handdator

Visa fullständig version : Hur bygger kampsportare muskler?


flowster
2012-04-06, 11:37
Som kampsportare lär man ju träna på ett helt annat sätt än om man vill bygga muskler, bodybuilding. Kan tänka mig fler reps och fler set osv. Men hur tränar man som kampsportare och hur lyckas man bygga muskler?

"myten" om att hålla sig mellan 6-12 repetitioner bör väl inte riktigt stämma då de säkerligen satsar mer på uthållighet men hur gör då de som ser riktigt vältränade ut med definierade muskler?

Jag är nyfiken på detta då jag själv är i ett läge då jag behöver träna uthållighet men jag vill ändå bygga mycket muskler och gå upp i vikt.

z_bumbi
2012-04-06, 11:56
Vill de bygga muskelmassa så är det antagligen mest lämpligt att träna som en byggare fast med lite mer inriktning på maxstyrka under de perioder av året då de inte förbereder sig för viktiga tävlingar. Inget särskilt konstigt eller unikt för just de idrotterna.

Om man tittar på de som redan är aktiva på lite högre nivå har de tränat i 10-15 år och haft gått om tid på sig att bygga muskler under tiden. Träning som inte är direkt lämpad för något ger i alla fall viss effekt om man gör det tillräckligt länge och mycket så det är inte säkert att de har gjort något försök att medvetet bygga muskelmassa.

svenbanan
2012-04-06, 12:29
Gymnaster kör väl statisk träning och excentrisk träning in absurdum antar jag. De brukar ju få rätt välutvecklade överkroppar.

http://stuntgranny.files.wordpress.com/2011/02/gymnastics2009afq7.jpg

Stryc9
2012-04-06, 12:31
Rent spontant gissar jag explosivt och många reps.

Latissimus Dorsi
2012-04-06, 12:43
Hade en kort tid som thaiboxare, och då prioriterade man ben mycket högt. Även axlar var mycket viktigt, då det är jävligt jobbigt att hålla uppe guarden och ett par uthåliga axlar är A och O för även hårda och snabba slag. Sedan är höftböjaren mycket viktig, då den är kraften bakom sparkarna och explosivitet i höftböjaren är mycket bra.

Stefan J
2012-04-06, 12:50
En fysisk kampsport (säger fysisk för att ta bort all bullshido etc) i sig bygger muskler.

Zkewl
2012-04-06, 12:55
Vissa fokuserar mer på gym helt enkelt! Har tränat kampsport i hela mitt liv och dem som haft mycket muskler på klubbarna jag kört på har oftast kört varannan dag gym, varannan dag kampsport. Eller bara kört ett fåtal övningar ett par gånger i veckan, tex knäböj, bänkpress, OH-press, chins, rodd, marklyft. Själv har jag haft ganska svårt att göra båda samtidigt.

Men det är väl så att om man lever för träningen och verkligen inte gör något annat kan man lyckas med båda.

TheIsh
2012-04-06, 13:41
En kampsportare vill vara kraftfull med sin egen kropp, det är bara onödigt att ha BB muskler. Bättre med ett välutvecklat CNS.

Linjedomarn
2012-04-06, 14:26
Om man ska lägga på sig muskler för att gå upp i en viktklass så gymmar man som vilken annan som helst med 6-12 reps, superset, drop-set och allt vad det innebär men när man ligger på sin matchvikt vill man fokusera på uthållighet och explosivitet utan att lägga på sig för mycket vikt.

Pungis
2012-04-06, 14:31
Beror på..

Kollar man på UFC så tränar somliga inget annat än kampsport och fys, medan andra kompleterar med tung styrketräning och andra med crossfitstyle

De "biffiga" kampsportarna tränar definitivt tung styrketräning. Antagligen typ 3-split eller nåt..

Pungis
2012-04-06, 14:32
En kampsportare vill vara kraftfull med sin egen kropp, det är bara onödigt att ha BB muskler. Bättre med ett välutvecklat CNS.

Det finns massor grymma kampsportare som skulle väga 20-30 kg mindre om de inte styrketränat...

svenbanan
2012-04-06, 16:14
Men samtidigt finns det ju inom kampsportskretsar en rädsla för att bli "muscle bound", dvs stark och osmidig/orörlig. Detta har ju av hävd varit associerat med viktträning. Så väldigt många boxare genom tiderna (särskilt för några år sedan) lär ju ha byggt upp sig med nästan uteslutande kroppsviktsövningar...

