handdator

Visa fullständig version : Leangains


Sidor : [1] 2

Inge Enveten
2012-04-06, 12:40
Många tror att periodisk fasta är samma sak som Leangains. Så är det inte. Periodisk fasta är ett av flera inbakade koncept i det stora konceptet Leangains.

Jag tänkte att dem som håller på eller vill börja med Leangains kan använda denna tråd för att diskutera och ställa frågor.

för mer information - www.leangains.com

btw alla trådar suger utan bilder så här är en bild på våran fader

http://freetheanimal.com/images/2010/10/Martin-Berkhan.jpg

Tråd lagd i allmänt medvetet. Anser att den passar bäst här. Om mod/admin inte håller med så får den gärna flyttas.

Mental
2012-04-06, 12:46
Ok :thumbup:

Mazr
2012-04-06, 12:46
Oh, awesome! Jag har kört i enlighet med Leangains principer ett tag nu, men det var speciellt under deffen som jag påbörjade för 10 veckor sen som jag tog det väldigt seriöst, och nu sitter jag här. 10 kg lättare, ökat i böjen och chinsen samt knappt tappat nån styrka i marklyft/bänkpress. Känns hur bra som helst, får käka god mat (i stooora lass), träna 3 dagar i veckan och på så sätt tjäna in massa tid som jag istället lägger på plugg och SC2 ;)

Jag är helt såld. Leangains är en life-changer.

Kan tipsa om rippedbody.jp, en sida som min guru Andy Morgan har startat (som i sin tur har Berkhan som guru). Kan starkt rekommendera honom!

grisbil3n
2012-04-07, 07:49
Har under en period kört något liknande om än inte särskilt strikt. Har i varje fall alltid lagt det totala matintaget efter styrketräning. Har legat på ett ganska rejält enegiunderskott och har trots detta ökat i flera övningar. Så jag är positivt överraskad.

RobbanColeman
2012-04-07, 08:25
Det verkar som att de med bäst volym på kroppen som kör detta kör mer övningar:

dips
bicepscurl
side-laterals
rear laterals
shrugs
osv...

Hmmm, får fundera lite över helgen och antagligen ha bestämt mig till måndag.

Lasse Kongo
2012-04-07, 10:15
Varför skriker inte samma personer från MarkyTråden i denna?

Slartibartfast
2012-04-07, 10:38
Träningsmässigt, ur tidseffektiv synvinkel antagligen mycket bra. För volym antagligen ganska dåligt.

Periodisk fasta har ingen ännu lyckats ge en vettig förklaring till varför man skulle syssla med.

RobbanColeman
2012-04-07, 10:42
Träningsmässigt, ur tidseffektiv synvinkel antagligen mycket bra. För volym antagligen ganska dåligt.

Periodisk fasta har ingen ännu lyckats ge en vettig förklaring till varför man skulle syssla med.

Hmmm, volym är jag chanslös i oavsett... Jag menar någon gång ska man ju inse fakta! spelar liksom ingen roll om jag kommer upp på scenen o väger 75, 76, 77 eller 80 kg, det är iaf hästlängder från vad som krävs för guldpeng.

Tid till annat vill jag ha mer av! :thumbup:

Slartibartfast
2012-04-07, 10:44
Hmmm, volym är jag chanslös i oavsett... Jag menar någon gång ska man ju inse fakta!


Vadnu? Ännu en helomvändning? Är det inte ren byggning coleman style längre? Vilken är dagens melodi då?

Vill inte låta dryg, det är en seriös fråga.

Money1
2012-04-07, 10:47
Träningsmässigt, ur tidseffektiv synvinkel antagligen mycket bra. För volym antagligen ganska dåligt.

Periodisk fasta har ingen ännu lyckats ge en vettig förklaring till varför man skulle syssla med.

Vad menar du med " för volym antagligen ganska dåligt"?

difeddy
2012-04-07, 10:49
Att det kanske inte är det bästa för att bygga muskelmassa? :) Förmodligen menar han att det i så fall skulle vara vanligare med PF bland byggare, när det emellertid bara är folk under diet som brukar skrika sig hesa angående leangains/PF.

RobbanColeman
2012-04-07, 10:51
Vadnu? Ännu en helomvändning? Är det inte ren byggning coleman style längre? Vilken är dagens melodi då?

Vill inte låta dryg, det är en seriös fråga.

Ingen helomvändning alls! Jag inser bara att jag inte räcker till, iaf inte på många år, och jag menar jag har ju redan tränat 18 år och fyller 36 år i år, börjar liksom lite smått haja...

Som jag sa, varför lägga ner 150% på ngt som inte ger ngt egentligen. Att tävla i cbb och väga 75-80kg för mig är liksom dödfött.

Det betyder ju inte att min fysik är dålig på ngt sätt men att hävda mig på ett SM i CBB verkar tämligen Mission Impossible, jag kanske vill köpa en hund istället... :)


Vi tänker rätt lika tror jag. Ekonomisk satsning... :D

Eddie Vedder
2012-04-07, 10:54
Ingen helomvändning alls! Jag inser bara att jag inte räcker till, iaf inte på många år, och jag menar jag har ju redan tränat 18 år och fyller 36 år i år, börjar liksom lite smått haja...

Som jag sa, varför lägga ner 150% på ngt som inte ger ngt egentligen. Att tävla i cbb och väga 75-80kg för mig är liksom dödfött.

Det betyder ju inte att min fysik är dålig på ngt sätt men att hävda mig på ett SM i CBB verkar tämligen Mission Impossible, jag kanske vill köpa en hund istället... :)


Vi tänker rätt lika tror jag. Ekonomisk satsning... :D

Jag undrar också lite. Samma i en annan tråd där jag inte förstod hur du menar. Du sa att du kör cyklisk diet och jag frågade om det var ABCDE (som tråden handlade om) men fick bara svaret igen att det var cykliskt.

Precis som Slarti är jag bara nyfiken, hur ser det ut rent kalorimässigt och fördelat över dagen numera?

Money1
2012-04-07, 10:59
Att det kanske inte är det bästa för att bygga muskelmassa? :) Förmodligen menar han att det i så fall skulle vara vanligare med PF bland byggare, när det emellertid bara är folk under diet som brukar skrika sig hesa angående leangains/PF.

Berkhan påstår ju att det är optimalt även under bulk, inte bara deff. Har han fel?

RobbanColeman
2012-04-07, 11:04
Att vidhålla bra muskelkontakt och högt proteinintag är ju inget som omöjliggörs för att jag tränar mindre, tyngre och har ett ätfönster på 8h.

Ska bli kul att prova. Tror som sagt jag kommer träna mer än vad som rekommenderades även om det inte blir lika mycket som tidigare.

Eddie Vedder
2012-04-07, 11:06
Att vidhålla bra muskelkontakt och högt proteinintag är ju inget som omöjliggörs för att jag tränar mindre, tyngre och har ett ätfönster på 8h.

Det har ingen påstått. Men dina svar är kryptiska. Allt jag undrat var hur den cykliska dieten ser ut mer i detalj och om du äter enligt IF numera. Det sistnämnda fick jag svar på. Tack för det. :)

King Grub
2012-04-07, 11:06
Berkhan påstår ju att det är optimalt även under bulk, inte bara deff. Har han fel?

Jag kan inte minnas att han överhuvudtaget har påstått att hans koncept är "optimalt" för alla individer oavsett gener, mål, preferenser eller liknande.

Sheogorath
2012-04-07, 11:13
Jag har väldigt högt energibehov och inte särskilt bra aptit. Jag kan absolut inte äta få mål mat och ändå få i mig mina kalorier. Jag äter gärna sju gånger per dygn även under deff.

Slartibartfast
2012-04-07, 11:18
Vad menar du med " för volym antagligen ganska dåligt"?

Ska man bygga muskelvolym är det nog högre volym som är nödvändigt. Alla lågvolymare ser ut som räkor, om dom inte bara är rejält feta.

Berkhan påstår ju att det är optimalt även under bulk, inte bara deff. Har han fel?

Klart han påstår. Det är ju det paketet han drar in pengar på. Lågvolymsträning har aldrig varit optimalt för nåt annat än tidsoptimering. 8 timmars ätfönstret tror jag inte man får några fördelar av alls.


Vi tänker rätt lika tror jag. Ekonomisk satsning... :D

Exakt. Jag tränar ca två timmar i veckan och kan ändå räknas "vältränad" bland iaf tonårspojkar. Ser ingen mening med att träna fem timmar i veckan när jag kan få 75% av resultaten genom att träna 50% av tiden. Maximal utdelning på minimal insats.

RobbanColeman
2012-04-07, 13:02
Har precis legat sjuk i influensan. Denna sits gör alltid att jag tänker i ekonomiska banor gällandes träningen. Då känns det som ett måste som jag missar. När jag sedan blir frisk längtar jag till gymmet typ dagligen... :)

Varit ett galet halvår, aldrig varit sjuk så mycket. Gillar att diskutera här på kolozzeum också med jämna mellanrum.

Jag har ofta, senaste 10 åren hoppat över frukost och ibland även lunch, detta blir då ett ätfönster motsvarande det MB pratar om, så detta är inget nytt för mig. Jag ställer mig dock mycket tveksam till att man kan uppnå maxvolym på kroppen med så pass låg volym som pratas om vanligtvis gällandes denna "metod".

Vi kan se det som att jag tänker högt i dessa trådar, inget är hugget i sten utan jag knepar och knåpar i brist på träning. :)

En form av abstinens som gör sig gällande! *gah!*

Eddie Vedder
2012-04-07, 13:24
Har precis legat sjuk i influensan. Denna sits gör alltid att jag tänker i ekonomiska banor gällandes träningen. Då känns det som ett måste som jag missar. När jag sedan blir frisk längtar jag till gymmet typ dagligen... :)

Varit ett galet halvår, aldrig varit sjuk så mycket. Gillar att diskutera här på kolozzeum också med jämna mellanrum.

Jag har ofta, senaste 10 åren hoppat över frukost och ibland även lunch, detta blir då ett ätfönster motsvarande det MB pratar om, så detta är inget nytt för mig. Jag ställer mig dock mycket tveksam till att man kan uppnå maxvolym på kroppen med så pass låg volym som pratas om vanligtvis gällandes denna "metod".

Vi kan se det som att jag tänker högt i dessa trådar, inget är hugget i sten utan jag knepar och knåpar i brist på träning. :)

En form av abstinens som gör sig gällande! *gah!*

Tack för det. :) Trist att du har såna problem med sjukdomar Robban. Jag led med dig i höstas/vintras. :( Men nog med off topic.

Surgency
2012-04-07, 13:41
Träningsmässigt, ur tidseffektiv synvinkel antagligen mycket bra. För volym antagligen ganska dåligt.

Periodisk fasta har ingen ännu lyckats ge en vettig förklaring till varför man skulle syssla med.

• Greater insulin sensitivity, which allows your body to make better use of carbohydrates
• A wide variety of potential health benefits, ranging from cardiovascular health and life
extension to neuroprotective mechanisms that may protect against brain diseases such
as Alzheimers.
• Mental alertness, boost in metabolism and improved energy levels due to increased
levels of norepinephrine.
• Higher levels of growth hormone during the fast, which shifts fuel metabolism to fat
burning and spares muscle protein.
• Appetite suppression. Contrary to what people seem to believe, fasting will not make
you ravenous. It has a hunger blunting effect, which is invaluable during cutting.
• Practical. Gone are the days of having to carry around protein shakes or Tupperware
boxes of food everywhere you go.
• Large, satisfying meals – you can eat big and still remain lean. No more foo-foo meals
that merely act like appetizers and leave you with cravings. This one rings especially true
for me; I would always break down on a high meal frequency approach just because the
small meals always left me feeling unsatisfied and hungry for more. Using intermittent
fasting, I stay 6% body fat year round without much effort.


http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

nyahamd
2012-04-07, 13:51
Hur är det med blodsockret med div. leangains IF och sådan skit?

Masterpan
2012-04-07, 14:00
Hur är det med blodsockret med div. leangains IF och sådan skit?

Färre blodsockertoppar vilket skulle leda till bättre insulinkänslighet

Spinkis
2012-04-07, 14:01
• Greater insulin sensitivity, which allows your body to make better use of carbohydrates
• A wide variety of potential health benefits, ranging from cardiovascular health and life
extension to neuroprotective mechanisms that may protect against brain diseases such
as Alzheimers.
• Mental alertness, boost in metabolism and improved energy levels due to increased
levels of norepinephrine.
• Higher levels of growth hormone during the fast, which shifts fuel metabolism to fat
burning and spares muscle protein.
• Appetite suppression. Contrary to what people seem to believe, fasting will not make
you ravenous. It has a hunger blunting effect, which is invaluable during cutting.
• Practical. Gone are the days of having to carry around protein shakes or Tupperware
boxes of food everywhere you go.
• Large, satisfying meals – you can eat big and still remain lean. No more foo-foo meals
that merely act like appetizers and leave you with cravings. This one rings especially true
for me; I would always break down on a high meal frequency approach just because the
small meals always left me feeling unsatisfied and hungry for more. Using intermittent
fasting, I stay 6% body fat year round without much effort.


http://doubleyourgains.com/musclebuildingmastermind/The_Leangains_Approach_Final.pdf

Schysst reklam, men var är bevisen? :)

Surgency
2012-04-07, 14:39
Schysst reklam, men var är bevisen? :)

Referenslista finns givetvis i PDFen som jag länkade. Känns relativt underförstått då jag skrev det som källa.

Leangains är ingen "kult"; det finns ingen "rekrytering" och således inget behov för reklam. Jag eller någon annan har inget incitament att förklara fördelar med IF/LG. Det finns ingen börda för oss som använder oss av IF/LG att bevisa något alls.

Det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning, läsa på själv om fördelar och nackdelar och varför det stämmer. Eddie har tidigare ställt samma fråga ~(ingen har lyckats förklara fördelen med IF/LG), vilket Slartibartfast sedan upprepade i denna tråden.

IF enligt LG är så väl framfört på leangains.com och i allmänhet av Berkhan att det inte behöver omformuleras och beskrivas på forum vilket är mediet som ni av någon anledning valt som källa till förståelse för konceptet.

Någon grundläggande kunskapsbasis får erhållas från samtliga partner innan diskussionen kan existera.

Och för att svara på din fråga: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/.

Eddie Vedder
2012-04-07, 15:25
Referenslista finns givetvis i PDFen som jag länkade. Känns relativt underförstått då jag skrev det som källa.

Leangains är ingen "kult"; det finns ingen "rekrytering" och således inget behov för reklam. Jag eller någon annan har inget incitament att förklara fördelar med IF/LG. Det finns ingen börda för oss som använder oss av IF/LG att bevisa något alls.

Det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning, läsa på själv om fördelar och nackdelar och varför det stämmer. Eddie har tidigare ställt samma fråga ~(ingen har lyckats förklara fördelen med IF/LG), vilket Slartibartfast sedan upprepade i denna tråden.

IF enligt LG är så väl framfört på leangains.com och i allmänhet av Berkhan att det inte behöver omformuleras och beskrivas på forum vilket är mediet som ni av någon anledning valt som källa till förståelse för konceptet.

Någon grundläggande kunskapsbasis får erhållas från samtliga partner innan diskussionen kan existera.

Och för att svara på din fråga: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/.

Tycker du på fullaste allvar att de där artiklarna i referenslistan är tillräckliga för att dra stora slutsatser? Ärligt alltså?

Jag ifrågasätter inte Berkhans ärlighet, tvärtom. Och han känns oftast mer nyanserad till sitt eget koncept än hans fanboys. Så ingen kritik mot honom eller hans koncept men tycker du verkligen att de där studierna konstaterar särskilt mycket?

IF bygger ju mycket på hypotesen om kalorirestriktion. Och det är ju främst en fråga om hälsoeffekter. Och hälsoeffekter för långt liv brukar knappast gå hand i hand med maximal muskeltillväxt om man säger så. Hursomhelst bygger ju IF (och ännu mer LG) på att man kan både få kakan och äta den så att säga, dvs få ut det bästa av fastans effekt på glukostolerans och innsulinkänslighet samtidigt som man får ut maximalt av anabolism från högt proteinintag och näringstiming. Det är intressant utan tvekan men det du skriver tycker jag mer får dig att framstå som att du tror på det utan att vara särskilt påläst och bara säger till alla andra "läs själv".

Kwon
2012-04-07, 15:31
http://2.bp.blogspot.com/-6h76Elv4uC4/TwlV3Ps4dPI/AAAAAAAABz0/i3ZqarP78aw/s400/Martin+Berkhan+Leangains+Let+The+Good+Times+Roll.j pg

Surgency
2012-04-07, 16:10
Tycker du på fullaste allvar att de där artiklarna i referenslistan är tillräckliga för att dra stora slutsatser? Ärligt alltså?

Jag ifrågasätter inte Berkhans ärlighet, tvärtom. Och han känns oftast mer nyanserad till sitt eget koncept än hans fanboys. Så ingen kritik mot honom eller hans koncept men tycker du verkligen att de där studierna konstaterar särskilt mycket?

