä ut en god centimeter mer. Detta gör att jag känner mig väldigt sne i vänster/höger förhållandet, och ställer jag mig på vänster ben så känns det som jag blir 2-3cm längre. Läkaren gav mig "lyft" att ha i högerskon men jag fick aldrig reda på om det var en anatomisk eller en funktionell längdskillnad. Jag minns dock att de minsann tittade på röntgenplåtarna, så jag antar att inlägget var ett smidigt sätt att behandla syptomet eller något.

Detta problem med till synes längre ben har kommit med stigande ålder, så det är svårt för mig att avgöra om det har växt så, eller om jag omedvetet har suttit/legat/sovit konstigt under en massa år. Träning kan vi nästan utesluta. Jag tränade lite sporadiskt som ung och lite i lumpen, men kan inte minnas att jag hade några problem då. Jag hade sk. snapping hip på höger sida i lumpen minns jag. Stretchade jag på morgonen så var det lugnt hela dagen, gjorde jag inte det var det smärta till tusen varje gång jag tog ett steg framåt med utrustning på. 'Greater trochanter' sticker ut på vänster sida väldigt tydligt om jag står med fötterna ihop (höften lutar åt höger?). Andra saker jag läst om är att illiac kan förskjutas i höjdled något.

Jag vill ju kunna köra ordentliga knäböj och marklyft, framför allt raka marklyft för att få bukt med mina kraftigt underutvecklade hamstrings, men är rädd för att göra saker och ting värre, OM det nu skulle vara så att det handlar om en funktionell benskillnad så behöver jag veta hur jag skall träna för att jämna ut hållningen.

Jag förstår om det låter rörigt, men jag vet ju inte Vad det är, bara hur det känns och ser ut. Någon anatomiexpert är jag inte heller :Virro

Hopas någon vet något i alla fall, nu ska jag sova. Återkommer på förmiddagen imorgon.