Carcer
2012-04-06, 16:26
Vi körde tunga marklyft och tunga frivändningar. Inte över 3 reps, körde kettlebells komplex för kondition.

cero
2012-04-06, 16:39
Men samtidigt finns det ju inom kampsportskretsar en rädsla för att bli "muscle bound", dvs stark och osmidig/orörlig. Detta har ju av hävd varit associerat med viktträning. Så väldigt många boxare genom tiderna (särskilt för några år sedan) lär ju ha byggt upp sig med nästan uteslutande kroppsviktsövningar...

Förstod inte detta. Kan du utveckla? Varför skulle man bli osmidig/orörlig om man blir större och starkare? Tvärtom kan väl det tom vara en förutsättning för att bli mer explosiv.

emi23j
2012-04-06, 16:51
Förstod inte detta. Kan du utveckla? Varför skulle man bli osmidig/orörlig om man blir större och starkare? Tvärtom kan väl det tom vara en förutsättning för att bli mer explosiv.

Det är inte det han menar. Utan att det är så man har sett på styrketräning under en lång period, inte att man fortfarande gör det.

Skulle kunna tänka mig att kampsportare även tränar mycket explosiv träning, kanske med medicin bollar eller andra typer av redskap som gör kraftfull extension möjlig genom hela rörelsebanan.

Gymnastiska övningar förekommer inom brottning så det kan säkert även förekomma inom kampsport, gymnastisk träning är ju oerhört tung. Sjukt hur många tunga övningar det går att göra med sin egen kropp som vikt.

svenbanan
2012-04-06, 16:52
Det är inte det han menar. Utan att det är så man har sett på styrketräning under en lång period, inte att man fortfarande gör det.

Skulle kunna tänka mig att kampsportare även tränar mycket explosiv träning, kanske med medicin bollar eller andra typer av redskap som gör kraftfull extension möjlig genom hela rörelsebanan.

Gymnastiska övningar förekommer inom brottning så det kan säkert även förekomma inom kampsport, gymnastisk träning är ju oerhört tung. Sjukt hur många tunga övningar det går att göra med sin egen kropp som vikt.

Just så

camilla
2012-04-06, 16:57
Hade en kort tid som thaiboxare, och då prioriterade man ben mycket högt.

Dom thaiboxare jag känner tränar inte ben eftersom det gör dom osmidiga så dom inte kan sparka högt.

stridis
2012-04-06, 17:01
Dom thaiboxare jag känner tränar inte ben eftersom det gör dom osmidiga så dom inte kan sparka högt.

Då tränar de fel.

Zkewl
2012-04-06, 18:03
Dom thaiboxare jag känner tränar inte ben eftersom det gör dom osmidiga så dom inte kan sparka högt.
Det måste vara det dummaste någonsin, det är ju där mestadels av kraften kommer ifrån.

cero
2012-04-06, 18:12
Camilla:

http://3.bp.blogspot.com/_mC1TEdZ4gks/SweoWwzuRiI/AAAAAAAACkA/noh0PlXlJF8/s1600/coleman04.JPG

Ghoetic
2012-04-06, 19:01
Jag skulle säga att det flesta kör basövningar låg reps, och sen kör de ju sina "deffar/Bantningar" inför matcher och slutresultatet blir att en del ser ganska bitiga ut, men sen är även "dat dere celltech" inte alls ovanligt på högre nivåer. Men Basövningar som har bra överförbarhet (hantlar) till kampsporten är nog bästa att fokusera på. T,ex sällan du slår med bägge armarna samtidigt osv.

TheIsh
2012-04-06, 19:06
Det finns massor grymma kampsportare som skulle väga 20-30 kg mindre om de inte styrketränat...

Klart det är en del av träningen, men jag finner träningsmetodiken mer intressant än hur många mer kg onödiga muskler någon lagt på sig tack vare sagd träning.
Har man lagt på sig 20kg genom låg reppare så lär personen i fråga ha nytta av den vikten mer än 20kg TUT/byggarmuskler. Muskler kräver syre, så det finns liksom ingen fördel med att ha mer *massa*.

z_bumbi
2012-04-06, 19:11
Klart det är en del av träningen, men jag finner träningsmetodiken mer intressant än hur många mer kg onödiga muskler någon lagt på sig tack vare sagd träning.
Har man lagt på sig 20kg genom låg reppare så lär personen i fråga ha nytta av den vikten mer än 20kg TUT/byggarmuskler. Muskler kräver syre, så det finns liksom ingen fördel med att ha mer *massa*.