IF bygger ju mycket på hypotesen om kalorirestriktion. Och det är ju främst en fråga om hälsoeffekter. Och hälsoeffekter för långt liv brukar knappast gå hand i hand med maximal muskeltillväxt om man säger så. Hursomhelst bygger ju IF (och ännu mer LG) på att man kan både få kakan och äta den så att säga, dvs få ut det bästa av fastans effekt på glukostolerans och innsulinkänslighet samtidigt som man får ut maximalt av anabolism från högt proteinintag och näringstiming. Det är intressant utan tvekan men det du skriver tycker jag mer får dig att framstå som att du tror på det utan att vara särskilt påläst och bara säger till alla andra "läs själv".

Så det känns mer rationellt att jag härleder de biologiska aspekterna från grunden, länkar till studier med absoluta sanningar (vilket var vad som efterfrågades i inlägg #25) och motiverar varje bit av IF/LGs påverkan på de som utövar det?

Hur kan du kritisera svaret när det är frågan som är bristande?

Eddie Vedder
2012-04-07, 16:15
Hur kan du kritisera svaret när det är frågan som är bristande?

Därför att jag inte tycker att du ger ett svar. Bara att du säger att det står i pdf:en och ger en länk till Pubmed men varken i länken eller på Pubmed hittar man svaret.

IF (och LG) är som sagt ett intressant koncept, missförstå mig inte. Men det bygger på hypoteser som pusslas ihop. Inte några klara bevis. Det är som sagt hälsomässiga effekter som i sig inte gynnar tillväxt men som i ett visst sammanhang kanske ändå kan anpassas för att maximalt gynna tillväxt. Att ha kakan och äta den som sagt, det bästa av två världar.

Några bevis har du inte. Det har ingen.

Surgency
2012-04-07, 16:27
Därför att jag inte tycker att du ger ett svar. Bara att du säger att det står i pdf:en och ger en länk till Pubmed men varken i länken eller på Pubmed hittar man svaret.
Några bevis har du inte. Det har ingen.

Svaret på vad?

Inlägg #25
Schysst reklam, men var är bevisen? :)

Jag länkar till pubmed för att visa att direkta bevis inte finns och förklarar att det krävs övergripande förståelse för att förstå hur LF/IG konceptet kan anpassas för att optimera sina förutsättningar för att bygga. Detta inkluderar många aspekter och är sannolikt inget som någon tänker bedöma sig att skriva om med tanke på Berkhans redan gjorda prestationer i ämnet.

Låt oss för övrigt anta att jag har fullständig okunskap om LG/IF. Även i det fallet skulle det vara fördelaktigt att länka vidare till leangains.com då det i så fall har mer korrekta och pedagogiska förklaringar. Och det framställer du som något negativt.

Scratch89
2012-04-07, 16:35
Surgency: När man länkar in text som säger saker, som är rätt så häpnadsväckande, brukar vi som läsare vilja ha en ordentlig referenslista. Det är så klart inte ditt fel att det inte verkar finnas någon ordentlig källhänvisning, men då kan man inte länka till PubMed och säga "men lol lläs och sök själv". För det finns ingen ordentlig sanning, och därför kan man inte heller länka in det där citatet eftersom det, per se, inte riktigt går att ställa sig bakom.

krubkungen
2012-04-07, 16:35
Det är ju inget man behöver göra, att träna lågvolym som MB gör och rekommenderar. Jag kör PF/LG men jag tränar precis som jag känner för.

Eddie Vedder
2012-04-07, 16:39
Jag länkar till pubmed för att visa att direkta bevis inte finns och förklarar att det krävs övergripande förståelse för att förstå hur LF/IG konceptet kan anpassas för att optimera sina förutsättningar för att bygga.

Då missuppfattade jag det försöket till förklaring. När du skrev att man själv ska skaffa sig en uppfattning om varför det stämmer tolkade jag dig just som att du anser att det stämmer. Det var uppenbarligen en övertolkning och då är vi väl överens antar jag.

Surgency
2012-04-07, 16:42
Surgency: När man länkar in text som säger saker, som är rätt så häpnadsväckande, brukar vi som läsare vilja ha en ordentlig referenslista. Det är så klart inte ditt fel att det inte verkar finnas någon ordentlig källhänvisning, men då kan man inte länka till PubMed och säga "men lol lläs och sök själv". För det finns ingen ordentlig sanning, och därför kan man inte heller länka in det där citatet eftersom det, per se, inte riktigt går att ställa sig bakom.

Det finns ju ett drygt 20 tal studier i PDFens referenslista som kan analyseras så att man själv kan göra tolkningar, dra paralleller och försöka se indikationer. Det finns säkert ett hundratal källhänvisningar på leangains.com.

Det finns inga absoluta bevis. Det finns inget bevis för att 1=1 heller, men en del får antas för att bygga vidare förståelse. Det närmsta man kan komma till ett "bevis" i vårt fall, är att läsa och försöka förstå bakomliggande aspekter själv.

Sverker
2012-04-07, 17:11
Färre blodsockertoppar vilket skulle leda till bättre insulinkänslighet

Här skulle man sätta upp ett diagram. Blodsockervärdet på Y-axeln och tiden på X-axeln. Hur stor blir ytan under blodsockerkurvan ?

Själv antar jag att blodsockersvaret blir högre och längre efter en kort ätperiod än motsvarande GL ( mängd kolhydrater ) jämnt fördelade över dagen i 3 - 5 måltider. Finns en sådan integral ?

Squamata
2012-04-07, 17:22
Jag kör PF/nästan LG style men med högre träningsvolym på både bulk och deff.. Hur bra mina resultat är jämfört med om jag hade kört annorlunda är ju svårt att veta.. Men att öka från 5x100 till 5x140 i bänken på 8 månader är för mig ett bra resultat med tanke på att jag samtidigt tappat 14% BF..

Sen så älskar jag att äta stooora protioner och de är väl egentligen den största anledningen till att jag kör på detta sättet överhuvudtaget.. :)

//B

Anders The Peak
2012-04-07, 19:30
Jag tycker att metoden fungerar riktigt bra för mig när jag vill reducera fettprocenten utan att dra ned allt för mycket på energiintaget och man behöver inte heller tänka så mycket på mathållningen som vid en ordinarie diet.

samsam
2012-04-07, 20:10
Bara larviga, aggressiva dopamin-junkies som argumenterar för detta.

Ett ännu bättre koncept är; sov 8 timmar och undvik flytande kalorier! Kan det sälja om man postar ett par snygga kalsongbilder mån tro?

Det är fortfarande bara vad du stoppar i dig som räknas, samt hur du tränar.

cero
2012-04-07, 20:27
Så enkelt är det väl inte, samsam?

nattzor
2012-04-07, 21:20
Bara larviga, aggressiva dopamin-junkies som argumenterar för detta.

Ett ännu bättre koncept är; sov 8 timmar och undvik flytande kalorier! Kan det sälja om man postar ett par snygga kalsongbilder mån tro?

Det är fortfarande bara vad du stoppar i dig som räknas, samt hur du tränar.

Vad jag vet så säger Martin fortfarande att du måste käka tillräckligt med protein och ligga i underskott för att kunna gå ner i vikt.

Ni som kör LG (eller någon annan form av PF), kör ni det för att det är lätt, för hälsofördelarna som finns eller någon annan anledning? Om man fortfarande måste käka i underskott för att gå ner, vad är det för speciellt med LG?

Spartansk
2012-04-07, 21:36
Jag blir mest hungrig och hatisk av att inte äta förrän på eftermiddagen, och dessutom gillar jag inte att äta mig proppmätt, så Leangains är inget för mig. Om någon undrar.

MilkmaN
2012-04-07, 21:41
Jag blir mest hungrig och hatisk av att inte äta förrän på eftermiddagen, och dessutom gillar jag inte att äta mig proppmätt, så Leangains är inget för mig. Om någon undrar.

Har du testat? Det här med irritation vid hunger var alltid ett problem för mig förr, som numer inte existerar.

Spartansk
2012-04-07, 21:59
Har du testat? Det här med irritation vid hunger var alltid ett problem för mig förr, som numer inte existerar.

Ja. Dock inte så länge, ska nämnas. Några veckor bara.

Finska Lejonet
2012-04-08, 15:18
Vad jag vet så säger Martin fortfarande att du måste käka tillräckligt med protein och ligga i underskott för att kunna gå ner i vikt.

Ni som kör LG (eller någon annan form av PF), kör ni det för att det är lätt, för hälsofördelarna som finns eller någon annan anledning? Om man fortfarande måste käka i underskott för att gå ner, vad är det för speciellt med LG?
För att kunna äta lunchbuffe varje dag på deffen! wiihooo...
Nee men, för att slippa tänka på mat och ha med sig "shakes" hela tiden.
Sen är min insulinkänslighet betydligt bättre samt dentalhälsan och att det är lättare att hålla sig i form(för min del). Men det viktiga är att det inte är något tvång, utan det ska vara något som förenklar min vardag vilket det gjort hittills. Sen är ju MB jävligt cool. *kissass*

Bör tilläggas att jag kört pf i 3 år och stora delar av den tiden har jag kört med en måltid per dag(vid uppgång som nedgång).*

Jishuku
2012-04-08, 19:01
Provade på periodisk fasta ett tag... min magkatarr återvände. Slutade, det gick över.
Så det var inget för mig.

Gusken
2012-04-08, 21:18
För er som kört/kör på leangains, brukar ni göra likadant när ni försöker gå upp i volym som när ni går på deff, förutom att ni då självklart äter mer under de 8 timmarna.
För som jag förstått så handlar leangains mestadels om att behålla/öka i styrka men tappa fett, dvs inte bygga muskelvolym. Eller har jag förstått de helt fel då?

nitz
2012-04-08, 21:42
För er som kört/kör på leangains, brukar ni göra likadant när ni försöker gå upp i volym som när ni går på deff, förutom att ni då självklart äter mer under de 8 timmarna.
För som jag förstått så handlar leangains mestadels om att behålla/öka i styrka men tappa fett, dvs inte bygga muskelvolym. Eller har jag förstått de helt fel då?
Jag kör Leangains inspirerat vare sig jag bulkar eller deffar (kör inte slaviskt Leangains) :)
Men Martin kom väl med idén till namnet Leangains snarare efter sin bulk än sin deff om jag inte minns fel?
Edit: Länk till artikeln där Martin nämner detta http://www.leangains.com/2010/08/definition-of-lean-gains.html

robbban3
2012-04-08, 22:28
The emperor (Berkhan) has spoken!

paatrik
2012-04-10, 09:50
Fler som tycker sidan www.leangains.com är oerhört seg? Att ladda, dvs.

rolf
2012-04-10, 10:52
Jag tycker jag börjar se ett mönster kring stereotyper när det diskuteras kring periodisk fasta och leangains på kolozzeum:

Fanatisk periodisk fastare: Fasta rockar! Ju längre desto bättre! Jag kan visst träna stenhårt efter 36h fasta och det finns BARA fördelar med det! [referens till stenåldersmänniskor som uppenbarligen var grova som Coleman]

Neurotisk leangains-följare: Alltså, vad säger Martin Berkhan om kanel på gröten? Ska det vara 11 eller 12g aminosyror innan träning? EAA eller BCAA? Kan man ha doftljus på bordet eller bryter det fastan?

Ännu mer neurotisk leangains-följare: Om jag bryter fastan kl 12:03, är det då bäst att ha en 50/40/10 eller 40/40/20-ratio på makronutrienterna i den måltiden? Hur länge bör jag vänta tills nästa måltid? Btw, spana in min nybakade torra opti-pulverkaka som inte ens liknar ett bakverk men satan så opti den är!

Militant motståndare till fasta: Plz, ni blir katabola eftersom kroppen ändå inte kan ta upp sådär mycket mat på en gång. Martin Berkahn är klen/dopad.

Oinsatt skeptiker: Ska man bara äta en gång om dagen? Kissar man inte ut allt protein då? Kroppen behöver ju aminosyror och glukos med jämna mellanrum för att inte få blodsockerdippar och alltid vara anabol. Jag får jämt huvudvärk om jag inte äter russin var femtonde minut, så det där är nog inget för mig.

Styrkelyftaren: Jävla spetor, vad är det för fel på er? Drick mjölk och gör knäböj så löser sig allt!



För att inte bara spamma så kan jag ju bidra med mina anekdoter angående periodisk fasta de 2 senaste åren.

Jag tycker att det är ett smärtfritt sätt att åstadkomma ett energiunderskott när man dietar, och även lättare att hålla en bra form efteråt när man inte längre dietar. Om man inte behöver begränsa sitt energiintag eller kontrollera sin aptit ser jag ingen poäng med att använda sig av fasta. Några betydande metabola fördelar tror jag inte man får i praktiken, även om det uppenbarligen är mätbart i studierna.
Detta gäller då bara just periodisk fasta, inget annat. Jag har inte följt LG cykliska energi- och makrofördelning eller Berkhans träningsmetoder.

Nackdelen med det hela tror jag är att det kan vara en inkörsport till en extremt neurotisk syn på kost och mat, trots att hela poängen är att måltidsfrekvens och -fördelning inte spelar någon roll. Men många tycks totalt missuppfatta budskapet. En anledning till detta kanske är att Berkhan är så specifik i det han säger, för att verka trovärdig, och folk övertolkar att det är den exakta mängden BCAA som spelar någon roll. Och då börjar man istället analysera sönder hur man ska optimera fastan, precis på samma sätt som folk innan nojat över att dom blir katabola om de inte kan få i sig aminosyror varannan timme.

Jävlar vilken rant det här blev. Ursäkta mig. Kaffet var starkt imorse. :D

Spartansk
2012-04-10, 10:56
En anledning till detta kanske är att Berkhan är så specifik i det han säger, för att verka trovärdig, och folk övertolkar att det är den exakta mängden BCAA som spelar någon roll. Och då börjar man istället analysera sönder hur man ska optimera fastan, precis på samma sätt som folk innan nojat över att dom blir katabola om de inte kan få i sig aminosyror varannan timme.

Jag vill minnas att jag läste ett inlägg på Leangains där Martin förklarade varför han var så specifik. Förklaringen var att om man ger sina kunder fria tyglar, så kommer de (generellt) alltid välja den minst jobbiga vägen. Säger han "gör 2-4 set tricepspressar" så kommer de tänka "det är ok med bara 2 set", och så kommer de aldrig göra mer än två set.

Nu handlade det inlägget om träningscoachning, men jag kan tänka mig att han har tänkt likadant angående kosten.

rolf
2012-04-10, 11:06
Jag vill minnas att jag läste ett inlägg på Leangains där Martin förklarade varför han var så specifik. Förklaringen var att om man ger sina kunder fria tyglar, så kommer de (generellt) alltid välja den minst jobbiga vägen. Säger han "gör 2-4 set tricepspressar" så kommer de tänka "det är ok med bara 2 set", och så kommer de aldrig göra mer än två set.

Nu handlade det inlägget om träningscoachning, men jag kan tänka mig att han har tänkt likadant angående kosten.

Och jag förstår honom i det resonemanget också. Tyvärr föder det tydligen mycket nojande hos många att vara så specifik.

Morty
2012-04-10, 11:08
Rolf, dagens skratt det där! :D

paatrik
2012-04-10, 11:14
Neurotisk leangains-följare: Alltså, vad säger Martin Berkhan om kanel på gröten? Ska det vara 11 eller 12g aminosyror innan träning? EAA eller BCAA? Kan man ha doftljus på bordet eller bryter det fastan?

Haha, klockrent! :D

Å andra sidan, nu framstår väl min fråga som alldeles för "opti". Likväl läste jag idag för första gången igenom Berkhans sida ordentligt, vilket jag helt klart rekommenderar. Även om man inte håller med är det intressant att höra hur andra tänker.

Men frågan som dök upp rör alltså morgonträning och diverse upplägg. Personligen kör jag: Preworkout, träning, vassle efter, stort mål, osv osv.
Han rekommenderar däremot BCAA i ett antal timmar för att äta det stora målet vid lunch. Kanske är det pga hans standardiserade upplägg vad gäller fastan (äta 12-20) likväl kan det vara intressant och höra hur andra gör. Det enda som kan få mig att följa hans upplägg är om jag har något lunchmöte, annars passar det utmärkt med det största målet direkt efter.

paatrik
2012-04-10, 11:21
Läste vidare och fann hans svar: "This poses a dilemma for those who can only train in the early morning hours. If you're training first thing in the morning and finish at 7 AM it would call for a feeding phase of 7 AM to 3 PM. That's just a bit too early for my liking. Could you still do it and start the fast in the middle of the day? Sure. But generally speaking, this would compromise diet adherence for most people.

Seeing that most my clients wants to lose fat, optimal diet adherence is high on my priority list. I always aim for a diet design that is easy, painless and maintainable in the long term. So how have I solved this dilemma, knowing the importance of pre- and post-workout protein intake?

Handlar helt enkelt om enkelheten att upprätthålla en diet, vilket jag håller med om. För mig som tränar lite senare och oftast äter 9-10 fungerar det ändå bra, för att sedan äta igen vid 17-18 (och sedan kvällsmål innan sängen). Om man däremot vill följa hans idé och endast äta under ett fönster av 8 timmar är det kanske lämpligt att följa ovanstående råd.

