handdator

Visa fullständig version : Bulk deff perioder?


Money1
2012-04-06, 09:49
Godmorgon kolo!

Har funderat på mycket den senaste tiden, finns många som förespråkar deff bulk perioder, men sen finns det också de som säger att balans bygger lika bra. Vad föredrar ni?

Och dessutom så undrar jag om man nu ska deff/bulka, hur långa ska cycklarna vara? Spelar det någon roll om det är 2månader Deff/bulk kontra 5 månader deff/bulk?

Tack på förhand!

312
2012-04-06, 10:50
Kaloriöverskott visade sig väl vara det bästa mellan överskott/balans/deff för museklbyggning? Någonting om anabolt etc.

Bulka tills du känner dig för fet.

Money1
2012-04-06, 10:55
Kaloriöverskott visade sig väl vara det bästa mellan överskott/balans/deff för museklbyggning? Någonting om anabolt etc.

Bulka tills du känner dig för fet.

Allright, funderar på att börja bulka efter sommaren. Vid typ augusti, börja från 75 till 90 till december. Och börja deffa från januari till maj-juni. kcal balans över sommaren, vad säger ni? :)

312
2012-04-06, 11:06
Allright, funderar på att börja bulka efter sommaren. Vid typ augusti, börja från 75 till 90 till december. Och börja deffa från januari till maj-juni. kcal balans över sommaren, vad säger ni? :)

Jag tycker det låter alldeles för mycket med 75-90kg från augusti till december. ALLDELES för snabbt, det mest kommer vara fett. Gå upp ~1kg/månaden istället. Bara dumt att grisbulka och sen få deffa i typ fyrtio år och missa fler bulkmånader.

Kcalbalans över sommaren låter bra.

madballz
2012-04-06, 11:25
Optimalt för muskelbyggning är väl att gå mellan 10-15% kroppsfett i olika perioder, förslagsvis så deffar du mellan november-juli och bulkar sedan augusti-oktober. Eller liknande, att äta dig jättefet blir bara jobbigt sedan om du ska hamna i fin form :)

billyspizza
2012-04-06, 11:28
Optimalt för muskelbyggning är väl att gå mellan 10-15% kroppsfett i olika perioder, förslagsvis så deffar du mellan november-juli och bulkar sedan augusti-oktober. Eller liknande, att äta dig jättefet blir bara jobbigt sedan om du ska hamna i fin form :)

låter som jätte mycket slöseri med tid. varför kör 6-7 månaders deff??? deffa ordentligt och bli klar på 3-4. bulka återstående 8-9 månader

Pepz
2012-04-06, 11:35
bra tumregel. imho
viktuppgångstakten ska vara lika med viktnedgångstakten.

då vet man att om man bulkat i tre månader så har man mindre än tre månaders deff framför sig om man nu fått någon kvalitetsmassa
15kg på fem månader är en rejäl bulk men inte xtrem om man tränar bra och är i bra form när bulken inleds.

Att köra bulk/deff med rejäla svängningar kräver att man vet vad man gör annars blir resultatet plusminus noll

Money1
2012-04-06, 13:41
låter som jätte mycket slöseri med tid. varför kör 6-7 månaders deff??? deffa ordentligt och bli klar på 3-4. bulka återstående 8-9 månader

Jag har läst att en optimal bulk är 500 kcal överskott, desamma med deff. Hur ska jag göra mig av med allt fett på 4 månader om överskottet varade i 8 månader`?

stromming
2012-04-06, 13:45
Jag har läst att en optimal bulk är 500 kcal överskott, desamma med deff. Hur ska jag göra mig av med allt fett på 4 månader om överskottet varade i 8 månader`?

Du har väl förhoppningsvis inte bara lagt på dig fett..?

Money1
2012-04-06, 13:48
nej, de e iof sant, men vad kan man räkna med att hälften utav överskottet går till muskler? så att det blir endast 250kcal som går till fettet?

stromming
2012-04-06, 14:19
nej, de e iof sant, men vad kan man räkna med att hälften utav överskottet går till muskler? så att det blir endast 250kcal som går till fettet?

Beror ju på dina gener, och hur bra du tränar och hur mycket/bra du äter. Men att anta att 100% av viktuppgången är fett låter väl lite väl pessimistiskt.

Money1
2012-04-07, 00:20
Beror ju på dina gener, och hur bra du tränar och hur mycket/bra du äter. Men att anta att 100% av viktuppgången är fett låter väl lite väl pessimistiskt.

Du har rätt. Men låt oss säga att 250kcal går till muskler, Kan man då inte bara ha ett överskott på 250kcal och endast bygga muskler. Då tillkommer 0 fett. Eller funkar det inte på de sättet?

Rusk
2012-04-07, 00:23
men sen finns det också de som säger att balans bygger lika bra

Dessa individer ska du inte lyssna på.
Har personligen aldrig hört någon säga att man bygger lika bra av det så den var ny.
Själv så föredrar jag att gå upp runt 0.6-1kg i månaden när jag bulkar och jag går max upp 8kg innan jag deffar igen.

Money1
2012-04-07, 00:25
Behöver inte gå längre än kost och träningsexperten Martin löwgren. aka AXON.
Det som bör nämnas är att han testat båda "sätten"

Rusk
2012-04-07, 00:37
Behöver inte gå längre än kost och träningsexperten Martin löwgren. aka AXON.
Det som bör nämnas är att han testat båda "sätten"

Huh? Menar du att han har sagt att man bygger lika bra på balans som överskott?*screwy*

Money1
2012-04-07, 01:39
Huh? Menar du att han har sagt att man bygger lika bra på balans som överskott?*screwy*

yes, vill du att jag ska leta upp det?