Vad är onödiga muskler?

cero
2012-04-06, 19:16
Vad är skillnaden mellan 20 KG lågrepsmuskler och 20 KG TUT/byggarmuskler?

pwnyou
2012-04-06, 19:21
Folk börjar tänka som aftonbladet helt plötsligt. Lustigt. Simma så får du långa smidiga muskler, gymma och du kommer få korta osmidiga bulliga luftmuskler. "Ok".

För att kunna sparka högt, vara vig och smidig så ska du STRETCHA och sedan utföra de rörelser du vill kunna göra DYNAMISKT. Det har inget med muskeluppbyggningen att göra. Det får du genom att träna TEKNIK- och RÖRLIGHETSTRÄNING, eller hur?

Konditionen får du inte av att köra 20-reppare på gymmet. Det får du av att brottas/fightas/sparras på dina kampsportspass och utav KONDITIONSTRÄNING, typ löpning, utanför gymmet. Det har ingenting med muskeluppbyggningen att göra, och som kampsportare antar jag redan att man utför detta.

Men vill man sedan, som kampsportare, bygga muskler och styrka utöver teknik- och konditionsträningen, så är det väldigt enkelt. Man ska gå in på gymmet och träna som alla andra som vill öka muskelmassa och styrka. Det är ingen skillnad på en kampsportare och andra människor. Möjligtvis kan man inte träna med lika mycket volym som en bodybuilder eller en kraftsportare, eftersom man redan tränar kampsport rätt mycket, men i övrigt funkar det precis likadant.

Spartansk
2012-04-06, 19:25
Har aldrig fattat argumentet att man skulle bli långsammare av att "släpa" på större muskler. Som om en bil skulle bli långsammare av att "släpa" på en större motor.

pwnyou
2012-04-06, 19:28
Har aldrig fattat argumentet att man skulle bli långsammare av att "släpa" på större muskler. Som om en bil skulle bli långsammare av att "släpa" på en större motor.Sen är det ju så att själva bodybuilding-träningen i sig inte gör en "oatletisk". Det är avsaknaden av stretching/teknik/explosivitets-träning som gör bodybuilders "oatletiska".

svenbanan
2012-04-06, 19:44
Muskler som man inte har nytta av i sin specifika idrott är väl onödiga antar jag. Typ benmuskler för gymnaster kanske...

Latissimus Dorsi
2012-04-06, 19:48
Dom thaiboxare jag känner tränar inte ben eftersom det gör dom osmidiga så dom inte kan sparka högt.

Mjo, men dom stackars framsida lår tar jävligt mycket skryt vid speciellt lowkicks. Så ett lite hyfsat vältränade framsida lår gör gott.

z_bumbi
2012-04-06, 19:50
Folk börjar tänka som aftonbladet helt plötsligt. Lustigt. Simma så får du långa smidiga muskler, gymma och du kommer få korta osmidiga bulliga luftmuskler. "Ok".

För att kunna sparka högt, vara vig och smidig så ska du STRETCHA och sedan utföra de rörelser du vill kunna göra DYNAMISKT. Det har inget med muskeluppbyggningen att göra. Det får du genom att träna TEKNIK- och RÖRLIGHETSTRÄNING, eller hur?

Konditionen får du inte av att köra 20-reppare på gymmet. Det får du av att brottas/fightas/sparras på dina kampsportspass och utav KONDITIONSTRÄNING, typ löpning, utanför gymmet. Det har ingenting med muskeluppbyggningen att göra, och som kampsportare antar jag redan att man utför detta.

Men vill man sedan, som kampsportare, bygga muskler och styrka utöver teknik- och konditionsträningen, så är det väldigt enkelt. Man ska gå in på gymmet och träna som alla andra som vill öka muskelmassa och styrka. Det är ingen skillnad på en kampsportare och andra människor. Möjligtvis kan man inte träna med lika mycket volym som en bodybuilder eller en kraftsportare, eftersom man redan tränar kampsport rätt mycket, men i övrigt funkar det precis likadant.

En bra sammanfattning.

cero
2012-04-06, 20:39
Sen är det ju så att själva bodybuilding-träningen i sig inte gör en "oatletisk". Det är avsaknaden av stretching/teknik/explosivitets-träning som gör bodybuilders "oatletiska".