KevinWest
2012-04-10, 11:26
Fler som tycker sidan www.leangains.com är oerhört seg? Att ladda, dvs.

bara ibland, funkar sämst på mobilen, går inte att välja topics

JB12K
2012-04-10, 11:44
Fler som tycker sidan www.leangains.com är oerhört seg? Att ladda, dvs.

Jo, internets långsammaste hemsida. Har alltid varit så.

krubkungen
2012-04-10, 12:05
+1 på Rolf. Bra skrivet.

paatrik
2012-04-10, 12:13
Jo, internets långsammaste hemsida. Har alltid varit så.

Jo, lite frustrerande. Hur ser hans "argumentation" ut om man säger så, är det främst egna samt klienters lyckade resultat? Söker väl någon artikel som skulle peka på diverse fördelar med upplägget. Eller handlar det främst om en praktisk metod(för somliga) och det faktum att man inte "faller dit" för överätande/underätande? Dvs, argumenterar han vetenskapligt i stil med; "Att äta rejält efter träningen för att sedan fasta har dessa fördelar..." följt av diverse studier?

Cerberus
2012-04-10, 20:43
leangains är schysst om man e redigt hungrig och behöver reducera fett ytterligare. Grymt lätt att hålla formen med det ätsättet. Dock inget jag kör längre sen någon månad tillbaka(försöker sadla om till Biorhytm-diet). Kommer nog köra IF när jag kommit igång med deffen ett tag och hungern är jobbig, tills dess behöver jag inga cp-mängder med mat just nu.

Eddie Vedder
2012-04-11, 07:28
Jo, lite frustrerande. Hur ser hans "argumentation" ut om man säger så, är det främst egna samt klienters lyckade resultat? Söker väl någon artikel som skulle peka på diverse fördelar med upplägget. Eller handlar det främst om en praktisk metod(för somliga) och det faktum att man inte "faller dit" för överätande/underätande? Dvs, argumenterar han vetenskapligt i stil med; "Att äta rejält efter träningen för att sedan fasta har dessa fördelar..." följt av diverse studier?

Gå bakåt lite i tråden. Det är ju diskuterat.

paatrik
2012-04-11, 09:54
Gå bakåt lite i tråden. Det är ju diskuterat.

Ledsen, läste er diskussion men glömde helt enkelt bort den.

supersize
2012-05-07, 21:42
Är ny inom Leangains/PF och behöver lite hjälp, missar jag en FAQ så gjorde jag det med flit.

Om någon vänlig själ vill hjälpa mig skulle det uppskattas enormt mycket!

Såhär ser en typisk dag för mig ut:

Upp 07
Lunch 12
Mellis 14
Middag 17
Träning 19
Efter träningsfika 20.30

Men mitt största mål ska väl vara placerat 1h efter träning och då kommer jag behöva käka "middagen" klockan 22 vilket är ogillat och orimligt då jag vill starta fastan 20.00.

Hjälp tack!

robbban3
2012-05-07, 22:00
Är ny inom Leangains/PF och behöver lite hjälp, missar jag en FAQ så gjorde jag det med flit.

Om någon vänlig själ vill hjälpa mig skulle det uppskattas enormt mycket!

Såhär ser en typisk dag för mig ut:

Upp 07
Lunch 12
Mellis 14
Middag 17
Träning 19
Efter träningsfika 20.30

Men mitt största mål ska väl vara placerat 1h efter träning och då kommer jag behöva käka "middagen" klockan 22 vilket är ogillat och orimligt då jag vill starta fastan 20.00.

Hjälp tack!

Jag äter iaf lunch 11, "mellanmål runt 3 och kvällsmat runt sju.
Tror det bästa du kan göra är att ersätta ditt träningsfika med maten istället och försöka äta den så snabbt som möjligt:)
Jag personligen gillar också bara 3 måltider per dag men det är ju en smaksak:P

Snorkelfarsan
2012-05-08, 19:33
Jag tycker jag börjar se ett mönster kring stereotyper när det diskuteras kring periodisk fasta och leangains på kolozzeum:

Fanatisk periodisk fastare: Fasta rockar! Ju längre desto bättre! Jag kan visst träna stenhårt efter 36h fasta och det finns BARA fördelar med det! [referens till stenåldersmänniskor som uppenbarligen var grova som Coleman]

Neurotisk leangains-följare: Alltså, vad säger Martin Berkhan om kanel på gröten? Ska det vara 11 eller 12g aminosyror innan träning? EAA eller BCAA? Kan man ha doftljus på bordet eller bryter det fastan?

Ännu mer neurotisk leangains-följare: Om jag bryter fastan kl 12:03, är det då bäst att ha en 50/40/10 eller 40/40/20-ratio på makronutrienterna i den måltiden? Hur länge bör jag vänta tills nästa måltid? Btw, spana in min nybakade torra opti-pulverkaka som inte ens liknar ett bakverk men satan så opti den är!

Militant motståndare till fasta: Plz, ni blir katabola eftersom kroppen ändå inte kan ta upp sådär mycket mat på en gång. Martin Berkahn är klen/dopad.

Oinsatt skeptiker: Ska man bara äta en gång om dagen? Kissar man inte ut allt protein då? Kroppen behöver ju aminosyror och glukos med jämna mellanrum för att inte få blodsockerdippar och alltid vara anabol. Jag får jämt huvudvärk om jag inte äter russin var femtonde minut, så det där är nog inget för mig.

Styrkelyftaren: Jävla spetor, vad är det för fel på er? Drick mjölk och gör knäböj så löser sig allt!



För att inte bara spamma så kan jag ju bidra med mina anekdoter angående periodisk fasta de 2 senaste åren.

Jag tycker att det är ett smärtfritt sätt att åstadkomma ett energiunderskott när man dietar, och även lättare att hålla en bra form efteråt när man inte längre dietar. Om man inte behöver begränsa sitt energiintag eller kontrollera sin aptit ser jag ingen poäng med att använda sig av fasta. Några betydande metabola fördelar tror jag inte man får i praktiken, även om det uppenbarligen är mätbart i studierna.
Detta gäller då bara just periodisk fasta, inget annat. Jag har inte följt LG cykliska energi- och makrofördelning eller Berkhans träningsmetoder.

Nackdelen med det hela tror jag är att det kan vara en inkörsport till en extremt neurotisk syn på kost och mat, trots att hela poängen är att måltidsfrekvens och -fördelning inte spelar någon roll. Men många tycks totalt missuppfatta budskapet. En anledning till detta kanske är att Berkhan är så specifik i det han säger, för att verka trovärdig, och folk övertolkar att det är den exakta mängden BCAA som spelar någon roll. Och då börjar man istället analysera sönder hur man ska optimera fastan, precis på samma sätt som folk innan nojat över att dom blir katabola om de inte kan få i sig aminosyror varannan timme.

Jävlar vilken rant det här blev. Ursäkta mig. Kaffet var starkt imorse. :D

Fantastiskt Rolf! +1

Inge Enveten
2012-05-08, 19:39
:D

Vackert inlägg. Huvudet på spiken. Jag håller med helt och hållet.

vicarious
2012-05-08, 21:53
Är ny inom Leangains/PF och behöver lite hjälp, missar jag en FAQ så gjorde jag det med flit.

Om någon vänlig själ vill hjälpa mig skulle det uppskattas enormt mycket!

Såhär ser en typisk dag för mig ut:

Upp 07
Lunch 12
Mellis 14
Middag 17
Träning 19
Efter träningsfika 20.30

Men mitt största mål ska väl vara placerat 1h efter träning och då kommer jag behöva käka "middagen" klockan 22 vilket är ogillat och orimligt då jag vill starta fastan 20.00.

Hjälp tack!

Träna innan middagen/flytta middagen till efter träningen.

johanhej
2012-05-08, 22:10
Jag har en liten fundering.

Vad är motiveringen till att fettet ska hållas lågt vid post workout-målet? Har aldrig direkt brytt mig om detta men om det är väldans viktigt kanske man ska se över det.

vicarious
2012-05-08, 22:22
Jag har en liten fundering.

Vad är motiveringen till att fettet ska hållas lågt vid post workout-målet? Har aldrig direkt brytt mig om detta men om det är väldans viktigt kanske man ska se över det.

Fett gör så att tömningen av magsäcken sker lite långsammare, vilket man helst inte vill direkt efter träningen. Hur stor påverkan detta har kan väl diskuteras men det är nog en av anledningarna.

Nästa är att om man äter en stor måltid direkt efter träning kommer man vara i "överskotts-stadie" eller hur man nu ska beskriva det, och inlagringen av energi är större än förbrukningen och då är tanken att man ska skippa fettet för att 1) slippa/minimera fettinlagring och 2) maximera glykogeninlagring i musklerna.

vicarious
2012-05-08, 22:28
The post workout meal is, ideally, a high carb, moderate protein and low fat feeding. This is what I have found most beneficial in terms of maximizing growth, recovery and limiting whatever extra fat might get stored during hyper caloric conditions. The absolute majority of carbs should be starch based, since we want carbs that gets stored as muscle glycogen primarily, but as noted before, some fructose might also be beneficial to allow for muscle growth processes to occur. The post workout meal should be the largest of the day and you may split your remaining calorie intake as you see fit. I usually have two substantial meals post-workout; one directly following the workout and another one an hour before going to bed.

http://www.leighpeele.com/martin-berkhan-and-intermittent-fasting-interview

johanhej
2012-05-08, 22:37
Fett gör så att tömningen av magsäcken sker lite långsammare, vilket man helst inte vill direkt efter träningen. Hur stor påverkan detta har kan väl diskuteras men det är nog en av anledningarna.

Nästa är att om man äter en stor måltid direkt efter träning kommer man vara i "överskotts-stadie" eller hur man nu ska beskriva det, och inlagringen av energi är större än förbrukningen och då är tanken att man ska skippa fettet för att 1) slippa/minimera fettinlagring och 2) maximera glykogeninlagring i musklerna.

Tack för svar!

Visste det där med magsäckstömningen och glykogeninlagringen, men påverkar fettintaget kroppens fettinlagring? Trodde fettinlagringen var mer kopplad till kolhydraterna.

Sheogorath
2012-05-09, 05:00
Fett gör så att tömningen av magsäcken sker lite långsammare, vilket man helst inte vill direkt efter träningen. Hur stor påverkan detta har kan väl diskuteras men det är nog en av anledningarna.

Nästa är att om man äter en stor måltid direkt efter träning kommer man vara i "överskotts-stadie" eller hur man nu ska beskriva det, och inlagringen av energi är större än förbrukningen och då är tanken att man ska skippa fettet för att 1) slippa/minimera fettinlagring och 2) maximera glykogeninlagring i musklerna.

muscle glycogen concentration was identical the morning after exercise whether the subjects ingested meals containing ∼10 or ∼175 g of dietary fat

as long as meals ingested in the hours after exercise contain the same carbohydrate content, the addition of approximately 1500 kcal from fat to these meals did not alter muscle glycogen resynthesis or glucose tolerance the next day.

http://jap.physiology.org/content/97/1/11.long

Så det spelar alltså ingen roll. Naturligtvis kommer fettinlagringen att vara större men det kompenseras ju av högre fettförbränningen vid en annan del av dygnet givet ett visst energiintag.

GwP
2012-06-07, 23:01
Kan man köra att man ligger på normalt kcal vid träningsdagar och ett större kcal underskott på vilodagar än vad man egentligen ska ha?

Känner att man måste bli av med mer fett och deffa mer och undrar om man då kan köra den ovanstående varianten eller måste man köra kcal överskott vid träningsdagar?

johanhej
2012-06-07, 23:04
Kan man köra att man ligger på normalt kcal vid träningsdagar och ett större kcal underskott på vilodagar än vad man egentligen ska ha?

Känner att man måste bli av med mer fett och deffa mer och undrar om man då kan köra den ovanstående varianten eller måste man köra kcal överskott vid träningsdagar?

Hur stort underskott som är lämpligt ur deffsyfte är kraftigt beroende av hur mycket fettmassa du har vid tillfället. Ett bra riktkmärke är att ett kilo fett kan tappa ~70 kcal. Dvs, har du 10 kilo fett på kroppen så är ett teoretiskt max -700 kcal/dag.

användaren
2012-06-20, 14:54
kanske är dum i huvudet eller något men finns det en guide eller faq att läsa? kollade in leangains.com men hittade ingen snabb översikt eller guide vid första anblicken.

handlar leangains bara om att käka 8 timmar och fasta resten på ett dygn?

vicarious
2012-06-20, 14:54
kanske är dum i huvudet eller något men finns det en guide eller faq att läsa? kollade in leangains.com men hittade ingen snabb översikt eller guide vid första anblicken.

handlar leangains bara om att käka 8 timmar och fasta resten på ett dygn?

Allvarligt talat? http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

J.V
2012-06-20, 14:57
kanske är dum i huvudet eller något men finns det en guide eller faq att läsa? kollade in leangains.com men hittade ingen snabb översikt eller guide vid första anblicken.

handlar leangains bara om att käka 8 timmar och fasta resten på ett dygn?Nej, då är det "bara" periodisk fasta. Även om ätfönstret kan variera.

Leangains innebär olika fördelningar av makronutrienter beroende på om det är tränings- eller vilodag, osvosvosv.
http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

digidii
2012-07-04, 11:45
Känner av yrsel när jag tränar på fastande magen, är det någon som vet varför? Det sker särskilt när jag tränar ben.
Äter från 12-8. Brukar träna vid 11 på morgonen. Tar bcaa innan träning.

noob76
2012-07-04, 12:37
Känner av yrsel när jag tränar på fastande magen, är det någon som vet varför? Det sker särskilt när jag tränar ben.
Äter från 12-8. Brukar träna vid 11 på morgonen. Tar bcaa innan träning.

Jag känner också yrsel och ofta lätt illamåande om jag kör ett 50 minuters konditionspass på fastande mage eller om jag enbart tagit lite proteinpulver med vatten innan. Ett benpass med mycket knäböj skulle jag nog svimma av, alla har inte samma förmåga att prestera med lågt blodsocker och det är inget konstigt med det.

Pretorian
2012-07-04, 12:46
Jag känner yrsel vid varje benpass, vare sig det är på tom mage eller ej.

Ondskapelsen
2012-07-04, 14:30
Jag känner yrsel vid varje benpass, vare sig det är på tom mage eller ej.

+1.
Brukar ske efter ca 40-45 min oavsett vadj ag ätit innan.

Jeml
2012-08-07, 17:23
tja, fundrar på att börja med leangains och tänkte höra lite vad ni som kör med upplägget har för erfarenheter från det och hur är era resultat?

några frågor.

går det ut på att ligga på balans i längden (äta mer på träningsdagar, mindre på vilodagar) eller kan man "bulka" med upplägget och tex sikta på 1kg+ i månaden?

hur viktigt är det med "rätt" makro fördelning på träningsdagar/vilodagar? räcker det med att fördela energimängden?

behöver man använda aminosyror eller duger en vassle shake efter träningspasset?

Mvh

forslund
2012-08-07, 17:32
1. Man kan bulka, absolut.
2. Hur långt är ett snöre? Testa och utvärdera. Man behöver nog inte vara allt för nojig.
3. Vassle går bra.

Pushit
2012-08-13, 07:18
tja, fundrar på att börja med leangains och tänkte höra lite vad ni som kör med upplägget har för erfarenheter från det och hur är era resultat?

några frågor.

går det ut på att ligga på balans i längden (äta mer på träningsdagar, mindre på vilodagar) eller kan man "bulka" med upplägget och tex sikta på 1kg+ i månaden?

hur viktigt är det med "rätt" makro fördelning på träningsdagar/vilodagar? räcker det med att fördela energimängden?

behöver man använda aminosyror eller duger en vassle shake efter träningspasset?

Mvh

Min erfarenhet var att det var väldigt ansträngande att bulka på leangains, åtminstone när du ska trycka i ca 3800 kcal på 8 timmar varav ca 3000 på kvällen om du tränar på eftermiddagen. För min del var det alldeles för mycket mat på kort tid, men jag antar att det är individuellt hur lätt man har att äta mycket på kort tid. Det är skönt att skippa frukost dock, spar ganska mycket tid! Sen kan det nog vara olika lätt beroende på hur ens macros ser ut, mer fett hade underlättat för att slippa äta så våldsamt mycket kolhydrater.

tjing
2012-08-13, 11:10
Känner av yrsel när jag tränar på fastande magen, är det någon som vet varför? Det sker särskilt när jag tränar ben.
Äter från 12-8. Brukar träna vid 11 på morgonen. Tar bcaa innan träning.

Märkt det också med ben. Rätt jobbigt ibland, men blir bättre om jag inte druckit starkt kaffe innan har jag märkt.

Garanterat något med blodtrycket, eftersom både fasta och stimlanter stimulerar utsöndring av katekolaminer, som i sin tur höjer blodtrycket (fight/flight).

tjing
2012-08-13, 11:12
Jag känner också yrsel och ofta lätt illamåande om jag kör ett 50 minuters konditionspass på fastande mage eller om jag enbart tagit lite proteinpulver med vatten innan. Ett benpass med mycket knäböj skulle jag nog svimma av, alla har inte samma förmåga att prestera med lågt blodsocker och det är inget konstigt med det.

True that.