Rusk
2012-04-07, 10:48
yes, vill du att jag ska leta upp det?

Gärna.
Jag hoppas dock att du förstår att det är bullshit?
Har man dock tidigare varit väldigt överviktig så har man förstört många förutsättningar och då kanske det är klokare att ligga på balans eller ett överskott på 1-200 kcal då ett större överskott förmodligen endast skulle lägga sig som fett.

Money1
2012-04-07, 10:55
Gärna.
Jag hoppas dock att du förstår att det är bullshit?
Har man dock tidigare varit väldigt överviktig så har man förstört många förutsättningar och då kanske det är klokare att ligga på balans eller ett överskott på 1-200 kcal då ett större överskott förmodligen endast skulle lägga sig som fett.

"Jag har aldrig riktigt förstått de här med folk som ska bulka upp sig för att sedan deffa ned sig. Visst heter man Brad Pitt och måste komma iform inför en filmroll kan jag köpa det. Han kanske inte orkar sköta kosten året runt eller träna stenhårt varje dag men under en kortare period kan han tänka sig att göra det för att det ska se bra ut på filmduken och visst jag köper det men för oss vanliga dödliga är jag övertygad om att man mår som bäst om man försöker håller formen året runt och inte bara under vissa tidsperioder. Självklart kan man formtoppa inför vissa veckor där man har en viktig tävling eller fotojobb inplanerat men när denna är klar gör man sig själv bara en björntjänst om man börjar överäta och släppa helt på striktheten i kosten.

Det blir ju bara en form av omvänd jojo-bantning. Sköter man sin kost, sover tillräckligt, tränar regelbundet och alltid strävar efter att ge 100% på varje träningspass kan alla hålla sig i form året runt istället för att bara vara i bra form enstaka veckor."

Sedan undrar jag, vad som räknas med att ha varit jätte fet och att förutsättningarna ska vara sämmre. Om man har vägt 90kg på 180lång, har man fortfarande bra förutsättningar?

Rusk
2012-04-07, 11:07
"Jag har aldrig riktigt förstått de här med folk som ska bulka upp sig för att sedan deffa ned sig. Visst heter man Brad Pitt och måste komma iform inför en filmroll kan jag köpa det. Han kanske inte orkar sköta kosten året runt eller träna stenhårt varje dag men under en kortare period kan han tänka sig att göra det för att det ska se bra ut på filmduken och visst jag köper det men för oss vanliga dödliga är jag övertygad om att man mår som bäst om man försöker håller formen året runt och inte bara under vissa tidsperioder. Självklart kan man formtoppa inför vissa veckor där man har en viktig tävling eller fotojobb inplanerat men när denna är klar gör man sig själv bara en björntjänst om man börjar överäta och släppa helt på striktheten i kosten.

Det blir ju bara en form av omvänd jojo-bantning. Sköter man sin kost, sover tillräckligt, tränar regelbundet och alltid strävar efter att ge 100% på varje träningspass kan alla hålla sig i form året runt istället för att bara vara i bra form enstaka veckor."

Sedan undrar jag, vad som räknas med att ha varit jätte fet och att förutsättningarna ska vara sämmre. Om man har vägt 90kg på 180lång, har man fortfarande bra förutsättningar?

Var i den texten skriver han att man bygger lika bra på balans?
Och när det kommer till din fråga så vet jag inte.
Utgår jag från mig själv som vägde 87kg på 1.80 när jag började träna och sköta kosten så är jag övertygad om att jag har svårare att få kvalitiv massa mot en som tidigare inte varit uppe på den vikten.
Jag var rätt rund på den vikten btw.
Hade gått från 58kg till 87 på 2 år utan någon som helst träning och massa datorsittande.

daloatf
2012-04-07, 11:13
Jag brukar räkna att på bulk går jag upp

50% fett
30% vätska och glykogen
20% fettfri massa

312
2012-04-07, 11:13
"Jag har aldrig riktigt förstått de här med folk som ska bulka upp sig för att sedan deffa ned sig. Visst heter man Brad Pitt och måste komma iform inför en filmroll kan jag köpa det. Han kanske inte orkar sköta kosten året runt eller träna stenhårt varje dag men under en kortare period kan han tänka sig att göra det för att det ska se bra ut på filmduken och visst jag köper det men för oss vanliga dödliga är jag övertygad om att man mår som bäst om man försöker håller formen året runt och inte bara under vissa tidsperioder. Självklart kan man formtoppa inför vissa veckor där man har en viktig tävling eller fotojobb inplanerat men när denna är klar gör man sig själv bara en björntjänst om man börjar överäta och släppa helt på striktheten i kosten.

Det blir ju bara en form av omvänd jojo-bantning. Sköter man sin kost, sover tillräckligt, tränar regelbundet och alltid strävar efter att ge 100% på varje träningspass kan alla hålla sig i form året runt istället för att bara vara i bra form enstaka veckor."

Sedan undrar jag, vad som räknas med att ha varit jätte fet och att förutsättningarna ska vara sämmre. Om man har vägt 90kg på 180lång, har man fortfarande bra förutsättningar?


Haha, vad är det där för källa? En random person som skrivit en text? Visa mig forskning som säger att man bygger lika mycket muskler på kaloribalans som överskott så får du skjuta mig i båda knäna.

EDIT: Vänta nu, hade axon skrivit det där? :D :D :D

Han har ju förfan själv bulkat. Han ligger inte still i vikt hela tiden. Sen att ta axon som källa, ptja, det är bara roligt.