I just bodybuilding-fall så är det väl främst vikten? Hur är man atletisk på 175 cm och 120 KG rena muskler?

cero
2012-04-06, 20:48
Har aldrig fattat argumentet att man skulle bli långsammare av att "släpa" på större muskler. Som om en bil skulle bli långsammare av att "släpa" på en större motor.

Beror väl på vilka muskler som blir större/starkare, och hur dessa används i en sport. Sen finns det väl en punkt där mer muskler inte tillför någon snabbhet, och den extra vikten sinkar ned dig. Det jag menar är att du kanske inte rör dig snabbare under en MMA-match genom att bygga axlar stora som basketbollar.

Stefan J
2012-04-06, 21:29
Vad är skillnaden mellan 20 KG lågrepsmuskler och 20 KG TUT/byggarmuskler?

Om du nu ökat 20kg i muskelmassa genom lågreps (singlar-3or) vilket i sig skulle vara en ofattbar bedrift så hade du sannolikt varit bra mycket starkare än om du anförskaffat dig exakt samma mängd muskelmassa genom högrepsträning på låga vikter.

camilla
2012-04-06, 21:33
Då tränar de fel.

Det måste vara det dummaste någonsin, det är ju där mestadels av kraften kommer ifrån.

Jag säger verkligen inte att dom gör rätt. Men rent praktiskt är det rätt knepigt att styrketräna hårt samtidigt som man håller på med kampsport eller dylikt, och då syftar jag på träningsvärken. Det gäller förstås hela kroppen, men det är väl ändå värst med benen. Efter ett tungt benpass kan då iaf jag ha träningsvärk i en vecka, första dagarna kan man ju inte gå normalt. Hur lätt är det då att sparka?

Mjo, men dom stackars framsida lår tar jävligt mycket skryt vid speciellt lowkicks. Så ett lite hyfsat vältränade framsida lår gör gott.

En poäng där. :D

Jag tycker inte att speciellt många kampsportare är biffiga. Dom jag känner från gymmet som har börjat med thaiboxning har krympt rejält. Om det är pga att dom inte hinner träna både och eller om det är för att det är svårt att kombinera vet jag inte.

FrankDrebin
2012-04-06, 21:35
Jag tycker inte att speciellt många kampsportare är biffiga. Dom jag känner från gymmet som har börjat med thaiboxning har krympt rejält. Om det är pga att dom inte hinner träna både och eller om det är för att det är svårt att kombinera vet jag inte.

Det är snarare bristen på motivation och kunskap. Myten att man blir långsam och klumpig av muskler är lika roande som att tjejer blir Mr Olympia bara för att dom börjar styrketränar.

cero
2012-04-06, 21:46
Det är snarare bristen på motivation och kunskap. Myten att man blir långsam och klumpig av muskler är lika roande som att tjejer blir Mr Olympia bara för att dom börjar styrketränar.

Se #32.

FrankDrebin
2012-04-06, 21:49
Se #32.

Läste det men att få FÖR stora axlar är en rätt liten risk om du inte gör som Overeem men han är snabb som en stjärtgosse kl 04:45 på Stureplan. Är du däremot halvfet, saknar atletisk förmåga och är allmänt långsam så är det redan över. Man kan vara stor och samtidigt väldigt snabb/explosiv...UFC tungvikt....skrämmande många.

svenbanan
2012-04-06, 22:06
Läste det men att få FÖR stora axlar är en rätt liten risk om du inte gör som Overeem men han är snabb som en stjärtgosse kl 04:45 på Stureplan. Är du däremot halvfet, saknar atletisk förmåga och är allmänt långsam så är det redan över. Man kan vara stor och samtidigt väldigt snabb/explosiv...UFC tungvikt....skrämmande många.

Fast uthålligheten lär ju vara det stora bekymret för dessa bjässar. Tänk Bob Sapp...

FrankDrebin
2012-04-06, 22:13
Fast uthålligheten lär ju vara det stora bekymret för dessa bjässar. Tänk Bob Sapp...

Självklart och Sapp var nog det sämsta exemplet då han mer passar in bland björnarna på skansen. Maken till sämre fighter får man leta efter *bs*

svenbanan
2012-04-06, 22:27
Självklart och Sapp var nog det sämsta exemplet då han mer passar in bland björnarna på skansen. Maken till sämre fighter får man leta efter *bs*

Vad var det som var bull?