Att blodsockernivåer i regel inte blir farligt låga, innebär såklart inte att de inte kan sänkas och att man kan känna av det. Något som jag tycker inte alls framgått när det kommer till periodisk fasta.

tjing
2012-08-13, 11:13
Min erfarenhet var att det var väldigt ansträngande att bulka på leangains, åtminstone när du ska trycka i ca 3800 kcal på 8 timmar varav ca 3000 på kvällen om du tränar på eftermiddagen. För min del var det alldeles för mycket mat på kort tid, men jag antar att det är individuellt hur lätt man har att äta mycket på kort tid. Det är skönt att skippa frukost dock, spar ganska mycket tid! Sen kan det nog vara olika lätt beroende på hur ens macros ser ut, mer fett hade underlättat för att slippa äta så våldsamt mycket kolhydrater.

Haha...

Själv trycker jag rätt lätt 3000 kcal i en måltid, alternativt 4000 kcal på 4 timmar, i två måltider.

Men magen är inte alltid helt med på noterna. Dock förvånansvärt ofta.

Pushit
2012-08-13, 17:11
Haha...

Själv trycker jag rätt lätt 3000 kcal i en måltid, alternativt 4000 kcal på 4 timmar, i två måltider.

Men magen är inte alltid helt med på noterna. Dock förvånansvärt ofta.

Antar att det är individuellt, visst blev man duktig på att äta men det var inte kul att ligga helt utslagen varje kväll. Vad brukade du ha för macros då? För mig blev ätandet väldigt maskinellt, ingen njutning över huvud taget, men där kan visserligen enformig kost även spelat in. Det skulle bara ner så snabbt som möjligt, men ändå satt jag och TUGGADE i minst en timma. Jag gillar konceptet med leangains, men skulle mycket hellre köra det på deff.

tjing
2012-08-13, 17:17
Antar att det är individuellt, visst blev man duktig på att äta men det var inte kul att ligga helt utslagen varje kväll. Vad brukade du ha för macros då? För mig blev ätandet väldigt maskinellt, ingen njutning över huvud taget, men där kan visserligen enformig kost även spelat in. Det skulle bara ner så snabbt som möjligt, men ändå satt jag och TUGGADE i minst en timma.

Nej, jag håller med om att man blir riktigt däst av stora mängder mat vilket jag på senare tid tyckt varit rätt segt. Förutom det har jag inga problem med att äta dagsintaget på en gång faktiskt, förutsatt ett normalt träningspass innan t ex.

Men segheten och opeppen efter enorma måltider är rätt påtaglig och håller i sig besvärande länge ibland. Och humöret tenderar att bli jämnare om man sprider ut matintaget lite mer har jag märkt.

vicarious
2012-08-14, 10:46
Men segheten och opeppen efter enorma måltider är rätt påtaglig och håller i sig besvärande länge ibland. Och humöret tenderar att bli jämnare om man sprider ut matintaget lite mer har jag märkt.

Nu var det länge sedan jag fastade som man gör i LG men upplever lite samma sak. Är ofta rätt otaggad i allmänt tills jag får nåt i magen, då brukar humöret vända.

andeem
2012-08-14, 11:00
Min erfarenhet var att det var väldigt ansträngande att bulka på leangains, åtminstone när du ska trycka i ca 3800 kcal på 8 timmar varav ca 3000 på kvällen om du tränar på eftermiddagen. För min del var det alldeles för mycket mat på kort tid, men jag antar att det är individuellt hur lätt man har att äta mycket på kort tid. Det är skönt att skippa frukost dock, spar ganska mycket tid! Sen kan det nog vara olika lätt beroende på hur ens macros ser ut, mer fett hade underlättat för att slippa äta så våldsamt mycket kolhydrater.Jo, att trycka i sig 2000 kcal i en sittning är ju ingen match om man får blanda fett och kolhydrater. Men eftersom man vill hålla fettet lågt på överskottsdagarna blir pastan och kycklingen både väldigt mycket och ganska trist smakmässigt.

vicarious
2012-08-14, 11:06
Jo, att trycka i sig 2000 kcal i en sittning är ju ingen match om man får blanda fett och kolhydrater. Men eftersom man vill hålla fettet lågt på överskottsdagarna blir pastan och kycklingen både väldigt mycket och ganska trist smakmässigt.

Testa flingor och lättmjölk t ex. Brukar gå ner lätt.

andeem
2012-08-14, 11:20
Testa flingor och lättmjölk t ex. Brukar gå ner lätt.Jo, förstärkte faktiskt med det igår. Men man vill ju äta mat också.

krubkungen
2012-08-23, 13:19
Vad brukar ni bryta fastan med innan träningen och efter träningen? EAA/BCAA/vassle? Några kolhydrater?

Jag brukar köra Vassle/EAA + kanske lite malto innan träningen och BCAA + malto/godis direkt efter.
Sen blir det kanske en vassle 1tim efter beroende på hur lång tid det tar att laga mat, annars blir det mat och ingen vassle drink.

Stjarnan
2012-08-23, 13:59
10g BCAA innan
30g Whey efter

Äter ungefär 1 timma efter wheydrinken..

Surgency
2012-08-23, 20:12
Har kört periodisk fasta i en del år nu, och känner att jag har börjat få perspektiv på vad som verkligen är viktigt. Min personliga uppfattning är att periodisk fasta, speciellt enligt leangains, kan ha en viktig roll under diet och balans - och då med avseende på att kontrollera hunger.

Under bulk känns det som att det mesta som leangains innefattar blir mindre relevant. Spelar ingen större roll map muskeltillväxt om man bryter fastan tidigare/senare, EAA post workout blir mindre viktigt då man har aminosyror i omlopp i stor skala i vilket fall etc.

För övrigt tror jag att "det stora post workout målet" har liten inverkan på tillväxt långsiktigt, dvs att måltidstiming är överskattat. Jag tror också att snabba protein post workout (EAA, BCAA, vassle) sannolikt inte ger märkbar skillnad på muskeltillväxt i jämförelse med långsamma protein. Dvs man kan lika gärna äta motsvarande en bit ost post workout som att ta vassle, även om vasslet kanske är behändigare.

Jag har inget emot periodisk fasta (leangains) men det man får från att köra periodisk fasta är ett upplägg som passar mångas vardag och känns bra - man får inte enormt ökade anabola förutsättningar jämfört med tränande som äter 6 mål/dag inte får.

Snorkelfarsan
2012-08-24, 06:13
Har kört periodisk fasta i en del år nu, och känner att jag har börjat få perspektiv på vad som verkligen är viktigt. Min personliga uppfattning är att periodisk fasta, speciellt enligt leangains, kan ha en viktig roll under diet och balans - och då med avseende på att kontrollera hunger.

Under bulk känns det som att det mesta som leangains innefattar blir mindre relevant. Spelar ingen större roll map muskeltillväxt om man bryter fastan tidigare/senare, EAA post workout blir mindre viktigt då man har aminosyror i omlopp i stor skala i vilket fall etc.

För övrigt tror jag att "det stora post workout målet" har liten inverkan på tillväxt långsiktigt, dvs att måltidstiming är överskattat. Jag tror också att snabba protein post workout (EAA, BCAA, vassle) sannolikt inte ger märkbar skillnad på muskeltillväxt i jämförelse med långsamma protein. Dvs man kan lika gärna äta motsvarande en bit ost post workout som att ta vassle, även om vasslet kanske är behändigare.

Jag har inget emot periodisk fasta (leangains) men det man får från att köra periodisk fasta är ett upplägg som passar mångas vardag och känns bra - man får inte enormt ökade anabola förutsättningar jämfört med tränande som äter 6 mål/dag inte får.

Du gör flera påstenden som det antagligen inte finns evidens för, men å andra sidan talar du anekdotiskt om dina egna upplevelser och slutsater. Tycker dock att det du påstår om näringstajming, snabba protein osv kan mycket väl stämma rätt bra, iaf under bulk eller under "vanliga" omständigheter. I dessa fall finns det gott om näring och antaligen en fördelaktig miljö i kroppen för att maximalt kunna tillgodogöra sig av träningen. Detaljerna spelar då inte lika stor roll, som du säger.

Å andra sidan kan man argumentera för att det poteintiell kan vara lättare att åstadkomma en "kvalitetsbulk" med Leangains. Alltså att man kan minimera fettinlagringen trots kaloriöverskott genom att skifta makronutrientintaget mellan träningsdagar och icke-träningsdagar. I korthet, massor med kolhydrater och relativt snålt med fett post workout, det mesta av överskottet lagras som muskelglykogen och förbränns dagen/dagarna därpå. Under vilodagar äter man mer fett men ligger på ett litet underskott eller i kaloribalans och fettinlagringen blir således minimal. Är överskottet större än underksottet borde man gå upp vikt, på längre sikt. Men det här är ju bara teoretiska funderingar och kanske inte ger dessa resultat i praktiken. Eller möjligtvis bara i fall då man gör extrem glykogentöming följt av korta perioder av grotesk överätning av kolhydrater, som i Lyle MacDonalds Ulitmate Diet 2.0 (som inte är lika töntig som namnet ger sken av), men den dieten är dock inriktad på deff.

Vidare kan man tänka sig att de "skyddande" effekterna (bättre insulinresistens, bättre värden på blodfetter? etc) som fasta har visats ha i flera studier även är överförbara för individer som bulkar, och att det då har hälsofördelar på lång sikt. Men dessa fördelar är ju som det sagts tidigare i tråden specifika för de situationer som respektive studie har tittat på, och resultaten kan antagligen inte klumpas ihop till en gemensam teori och fortfarande valideras av studiernas slutsatser eftersom omständigheterna då är så pass annorlunda. Jag gissar dock på att dessa positiva effekter knappt skulle uppenbara sig hos invidivder som tränar regelbundet och antagligen har bra insulinresistens och andra markörer av god hälsa, utan mest hos överviktiga människor etc. Det är dock möjligt att dessa fördelar även framträder hos individer som följer Leangains eller ett liknande IF-protokoll, men detta måste så klart visas i ett flertal studier innan det kan accepteras som vetenskapligt vederlagt (om ens då), till dess får vi vänta med att dra några slutsatser. Och jag tror knappast att Martin Berkhan kommer att finansiera dessa studier själv, så vi kanske aldrig kommer att kunna veta med säkerhet.

/ber om ursäkt för lång rant, tänker högt :)

TomasB
2012-08-29, 11:35
Tjena

Jag har precis börjat äta enligt PF och tänkte sakta men säkert rulla över på LG.
Jag arbetar 08.00 - typ 18.00 varje dag sen tränar jag och får förhoppningsvis åka hem efter.

Som det är nu äter jag mål 1 vid 12.00 , ett till mål vid 15-16 och sista målen efter träning nångång mellan 20 och 21.00 typ.

Jag tar dock till lunch samma som vid middagen innan och enligt LG ska jag (rätta mig om jag har fel) äta 25% till lunch (KCAL mässigt) och lika mycket till mål 2 sen 50% mål tre.

Som det är nu blir det snarare, 40 % till lunch, 20% mål 2 och 40% mål tre.
Idag äter jag t.ex. pasta med korv, hemmabakad panchetta (och en proteinshake) till lunch. Här tar jag även kosttillskott i form av vitaminer och omega 3.

Mål två (idag) är 250 gram kvarg blandat med en DL proteinpulver, blåbär och vid sidan om en skyr yohurt (smak vanilj).

Totalt är detta typ:

Mål 1:

150 gram kolhydrater
55 gram protein
40 gram fett (om inte mer).

Mål två:

80-90 gram protein
20-30 gram kolhydrater
10 (max) gram fett

Mål tre (efter träning) blir kycklinggryta med pasta (något mer protein än mål 1)
Och runt träningen dricker jag lite aminosyror och protein.

totalt äter jag alltså idag ~220-230 gram protein
350 gram kolhydrater
80 gram fett

så till min fråga. Målet är att gå upp i vikt, från dagens 92 kg (på 194 cm) till kanske 95-96 kg utan att lägga på mig massa överflödigt fett.

Hur skulle ni lägga om min kost, enl LG?

Stjarnan
2012-08-29, 14:37
Tjena

Jag har precis börjat äta enligt PF och tänkte sakta men säkert rulla över på LG.
Jag arbetar 08.00 - typ 18.00 varje dag sen tränar jag och får förhoppningsvis åka hem efter.

Som det är nu äter jag mål 1 vid 12.00 , ett till mål vid 15-16 och sista målen efter träning nångång mellan 20 och 21.00 typ.

Jag tar dock till lunch samma som vid middagen innan och enligt LG ska jag (rätta mig om jag har fel) äta 25% till lunch (KCAL mässigt) och lika mycket till mål 2 sen 50% mål tre.

Som det är nu blir det snarare, 40 % till lunch, 20% mål 2 och 40% mål tre.
Idag äter jag t.ex. pasta med korv, hemmabakad panchetta (och en proteinshake) till lunch. Här tar jag även kosttillskott i form av vitaminer och omega 3.

Mål två (idag) är 250 gram kvarg blandat med en DL proteinpulver, blåbär och vid sidan om en skyr yohurt (smak vanilj).

Totalt är detta typ:

Mål 1:

150 gram kolhydrater
55 gram protein
40 gram fett (om inte mer).

Mål två:

80-90 gram protein
20-30 gram kolhydrater
10 (max) gram fett

Mål tre (efter träning) blir kycklinggryta med pasta (något mer protein än mål 1)
Och runt träningen dricker jag lite aminosyror och protein.

totalt äter jag alltså idag ~220-230 gram protein
350 gram kolhydrater
80 gram fett

så till min fråga. Målet är att gå upp i vikt, från dagens 92 kg (på 194 cm) till kanske 95-96 kg utan att lägga på mig massa överflödigt fett.

Hur skulle ni lägga om min kost, enl LG?

Jag skulle absolut inte äta såpass mycket kolhydrater som du gör till lunch!
Spar dem till efter passet istället! Lägg in lite mer kolhydrater till mål 2 istället då det är såpass nära träning!
Jag hade nog bytat utan kvargen mot någon snabbare proteinkälla till mål 2..

Bara hur jag hade lagt upp det..

tjing
2012-08-29, 17:08
Jag tror inte att fasta är optimalt för att lägga på sig vikt, men i övrigt så är det bara att mer äta mer kalorier. Fastan i sig är nog inte så magisk, särskilt på en så kort tid som 16 h om dagen.

TomasB
2012-08-30, 10:18
Jag skulle absolut inte äta såpass mycket kolhydrater som du gör till lunch!
Spar dem till efter passet istället! Lägg in lite mer kolhydrater till mål 2 istället då det är såpass nära träning!
Jag hade nog bytat utan kvargen mot någon snabbare proteinkälla till mål 2..

Bara hur jag hade lagt upp det..

Precis såna här tips jag vill ha.
Okey, jag kör ett mindre kolhydratsrikt mål 1.

Och mål två, ge mig tips på snabbare proteinkällor.
Än så länge har jag med PF lyckats trots två pastamål om dagen bli lite mer slimmad på ungefär samma vikt. Vilket bara är humor :)

Stjarnan
2012-08-30, 15:20
Precis såna här tips jag vill ha.
Okey, jag kör ett mindre kolhydratsrikt mål 1.

Och mål två, ge mig tips på snabbare proteinkällor.
Än så länge har jag med PF lyckats trots två pastamål om dagen bli lite mer slimmad på ungefär samma vikt. Vilket bara är humor :)

I matväg funkar vit fisk, kyckling och fläskfilé utmärkt. Lättaste är självklart en vassleshake med ett par frukter..

Mouline
2012-08-30, 21:27
3g / kg, LBM vikten eller nuvarande ?
Whatya say foaks?

ajsen
2012-08-31, 01:09
Bulkar för tillfället med leangains efter en fin cut ner till 5,5% kroppsfett, som förövrigt gick HELT smärtfritt.

Jag undrar dock hur ni andra som är i liknande sits gör med fettintaget under vilodagarna, hur högt går ni?? Jag äter 2700 kalorier på en vilodag och om jag äter 1000 kalorier från protein ligger jag kring 3,2 g / kg kroppsvikt MEN då måste jag alltså äta 1700 kalorier från fett. Låter detta vettigt? (minus eventuella kolhydrater of course, men håller dem låga under vilodagarna..)

Stjarnan
2012-08-31, 05:26
Bulkar för tillfället med leangains efter en fin cut ner till 5,5% kroppsfett, som förövrigt gick HELT smärtfritt.

Jag undrar dock hur ni andra som är i liknande sits gör med fettintaget under vilodagarna, hur högt går ni?? Jag äter 2700 kalorier på en vilodag och om jag äter 1000 kalorier från protein ligger jag kring 3,2 g / kg kroppsvikt MEN då måste jag alltså äta 1700 kalorier från fett. Låter detta vettigt? (minus eventuella kolhydrater of course, men håller dem låga under vilodagarna..)

Jag brukar tänka mig att ett gympass kostar mig ca 400-500 kcal så på vilodagar tar jag bort 500 kcal av kolhydratskällor = ca 125g.
Sedan tar jag bort yttligare ca 50g kolhydrater och lägger till ca 20g fett istället.

vicarious
2012-08-31, 06:33
Precis såna här tips jag vill ha.
Okey, jag kör ett mindre kolhydratsrikt mål 1.

Och mål två, ge mig tips på snabbare proteinkällor.
Än så länge har jag med PF lyckats trots två pastamål om dagen bli lite mer slimmad på ungefär samma vikt. Vilket bara är humor :)

Hur långt går det från mål 2 tills dess att du tränar? Är det hyfsat nära inpå träningen behöver du inte så mycket tycker jag. Proteinshake + frukt är ju en klassiker.

3g / kg, LBM vikten eller nuvarande ?
Whatya say foaks?

Brukar allt som oftast vara totalvikt man räknar på, inte bara LBM.

Bulkar för tillfället med leangains efter en fin cut ner till 5,5% kroppsfett, som förövrigt gick HELT smärtfritt.

Jag undrar dock hur ni andra som är i liknande sits gör med fettintaget under vilodagarna, hur högt går ni?? Jag äter 2700 kalorier på en vilodag och om jag äter 1000 kalorier från protein ligger jag kring 3,2 g / kg kroppsvikt MEN då måste jag alltså äta 1700 kalorier från fett. Låter detta vettigt? (minus eventuella kolhydrater of course, men håller dem låga under vilodagarna..)

Du behöver ju inte nolla kolhydraterna på vilodagarna. Jag går i regel aldrig över 1g/kg fett. Inga kolhydrater alls blir väldigt tråkigt! Blir allt som oftast 50-100g carbs men då kommer de från grönsaker, frukt, bär, såser som ketchup eller BBQ-sås osv. Brukar skära ner på de "rena" kolhydratskällorna som pasta, gryn, ris, potatis osv på vilodagar.

TomasB
2012-08-31, 10:51
I matväg funkar vit fisk, kyckling och fläskfilé utmärkt. Lättaste är självklart en vassleshake med ett par frukter..

Alright, jag har ändrat lite kost.
Drog ner på kolhydraterna igår på dagen och ökade dem efter träning.
Min tjej gör en störd smet på smält smör, kakao, ett helt ägg, socker, lite vetemjöl och vanilj-socker som är det bästa jag vet. Det slår t.o.m. lösgodis.

Fan va jag gillar bulk!! :)

tjing
2012-08-31, 11:01
Ni som ligger väldigt lågt på kolhydrater på vilodagar, tappar ni inte trycket helt i gymmet?

Det gör i varje fall jag om jag ligger på upp till 150 g kolhydrater. Lägger jag till 100-150 g däremot blir orken en helt annan och då har jag ändå kolhydratladdat ordentligt efter föregående pass.

Mouline
2012-08-31, 11:13
Du ska ju ligga på ca 25-40 g fett och sedan dubbla 50-80 på vilo sen carbs, sen kan du köra en carb tömning på max 50g carb någon dag 'bara för att'

ajsen
2012-08-31, 12:14
Sweet, älskar ju carbs...Ska testa det i 2 veckor och se hur det påverkar mig.

Angående trycket...no its there :>

tjing
2012-08-31, 14:10
Du ska ju ligga på ca 25-40 g fett och sedan dubbla 50-80 på vilo sen carbs, sen kan du köra en carb tömning på max 50g carb någon dag 'bara för att'

Vadå "ska"? Det finns inga rekommendationer om det så vitt jag vet.

Dessutom finns det nackdelar med fett under någonstans kring minst 40-50 g per dag.

1) Ökad DNL

2) Ökning av LDL-kolesterol

Punkterna ovan förutsätter ju att man överäter kolhydrat kraftigt, som vid en carb-up etc.

Mouline
2012-09-02, 00:49
Rekomendationen är 0,4-0,45 ggr kv lbm träningsdagar, dubbla + 10-20 om du klarar av att vara ifrån carbsen.. Andy Morgans guide ivarjefall.

ajsen
2012-09-02, 18:26
Återkommer till det om kolhydrater på vilodagarna. Lägger jag mig på 90g fett (ca 1,2 g/kg kv) så betyder det att jag kommer dra i mig ca 200g kolhydrater. Låter lite väl mycket för en vilodag i mina ögon (jämfört med 550-700g på träningsdagar). Vad tycker ni andra?

Mouline
2012-09-02, 19:05
Inte om du når upp i protein och ditt kalorimål..

Jeml
2012-09-02, 23:14
Vadå "ska"? Det finns inga rekommendationer om det så vitt jag vet.

Dessutom finns det nackdelar med fett under någonstans kring minst 40-50 g per dag.

1) Ökad DNL

2) Ökning av LDL-kolesterol

Punkterna ovan förutsätter ju att man överäter kolhydrat kraftigt, som vid en carb-up etc.

vad är nackdelarna med lågt fett intag, under 40-50g/dag?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2012-09-03, 17:38
vad är nackdelarna med lågt fett intag, under 40-50g/dag?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bumb!

Snorkelfarsan
2012-09-03, 17:50
Vissa fettsyror är ju livsviktiga. Äter man en liten mängd fett kan man alltså gå miste om dessa. Men å andra sidan så cyklar man fett i Leangains. Dvs om du tränar 3 dagar på en 7-dagarsperiod så bör du ligga på dubbel mängd fett under de resterande 4 vilodagarna, kanske 50-80g? Så övertid jämnar det ut sig.
Om man ligger på 20g fett per dag under flera veckor eller månader och inte är extremt överviktig kanske det kan leda till några svårigheter. Men jag kan ha helt fel nu, so don't take my word for it.

vicarious
2012-09-03, 17:59
vad är nackdelarna med lågt fett intag,?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Hormonbalans/produktion är det jag har hört talas om men har aldrig heller fått något bra svar. Tror det är lite svårt att säga någon gräns.

Akada
2012-09-03, 18:04
Fast tar man tillskott av omega 3 och låter t.ex. raps- och solrosolja utgöra större delen av fettet i ens kost kan man väl gå lägre än ,5-1g/kg utan större problem?

martinmartin
2012-09-03, 18:10
Vadå "ska"? Det finns inga rekommendationer om det så vitt jag vet.

Dessutom finns det nackdelar med fett under någonstans kring minst 40-50 g per dag.

1) Ökad DNL

2) Ökning av LDL-kolesterol

Punkterna ovan förutsätter ju att man överäter kolhydrat kraftigt, som vid en carb-up etc.

Varför är ökad DNL till nackdel? Är det inte ett ut, förutsatt att intaget av essentiella fettsyror är tillräckligt, om fettet kommer från DNL eller från dietärt fett?

vicarious
2012-09-03, 18:11
Fast tar man tillskott av omega 3 och låter t.ex. raps- och solrosolja utgöra större delen av fettet i ens kost kan man väl gå lägre än ,5-1g/kg utan större problem?

Kan kan du givetvis men vilken påverkan det har vågar jag inte uttala mig om.

Barabbas
2012-09-03, 22:14
Har lite problem och käka mycket under min ätperiod, äter inte direkt bra heller. Dels för att man bor hemma har inga pengar och har inte friheten att laga vad man vill. En annan sak är att mina föräldrar håller på och kommenterar allt jag stoppar i mig hela tiden vilket gör allt sämre då jag alltid varit överviktig och fått såna kommentarer.

Nu när jag väl har gått ner över 20kg och kan mycket mer om kost och näring än de så får jag fortfarande kommentarer och det blir bara jobbigt för mig.

Har ät ruta från 18.00-24.00 och har tänkt att äta middag (vad min morsa lagar) samt något mer efter det men ingen till måltid. Kanske blir 2 mackor med yoghurt och havregryn eller liknande.

Med detta sättet så tror jag inte jag får i mig tillträckligt protein på mina 175cm och 79,8 kg. Har då tänkt att investera i just lite protein.

Första frågan, borde jag investera i det? Finns väl inte mycket protein i mackor, och tror inte en måltid täcker mitt protein intag.

Vilket protein borde jag köpa? Har 191 kr och då ska det ingå en shaker.

Länge leve studenters ekonomi!

Edit: Kan föresten skriva vad jag har käkat de har dagarna.(Gissar alla måt)
Igår:
Fetaost biffar med ost samt potatis och sås. Kanske 500g mat?
Direkt efter kanske 20g jordnötter
2h senare en osthamburgare med ägg.
ungefär 1 ½ senare en skål med låg kalori yoghurt och en näve havregryn.

Idag:
Två äggosthamburgar (Hamburgarna är 120g) med chili ketchup, senap och hamburger dressing.
Ungefär 4h senare käkade jag stekt ris med kyckling, brocolli, ägg m.m. 400g?

ajsen
2012-09-04, 01:21
@Barabbas, investera i KESELLA 0,3%ig. En burk på 500g kostar ca 10 kr på LIDL och innehåller 60g Protein.

forslund
2012-09-04, 05:37
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/kolozzeum-pure-whey-900gr.html

+

http://shop.kolozzeum.com/sv/ovrigt/fairing-shaker.html

= 184 kr. Dock är det exklusive frakt.
Hur som helst är det ett vassleprotein (benämns ofta Whey) som du skall satsa på.

vicarious
2012-09-04, 06:51
Har lite problem och käka mycket under min ätperiod, äter inte direkt bra heller. Dels för att man bor hemma har inga pengar och har inte friheten att laga vad man vill. En annan sak är att mina föräldrar håller på och kommenterar allt jag stoppar i mig hela tiden vilket gör allt sämre då jag alltid varit överviktig och fått såna kommentarer.

Nu när jag väl har gått ner över 20kg och kan mycket mer om kost och näring än de så får jag fortfarande kommentarer och det blir bara jobbigt för mig.

Har ät ruta från 18.00-24.00 och har tänkt att äta middag (vad min morsa lagar) samt något mer efter det men ingen till måltid. Kanske blir 2 mackor med yoghurt och havregryn eller liknande.

Med detta sättet så tror jag inte jag får i mig tillträckligt protein på mina 175cm och 79,8 kg. Har då tänkt att investera i just lite protein.

Första frågan, borde jag investera i det? Finns väl inte mycket protein i mackor, och tror inte en måltid täcker mitt protein intag.

Vilket protein borde jag köpa? Har 191 kr och då ska det ingå en shaker.

Länge leve studenters ekonomi!

Edit: Kan föresten skriva vad jag har käkat de har dagarna.(Gissar alla måt)
Igår:
Fetaost biffar med ost samt potatis och sås. Kanske 500g mat?
Direkt efter kanske 20g jordnötter
2h senare en osthamburgare med ägg.
ungefär 1 ½ senare en skål med låg kalori yoghurt och en näve havregryn.

Idag:
Två äggosthamburgar (Hamburgarna är 120g) med chili ketchup, senap och hamburger dressing.
Ungefär 4h senare käkade jag stekt ris med kyckling, brocolli, ägg m.m. 400g?

Vet du ens vad leangains innebär? Vill inte vara den som är den men helt ärligt låter det inte som att du har särskilt bra koll på vad det innebär. Leangains är inte samma sak som periodisk fasta.

Sen kan jag inte låta bli att undra om det verkligen är något för dig. Anpassa diet & kost efter ditt liv, inte tvärtom. Finns ingen poäng att tvinga sig till ett upplägg om det inte passar ens liv.

TomasB
2012-09-04, 08:43
Okey, jag har styrt om mer och mer enligt principen 25%, 25% , träning --> 50%. (E%). Ett problem jag kommit in i är att jag bryter allt vad fastatänk heter på helgerna.
Bröllop i helgen, och det var konstant ätande från morgon till kväll två dygn i rad. Jag tar inte särskilt allvarligt på det, men ni som är mer puritaner. Håller ni fasta alla dagar oavsett?

:)

tjing
2012-09-04, 10:47
Hormonbalans/produktion är det jag har hört talas om men har aldrig heller fått något bra svar. Tror det är lite svårt att säga någon gräns.

Lite fett (<20 g) i en studie visade på sänkta testosteronnivåer jämfört med 100 g / dag.

Barabbas
2012-09-04, 12:11
Vet du ens vad leangains innebär? Vill inte vara den som är den men helt ärligt låter det inte som att du har särskilt bra koll på vad det innebär. Leangains är inte samma sak som periodisk fasta.

Sen kan jag inte låta bli att undra om det verkligen är något för dig. Anpassa diet & kost efter ditt liv, inte tvärtom. Finns ingen poäng att tvinga sig till ett upplägg om det inte passar ens liv.

Jag vet inte vad leangains är, jag har läst på om det men inte direkt förstått det.

Detta upplägget är det som passar mitt liv bäst btw


@Barabbas, investera i KESELLA 0,3%ig. En burk på 500g kostar ca 10 kr på LIDL och innehåller 60g Protein.
Måste det vara naturell då? Hatar att det är så stabbigt, smaken hjälper inte heller.

ajsen
2012-09-04, 12:16
Leangains går ut på att du varierar hur mycket kolhydrater respektive fett du äter, beroende på om du tränar eller inte den dagen.

Naturell SUGER. Men häll i lite fun light (tex jordgubb smaken) så blir den som en nyttig och awesome yoghurt!

Reaper123
2012-09-04, 12:33
Okey, jag har styrt om mer och mer enligt principen 25%, 25% , träning --> 50%. (E%). Ett problem jag kommit in i är att jag bryter allt vad fastatänk heter på helgerna.
Bröllop i helgen, och det var konstant ätande från morgon till kväll två dygn i rad. Jag tar inte särskilt allvarligt på det, men ni som är mer puritaner. Håller ni fasta alla dagar oavsett?

:)Förra veckan var första gången jag höll fastetiderna hela veckan inom ramarna för PF. Dock kör jag ~22-2 på vardagar och mer 16-8 likt på helgerna (äter tex aldrig frukost, men händer att jag äter tidig lunch och sen middag = fail).

Riktigt svårt att få det att gå ihop sig socialt med att PF:a/leangaina, men jag har ingen större optinojja utan njuter av de dagarna istället. Men du är alltså inte ensammen med detta problem!

Barabbas
2012-09-04, 12:50
Leangains går ut på att du varierar hur mycket kolhydrater respektive fett du äter, beroende på om du tränar eller inte den dagen.

Naturell SUGER. Men häll i lite fun light (tex jordgubb smaken) så blir den som en nyttig och awesome yoghurt!

Men fungerar min metod också eller? När det kommer till maten och det så räknar jag inte, inte ens på ett ungefär utan äter det jag känner för och blir mätt.

Tycker du jag borde investera i protein?

vicarious
2012-09-04, 12:55
Men fungerar min metod också eller? När det kommer till maten och det så räknar jag inte, inte ens på ett ungefär utan äter det jag känner för och blir mätt.

Tycker du jag borde investera i protein?

Fungerar på vilket sätt? Jag vet inte vad du har för förväntningar egentligen. Ingenting magiskt kommer hända bara för att du börjar äta efter ett visst upplägg eller schema.

Barabbas
2012-09-04, 13:31
Fungerar på vilket sätt? Jag vet inte vad du har för förväntningar egentligen. Ingenting magiskt kommer hända bara för att du börjar äta efter ett visst upplägg eller schema.
Jag vill helt enkelt gå ner i vikt. Känner att deffa är för jobbigt. I enkla ord, kommer jag gå ner i vikt av detta? Så länge jag inte käkar för mycket dvs.

andeem
2012-09-04, 13:37
[...] kommer jag gå ner i vikt av detta? Så länge jag inte käkar för mycket dvs.Så länge du inte käkar för mycket kommer du att gå ner i vikt oavsett vilken måltidsrytm eller näringssammansättning du använder ...

Ronn
2012-09-04, 13:37
Jag vill helt enkelt gå ner i vikt. Känner att deffa är för jobbigt. I enkla ord, kommer jag gå ner i vikt av detta? Så länge jag inte käkar för mycket dvs.

Öh du måste äta mindre än vad du gör av med oavsett om du följer leangains eller inte om du vill gå ner, så ja du måste deffa.

Vad periodisk fasta möjligtvis kan bidra med är bättre aptitkontroll men det är individuellt.

Barabbas
2012-09-04, 13:54
Så länge du inte käkar för mycket kommer du att gå ner i vikt oavsett vilken måltidsrytm eller näringssammansättning du använder ...

Det vet jag väl, det jag vill är att gå ner i vikt effektivt. Är detta en bra metod för det?

Ännu en gång, borde jag investera i protein? Är det så nödvändigt? Ser nästan alla som trycker i sig fem olika burkar med pulver.


Öh du måste äta mindre än vad du gör av med oavsett om du följer leangains eller inte om du vill gå ner, så ja du måste deffa.

Vad periodisk fasta möjligtvis kan bidra med är bättre aptitkontroll men det är individuellt.
Så du påstår att periodisk fasta inte bidrar något till viktnedgång?

Ronn
2012-09-04, 13:56
Ännu en gång, borde jag investera i protein? Är det så nödvändigt? Ser nästan alla som trycker i sig fem olika burkar med pulver.

Om du vill, snabbt, billigt och om du vill ett gott sätt att få i sig protein.

Så du påstår att periodisk fasta inte bidrar något till viktnedgång?

Om det hjälper dig att äta mindre, det vill säga om det hjälper dig att deffa, annars inte.