FrankDrebin
2012-04-06, 22:29
Vad var det som var bull?

Inget. Tycker Sapp är ett stort skämt bara.

svenbanan
2012-04-06, 22:31
Inget. Tycker Sapp är ett stort skämt bara.

Jahja. Det var ju just därför jag hade honom som exempel. Han borde väl ha stannat i NFL. Där lär han ju ha varit grym. De håller ju sällan på längre än 10s åt gången, vilket väl är hans max. :D

Det var dock sjukt kul när Mirko Crocop som är en tvärhand hög sparkade honom i huvudet. :)

Edit: Helvete han är ju 188cm Hur lång är Sapp?

Edit2: Tydligen 194cm. Jag minns det som om en smurf sparkade honom i huvudet... Weird.

FrankDrebin
2012-04-06, 22:32
Jahja. Det var ju just därför jag hade honom som exempel. Han borde väl ha stannat i NFL. Där lär han ju ha varit grym. De håller ju sällan på längre än 10s åt gången, vilket väl är hans max. :D

Noghor Jemide är våran motsvarighet och 10sekunder in i hinderbanan....*spy* :D

Spartansk
2012-04-06, 22:33
Beror väl på vilka muskler som blir större/starkare, och hur dessa används i en sport. Sen finns det väl en punkt där mer muskler inte tillför någon snabbhet, och den extra vikten sinkar ned dig. Det jag menar är att du kanske inte rör dig snabbare under en MMA-match genom att bygga axlar stora som basketbollar.

Okej. Underkroppen går långsammare framåt om överkroppen är tyngre, bröstmuskeln gör långsammare krokar om armen är tyngre, osv. Det argumentet köper jag. Men samtidigt blir ju underkroppen och bröstmuskeln i mina exempel också snabbare och starkare av styrketräning, så frågan är om man ändå inte går plus i snabbhet totalt sett om man styrketränar hela kroppen.

svenbanan
2012-04-06, 22:47
Okej. Underkroppen går långsammare framåt om överkroppen är tyngre, bröstmuskeln gör långsammare krokar om armen är tyngre, osv. Det argumentet köper jag. Men samtidigt blir ju underkroppen och bröstmuskeln i mina exempel också snabbare och starkare av styrketräning, så frågan är om man ändå inte går plus i snabbhet totalt sett om man styrketränar hela kroppen.

Ja, man borde ju i rimlighetens namn kunna hävda att om nu överkroppen blivit stor och stark och snabb (och därför saktat ned underkroppen), så måste man även träna upp underkroppen för att kompensera för detta.

Å andra sidan kan man ju träna underkroppen hur mycket som helst utan att sakta ned överkroppen.

Vette fan vart detta resonemang leder. Kanske att man borde kunna träna ben hur mycket som helst i varje fall...

Tror jag går och lägger mig istället. Too much vino and me makes no sense...

svenbanan
2012-04-06, 22:55
Noghor Jemide är våran motsvarighet och 10sekunder in i hinderbanan....*spy* :D

Hade inte sett det klippet. Blev tvungen att titta nu. Tycker ändå han höll rätt bra för att vara så jävelstor. Bob Sapp skulle garanterat aldrig tagit sig uppför andra nätet. Inte en chans!

z_bumbi
2012-04-07, 11:36
Det är garanterat inte lättare för en kampsportare att bygga muskler än för en byggare och ändå så diskuteras det för stora muskler. Hur många har ni träffat som faktiskt ser ut att vara i närheten av att få ett sådant problem av alla som ni träffar på gymmen och som verkligen inte hårdsatsar året runt på att bli så stark eller stor som möjligt? Eller för den delen hur många har ni överhuvudtaget sett som ser ut att var i närheten av att kunna få sådana problem?

Sen skiljer det sig självklart mellan olika kampsporter men man får vara bra korkad som idrottare eller tränare om man inte bromsar innan det har inträffat. Muskler är dessutom ganska lätta att bli av med så det mesta går att fixa.

MrTe
2012-04-07, 12:10
Angående att de blir osmidiga av musklerna.

http://www.youtube.com/watch?v=cLlwuAJLY_E

cero
2012-04-07, 12:48
Det är garanterat inte lättare för en kampsportare att bygga muskler än för en byggare och ändå så diskuteras det för stora muskler. [.....]