Akada
2012-09-04, 15:40
Kan kan du givetvis men vilken påverkan det har vågar jag inte uttala mig om.
Letade efter ett gammalt inlägg skrivet av mig där jag frågade om något rörande detta och fick ett bra svar, men hittade denna text istället.

http://tranastyrka.se/hur-mycket-fett-behovs/

Minimigränsen verkar alltså gå riktigt jäkla lågt, så får man i sig 0,2-0,4g/kg från bra källor känns det som att det borde vara hyfsat.

Men det leder ju till frågan, hur märker man att man ligger för lågt på fett, på ens mående och prestation? Eller är det en sån sak som mest blir tydlig när man rättar till (det ev.) felet och märker av skillnaden? Jag har legat under 0,5g/kg de flesta dagar, men med tillskott av fiskolja, i flera månader och tycker att jag mår bra, men då har jag ju heller inget att jämföra med.

vicarious
2012-09-04, 15:51
Letade efter ett gammalt inlägg skrivet av mig där jag frågade om något rörande detta och fick ett bra svar, men hittade denna text istället.

http://tranastyrka.se/hur-mycket-fett-behovs/

Minimigränsen verkar alltså gå riktigt jäkla lågt, så får man i sig 0,2-0,4g/kg från bra källor känns det som att det borde vara hyfsat.

Men det leder ju till frågan, hur märker man att man ligger för lågt på fett, på ens mående och prestation? Eller är det en sån sak som mest blir tydlig när man rättar till (det ev.) felet och märker av skillnaden? Jag har legat under 0,5g/kg de flesta dagar, men med tillskott av fiskolja, i flera månader och tycker att jag mår bra, men då har jag ju heller inget att jämföra med.

Det enda jag har märkt är att min hud blir torrare och eventuellt lite hård i magen när jag legat på de siffror du talar om.

Akada
2012-09-04, 16:14
Det enda jag har märkt är att min hud blir torrare och eventuellt lite hård i magen när jag legat på de siffror du talar om.
Okej. Problem med torr hud hade jag i början då skiten alltid sprack och flagnade mellan fingrarna, men det försvann efter ett tag. Kan ha berott på att jag bytte vitamintillskott, men iaf så är problemet löst.

Och magen är perfa, förutom för nån dag sen när jag åt ett paket gb lättglass, det var den fan inte glad över. :d

Jeml
2012-09-07, 16:17
Jag bulkar efter leangains riktlinjer just nu och undrar:

-Ska man ligga på underskott/max balans på vilodagar även under bulk eller ska man köra samma energi alla dagar. eller litet överskott på vilodag och större på träningsdag? Siktar på en viktuppgång ~0,2kg/vecka.

-Äter oftast 20-40g fett på träningsdagar, max 50g. väger 75kg. På vilodagar äter jag minst 1g/kg kv dvs 75g men oftast i spannet 80g-100g. Är detta ett lagomt intag av fett? ligger på kcal balans eller under på violdagar nu.

Äter förövrigt ~2,5g protein/kg kv varje dag, ca200g.

Mvh

tjing
2012-09-07, 16:26
Det enda jag har märkt är att min hud blir torrare och eventuellt lite hård i magen när jag legat på de siffror du talar om.

Håller med om magen faktiskt. Skum bieffekt kan tyckas.

tjing
2012-09-07, 16:30
Jag bulkar efter leangains riktlinjer just nu och undrar:

-Ska man ligga på underskott/max balans på vilodagar även under bulk eller ska man köra samma energi alla dagar. eller litet överskott på vilodag och större på träningsdag? Siktar på en viktuppgång ~0,2kg/vecka.

-Äter oftast 20-40g fett på träningsdagar, max 50g. väger 75kg. På vilodagar äter jag minst 1g/kg kv dvs 75g men oftast i spannet 80g-100g. Är detta ett lagomt intag av fett? ligger på kcal balans eller under på violdagar nu.

Äter förövrigt ~2,5g protein/kg kv varje dag, ca200g.

Mvh

"Ska"? Det finns inga "ska", eller hur menar du?

Leangains är framförallt ett upplägg för att tappa fett och förhoppningsvis bli starkare på köpet. Att bulka med fasta är ett märkligt koncept eftersom fasta inhiberar mTOR och anabolism under själva fastan. Men en så kort fasta som 16 h kanske är egalt och kanske till och med gynnsam om anabolismen blir tillräckligt stor över dygnet men jag är tveksam. Ät oftare är mitt tips men kör för all del fastande träning om du gillar det.

Det är absolut inget magiskt med 16 h fasta och sannolikt får du knappt någon av de positiva effekterna som fasta kan leda till av en så kort "fasta", fastän alla verkar tro det.

Jag tror det är optimalt att äta oftare för muskelutveckling. Ska du gå upp 0,2 kg i veckan? Låter lite väl analt och du måste ju ha extremkoll på kalorierna för att lyckas med denna fjuttiga viktökning.

Skillnaden mellan t ex 40 och 60 g fett på en träningsdag är inte så monumental som folk verkar tro.

This has just been advice, do whatever the FUCK you wanna do.

Jeml
2012-09-07, 16:36
"Ska"? Det finns inga "ska", eller hur menar du?

Leangains är framförallt ett upplägg för att tappa fett och förhoppningsvis bli starkare på köpet. Att bulka med fasta är ett märkligt koncept eftersom fasta inhiberar mTOR och anabolism under själva fastan. Men en så kort fasta som 16 h kanske är egalt och kanske till och med gynnsam om anabolismen blir tillräckligt stor över dygnet men jag är tveksam. Ät oftare är mitt tips men kör för all del fastande träning om du gillar det.

Det är absolut inget magiskt med 16 h fasta och sannolikt får du knappt någon av de positiva effekterna som fasta kan leda till av en så kort "fasta", fastän alla verkar tro det.

Jag tror det är optimalt att äta oftare för muskelutveckling. Ska du gå upp 0,2 kg i veckan? Låter lite väl analt och du måste ju ha extremkoll på kalorierna för att lyckas med denna fjuttiga viktökning.

Skillnaden mellan t ex 40 och 60 g fett på en träningsdag är inte så monumental som folk verkar tro.

This has just been advice, do whatever the FUCK you wanna do.

Vad är "bäst".

Jag har stenkoll på kalorierna och vågen. jag kommer gå upp ~0,2kg/vecka.(medelvikten för en vecka ökas med ungefär 0,2kg varje vecka)

Man kan visst bulka enligt leangains. Det kanske dock inte ens är värt namnet bulk med en viktökning på 0,2kg/vecka :p

tjing
2012-09-07, 16:37
Vad är "bäst".

Jag har stenkoll på kalorierna och vågen. jag kommer gå upp ~0,2kg/vecka.(medelvikten för en vecka ökas med ungefär 0,2kg varje vecka)

Man kan visst bulka enligt leangains. Det kanske dock inte ens är värt namnet bulk med en viktökning på 0,2kg/vecka :p

Om du blir upphetsad över att räkna kcal för att landa på 0,2 kg/vecka, be my guest.

Klart man kan bulka enligt leangains, men jag tror inte att det är optimalt. Kan du förklara för mig vad med leangains som gör att du har bestämt dig för att bulka med PF?

Jeml
2012-09-07, 16:40
Om du blir upphetsad över att räkna kcal för att landa på 0,2 kg/vecka, be my guest.

Klart man kan bulka enligt leangains, men jag tror inte att det är optimalt.

Jag blir inte upphetsad, det är mitt mål att öka 0,2kg per vecka för att inte lägga på mig så mkt fett -.-

Okej i see, isf undrar jag lite off topic. hur man ska lägga kosten för "optimal bulk" då tänker jag makros samt kcal fördelning på tränings respektive vilodag. 4träningsdagar/vecka.

Mouline
2012-09-07, 16:43
Kamma dig; du får inte ta efter tmw!

Ja du kan bygga på LG ignorera föregående talare.

‘Slow-Bulking’: So you are already very lean and looking to do a bulk? (Skip to Step 5 if it’s irrelevant to you, because I go into a little more detail here.)

If you are new to leangains I would highly recommend that you do ‘body-recomposition’ macros (or slightly less) for the month first while you adjust to the system. This way you will keep your abs and have a base-line for increasing your macros after. Once you’ve done that, try the advice below.

If you have already used leangains to get lean then you’re in a perfect situation to try this.

The key to keeping abs with slow bulking is quite simple, make sure you have enough of deficit on your rest-day so that you burn the stored fat* from the training day.

Your numbers might look something like 1800kCal and 2800kCal. (+40%/-10%kCal)

This is a way of putting on quality muscle without the fat, and as such is a slower process than the usual ‘eat everything!” approach some people take to bulking.

(*The complicating factor here is that fat stored on a training-day is not just is that the fat you consume, but also any spillover of carbohydrates that your body does not shuttle into your glycogen depleted liver & muscles after training, or use for recovery, as any excess glucose can be converted to fatty acids and stored as fat tissue. If you can get your carb balance right, you can decrease the deficit on your rest-day. – Track your progress weekly, in detail so that you can make adjustments objectively.)
-http://www.leangains.com/2011/05/definition-of-lean-gains-part-two.html
Martin
- http://rippedbody.jp/2011/10/23/how-to-calculate-leangains-macros/
Andy


http://www.youtube.com/watch?v=UV4TYBOjUKg&feature=g-u-u
Leanbodylifestyle
http://www.youtube.com/watch?v=v0_uGv_wXbI&list=UU4FhvdvgZU5CVbXi2uWgiZg&index=16&feature=plcp
TheFastingTwinsMuscleWorkout

tjing
2012-09-07, 16:48
Jag blir inte upphetsad, det är mitt mål att öka 0,2kg per vecka för att inte lägga på mig så mkt fett -.-

Man får sällan bra resultat under en vettig tidsperiod om man inte kan tänka sig att lägga på sig ett uns fett. Det kan tyvärr bli tidsslöseri, men gör som du vill.


Okej i see, isf undrar jag lite off topic. hur man ska lägga kosten för "optimal bulk" då tänker jag makros samt kcal fördelning på tränings respektive vilodag. 4träningsdagar/vecka.

Ät oftare, mer kolhydrater på vilodagar än enligt leangains. Att äta lite kolhydrater går bra när man kör väldigt styrkeinriktat med RPT osv, men mer fler set och mer reps blir det problem. Mindre fett träningsdagar, lite mer fett vilodagar. Känn efter vilket du presterar bäst på. Behöver du inte så mycket kolhydrater på vilodagar så ät inte det då.

Jag slänger ofta på med kring + 700-1000 kcal på träningsdagar och balans eller lite minus vilodagar. Men att variera överskott/underskott är ju inget som liksom är synonymt med leangains utan något som många gör i allmänhet.

Grundregeln är ju att hålla nere fett på överskott och desto större överskott, desto mindre fett. Proteinet kring 2-3 g / kg kroppsvikt.

vicarious
2012-09-07, 17:13
Jag blir inte upphetsad, det är mitt mål att öka 0,2kg per vecka för att inte lägga på mig så mkt fett -.-

Okej i see, isf undrar jag lite off topic. hur man ska lägga kosten för "optimal bulk" då tänker jag makros samt kcal fördelning på tränings respektive vilodag. 4träningsdagar/vecka.

Personligen hade jag legat högt på kolhydrater hela tiden om jag bulkade, oavsett vilo eller träningsdag. Dock inte lika högt på vilodagar. Jag hade definitivt inte gått lågt på kolhydrater på vilodagarna till fördel för fett. Nu är begreppen högt och lågt en definitionsfråga men iaf.

Hade nog inte ens kört leangains alls då om jag ska vara ärlig. Men, åter till topic. Jag +1ar det tjing säger, vill man gaina nåt tror jag man får acceptera lite fettuppgång på köpet. Om leangains är ett sätt att minimera den fettökningen medan man bulkar låter jag vara osagt.

Jeml
2012-09-07, 17:23
Mouline, tack för länkarna :)

ni andra, hur mkt fett bör man lägga sig på då på tränings respektive vilodag? att gå för lågt på fett varje dag är ju inte bra?

Reaper123
2012-09-07, 17:29
Mouline, tack för länkarna :)

ni andra, hur mkt fett bör man lägga sig på då på tränings respektive vilodag? att gå för lågt på fett varje dag är ju inte bra?jag brukar landa på 0.3-0.5kv på träningsdagar och ~1kv på vilodagar. Nu är jag dock av den natur att jag alltid gör som jag vill/känns bäst snarare än optinojjar över decimaler!

STOR PARANTES: Kör dock för få vilodagar generellt så fyller ut med några kapslar omega 3- & 6 när jag känner att jag legat lågt länge alt kör "ätardagar" då å då som kan sluta med 2kv fett

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeml
2012-09-07, 17:37
okej reaper, frågan är ju hur mycket fett behöver man i snitt per dag för att inte påverka något i kroppen negativt? för det vill man ju inte göra.

tjing
2012-09-07, 18:09
Mouline, tack för länkarna :)

ni andra, hur mkt fett bör man lägga sig på då på tränings respektive vilodag? att gå för lågt på fett varje dag är ju inte bra?

Kring 40-60 g på träningsdagar.

Nä det är inte bra att ständigt ligga alltför lågt på fettintaget.

tjing
2012-09-07, 18:12
okej reaper, frågan är ju hur mycket fett behöver man i snitt per dag för att inte påverka något i kroppen negativt? för det vill man ju inte göra.

Jag tror du nojar lite väl mycket. I längden är det inte särskilt kul att hänga upp sig på antal gram hit och dit.

En studie visade att mindre än 20 g fett om dagen sänkte testosteronet medan mer än 100 g per dag höjde det. Det är ju inga exakta riktlinjer utan bara vad studien visade.

Dessutom tror jag på mer kolhydrater på vilodagar (som jag skrev innan) också av den anledningen att insulin motverkar muskelnedbrytning. Se det senaste inlägget på min blogg för mer om det.

Mouline
2012-09-12, 18:35
Efter många månader börjar nu min stack av omega 3 sina.. något tips på vad som är 'hett' på marknaden?

vicarious
2012-09-12, 19:41
Efter många månader börjar nu min stack av omega 3 sina.. något tips på vad som är 'hett' på marknaden?

Body Science brukar vara billiga. Mängdrabatt också.

Ristretto
2012-09-12, 19:43
Omega FX ger 1000 st kapslar för 429:-.

joelduva
2012-09-13, 06:51
Vad ger mest DHA/EPA per krona? Nån som orkat göra en marknadsundersökning?

Notten
2012-09-13, 08:17
Efter många månader börjar nu min stack av omega 3 sina.. något tips på vad som är 'hett' på marknaden?

Makrill i tomatsås på burk......gör en snabb enkel gryta tillsammans med creme fraiche 10% chili paprika.....gärna tillsammans med blandade bönor och grönsaker/rotfrukter.
Mums fillibubbla :thumbup:

Annars är Pharbio Omega3 Forte 0.63g per kapsel varav 0.3g EPA och 0.2g DHA.
När jag jagade omega3 tillskott var det den som "vann" om man hittar den till schysst pris online men idag kanske det finns mer bang for the buck så ta tipset med en nypa salt.

Ristretto
2012-09-13, 08:19
Vad ger mest DHA/EPA per krona? Nån som orkat göra en marknadsundersökning?

Sist jag kollade var det fx.

tjing
2012-09-13, 10:08
Ska slå ett slag för Friggs flytande omega-3 också. Ruskigt billigt och med citronsmak.

Ristretto
2012-09-13, 10:12
okej reaper, frågan är ju hur mycket fett behöver man i snitt per dag för att inte påverka något i kroppen negativt? för det vill man ju inte göra.

Så här skrev Martin Berkhan när jag frågade om han hade något att tillägga i frågan om "för lite fett".

Back in the 90's, they did a 6-month study (case study) where they put a guy on a 2% fat diet, supplying proper amounts of EFA and and nothing more in terms of fat.

At the end of the study, the guy had lost weight, seen improvements in all health markers, and reported no dramatic sides overall. I think he had some digestive issues at the beginning of the diet, or from time to time throughout. Can't recall, 'cept it wasn't anything severe.

Ska slå ett slag för Friggs flytande omega-3 också. Ruskigt billigt och med citronsmak.

Länk?

joelduva
2012-09-13, 10:17
Ska slå ett slag för Friggs flytande omega-3 också. Ruskigt billigt och med citronsmak.

Smakar det inte rätt vämjeligt?

tjing
2012-09-13, 10:38
Har ni missat den!?

Upptäckte den för ett par år sedan. Skitbra pris, smakar helt ok av citron; en tesked motsvarar 4,5 gram omega-3. Går att köpa på vilken ICA som helst :) Lär vara kanske det mest prisvärda alternativet av alla. Har för mig att en flaska kostar kring 50 spänn.

http://www.friggs.se/sv/Produkter/Halsopreparat/Omega-3/Friggs-Omega-3-flytande/

Pompere
2012-09-13, 10:39
Har ni missat den!?

Upptäckte den för ett par år sedan. Skitbra pris, smakar helt ok av citron; en tesked motsvarar 4,5 gram omega-3. Går att köpa på vilken ICA som helst :) Lär vara kanske det mest prisvärda alternativet av alla.

http://www.friggs.se/sv/Produkter/Halsopreparat/Omega-3/Friggs-Omega-3-flytande/

+1

Använder Friggs samt BodyScience omega 3

Ristretto
2012-09-13, 11:07
Har ni missat den!?

Upptäckte den för ett par år sedan. Skitbra pris, smakar helt ok av citron; en tesked motsvarar 4,5 gram omega-3. Går att köpa på vilken ICA som helst :) Lär vara kanske det mest prisvärda alternativet av alla. Har för mig att en flaska kostar kring 50 spänn.

http://www.friggs.se/sv/Produkter/Halsopreparat/Omega-3/Friggs-Omega-3-flytande/

Hur mycket är det i varje flaska?

tjing
2012-09-13, 11:11
Hur mycket är det i varje flaska?

Det är 150 ml per flaska.

Kring 33 teskeds-doseringar (4,5 g fiskolja), per flaska.

Mouline
2012-09-13, 11:15
Hur mycket blir det för att komma upp i EPA / D blabla? =o

Ristretto
2012-09-13, 11:15
Det är 150 ml per flaska.

Kring 33 teskeds-doseringar (4,5 g fiskolja), per flaska.

Oki, då blir det lite billigare än att köra fx.

Fishtank
2012-09-13, 11:15
Friggs är klart billigast, praktiskt taget smaklös också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

FredO
2012-09-13, 11:30
Har ni missat den!?

Upptäckte den för ett par år sedan. Skitbra pris, smakar helt ok av citron; en tesked motsvarar 4,5 gram omega-3. Går att köpa på vilken ICA som helst :) Lär vara kanske det mest prisvärda alternativet av alla. Har för mig att en flaska kostar kring 50 spänn.

http://www.friggs.se/sv/Produkter/Halsopreparat/Omega-3/Friggs-Omega-3-flytande/

Kör också med den - prisvärt & bra. Får faktiskt mindre "fiskrapar" än av kapslar också vilket är en fördel.

tjing
2012-09-13, 11:34
Jag har aldrig fått antydan till fiskrapar av Friggs faktiskt + att den som sagt glider ner lätt.

Mackan58
2012-09-16, 15:27
Kör ni med aminosyror under fastan?

Mouline
2012-09-16, 15:40
10g före träning 10g efter träning.. sen bryter jag fastan

tjing
2012-09-16, 15:51
Kör ni med aminosyror under fastan?

Fasta är fasta, punkt slut.

Dock så får du ungefär samma metabola effekter av att bara äta protein och fett. Det är alltså framförallt frånvaron av kolhydrater som medför "faste"-adaptionerna.

vicarious
2012-09-16, 18:59
Kör ni med aminosyror under fastan?

Nope.

Mazr
2012-09-29, 10:55
Drar igång med en ny cut på måndag. Kommer bli spännande! Ligger nu på 101.5 kg och vill droppa till 95-97 kg innan jag börjar slow-bulka eller köra en body recomp.

Mina macros:
Training Day Food - 3 days a week. High Carb, LOW fat.
P: 170-220
C: 230
F: 20

Non-Training Day Food - 4 Days a Week. Low Carb, HighER fat.
P: 250
C: 50
F: 50

Samt RPT (Reverse pyramid training) 3 ggr i veckan. Vad tror ni?

tjing
2012-09-29, 11:29
Mazr: Upplägget ser helt knasigt ut.

Reaper123
2012-09-29, 12:16
Mazr varför så galet lågt fett alla dagar? Ta 50g från P på vilodagar och lägg på fett så börjar det likna något iaf...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Mazr
2012-09-29, 12:17
Mazr: Upplägget ser helt knasigt ut.

Hurså?

Mazr
2012-09-29, 12:18
Mazr varför så galet lågt fett alla dagar? Ta 50g från P på vilodagar och lägg på fett så börjar det likna något iaf...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Hmm, ok! Låter resonabelt :) Jag kör så i enlighet med vad som skrivs på rippedbody.jp och vad Andrew Morgan har rekommenderat från min förra cut.

Mouline
2012-09-29, 22:13
Vilket jäkla insulin-responds man får av LG.. helt fantastiskt!

Kamp
2012-09-29, 22:29
Vilket jäkla insulin-responds man får av LG.. helt fantastiskt!

Utveckla:D

tjing
2012-09-29, 22:32
Hurså?

För lite fett.

Mouline
2012-09-29, 22:34
Klickade runt och fick fram detta:
Think about what your body is doing. The reason that meals are timed the way they are, is to increase fatburn / insulin sensitivity.
The longer you are into your fast, the more pronounced your sympathetic nervous system will be. This is desirable. This is the reason people say they have hyper-alertness or focus during their fasted period. The body is producing and secreting more noradrenaline (norepinephrine, NE), which promotes what most people call the "fight-or-flight" response. This neurotransmiter also acts on beta receptors on your adipose tissue to promote fatburn. In other words, the longer you are into a fast, the more fatburn will be occurring. However, that doesn't really answer your question...
The role of insulin is to shuttle glucose to where it is needed, whether that be muscle glycogen stores or adipose cells (the cells that make up your fat tissue). Insulin secretion occurs by what is called a negative feedback system. This operates as follows: there is a baseline at which your body would like to function. Receptors detect a deviation from that baseline. Your body produces a response to bring it back to baseline (hence, "negative" feedback: the response provoked is in the opposite direction from the original change from baseline).
This is how negative feedback works in the insulin response:
Baseline
Eat food
Digest food
Blood glucose levels rise
Receptors detect rise in blood glucose
Receptors transmit information to brain
Brain signals pancreas to release insulin
Insulin shuttles glucose out of the bloodstream
Now, the reason for the post-workout feast is to optimize the shuttling of glucose. It is preferred that the glucose be stored back into our muscle tissue to replenish the glycogen stores that were presumably used (most-likely not exhausted...) during the weightlifting session. This is why Martin Berkhan wants a strong insulin response post-workout to restore those fuel sources in our muscles. We want insulin to be low during fasting so that blood glucose doesn't get stored.
So, what's going to happen after a post-workout feast is this:
EAT A LOT
Blood glucose levels surge
Very high blood glucose levels
Very strong insulin response
---PAUSE---
The conditions of your body at this time are VERY SIMILAR to those of a diabetic. Diabetes occurs in one of two ways:
1) People eat all the time and blood glucose is constantly high and adipose tissue receptors "down-regulate" (they decrease in number). If the receptors down-regulate, your insulin doesn't have any place to store the glucose and hence, diabetics have high blood sugar (SHORT, SIMPLIFIED VERSION*)
2) Your body is genetically incapable of producing insulin. These people need insulin medication to facilitate mobilizing of blood glucose into adipose tissue.
In either case, symptoms of diabetes are produced by high blood sugar. These symptoms include: fatigue, frequent urination, increased thirst and hunger, blurred vision, and more. Sound familiar? That's because your post-workout meal is producing similar effects of those in diabetics: high blood glucose and high blood sugar.
EDIT: The reasons these symptoms occur: A raise in blood glucose raises the osmlality of the fluid in your blood. This pretty much means it has a higher concentration of dissolved particles in it. Water will flow from an area of high concentration to an area of low concentration: the process called osmosis. If your blood glucose levels rise, the concentration of liquid in that volume lowers, so much so that the concentration of water in your cells is higher. Therefore, the water in your cells will diffuse into your blood stream. This will have the effect of dehydrating you which leads to thirst. However, now your bloodstream also has a greater volume. Your kidneys receive more fluid from your bloodstream and will want to excrete it (frequent urination).
However, unlike diabetics, your body will be able to respond to the spike in blood sugar and adequately store it into muscle glycogen stores and adipose tissue.
I am not a doctor. I am a Neuroscience student. If I have explained anything incorrectly, PLEASE CORRECT ME. Take everything I have said with a grain of salt. Please see a doctor if you are concerned with your health.

Trodde det var 'fel' på mig men, det är ''normalt'' :P

Mazr
2012-09-29, 22:54
För lite fett.

Hur mycket ska jag öka med, och ska jag endast öka på vilodagarna tycker du?

Jeml
2012-09-29, 23:01
Hur mycket ska jag öka med, och ska jag endast öka på vilodagarna tycker du?

ligger du så pass lågt på träningsdagar så känns 1g fett/ kg kv hälsosamt på vilodagarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zerdesht
2012-09-29, 23:07
Klickade runt och fick fram detta:


Trodde det var 'fel' på mig men, det är ''normalt'' :P

Länka gärna till källan :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Mouline
2012-09-29, 23:14
Länka gärna till källan :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

http://www.reddit.com/r/leangains/comments/10n90q/really_need_your_guys_input_on_what_exactly_might/

Enjoy

Zerdesht
2012-09-29, 23:17
http://www.reddit.com/r/leangains/comments/10n90q/really_need_your_guys_input_on_what_exactly_might/

Enjoy

Tackar!


Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

tjing
2012-09-30, 00:16
Jag skrev för övrigt ett blogginlägg om varför man kan bli trött av att äta.

http://jensfitness.blogg.se/2012/september/varfor-blir-jag-trott-av-att-ata.html

En lösning är helt klart att äta mindre kolhydrater per måltid och dela upp intaget mer.

Mouline
2012-09-30, 14:25
Sitter och funderar över vad jag ska göra med mitt program.
Min aktivitetsfaktor ligger på ca 1.35-1.5 beroende på dag men jag vill underskatta och sätter den på 1.35. Vilket innebär då, 184 cm lång, 82 kg och midja på 80.
Ger mig ett BMR på 1936 kcal (minsta möjliga för att inte tappa muskelmassa)
TDEE på 2662 (balans)
LBM på 74 kilo (8kg fett)
9.7 BF.

Eftersom jag har kvar så pass mycket löshud på både bröst och ben så är det väldigt svårt att kunna få fram min nuvarande vikt men antar att diffen är på 2-3 kg.

Jag räknar 3 ggr kv LBM och får proteinvärdet: 222.
222 P = 888 kcal

Nu är frågan; ska jag lägga mig på +10 -20 eller +10 -30 ?
Träningsdag: 2900 Kcal 435 K 32 F
Vilo1: 2100 Kcal 105 K 90 F
vilo2: 1900 Kcal 50 K 85 F
P ligger på 222 båda dagarna.

-0.31 kg / veckan
-0.17kg / veckan


http://i49.tinypic.com/2jadico.jpg
Formen
150 v 3 Deadlift
120 v 7 Squat
85 v 2 Bench
60 v 8 Sholderpress
+10kg v 10 DIPS
+15kg v 5 Chinups
+10kg v 10 Chinups

Alltid kul att bolla med någon så hugg in mina LG vänner :)

Provrörsbarn
2012-09-30, 21:40
Kan man dricka red bull sugar free när man är inne på fastan. Det är 3kcal per 100ml. Finns en burk på 250 ml. kan man dricka en sådan tro?

Mouline
2012-09-30, 21:46
= 8 kcal = knäpp med fingrarna i 1 min å dom är brända, svar ja. Finns inget som ska 'förbrännas' lex kaffe.

Denniss
2012-09-30, 21:46
Kan man dricka red bull sugar free när man är inne på fastan. Det är 3kcal per 100ml. Finns en burk på 250 ml. kan man dricka en sådan tro?

Men kom igen.. sluta opti-nojja. Nej du kommer ramla ned och kvävas.

Ja du kan dricka den.

KappaNu
2012-10-01, 14:27
Resultatet av min cut, coachad av Andy Morgan:

https://twitter.com/RippedBodyjp (Kenneth's cut)

Eller http://rippedbody.jp/english/results-english/#kennethn

Forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185130

http://morganandrew.files.wordpress.com/2012/07/intermittent-fasting-leangains-kenneth-n-cut.jpg

//Kenneth N

tjing
2012-10-01, 15:57
Kan man dricka red bull sugar free när man är inne på fastan. Det är 3kcal per 100ml. Finns en burk på 250 ml. kan man dricka en sådan tro?

Tror du att fasta är magiskt på något sätt?

Nej du dör om du dricker den.

tjing
2012-10-01, 15:58
Andy Morgan...who the hell is that?

Är det han som verkar rätt okunnig men kör leangains-konceptet rakt av? Jag förstår ingenting. Det jag läser på hans sida verkar taget rakt av från Martin Berkhans sida.

Mouline
2012-10-01, 16:03
Tier 2 - 12 Week Course - $399
- Andy Morgan

Kollozeeum/Facebook/Reddit - Free
- All of us

ATJL
2012-10-01, 16:05
KappaNu: Bra skit!

tjing
2012-10-01, 16:07
Tier 2 - 12 Week Course - $399
- Andy Morgan

Kollozeeum/Facebook/Reddit - Free
- All of us

Underskatta inte fördelen med att ha någon som säger till dig vad du ska göra.

Trebuchent
2012-10-01, 16:09
Tänkte ställa en fråga angående PF och bulk samtidigt.
Tror ni att det är bättre att köra PF under bulken än att inte göra det, alltså ska man köra PF eller bara äta lika ofta som vanligt under en bulk period ?
Tack för svar på förhand :)

Mouline
2012-10-01, 16:09
Underskatta inte fördelen med att ha någon som säger till dig vad du ska göra.

Tur jag har dig :)

KappaNu
2012-10-01, 19:44
Tack!

Ja, finns det 1000 sätt att komma i form, gäller ju bara hitta något som funkar för dig, nu och i längden. Leangains funkar för mig.

Och, man kan självklart coacha upp sig själv, men det Andy gav mig var:

1. Komma in rätt i en leangains cut.
2. Mycket bra råd på vägen.
3. Framför att motivation och lagom press, dels betalar ju man honom en summa (värt varenda krona), dels så vill man inte misslyckas, när man har någon som "kollar upp" ens resultat.

Sen är det ju lite coolt att ha sin before-after-bild på sidan.

Ja, Andy lär ut Leangains, ja, hans "lära" baseras på Martin B's metod. Betyder det att endast Einstein får lära ut relativitets-teorin? Och, Andy ger Martin cred, så klart, och refererar till hans sida. Om någon vill ta Martin som coach, så fine.

Dessutom ingår mycket mer material när man anlitar honom.

/KN

tjing
2012-10-01, 20:00
Har du lust att berätta mer om ditt upplägg?

Jag är lite nyfiken bara.

Mazr
2012-10-03, 08:08
Är också riktigt nyfiken! :)

tjing
2012-10-03, 11:39
Jag tror att vi snackar fasta med mycket protein och behållningen är att man betalat för dieten och att någon annan bestämt den, vilket ökar följdsamheten med 100000%.

Andy Morgan känns helt ärligt inte som den kunnigaste personen i världen. Han verkar anammat Berkhans hemsida rakt av.

Mazr
2012-10-03, 12:19
http://www.n0.se/f/f/32a14_deff.jpg

Ska cutta från 102,5 kg till runt 95-97 kg. Vad tror ni om mitt upplägg?

KappaNu
2012-10-03, 12:36
Jag tycker inte vi ska kritisera Andy för mycket, han lär ut något han tror på, och han sticker aldrig under stolen med att han lär ut Martins metod.

Han var tillräckligt kunnig för att få mig i form och jag rekommenderar honom.

Värre med då med Mens Health, som helt rippar Martin, utan någon som helst referens.

http://www.menshealth.com/weight-loss/8-hour-diet

Personligen så känner jag att jag också, i detta läge skulle kunna coacha någon genom en cut, att utföra dieten är ju den största kunskapen i sig.

Jag skall snart inleda min slow-bulk, min midja är snart nere på 78 cm (alltså från ca 88 cm, det var i maj). Mitt axel mått är nu 125 cm, målen här är 129 cm. (Ja, det är Adonis Index, om någon undrar.)

Nästa mål är att tävla i veteran-styrkelyft, då jag fyller 40 i vinter.

Angående mitt upplägg, ja, jag kan ge en sammanfattning av den, kanske kommer under dagen!

vicarious
2012-10-03, 12:43
http://www.n0.se/f/f/32a14_deff.jpg

Ska cutta från 102,5 kg till runt 95-97 kg. Vad tror ni om mitt upplägg?

Can't see shit.

Mazr
2012-10-04, 00:07
Can't see shit.

Så, nu borde den gå att se:
http://fuskbugg.se/file/Ht5xAa/Deff.jpg

RykteT
2012-10-04, 06:20
Om ni skulle rekommendera någon form av konditionsträning, skulle ni rekommendera tungt-sakta eller lätt-snabbt?

Ponera att jag tränar lika länge i båda fallen!

tjing
2012-10-04, 06:24
Ser väl bra ut Mazr, men varför flumma runt med re-comp när du vill bli av med fett?

Bli av med det bara genom deff och bygg vidare sedan, om det är målet.

tjing
2012-10-04, 06:25
Om ni skulle rekommendera någon form av konditionsträning, skulle ni rekommendera tungt-sakta eller lätt-snabbt?

Ponera att jag tränar lika länge i båda fallen!

Turas om.

RykteT
2012-10-05, 21:53
Då ställer jag en fråga till här:

Borde det inte vara förmånligt för musklerna om man stoppade i sig protein på morgonen (mitt under fastan) för att hålla aminosyrenivåerna uppe i blodet?
Eller de protein man åt sist räcker för att förse musklerna med aminosyror i 16 h?