När det pratas om "för stora" muskler syftas det nog snarare på 'för mycket' (båda hänger ju ihop) muskler som tar på konditionen, och bidrar med extra vikt som inte alltid kompenseras av mer styrka.

Att få problem med rörligheten pga mycket massa är nog sällan något problem som du säger. Är en klassisk gym-myt, "bänka inte, du kommer bli stel" osv.

TheIsh
2012-04-07, 12:59
Vad är onödiga muskler?
I sammanhanget är det muskler som är mer volym än något annat. Sarkoplastiskt utvecklade istället för myofibrillärt. Mer muskler som kräver mer syre lär inte vara till någon större fördel för kampsportare i samma viktklass. Ett välutvecklat CNS som kan få musklerna att göra det man vill fortare är att föredra. Jag behöver väl inte tala om för dig att en BB är bättre på det han gör och någon som enbart vill lyfta för att bli explosiv är bättre på det han gör, sett till varandras sporter. En seriöst kampsportare bör inte ha massa som primärt mål när denne styrketränar. Massan blir mer en biprodukt. Finns gott om exempel på framgångsrika kampsportare som ser ut som skelett i kolotermer, men ändå spöar de större biffigare killarna.

edi/ Cero gjorde en bra summering också.

cero
2012-04-07, 13:16
Finns gott om exempel på framgångsrika kampsportare som ser ut som skelett i kolotermer, men ändå spöar de större biffigare killarna.

Det har väl snarare att göra med teknik än något annat.

Men visst, träna för att bli så stark som möjligt är väl att föredra som kampsportare, även om det verkar vara oklart hur stor skillnad det är mellan att styrketräna för styrka och volym (syftar på alla oändliga "hur bygger man volym"-trådar här på kolo).

stridis
2012-04-07, 13:35
Jag säger verkligen inte att dom gör rätt. Men rent praktiskt är det rätt knepigt att styrketräna hårt samtidigt som man håller på med kampsport eller dylikt, och då syftar jag på träningsvärken. Det gäller förstås hela kroppen, men det är väl ändå värst med benen. Efter ett tungt benpass kan då iaf jag ha träningsvärk i en vecka, första dagarna kan man ju inte gå normalt. Hur lätt är det då att sparka?


Lågvolym och träningsvana hjälper av med det problemet.

TheIsh
2012-04-07, 13:58
Det har väl snarare att göra med teknik än något annat.

Men visst, träna för att bli så stark som möjligt är väl att föredra som kampsportare, även om det verkar vara oklart hur stor skillnad det är mellan att styrketräna för styrka och volym (syftar på alla oändliga "hur bygger man volym"-trådar här på kolo).

Det är jag som antar att alla vet hur jag tänker igen *screwy*
Självklart är tekniken viktig, det jag tänkte med hänseende specifikt till musklerna.. Det jag syftar på är att om man tränar för att få explosiva muskler, och inte för att för få så stora som möjligt så maximerar man styrka per kg så att säga. Och eftersom mer massa kräver mer syre, utan att få ut mer styrka från den större massan så anser åtminstone jag att säg, BB muskler helt enkelt är överflödiga om man jämför med tex en OL lyftares.

z_bumbi
2012-04-07, 14:09
I sammanhanget är det muskler som är mer volym än något annat. Sarkoplastiskt utvecklade istället för myofibrillärt. Mer muskler som kräver mer syre lär inte vara till någon större fördel för kampsportare i samma viktklass. Ett välutvecklat CNS som kan få musklerna att göra det man vill fortare är att föredra. Jag behöver väl inte tala om för dig att en BB är bättre på det han gör och någon som enbart vill lyfta för att bli explosiv är bättre på det han gör, sett till varandras sporter. En seriöst kampsportare bör inte ha massa som primärt mål när denne styrketränar. Massan blir mer en biprodukt. Finns gott om exempel på framgångsrika kampsportare som ser ut som skelett i kolotermer, men ändå spöar de större biffigare killarna.

edi/ Cero gjorde en bra summering också.

Om kampsportaren vill gå upp i vikt så är det självklart att muskelmassa måste prioriteras. Sen måste han/hon självklart träna sin idrott, jobba på maxstyrkan etc men det gäller för alla oavsett viktmålet.

krellik
2012-04-07, 18:22
Icke att förglömma är "kampsportare" icke en helt homogen skara.