Frågar för att jag blev helt plötsligt osäker på hur det funkade! ;)

Kamp
2012-10-06, 11:27
Då ställer jag en fråga till här:

Borde det inte vara förmånligt för musklerna om man stoppade i sig protein på morgonen (mitt under fastan) för att hålla aminosyrenivåerna uppe i blodet?
Eller de protein man åt sist räcker för att förse musklerna med aminosyror i 16 h?

Frågar för att jag blev helt plötsligt osäker på hur det funkade! ;)

Jag har läst att Joachim Bartoll ibland förespråkar Bcaa var tredje timme eller något sådant fram brytandet av fastan. Har att göra med så kallade protein pulser, jag är dock ej insatt så lär finnas någon här som kan förklara:). Finns en artikel på MM sports om det.

Eddie Vedder
2012-10-06, 11:33
Jag har läst att Joachim Bartoll ibland förespråkar Bcaa var tredje timme eller något sådant fram brytandet av fastan. Har att göra med så kallade protein pulser, jag är dock ej insatt så lär finnas någon här som kan förklara:). Finns en artikel på MM sports om det.

Proteinpulser är ett påhitt. Om du fastar och eller befinner dig i ett väldigt katabolt tillstånd (kakexi, återhätmning efter omfattande kirurgi, allvarlig sjukdom så som cancer eller AIDS) kanske det kan finnas fördelar.

Men man tror ju på vad man vill.

tjing
2012-10-06, 11:36
Då ställer jag en fråga till här:

Borde det inte vara förmånligt för musklerna om man stoppade i sig protein på morgonen (mitt under fastan) för att hålla aminosyrenivåerna uppe i blodet?
Eller de protein man åt sist räcker för att förse musklerna med aminosyror i 16 h?

Frågar för att jag blev helt plötsligt osäker på hur det funkade! ;)

Det "förmånliga" med fastan är just fastan.

Att äta bara protein ger också en stor del av fasteadaptionerna, så skillnaden i praktiken är sannolikt inte stor.

RykteT
2012-10-06, 15:10
Det "förmånliga" med fastan är just fastan.

Att äta bara protein ger också en stor del av fasteadaptionerna, så skillnaden i praktiken är sannolikt inte stor.

Så det spelar ingen roll för muskeluppbyggnaden om jag fastar i 16-18 h?

blaaargh
2012-10-07, 11:06
Så det spelar ingen roll för muskeluppbyggnaden om jag fastar i 16-18 h?

Om man ska lita på leangains hemsida så är det väl där nånstans det börjar närma sig en brytpunkt, men inte är allvarligt så länge man håller ett högt proteinintag.

Som det står på punkt 6 här http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

Ronn
2012-10-07, 11:26
Så det spelar ingen roll för muskeluppbyggnaden om jag fastar i 16-18 h?

Poängen är ju att när du fastar så premierar kroppen fett som bränsle och proteinnedbrytningen minskar, därav hela konceptet med "leangains".

RykteT
2012-10-07, 12:53
Tack! :)
Tyckte det var bäst att fråga istället för att gå och undra! :)

ATJL
2012-10-07, 18:08
Proteinpulser är ett påhitt. Om du fastar och eller befinner dig i ett väldigt katabolt tillstånd (kakexi, återhätmning efter omfattande kirurgi, allvarlig sjukdom så som cancer eller AIDS) kanske det kan finnas fördelar.

Men man tror ju på vad man vill.

Det där har jag funderat lite över... Något som du, Bartoll, Ola Wallengren mfl har gemensamt är en kunskap som vida överstiger de flestas. Trots det tycks ni ha väldigt skillda uppfattningar om just detta med proteinpulser.

Hur kan det komma sig, och hur är ditt resonemang?
//MVH

Fishtank
2012-10-07, 18:49
Jag har läst att Joachim Bartoll ibland förespråkar Bcaa var tredje timme eller något sådant fram brytandet av fastan. Har att göra med så kallade protein pulser, jag är dock ej insatt så lär finnas någon här som kan förklara:). Finns en artikel på MM sports om det.

Låter ytterst likt det man ska göra om man tränar på morgonen och vill förskjuta sitt ätfönster enligt leangains hemsida.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Eddie Vedder
2012-10-07, 19:02
Det där har jag funderat lite över... Något som du, Bartoll, Ola Wallengren mfl har gemensamt är en kunskap som vida överstiger de flestas. Trots det tycks ni ha väldigt skillda uppfattningar om just detta med proteinpulser.

Hur kan det komma sig, och hur är ditt resonemang?
//MVH

Jag och Ola har samma uppfattning. Varken jag eller Ola arbetar för ett tillskottsföretag. Go figure. :)

Observera att jag inte påstår att Bartoll har fel. Men det är fortfarande inget annat än en gissning.

Ola Wallengren
2012-10-08, 07:12
Jag vet inte vad du har för uppfattning Eddie, men jag skulle inte kalla proteinpulser för "påhitt". Men visst ,det finns ju inte vetenskapligt visat att det sådant koncept fungerar bättre än något annat på friska styrketränande.

Man får göra tolkningar av tillgänglig data och utifrån det dra en slutsats. Slutsatsen och rekommendationerna kommer ju se lite olika ut beroende på hur man tolkar olika fynd och vilken vikt man vill lägga på dem. Har man sedan praktiska erfarenehter som tycks stödja ens uppfattning så hjälper det till naturligtvis, men det handlar faktiskt ganska mycket om tolkningar eller som Eddie uttrycker det "gissningar".

Sniggel
2012-10-08, 07:26
Poängen är ju att när du fastar så premierar kroppen fett som bränsle och proteinnedbrytningen minskar, därav hela konceptet med "leangains".

Precis. Värt att nämna dock är att med fasta så blir proteinsyntesen också låg. Av den anledningen förstår jag om vissa vill göra en kompromiss genom att enbart tillföra protein/aminosyror under "fasteperioden" (som inte längre blir en fasta rent definitionsmässigt). En dosering på 10g EAA nånstans i "fasteperioden" kan höja proteinsyntesen bra utan att tillföra speciellt mycket kalorier och därmed inte heller sänka mängden fett som förbränns nämnvärt.

Om det har någon effekt på längre sikt är ju dock den eviga frågan och än så länge finns det väl inga riktigt bra belägg som stöder att man har en fördel av att regelbundet uppreglera proteinsyntesen på kostväg, så länge det totala proteinintaget är tillräckligt stort. Så att bara fasta och låta proteinsyntesen vara låg under den perioden kanske funkar lika bra då det kanske innebär större/längre uppreglering (eller mindre nedbrytning) vid senare tillfällen under dagen eller på längre sikt.

Eller kortfattat: Det kanske inte spelar någon roll :P

tjing
2012-10-08, 09:48
Så det spelar ingen roll för muskeluppbyggnaden om jag fastar i 16-18 h?

Ingen vet exakt.

Muskelnedbrytningen bör dessutom inte vara någon fara vid kortare fastor, om man äter en högproteinkost. Men ska du vara så anabol som möjligt bör du äta oftare och inte svälta dig.

RykteT
2012-10-08, 11:39
Ingen vet exakt.

Muskelnedbrytningen bör dessutom inte vara någon fara vid kortare fastor, om man äter en högproteinkost. Men ska du vara så anabol som möjligt bör du äta oftare och inte svälta dig.

Så om jag vill maximera muskeluppbyggnaden så bör jag inte fasta i 16 h? Förlåt, men blev verkligen förvirrad nu.

Februari
2012-10-08, 12:03
Ni som fastar, äter ni mer protein än ni gjorde innan?

Jeml
2012-10-08, 12:56
Ni som fastar, äter ni mer protein än ni gjorde innan?

På vilket sätt skulle det finnas ett samband mellan de 2 sakerna?

Ronn
2012-10-08, 13:25
Så om jag vill maximera muskeluppbyggnaden så bör jag inte fasta i 16 h? Förlåt, men blev verkligen förvirrad nu.

Leangains är väl inte förespråkat som något sätt att maximera muskeluppbyggnad, leangains är väl förespråkat för att minimera hur mycket fett man lägger på sig och kunna vara deffad fast man gör ökningar.

Reaper123
2012-10-08, 13:27
Ni som fastar, äter ni mer protein än ni gjorde innan?Sen jag lärde mig vad protein exakt är och dess "funktion" har jag nog ärligt talat sänkt mitt proteintag senaste tiden när jag börjat få mer kläm på kosten, snarare än höjja...

(nu räknar jag alltså i faktorn ggr kroppsvikten)

Men... vad har detta med LG/PF att göra? Nada :)

vicarious
2012-10-08, 13:30
Leangains är väl inte förespråkat som något sätt att maximera muskeluppbyggnad, leangains är väl förespråkat för att minimera hur mycket fett man lägger på sig och kunna vara deffad fast man gör ökningar.

Exakt. Vill man öka maximalt i muskelmassa bör man nog inte begränsa sig till att äta endast 8h om dagen. Frågan man ska ställa sig är ju hur mycket fett man kan tänka sig att lägga på sig under tiden.

Februari
2012-10-08, 13:56
Sen jag lärde mig vad protein exakt är och dess "funktion" har jag nog ärligt talat sänkt mitt proteintag senaste tiden när jag börjat få mer kläm på kosten, snarare än höjja...

(nu räknar jag alltså i faktorn ggr kroppsvikten)

Men... vad har detta med LG/PF att göra? Nada :)

Okej, tack :)

Vad det har med saken att göra vet jag inte.

RykteT
2012-10-08, 16:07
Leangains är väl inte förespråkat som något sätt att maximera muskeluppbyggnad, leangains är väl förespråkat för att minimera hur mycket fett man lägger på sig och kunna vara deffad fast man gör ökningar.

Exakt. Vill man öka maximalt i muskelmassa bör man nog inte begränsa sig till att äta endast 8h om dagen. Frågan man ska ställa sig är ju hur mycket fett man kan tänka sig att lägga på sig under tiden.

Men skillnaden kan väll inte vara så stor tänker jag?

Vad skulle skillnaden vara om jag stoppade i mig en burk kvarg på morgonen ungefär 10 h in i fastan? Skulle det hjälpa muskeluppbyggnaden nämnvärt eller skulle resultaten inte vara värda nog för att bryta det katabola tillståndet?

Ronn
2012-10-08, 16:29
Men skillnaden kan väll inte vara så stor tänker jag?

Vad skulle skillnaden vara om jag stoppade i mig en burk kvarg på morgonen ungefär 10 h in i fastan? Skulle det hjälpa muskeluppbyggnaden nämnvärt eller skulle resultaten inte vara värda nog för att bryta det katabola tillståndet?

Leangains är ett koncept som Martin Berkham tagit fram där han talar om hur du ska göra, hur länge du ska fasta, hur du bör göra med energiintaget och träning och vilka resultat du bör förvänta dig om du följer det till pricka, det backar han upp med vittnesmål från sina klienter. Antingen tycket du att det låter bra och så följer du hans råd eller så gör du det inte, om du vill äta din kvarg under fastan så gör det men då är det inte leangains så vart vill du egentligen komma? :)

För övrigt är allt sånt här egentligen smådetaljer, träna hårt och ät ordentligt så får du goda resultat, att oroa sig över när och hur ofta du ska äta protein lär knappast göra någon skillnad.

vicarious
2012-10-08, 16:34
Leangains är ett koncept som Martin Berkham tagit fram där han talar om hur du ska göra, hur länge du ska fasta, hur du bör göra med energiintaget och träning och vilka resultat du bör förvänta dig om du följer det till pricka, det backar han upp med vittnesmål från sina klienter. Antingen tycket du att det låter bra och så följer du hans råd eller så gör du det inte, om du vill äta din kvarg under fastan så gör det men då är det inte leangains så vart vill du egentligen komma? :)

För övrigt är allt sånt här egentligen smådetaljer, träna hårt och ät ordentligt så får du goda resultat, att oroa sig över när och hur ofta du ska äta protein lär knappast göra någon skillnad.

Berkhan, antar att du stavade fel men bara för att klargöra. +1 på det sista du skrev annars.

Sniggel
2012-10-08, 16:54
Men skillnaden kan väll inte vara så stor tänker jag?

Vad skulle skillnaden vara om jag stoppade i mig en burk kvarg på morgonen ungefär 10 h in i fastan? Skulle det hjälpa muskeluppbyggnaden nämnvärt eller skulle resultaten inte vara värda nog för att bryta det katabola tillståndet?

Så om jag vill maximera muskeluppbyggnaden så bör jag inte fasta i 16 h? Förlåt, men blev verkligen förvirrad nu.

Det bästa svaret på dessa frågor är imo:

Ingen vet exakt.

Allt annat är spekulationer som har mer eller mindre teori bakom sig. Jag tycker du ska nöja dig med att vara oviss och följa ett upplägg som du trivs med eller som du själv tror på.

Jeml
2012-10-08, 17:41
Det bästa svaret på dessa frågor är imo:



Allt annat är spekulationer som har mer eller mindre teori bakom sig. Jag tycker du ska nöja dig med att vara oviss och följa ett upplägg som du trivs med eller som du själv tror på.

Oavsett vad som skulle vara mest fördelaktigt så är nog skillnaden ändå väldigt liten.

RykteT
2012-10-08, 18:23
Allt annat är spekulationer som har mer eller mindre teori bakom sig. Jag tycker du ska nöja dig med att vara oviss och följa ett upplägg som du trivs med eller som du själv tror på.

Oavsett vad som skulle vara mest fördelaktigt så är nog skillnaden ändå väldigt liten.

Tackar! :) Dessa två inläggen besvarade mina frågor bäst! :thumbup:

tjing
2012-10-08, 18:49
Leangains är väl inte förespråkat som något sätt att maximera muskeluppbyggnad, leangains är väl förespråkat för att minimera hur mycket fett man lägger på sig och kunna vara deffad fast man gör ökningar.

Ja men exakt.

Leangains-PF gör ju inga anspråk på att vara det mest anabola sättet att äta på, utan snarare att man håller kroppsfettet nere och tränar mer styrkebaserat (RPT-upplägg), med mer vikt och färre reps, där en ökning av relativ styrka är viktigare än massa generellt. Dessutom lär det vara rätt hälsosamt på många sätt jämfört med att äta hela tiden. Och den mentala skärpan under fastan osv.

Det hindrar ju inte att man ökar i massa heller då det verkar vara ganska individuellt hur man svarar på träning. I viss mån.

tjing
2012-10-08, 18:52
Men skillnaden kan väll inte vara så stor tänker jag?

Vad skulle skillnaden vara om jag stoppade i mig en burk kvarg på morgonen ungefär 10 h in i fastan? Skulle det hjälpa muskeluppbyggnaden nämnvärt eller skulle resultaten inte vara värda nog för att bryta det katabola tillståndet?

Ingen vet exakt.

Du skulle onekligen optimera anabola processer, minska proteinnedbrytning framförallt, i exemplet du nämner men hur det står sig mot periodisk fasta sett på muskeltillväxt över ett dygn vet ingen. Kanske är den anabola driven man får om man äter efter fasta mer värt än att äta hela dygnet.

Mer studier behövs helt enkelt.

Men att det är anabolt att äta råder det inget tvivel om, fastän det finns tvivel om hur ofta det är lönt att äta om man inte vill göra musklerna okänsliga för aminosyror.

RykteT
2012-10-08, 19:06
Ingen vet exakt.

Du skulle onekligen optimera anabola processer, minska proteinnedbrytning framförallt, i exemplet du nämner men hur det står sig mot periodisk fasta sett på muskeltillväxt över ett dygn vet ingen. Kanske är den anabola driven man får om man äter efter fasta mer värt än att äta hela dygnet.

Mer studier behövs helt enkelt.

Men att det är anabolt att äta råder det inget tvivel om, fastän det finns tvivel om hur ofta det är lönt att äta om man inte vill göra musklerna okänsliga för aminosyror.

Tack! Det klargjorde en hel del och jag tänker helt enkelt forsätta med LG då det är smidigast för mig! :)

Sen har jag uppenbarligen kunnat bygga på LG ändå så jag kan ju inte vara helt ute och cykla! ;)

Berkiisz
2012-10-08, 22:48
Ni som kör RPT , hur är era repintervaller?
Lågrep eller högrep?

Mouline
2012-10-09, 07:42
Högre tygnd, lägre rep, lägre tyngd högre rep, jobba sig neråt (fast ändå uppåt) :P

vicarious
2012-10-09, 13:41
Ni som kör RPT , hur är era repintervaller?
Lågrep eller högrep?

Brukar ligga mellan 4 och 12 allt som oftast.

Mazr
2012-10-09, 18:32
Ni som kör RPT , hur är era repintervaller?
Lågrep eller högrep?

Marklyft: 4 till 6, 6 till 8 och 8 till 10.
Bänk/Böj: 6 till 8, 8 till 10 och 10 till 12.

:) Glöm inte att värma upp ordentligt i övningarna.

Bjern
2012-10-10, 12:28
Ramlade över denna (http://www.youtube.com/watch?v=YtWXGmPfN_s&feature=g-all-u) idag. Jag fick upp två frågetecken.

1. Om ens glykogen-förråd är tömda, bränner då kroppen fett istället?
2. Tömmer man glykogen-förråden under fastan? Antar att han syftar på att det är leverglykogenet som tömms, men då har man väl fortfarande förråd i musklerna? Om det är så, då brister ju hans första teori.