Men vissa huvudtyper kan dock mitt vakande öga skåda:

Powergrapplern Bosse
http://blogimages.thescore.com/mma/files/2012/02/Rousimar-Palhares-picture.jpg
Syns oftast utförandes tung gymträning. Efter att han bollat med 100kg människokropp i x-antal timmar i veckan, gjort x antal timmar brottarfys och förflyttat ett antal ton vikter i skivstångkomplexer. Kan ibland synas joggandes lite ointresserat.

Kalle box och spark
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.muaythaicombat.it/muay-thai-blog/wp-content/uploads/2011/09/buakaw-por-pramuk-yokkao-boxing-shorts.jpg&sa=X&ei=u3WAT46kEKOM4gSy9-XzBw&ved=0CA0Q8wc4YA&usg=AFQjCNGCby_6gDXhFXfPgz4yCH9-GUKB3w
Ligger ofta på en jogging mängd motsvarande en långdistanslöpare på amatörnivå. Gör plyoträning i form av sparkar och slag några triljoner gånger i veckan. Gör miljontals armhävningar och sittups och nyare uppkäfftiga varianter kan ibland ses svingandes släggor på bildäck eller jonglerandes med kettlebollar. En och annan ses ibland motvilligt utföra någon form av grundprogram med skivstänger.

BJJ-Zorro
http://www.google.se/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.kimura.se/wp-content/uploads/2010/02/demian-maia.jpg&sa=X&ei=HHeAT46FJMHf4QSIkOHjBw&ved=0CA0Q8wc&usg=AFQjCNEoEOEqwISyRWtHyXceDtht2dO8ZA
Trygg i vetskapen att han yoga-rörliga höfter och teknik kan göra att han kan strypa ut 99.8% av mänskligheten inom en minut läggs övrig träningstid utanför pyjamas mattan på att surfa, jogga längs stranden och lite ointresserad discobyggning "for zee ladies".

regus
2012-04-07, 18:31
Folk börjar tänka som aftonbladet helt plötsligt. Lustigt. Simma så får du långa smidiga muskler, gymma och du kommer få korta osmidiga bulliga luftmuskler. "Ok".

För att kunna sparka högt, vara vig och smidig så ska du STRETCHA och sedan utföra de rörelser du vill kunna göra DYNAMISKT. Det har inget med muskeluppbyggningen att göra. Det får du genom att träna TEKNIK- och RÖRLIGHETSTRÄNING, eller hur?

Konditionen får du inte av att köra 20-reppare på gymmet. Det får du av att brottas/fightas/sparras på dina kampsportspass och utav KONDITIONSTRÄNING, typ löpning, utanför gymmet. Det har ingenting med muskeluppbyggningen att göra, och som kampsportare antar jag redan att man utför detta.

Men vill man sedan, som kampsportare, bygga muskler och styrka utöver teknik- och konditionsträningen, så är det väldigt enkelt. Man ska gå in på gymmet och träna som alla andra som vill öka muskelmassa och styrka. Det är ingen skillnad på en kampsportare och andra människor. Möjligtvis kan man inte träna med lika mycket volym som en bodybuilder eller en kraftsportare, eftersom man redan tränar kampsport rätt mycket, men i övrigt funkar det precis likadant.

Icke att förglömma är "kampsportare" icke en helt homogen skara.

Ungefär så, ja.

TheIsh
2012-04-07, 19:36
Om kampsportaren vill gå upp i vikt så är det självklart att muskelmassa måste prioriteras. Sen måste han/hon självklart träna sin idrott, jobba på maxstyrkan etc men det gäller för alla oavsett viktmålet.
Jag vet bara två, åtminstone inom MMA som gjort ett medvetet val och tagit beslutet att lägga på sig muskler i syfte att gå upp i viktklass. Det vanligaste är att gå ner i viktklasser. Jag vet inte vart din expertis ligger, men inom kampsport är det definitivt inte. De allra flesta seriösa utövare har ju något styrkeprogram, men det är som sagt för att bli mer explosiv, inte större som jag nämde tidigare.
Det finns inga fördelar med massa i sig.

z_bumbi
2012-04-07, 20:03
Det finns inga fördelar med massa i sig.

Jo självklart finns det fördelar med massa i sig, sumon är ett av de tydliga exemplen på det men vikten har betydelse i fler av kampsporterna. Annars skulle man inte ha viktklasser och ingen skulle banta så hårt.
Det vanliga brukar annars vara att folk går upp i muskelmassa för att fylla ut en viktklass och på sätt kunna maximera styrkan i den klassen. En brottare som börjar bli riktigt bra måste ju t ex ibland ställa in sig på nya viktklasser (OS) och då gäller det att pricka den nya klassen optimalt.
Sen finns det en del som faktiskt är för tunna för sin valda idrott och antingen så nöter de på och klättrar långsamt uppåt eller så bygger de koncentrerat under en kortare tid.

Stefan J
2012-04-07, 22:06
Jag vet bara två, åtminstone inom MMA som gjort ett medvetet val och tagit beslutet att lägga på sig muskler i syfte att gå upp i viktklass. Det vanligaste är att gå ner i viktklasser. Jag vet inte vart din expertis ligger, men inom kampsport är det definitivt inte. De allra flesta seriösa utövare har ju något styrkeprogram, men det är som sagt för att bli mer explosiv, inte större som jag nämde tidigare.
Det finns inga fördelar med massa i sig.

Det är klart att det gör, hade kroppsvikt inte spelat någon roll alls hade man haft en enda öppen klass. Tror inte att en match mellan en topprankad 60kgs snubbe och Overeem (ja innan han torskade) hade varit särskilt långvarig.

Bounga
2012-04-07, 22:46
I kampsport är såklart massa ett stort plus. Ju mer massa dessto större kraft, förutsatt att tekniken och explosiviteten är densamma.

Spartansk
2012-04-07, 22:47
I kampsport är såklart massa ett stort plus. Ju mer massa dessto större kraft, förutsatt att tekniken och explosiviteten är densamma.

Måste ju vara lättare att hålla ner någon på marken också om personen inte orkar slänga runt en som en vante.

TheIsh
2012-04-07, 22:55
Jag talar inte om vikten på personen, jag talar om att 1kg muskler (massa som jag otydligt valde att kalla det) kan ha olika "prestanda" beroende på hur de tränats. Och en viktig anledning till varför det ens finns viktklasser inom modern MMA idag är att ingen idrottskommission ville göra det lagligt med dess ursprungliga format utan viktklasser och väldigt få regler. Skulle sporten få någon fart kunde man inte enbart hålla events på indianreservat liksom.. Men det var också poängen med UFC från början. Att inte ha några viktklasser och se vilken stil som var bäst, sedan började folk träna allt och har långsamt blivit det vi idag känner som MMA.

Och störst vinner inte alltid. Speciellt inte *för att* han är störst.

Jeneric
2012-04-07, 23:01
Måste ju vara lättare att hålla ner någon på marken också om personen inte orkar slänga runt en som en vante.

Handlar mer att veta hur man lägger tyngden och positionerar sig. Rå styrka funkar ibland, men är alldeles för uttröttande för att vara något man kan förlita sig på i längden.

Exdiaq
2012-04-08, 13:51
Movement, not muscles..

I have been doing Oly lifting for a wile and recently started to work out at a boxing gym. Here is my question does Oly lifting have a place in a boxers training program? If so how much training (duration) and how often? I think it would be a perfect addition but I would really like your opinion as I am probably biased. Your site, workouts and posted videos are great; your book the complete guide to Olympic lifts is the best! Thanks for all the information you make available for this sport.
In my opinion, some form of the Olympic lifts will benefit any ground-based athlete, particularly ones whose sports involve any kind of leg and hip based power—boxing definitely fits the bill.
The first consideration is that boxing is an extremely skill-intensive sport and much of a boxer’s training time must be dedicated to skill work and sparring. Conditioning would be the next most important element, so that’s another huge chunk of the available training time and recovery ability. Strength and power work has considerably less space to occupy after these two things, but it can be done.
The nature of boxing doesn’t require huge levels of strength, although certainly strength is important.
More important is speed and power. With this in mind, a boxer in my opinion would be best served by doing most if not all Olympic lifts as power variants and with weights in the 70-80% range. This will allow the best explosiveness training, and also dig less into the athlete’s recovery capacity than heavier lifting will. I would primarily use 2-3 reps/set, although as training changed approaching a fight, I would reduce the volume without increasing the weight much if at all.
I would say that most boxers would be doing strength/ power work maybe 2 days/week. Depending on what else is being done, an Olympic lift could be worked into both days. In such a case, I would probably do one pulling-based lift and one pushing-based lift, e.g. on the first day do power cleans and the second day do push jerks.
Hand and wrist health is of paramount importance to boxers, so it’s critical to use the lifts safely in this regard.